Program
Wychowawczo-Profilaktyczny
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Batorzu
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
WSTĘP
Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowanie definiowane jest jako: wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą. Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.
Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,) konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.
WIZJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent szkoły w Batorzu jest:
- życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
- kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
- szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
- patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
- ciekawy, ambitny, niezależny,
- rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
- przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
- o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
- szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
- towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
- wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
- o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
- dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
- charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
- świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
ZADANIA
- Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
- Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
- Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
- Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
- Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
- Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
- Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
- Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki). Nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
- Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
- Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
- Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
- Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).
FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW
Czynniki chroniące:
- potrzeba osiągnięć,
- potrzeba własnej skuteczności,
- potrzeba poznanie siebie,
- potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
- relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
- doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
- zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
- proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
- zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),
Czynniki ryzyka:
- konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
- niska motywacja osiągnięć uczniów,
- szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
- brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
- powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
- aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
- brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
- nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
- nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 2 godziny dziennie),
- negatywne nastawienie do zmian,
- brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),
W programie uwzględniono kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 ustalone przez ministra edukacji oraz wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego za rok 2024/2025.
Kierunki polityki państwa:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach klasowych
Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego w roku szkolnym 2024/2025
Na podstawie ankiet do uczniów, rodziców, obserwacji nauczycieli, dyskusji na zebraniach zespołów klasowych wychowawców)
1 WNIOSKI Z ANKIET i OBSERWACJI
- Uczniowie czują się bezpiecznie na terenie szkoły.
- Z roku na rok zwiększa się niechęć do chodzenia do szkoły. Jako powody niechęci podano: stres, brak chęci wychodzenia z domu (26%, po 28 uczniów), nieprzygotowanie na lekcje (25%, 27 uczniów). Według rodziców ich dzieci chętnie przychodzą do szkoły, uczniowie raczej stwierdzają, że czasami tak bywa.
3.Atmosfera w szkole pomiędzy uczniami jest zazwyczaj przyjazna. 22% uczniów ocenia, że jest zazwyczaj nieprzyjazna (14 uczniów)
- Uczniowie czują się dobrze lub bardzo dobrze w szkole. 13 uczniów czuje się źle w szkole.
- W szkole pojawiają się najczęściej przypadki przezywania, wyśmiewania (19, 22%), odrzucenie przez grupę (12, 14%), ośmieszania (10,12%). W szkole według uczniów zdarzają się przypadki dokuczania sobie wzajemnego (38, 14%), używania wulgaryzmów (38, 14%), obrażania siebie wzajemnego (30, 11%).
- Uczniowie najczęściej odpowiadali, że byli ofiarami obgadywania/plotkowania, odrzucenia przez koleżanki/kolegów, przezywania/obrażania.
7 Wszyscy lub większość nauczycieli reaguje na negatywne zachowania i pomaga w razie potrzeby.
- Dość wysoki odsetek uczniów uważa, że tylko niektórzy nauczyciele są przyjaźni (35%) i sprawiedliwi (41%). Ten wynik niezadowolenia wzrósł w porównaniu do zeszłego roku.
- Uczniowie w sytuacji bycia ofiarą mówią o sytuacji rodzicom (25%) i zgłaszają się do wychowawcy (20%). Duży odsetek jednak nie mówi nikomu o problemach szkolnych (21%).
- Najmniej bezpieczne miejsca to: toalety, szatnie i korytarze.
- Uczniowie znają lub częściowo znają swoje prawa, jednak podając przykłady łamania praw udowadniają, że nie wszyscy rozumieją czym są prawa dziecka.
- W szkole są przestrzegane prawa ucznia, (33% w pełni i 52% częściowo). 16% (10 uczniów nie), że nie są ich prawa przestrzegane.
- Uczniowie pozyskują informacje na temat skutków używania papierosów, alkoholu, dopalaczy, wpływu ruchu na zdrowie, jak być bezpiecznym w Internecie skutków, hejtu w sieci, zasad zdrowego odżywiania się zachowania w miejscach publicznych. Jednak z roku na rok większy procent uczniów nie pamięta, że określone działania były prowadzone.
- W odrobinę mniejszym stopniu pozyskują informacje na temat pomocy innym, działalności charytatywnej, tolerancji, akceptacji odmienności, jak mieć pozytywne relacje w klasie. W tych 3 występuje powyżej 20% odpowiedzi nie pamiętam i ok 11% nie.
- Połowa ankietowanych uczniów wykazują aktywność fizyczną poza szkołą (jazda na rowerze, gra w piłkę i inne), 26% uczęszczam na zajęcia sportowe pozalekcyjne, mniejszy odsetek jest aktywny jedynie na zajęciach z wychowania fizycznego.
