Ta strona używa plików cookies.          Bezpieczeństwo w sieci AKCEPTUJĘ
header1
header2
header3
header4

Program

Wychowawczo-Profilaktyczny

w Zespole Szkolno – Przedszkolnym

w Batorzu

 

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii

 

WSTĘP

Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe  wychowanie definiowane jest jako:  wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. 

W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obej­muje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażający­mi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość  zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą.  Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje  uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.

Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie  działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.

 ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,)  konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz  dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.

MISJA SZKOŁY:

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.

WIZJA SZKOŁY:

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent szkoły w Batorzu jest:

  • życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
  • kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
  • szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
  • patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
  • ciekawy, ambitny, niezależny,
  • rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
  • przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
  • o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
  • szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
  • towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
  • wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
  • o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
  • dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
  • charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
  • świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.

CELE OGÓLNE PROGRAMU

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
  3. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  3. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  4. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

ZADANIA

  1. Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
  2. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  3. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
  4. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
  5. Propagowanie zdrowego stylu życia.
  6. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
  7. Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
  8. Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
  9. Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
  10. Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
  11. Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
  12. Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
  13. Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
  14. Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki). Nauka udzielania pierwszej pomocy.
  15. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
  16. Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
  17. Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
  18. Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
  19. Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
  20. Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).

FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW

Czynniki chroniące:

  • potrzeba osiągnięć,
  • potrzeba własnej skuteczności,
  • potrzeba poznanie siebie,
  • potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
  • relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
  • doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
  • zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
  • proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
  • zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),

Czynniki ryzyka:

  • konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
  • niska motywacja osiągnięć uczniów,
  • szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
  • brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
  • powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
  • aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
  • brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
  • nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
  • błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
  • zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
  • nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 2 godziny dziennie),
  • negatywne nastawienie do zmian,
  • brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),

W programie uwzględniono kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 ustalone przez ministra edukacji oraz wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego za rok 2024/2025.

Kierunki polityki państwa:

  • Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  • Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
  • Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
  • Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  • Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
  • Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
  • Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce

 

 

EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. analizę dokumentacji,
  3. przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  4. rozmowy z rodzicami,
  5. wymianę spostrzeżeń w zespołach klasowych

Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego w roku szkolnym 2024/2025 

Na podstawie ankiet do uczniów, rodziców, obserwacji nauczycieli, dyskusji na zebraniach zespołów klasowych wychowawców)

 

1 WNIOSKI Z ANKIET i OBSERWACJI

  1. Uczniowie czują się bezpiecznie na terenie szkoły.
  2. Z roku na rok zwiększa się niechęć do chodzenia do szkoły. Jako powody niechęci podano: stres, brak chęci wychodzenia z domu (26%, po 28 uczniów), nieprzygotowanie na lekcje (25%, 27 uczniów). Według rodziców ich dzieci chętnie przychodzą do szkoły, uczniowie raczej stwierdzają, że czasami tak bywa.

3.Atmosfera w szkole pomiędzy uczniami jest zazwyczaj przyjazna. 22% uczniów ocenia, że jest zazwyczaj nieprzyjazna (14 uczniów)

  1. Uczniowie czują się dobrze lub bardzo dobrze w szkole. 13 uczniów czuje się źle w szkole.
  2. W szkole pojawiają się najczęściej przypadki przezywania, wyśmiewania (19, 22%), odrzucenie przez grupę (12, 14%), ośmieszania (10,12%). W szkole według uczniów zdarzają się przypadki dokuczania sobie wzajemnego (38, 14%), używania wulgaryzmów (38, 14%), obrażania siebie wzajemnego (30, 11%).
  3. Uczniowie najczęściej odpowiadali, że byli ofiarami obgadywania/plotkowania, odrzucenia przez koleżanki/kolegów, przezywania/obrażania.

