Szkolny Program
Wychowawczo-Profilaktyczny
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Batorzu
Batorz 2020
Podstawa prawna:
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
-
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
-
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
-
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
-
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
-
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020.
-
Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020
WSTĘP
Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowanie definiowane jest jako: wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą. Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.
Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,) konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.
WIZJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent szkoły w Batorzu jest:
-
życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
-
kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
-
szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
-
patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
-
ciekawy, ambitny, niezależny,
-
rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
-
przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
-
o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
-
szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
-
towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
-
wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
-
o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
-
dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
-
charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
-
świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
-
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
-
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
-
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
-
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
-
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
-
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
-
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
-
wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
-
kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
-
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
-
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
-
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
-
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
-
wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
-
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
-
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
-
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
-
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
-
prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
-
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
-
dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
-
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
-
przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
-
informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
-
wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
-
wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
-
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
ZADANIA
-
Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
-
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
-
Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
-
Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
-
Propagowanie zdrowego stylu życia.
-
Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
-
Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
-
Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
-
Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
-
Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
-
Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
-
Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
-
Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
-
Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki).
-
Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
-
Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
-
Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
-
Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
-
Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
-
Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).
DIAGNOZA DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH SZKOŁY
FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW
Czynniki chroniące:
-
potrzeba osiągnięć,
-
potrzeba własnej skuteczności,
-
potrzeba poznanie siebie,
-
potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
-
relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
-
doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
-
zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
-
proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
-
zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),
Czynniki ryzyka:
-
konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
-
niska motywacja osiągnięć uczniów,
-
szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
-
brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
-
powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
-
aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
-
brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
-
nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
-
błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
-
zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
-
nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 1 godziny dziennie),
-
negatywne nastawienie do zmian,
-
brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),
EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
-
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
-
analizę dokumentacji,
-
przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
-
rozmowy z rodzicami,
-
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
-
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2020 roku.
Do programu opracowano bazę pomocy merytorycznej w postaci linków do filmów, konferencji, webinariów dla rodziców i dla wychowawców oraz uczniów, znajdują się tu również prezentacje, gry itp.
Załącznik nr 1
Plan działań wychowawczych i profilaktycznych w roku szkolnym 2020/2021
Plan działań wychowawczo profilaktycznych w Zespole Szkolno –Przedszkolnym w Batorzu w roku szkolnym 2020/2021
Na podstawie sprawozdania z realizacji Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły, wyników ankiety skierowanej do uczniów oraz biorąc pod uwagę czas pandemii związany z wirusem Covid-19 rok szkolny określono następujące główne kierunki pracy wychowawczo – profilaktycznej na bieżący rok szkolny:
-
Wdrażanie do zachowania zasad reżimu sanitarnego w czasie pandemii.
-
Dbanie o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczniów.
-
Kontynuowanie kampanii „Słowa ranią” mającej na celu eliminowanie przemocy psychicznej wśród uczniów;
-
Kształtowanie przyjaznej , życzliwej atmosfery w szkole.
-
Przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie).
-
Kultura słowa, eliminowanie wulgaryzmów.
-
Rozsądne korzystanie z mediów (komputer, telefon komórkowy, Internet, telewizja).
-
Uczenie sposobów radzenia ze stresem i wyrażania własnych emocji.