- Uczniowie raz – dwa razy w tygodniu spożywają słodkie napoje np. coca cola (49%). Większość wcale nie pije napojów energetycznych (70%).
- Codziennie (74%) lub raz – dwa razy w tygodniu (19%) spożywane są warzywa i owoce, rodzice to potwierdzają. Mleko i jego przetwory są spożywane codziennie lub raz/dwa razy w tygodniu ale odsetek jest znacznie mniejszy, jedynie 57%, 25%. Spora grupa 16% uczniów rzadko spożywa nabiał.
- Chipsy są spożywane rzadko przez połowę ankietowanych, ale 42% raz- dwa razy w tygodniu je chipsy.
- Raz – dwa razy w tygodniu, aż 46% uczniów spożywane słodycze, duża grupa 33 % uczniów codziennie spożywane słodycze, rzadko jedynie przez 21%. 57% (25) rodziców stwierdza, iż ich dzieci rzadko spożywają napoje wysokosłodzone, chipsy i słodycze, ale 12 (27%) odnotowało, że robi to często.
- W ankiecie uczniowskiej większość uczniów stwierdza, iż spędza przed telefonem lub komputerem około 2-3 godz. dziennie lub powyżej 3 godzin. 17% uczniów często korzysta z telefonu do późna w nocy, ten odsetek jest niższy w porównaniu do zeszłego roku (23%).
- Według rodziców ich dzieci spędzają od 2 do około 3 godzin dziennie na komputerze, tablecie. Telefonie. Większość wie z jakich stron korzysta, w jakie gry gra, częściowo ok 30%. Wszyscy rodzice są świadomi, czym jest kontrola rodzicielska. 36% ma ją założoną, 41% i 23% nie ma lub nie czuje potrzeby kontroli w ten sposób użytkowania przez dziecko Internetu.
- W świetle odpowiedzi rodziców (80%) uczeń wie do kogo należy zwrócić się ze swoimi problemami, jest dowartościowany (63%) przez nauczycieli, czuje się akceptowany w klasie (66%). W pytaniach o akceptację i dowartościowanie, powyżej 20% rodziców zaznaczyło odpowiedź „nie wiem”,
- Szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania profilaktyczne dotyczące:
wpływu właściwego odżywiania na zdrowie , uzależnienia, bezpieczeństwa w Internecie, zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonu, komputera uczy ograniczonego zaufania do osób obcych oraz wpływu ruchu na zdrowie .
- W ankietach rodzice stwierdzili, iż szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania wychowawcze uczące, uczy wychowania patriotycznego, uczy szacunku do starszych, rozbudzania zainteresowań kulturą, pomocy innym, działalności charytatywnej
- W ankietach niektórzy rodzice stwierdzili, iż szkoła niewystarczająco umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach (np. ze stresem - 25%), mniejszy odsetek – niewystarczająco uczy tolerancji wobec innych osób (14%) i kulturalnego zachowania w życiu codziennym (11%).
26.Rodzice uważają i nie podejrzewają, że ich dzieci próbują używek, a 27% rodziców stwierdza, że w otoczeniu ich dziecka są takie dzieci.
- Według większości rodziców szkoła zauważa występujące problemy wychowawcze ( 57%). Według znacznej większości rodziców szkoła raczej lub zdecydowanie rozwiązuje występujące problemy wychowawcze. Szkoła w przypadku wystąpienia problemów i trudności pomaga rodzicom w ich rozwiązywaniu lub robi to częściowo (55% i 20%).
- Większość rodziców uważa, że ma wpływ na budowanie celów wychowawczych szkoły (68%). Natomiast (11%) sądzi, że tak nie jest. Jedynie 36% rodziców bierze udział w pracach na rzecz szkoły, 41% czasami, a 23 % rodziców nie bierze udziału w takich pracach.
- Działania proponowane przez rodziców na następny rok dotyczą głównie: tolerancji, kultury osobistej, wzajemnego szacunku, zapobieganiu odrzucenia, Internet i media społecznościowe, wzmocnienie nadzoru nad klasami starszymi, zajęcia dodatkowe dla uczniów słabszych, integracja klas, więcej spotkań z osobami z zewnątrz (np. policja), spotkanie z dziećmi na temat bezpiecznej jazdy hulajnogami
- Prelekcje, szkolenia, pogadanki w jakich rodzice mogliby wziąć udział dotyczą: zagrożenia w Internecie (hejt), uzależnień od komputera i telefonu, mobbing w szkole, akceptacji i jak radzić sobie z jej brakiem, motywacji do nauki i wzbogacania wiedzy u dzieci , wspieranie koncentracji, radzenie sobie z agresją wśród dzieci, radzenie sobie dorastająca młodzież i zapobieganiu depresji, pogadanki z psychologiem na tematy wychowawcze, zajęcia na temat jak mówić do dzieci żeby nas rodziców i nauczycieli słuchały.