7  Wszyscy lub większość nauczycieli  reaguje na negatywne zachowania i pomaga w razie potrzeby.

  1. Dość wysoki odsetek uczniów uważa, że tylko niektórzy nauczyciele są  przyjaźni  (35%) i sprawiedliwi (41%). Ten wynik niezadowolenia wzrósł w porównaniu do zeszłego roku.
  2. Uczniowie w sytuacji bycia ofiarą mówią o sytuacji rodzicom (25%) i zgłaszają się do  wychowawcy (20%). Duży odsetek jednak nie mówi nikomu o problemach szkolnych (21%).
  3. Najmniej bezpieczne miejsca to: toalety, szatnie i korytarze.
  4. Uczniowie znają lub częściowo znają swoje prawa, jednak podając przykłady łamania praw udowadniają, że nie wszyscy rozumieją czym są prawa dziecka.
  5. W szkole są przestrzegane prawa ucznia, (33% w pełni i 52% częściowo). 16% (10 uczniów nie), że nie są ich prawa przestrzegane.
  6. Uczniowie pozyskują informacje na temat skutków używania papierosów, alkoholu, dopalaczy, wpływu ruchu na zdrowie, jak być bezpiecznym w Internecie skutków, hejtu w sieci, zasad zdrowego odżywiania się zachowania w miejscach publicznych. Jednak z roku na rok większy procent uczniów nie pamięta, że określone działania były prowadzone.
  7. W odrobinę mniejszym stopniu pozyskują informacje na temat pomocy innym, działalności charytatywnej, tolerancji, akceptacji odmienności, jak mieć pozytywne relacje w klasie. W tych 3 występuje powyżej 20% odpowiedzi  nie pamiętam i  ok 11%  nie.
  8. Połowa ankietowanych uczniów wykazują aktywność fizyczną poza szkołą (jazda na rowerze, gra w piłkę i inne), 26% uczęszczam na zajęcia sportowe pozalekcyjne, mniejszy odsetek jest aktywny jedynie na zajęciach z wychowania fizycznego.
  9. Uczniowie raz – dwa razy w tygodniu spożywają słodkie napoje np. coca cola (49%). Większość wcale nie pije napojów energetycznych (70%).
  10. Codziennie (74%) lub raz – dwa razy w tygodniu (19%) spożywane są warzywa i owoce, rodzice to potwierdzają.  Mleko i jego przetwory są spożywane codziennie lub raz/dwa razy w tygodniu ale  odsetek jest znacznie mniejszy, jedynie 57%, 25%.  Spora grupa 16% uczniów rzadko spożywa nabiał.
  11. Chipsy są spożywane rzadko przez połowę ankietowanych, ale 42% raz- dwa razy w tygodniu je chipsy.
  12. Raz – dwa razy w tygodniu, aż 46% uczniów spożywane słodycze, duża grupa 33 % uczniów codziennie spożywane słodycze, rzadko jedynie  przez 21%. 57% (25) rodziców stwierdza, iż ich dzieci rzadko spożywają napoje wysokosłodzone, chipsy i słodycze, ale 12 (27%) odnotowało, że robi to często.
  13. W ankiecie uczniowskiej większość uczniów stwierdza, iż spędza przed telefonem lub komputerem około 2-3 godz. dziennie lub powyżej 3 godzin. 17% uczniów często korzysta z telefonu do późna w nocy, ten odsetek jest niższy w porównaniu do zeszłego roku (23%).
  14. Według rodziców ich dzieci spędzają od 2 do około 3 godzin dziennie na komputerze, tablecie. Telefonie. Większość wie z jakich stron korzysta, w jakie gry gra, częściowo ok 30%. Wszyscy rodzice są świadomi, czym jest kontrola rodzicielska. 36% ma ją założoną, 41% i 23% nie ma lub nie czuje potrzeby kontroli w ten sposób użytkowania przez dziecko Internetu. 
  15. W świetle odpowiedzi rodziców (80%) uczeń wie do kogo należy zwrócić się ze swoimi problemami, jest dowartościowany (63%) przez nauczycieli, czuje się akceptowany w klasie (66%). W pytaniach o akceptację i dowartościowanie, powyżej 20% rodziców zaznaczyło odpowiedź „nie wiem”,
  16. Szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania profilaktyczne dotyczące:

wpływu właściwego odżywiania na zdrowie , uzależnienia,  bezpieczeństwa w Internecie,  zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonu, komputera uczy ograniczonego zaufania do osób obcych oraz  wpływu ruchu na zdrowie .

  1. W ankietach rodzice stwierdzili, iż szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania wychowawcze uczące, uczy wychowania patriotycznego, uczy szacunku do starszych, rozbudzania zainteresowań kulturą, pomocy innym, działalności charytatywnej
  2. W ankietach niektórzy rodzice stwierdzili, iż szkoła niewystarczająco umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach (np. ze stresem - 25%), mniejszy odsetek – niewystarczająco uczy tolerancji wobec innych osób (14%) i kulturalnego zachowania w życiu codziennym (11%).