Zadania Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
|
||||||||||
|
Sposoby/formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
|
|||||||
Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa wszystkim uczniom |
|
dyrektor wszyscy nauczyciele wychowawcy |
w ciągu roku
wrzesień I w miarę potrzeb |
|
|||||||
Przeciwdziałanie agresji wśród uczniów |
|
wychowawcy, nauczyciele, wszyscy pracownicy szkoły rodzice
Zespół n-li opracowujący kampanię |
stała praca w ciągu roku w razie potrzeby wrzesień/ październik
|
|
|||||||
Profilaktyka zagrożeń wieku dojrzewania: (nikotynizm, alkoholizm, narkomania). |
|
D. Bielak wychowawcy,
nauczyciele A. Walczak |
marzec
|
|
|||||||
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem |
|
wychowawcy
psycholog |
listopad
przed egzaminem |
|
|||||||
Przeciwdziałanie przeciwko cyberprzemocy, bezpieczeństwo w sieci, uzależnienie od Internetu |
|
dyrektor wychowawcy
Bibliotekarz |
listopad |
|
|||||||
Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej, bezpieczeństwo w domu, w gospodarstwie |
|
przedstawiciel policji wychowawcy opiekuni świetlicy |
wrzesień w ciągu roku szkolnego, według potrzeb
|
|
|||||||
Tworzenie przyjaznej atmosfery szkoły |
|
wychowawcy, opiekum SU i wolontariatu
|
wrzesień w ciągu roku szkolnego I półrocze |
|
|||||||
Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacji zagrożenia, wzywanie pomocy |
zapoznawanie uczniów z sygnałami alarmowymi oraz oznakowaniem BHP;
|
wychowawcy, nauczyciel edb |
wrzesień |
|
|||||||
Zapoznanie uczniów z przepisami dotyczącymi odpowiedzialności prawnej nieletnich |
https://www.youtube.com/watch?v=jbmAhWbP-6Y |
wychowawcy Przedstawiciel policji |
jeśli będzie możliwe Luty |
|
|||||||
„Zdrowie – edukacja zdrowotna” |
|
||||||||||
|
Zapoznanie uczniów z procedurami COVID-19 |
|
wychowawcy, nauczyciele |
początek roku i w czasie pandemii |
|
||||||
Propagowanie zdrowego odżywiania się |
|
wychowawcy koordynator programu Trzymaj formę pielęgniarka dyrektor opiekun akcji szklanka mleka |
kwiecień
|
|
|||||||
Zwiększenie wiedzy na temat higieny osobistej i higieny pracy |
|
nauczyciele, wychowawcy, |
marzec kwiecień
13 marca
5maja |
|
|||||||
Promowanie aktywności fizycznej |
|
n-le wychowania fizycznego, wychowawcy |
w ciągu roku grudzień- styczeń czerwiec |
|
|||||||
Promowanie profilaktyki prozdrowotnej |
|
wychowawcy n- l biologii |
7 kwiecień
grudzień |
|
|||||||
Obszar: Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
|
||||||||||
Treści wychowawczo- profilaktyczne |
Sposoby/formy realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
|
|||||||
Organizacja sytuacji sprzyjających podnoszenie wiary we własne możliwości |
|
nauczyciele, wychowawcy |
w ciągu roku szkolnego, według potrzeb |
|
|||||||
Propagowanie idei akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Kształtowanie postaw tolerancji i empatii
|
|
nauczyciele, wychowawcy |
grudzień |
|
|||||||
Budowanie prawidłowych relacji całej społeczności szkolnej i właściwej komunikacji
|
|
nauczyciele, wychowawcy, opiekun SU i koła wolontariatu
wszyscy nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego, według potrzeb |
|
|||||||
Wyrabianie postawy odpowiedzialności za mienie szkolne i cudzą własność. |
|
nauczyciele, pracownicy szkoły |
w ciągu roku szkolnego, według potrzeb |
|
|||||||
Przypomnienie praw i obowiązków dziecka. |
|
wychowawcy, nauczyciele, psycholog |
październik
czerwiec |
|
|||||||
Wdrażanie uczniów do samorządności. |
|
wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU |
wrzesień w ciągu roku |
|
Adaptacja i integracja uczniów w zespołach klasowych |
|
wychowawcy, psycholog, wychowawcy świetlicy |
I półrocze |
||
Obszar: Kultura – wartości, normy i wzory zachowań
|
|||||
Treści wychowawczo - profilaktyczne |
Sposoby/formy realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
||
Kształtowanie tożsamości narodowej i postawy patriotyzmu. |
|
wychowawcy, nauczyciele |
listopad /maj styczeń |
||
Kształtowanie szacunku dla rodziny, |
|
wychowawcy, bibliotekarz
|
styczeń/ maj |
||
Rozwijanie poczucia przynależności do wspólnoty lokalnej. |
|
nauczyciele, wychowawcy, opiekun SU, opiekun koła wolontariatu |
w ciągu roku szkolnego, według potrzeb |
||
Kształtowanie szacunku dla tradycji. |
|
nauczyciele, wychowawcy bibliotekarz |
grudzień kwiecień |
||
|
Zapoznanie uczniów z sylwetkami wybitnych Polaków. |
|
nauczyciele, wychowawcy, katecheci bibliotekarz |
październik
|
|
|
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. |
|
nauczyciele, wychowawcy
chętni nauczyciele |
w ciągu roku szkolnego, według potrzeb |
|
|
Rozwijanie czytelnictwa. |
|
wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz |
wrzesień październik
od listopada maj |
|
|
Kształtowanie nawyku dbania o środowisko naturalne. |
|
nauczyciele, wychowawcy |
kwiecień |