26.Rodzice uważają i nie podejrzewają, że ich dzieci próbują używek, a 27% rodziców stwierdza, że w otoczeniu ich dziecka są takie dzieci.

  1. Według większości rodziców szkoła zauważa występujące problemy wychowawcze ( 57%). Według znacznej większości rodziców szkoła raczej lub zdecydowanie rozwiązuje występujące problemy wychowawcze. Szkoła w przypadku wystąpienia problemów i trudności pomaga rodzicom w ich rozwiązywaniu lub robi to częściowo (55% i 20%).
  2. Większość rodziców uważa, że ma wpływ na budowanie celów wychowawczych szkoły (68%). Natomiast (11%) sądzi, że tak nie jest. Jedynie 36% rodziców bierze udział w pracach na rzecz szkoły, 41% czasami, a  23 % rodziców nie bierze udziału w takich pracach.
  3. Działania proponowane przez rodziców na następny rok dotyczą głównie: tolerancji, kultury osobistej, wzajemnego szacunku, zapobieganiu odrzucenia, Internet i  media społecznościowe, wzmocnienie nadzoru nad klasami starszymi, zajęcia dodatkowe dla uczniów słabszych, integracja klas, więcej spotkań z osobami z zewnątrz (np. policja), spotkanie z dziećmi na temat bezpiecznej jazdy hulajnogami
  4. Prelekcje, szkolenia, pogadanki w jakich rodzice mogliby wziąć udział dotyczą: zagrożenia w Internecie (hejt), uzależnień od komputera i telefonu, mobbing w szkole, akceptacji i jak radzić sobie z jej brakiem, motywacji do nauki i wzbogacania wiedzy u dzieci , wspieranie koncentracji, radzenie sobie z agresją wśród dzieci, radzenie sobie dorastająca młodzież i zapobieganiu depresji, pogadanki z psychologiem na tematy wychowawcze, zajęcia na temat jak mówić do dzieci żeby nas rodziców i nauczycieli słuchały.
  5. Jeden z rodziców zaproponował praktyczny poradnik w sferach: emocji, jak rozmawiać z dziećmi, metody wychowawcze, kary i nagrody.
  6. Klasy borykają się najczęściej z przeszkadzania niektórych uczniów na lekcjach, brakiem motywacji do nauki i nieprzyjaznymi relacjami między uczniami.

 

 

Rekomendacje do pracy wychowawczo – profilaktycznej w przyszłym roku szkolnym.

 

  1. Problem zdrowia psychicznego, radzenia sobie ze stresem, emocjami, jak radzić sobie z brakiem akceptacji- organizacja szkoleń, zajęć z wychowawcą, prelekcji.
  2. Kontynuacja działań dotyczących integracji zespołów klasowych- poszukiwanie metod, form integracji zespołów klasowych.
  3. Działania dotyczące tolerancji, kultury osobistej, wzajemnego szacunku- projekty ogólnoszkolne, klasowe.
  4. Dalsze działania zawracające uwagę na bezpieczeństwo w Internecie.

 

 

 

Działania wychowawcze i profilaktyczne w roku szkolnym 2025/2026

Rozwijanie postaw i kształtowaniem wartości

działania

·       Kształtowanie postaw społecznych, koleżeństwa, współpracy, tolerancji, empatii, wrażliwości, wdzięczności,  postaw obywatelskich.

·       Rozwój współpracy miedzy uczniami w ramach SU i Szkolnym kołem wolontariatu,

·       Zajęcia z wychowawcą na temat właściwych postaw i zachowań, ukazywanie autorytetów moralnych, (miedzy innymi dotyczące stygmatyzacji uczniów gorzej ubranych)

·       Organizacja szkolnych zabaw, dyskotek-kształtowanie kulturalnej formy wspólnej zabawy, umiejętności organizacyjnych uczniów

·       Obchody Dnia Edukacji Narodowej (14 października)

·        Zajęcia i zabawy integracyjne – zajęcia z wychowawcą i zajęcia w edukacji  wczesnoszkolnej (integracja nowych uczniów).

·       Obchody Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej

·       Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów np.  stosowanie mediacji,

·       Dbanie o kulturę słowa w życiu codziennym w szkole i w sieci , zasady savoir- vivru,

·       Organizacja różnych form pomocy koleżeńskiej (np. notatek elektronicznych na grupach Messenger, pomoc w nauce),

·       Rozmowy indywidualne, pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat szacunku do innych osób, do mienia szkolnego,

·       Dzień Tolerancji (6 listopada),

·       Dzień życzliwości i pozdrowień (21 listopad, przyjacielska poczta)

 

Kształtowanie postaw patriotycznych( Ojczyzna,  własny region)

·       Organizacja i udział uczniów w uroczystościach  i wydarzeniach historycznych: świętowanie Dnia Patrona Szkoły,5 września w rocznicę bitwy pod Batorzem,

·       27 IX 420 rocznica bitwy pod Kircholmem 

·       11 XI  107 rocznica odzyskania niepodległości 

·       22 styczeń zaświecenie zniczy na grobie Patrona szkoły w 163 rocznicę  Wybuchu Powstania Styczniowego

·       obchody Święta Konstytucji 3 Maja

·       Włączenie się do uroczystych obchodów 100 lecia Gminy Batorz (konkursy, pogadanki, wycieczki po najbliższej okolicy, poznanie historii regionu)

·       Zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej.

Kształtowanie postaw prorodzinnych  kultywowanie tradycji i zwyczajów

·       Tradycje Bożego Narodzenia – zajęcia z wychowawcą.

·       Wigilia klasowa w klasie 8

·       Szkolne kolędowanie

·       Obchody Dnia Babci i Dziadka

·       Zajęcia z wychowawcami o tematyce prorodzinnej z okazji Dni Babci i Dziadka.

·       Organizacja Dnia Rodziny

 

·       Wycieczki do muzeum wiejskiego w Batorzu

·       Warsztaty Bożonarodzeniowe ze współpracą z Biblioteką Gminną

Kształtowanie postaw czytelniczych

·       Organizacja różnych akcji czytelniczych w bibliotece np. Tydzień z poezją, wystawy książek popularnonaukowych, książek z dreszczykiem, o superbohaterach itp.

·       Organizacja konkursów czytelniczych np. czy znasz bohaterów wierszy Brzechwy i Tuwima

Kształtowanie logicznego myślenia , wykorzystania matematyki w naukach przyrodniczych oraz uczenia się przez całe życie

·       Organizacja dnia tabliczki mnożenia

·       Organizacja dni matematyki

·       Organizacja tygodnia  z zagadką

·       Ukazywanie obliczeń matematycznych na przedmiotach przyrodniczych (geografia, chemia)

·       Warsztaty dla uczniów wdrażające do samokształcenia

·       Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy na lekcjach, stosowanie aktywizujących metod pracy.

Działalność charytatywna szkoły

·       Akcja słodycze dla Placówki „Promyk”

·       Kiermasz świąteczny bożonarodzeniowy i wielkanocny i przekazanie zebranych funduszy na cel charytatywny.

·       Opieka nad Grobem Patrona i nauczycieli pochowanych na miejscowym cmentarzu.

Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły

 SU, wolontariat

 

Wychowawcy

 

SU, wychowawcy

 

S. Firosz, Z. Jakubaszek

 

N-le klas 1-3

 

Psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy

 Wychowawcy i inni n-le

 Wychowawcy i inni n-le

 Wychowawcy i inni n-le

 D. Bielak, M. Jakubaszek¸ Wychowawcy i inni n-le

 Daria Żyłka Wychowawcy i inni n-le

 

 

M.Lis, Wychowawcy i inni n-le

 M.Lis,

M. Lis, E. Puchala, Z. Jakubaszek ,

M.Lis, SU, Wolontariat,SU

 M. Lis, Z.  Jakubaszek 

 

Wychowawcy i inni n-le, bibliotakarki

 

Wychowawcy i inni n-le,

  

Wychowawca klasy 8

Z. Małek, Z. Jakubaszek

Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola

 

Wychowawcy klas 1-3 i przedszole

Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola

Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola

M. Lis, wychowawcy 1-8

 bibliotekarki

 

 

 

 

 

 

 n-le matematyki i przedmiotów przyrodniczych

 

dyrektor/firma zewnętrzna

wszyscy n-le

 

 

 

 

M. Lis, wolontariat

M. Lis, wolontariat

M. Lis, wolontariat

 

Bezpieczeństwo uczniów

Działania

Odpowiedzialni

·       Systematyczne pełnieni dyżurów nauczycielskich.

·       Stała obserwacja uczniów podczas lekcji, (zachowanie, postawa, relacje między uczniami),

·       Przedstawienie sygnałów ostrzegawczych.

·       Organizacja próbnej ewakuacji.

·       Zapoznawanie z regulaminem wycieczek prze każdym wyjazdem z uczniami.

·       Reagowanie wszystkich nauczycieli  i pracowników szkoły na jakiekolwiek przejawy agresji,

·       Stała współpraca z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze (komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów, wyniki   w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe),

·       Pomoc w kontaktach z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny ( np. PPP w Janowie Lubelskim, Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie),

·       Kontrakty wychowawcze i kodeksy/kontrakty klasowe/kontrakty między uczniami

·       Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w szkole, współpraca wszystkich pracowników w przestrzeganiu procedur w tym Standardów Ochrony Małoletnich.

·       Zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem platform edukacyjnych typu Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, OSEhero.

·       Utrzymanie zwyczaju nie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły,

·       Nadzór administratorów grup Messenger nad poprawnym zachowaniem w sieci

·       Udział nauczycieli w projekcie OSEhero – bezpieczeństwo w Internecie

·       Dzień -Bezpiecznego Internetu (luty)

·       Cyfrowo bezpieczni w klasie I – seria filmów edukacyjnych przygotowujących do korzystania z technologii

·       Bezpiecznie na wsi - XV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci organizowany przez KRUS

 Dyżurujący n-le

Wszyscy n-le

 Dyrektor/wicedyrektor

Dyrektor/wicedyrektor

Wszyscy n-le, pracownicy

Organizujący wyjazd

 Wychowawcy

 

 Wychowawcy, specjaliści

 

Wychowawcy

Wszyscy n-le

 

 Wszyscy n-le

 

 Wszyscy n-le , pracownicy

 

Wychowawcy

 Wszyscy n-le

 Chętni n-le, wychow

Wych kl. I

   

A.Mularski

Edukacja prozdrowotna

·       Realizacja projektu Edukacyjnego „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” w klasach 1-3( znaczenie owoców i warzyw w diecie - Warsztaty kulinarne z dietetykiem, wspólne przygotowywanie zdrowych przekąsek, soków i deserów owocowych, aktywność fizyczna i wpływ jej na nasze zdrowie - międzyklasowe rozgrywki sportowe).

·       Zdrowie psychiczne i relaksacja-Warsztaty z psychologiem, techniki relaksacyjne.

·       Podstawy pierwszej pomocy - Warsztaty z ratownikiem medycznym, nauka podstawowych technik pierwszej pomocy, ćwiczenia na fantomach.

·       Program profilaktyczny „Kompas Emocji” dla klas 5-8, wychowawców klas 5-8, rodziców klas 5-8 i dyrektora

 

·       Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Sztuka Emocji”

·       Obchody Międzynarodowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10)

·       Obchody dnia zdrowia (kwiecień)

·       Udział szkoły w programie dla szkół(mleko i owoce)

·       Zajęcia z wychowawcami o tematyce prozdrowotnej.

·       Udział szkoły w programie ‘Aktywna szkoła” -promującego zajęcia ruchowe, SKS

·       Przygotowanie i udział uczniów w różnych zawodach sportowych.

·       Udział uczniów w zajęciach koła sportowego.

·       Organizacja wyjazdów na basen, lodowisko.

Wychowawcy klas 1-3, i przedszkola i specjaliści

 

 D. Bielak

 Wychowawcy klas 1-3 we współpracy Ratownik medyczny

Koordynator D. Bielak, wychowawcy 5-8, 1 półrocze

D. Bielaki inni specjaliści

K. Moskal

Specjaliści

 A.Śmiałek

G. Kozik, S. Firosz

Wychowawcy

 n-le wf

 n-le wf wg. Kalendarza imprez sportowych

 

n-le wf

 

Edukacja ekologiczna

·       Stałe wdrażanie do segregacja odpadów; oszczędzania wody i prądu.

·       Zbiórka zużytych baterii, nakrętek;

 

·        Lekcje w terenie (np. zaj. przyrodnicze, przyroda, historia, geografia)

 

 

·       Tematyka prac plastycznych związanych z ekologią: Plakat na Dzień Ziemi, 

Wszycy n-le, wychowawcy

 

Cała społeczność szkolna

 

Wychowawcy klas 1-3, Nauczyciel przedmiotów przyrodniczych

 

A.Mularski

           

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2025 roku.