- Jeden z rodziców zaproponował praktyczny poradnik w sferach: emocji, jak rozmawiać z dziećmi, metody wychowawcze, kary i nagrody.
- Klasy borykają się najczęściej z przeszkadzania niektórych uczniów na lekcjach, brakiem motywacji do nauki i nieprzyjaznymi relacjami między uczniami.
Rekomendacje do pracy wychowawczo – profilaktycznej w przyszłym roku szkolnym.
- Problem zdrowia psychicznego, radzenia sobie ze stresem, emocjami, jak radzić sobie z brakiem akceptacji- organizacja szkoleń, zajęć z wychowawcą, prelekcji.
- Kontynuacja działań dotyczących integracji zespołów klasowych- poszukiwanie metod, form integracji zespołów klasowych.
- Działania dotyczące tolerancji, kultury osobistej, wzajemnego szacunku- projekty ogólnoszkolne, klasowe.
- Dalsze działania zawracające uwagę na bezpieczeństwo w Internecie.
Działania wychowawcze i profilaktyczne w roku szkolnym 2025/2026
Rozwijanie postaw i kształtowaniem wartości |
|
działania |
|
· Kształtowanie postaw społecznych, koleżeństwa, współpracy, tolerancji, empatii, wrażliwości, wdzięczności, postaw obywatelskich. · Rozwój współpracy miedzy uczniami w ramach SU i Szkolnym kołem wolontariatu, · Zajęcia z wychowawcą na temat właściwych postaw i zachowań, ukazywanie autorytetów moralnych, (miedzy innymi dotyczące stygmatyzacji uczniów gorzej ubranych) · Organizacja szkolnych zabaw, dyskotek-kształtowanie kulturalnej formy wspólnej zabawy, umiejętności organizacyjnych uczniów · Obchody Dnia Edukacji Narodowej (14 października) · Zajęcia i zabawy integracyjne – zajęcia z wychowawcą i zajęcia w edukacji wczesnoszkolnej (integracja nowych uczniów). · Obchody Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej · Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów np. stosowanie mediacji, · Dbanie o kulturę słowa w życiu codziennym w szkole i w sieci , zasady savoir- vivru, · Organizacja różnych form pomocy koleżeńskiej (np. notatek elektronicznych na grupach Messenger, pomoc w nauce), · Rozmowy indywidualne, pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat szacunku do innych osób, do mienia szkolnego, · Dzień Tolerancji (6 listopada), · Dzień życzliwości i pozdrowień (21 listopad, przyjacielska poczta)
Kształtowanie postaw patriotycznych( Ojczyzna, własny region) · Organizacja i udział uczniów w uroczystościach i wydarzeniach historycznych: świętowanie Dnia Patrona Szkoły,5 września w rocznicę bitwy pod Batorzem, · 27 IX 420 rocznica bitwy pod Kircholmem · 11 XI 107 rocznica odzyskania niepodległości · 22 styczeń zaświecenie zniczy na grobie Patrona szkoły w 163 rocznicę Wybuchu Powstania Styczniowego · obchody Święta Konstytucji 3 Maja · Włączenie się do uroczystych obchodów 100 lecia Gminy Batorz (konkursy, pogadanki, wycieczki po najbliższej okolicy, poznanie historii regionu) · Zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej. Kształtowanie postaw prorodzinnych kultywowanie tradycji i zwyczajów · Tradycje Bożego Narodzenia – zajęcia z wychowawcą. · Wigilia klasowa w klasie 8 · Szkolne kolędowanie · Obchody Dnia Babci i Dziadka · Zajęcia z wychowawcami o tematyce prorodzinnej z okazji Dni Babci i Dziadka. · Organizacja Dnia Rodziny
· Wycieczki do muzeum wiejskiego w Batorzu · Warsztaty Bożonarodzeniowe ze współpracą z Biblioteką Gminną Kształtowanie postaw czytelniczych · Organizacja różnych akcji czytelniczych w bibliotece np. Tydzień z poezją, wystawy książek popularnonaukowych, książek z dreszczykiem, o superbohaterach itp. · Organizacja konkursów czytelniczych np. czy znasz bohaterów wierszy Brzechwy i Tuwima Kształtowanie logicznego myślenia , wykorzystania matematyki w naukach przyrodniczych oraz uczenia się przez całe życie · Organizacja dnia tabliczki mnożenia · Organizacja dni matematyki · Organizacja tygodnia z zagadką · Ukazywanie obliczeń matematycznych na przedmiotach przyrodniczych (geografia, chemia) · Warsztaty dla uczniów wdrażające do samokształcenia · Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy na lekcjach, stosowanie aktywizujących metod pracy. Działalność charytatywna szkoły · Akcja słodycze dla Placówki „Promyk” · Kiermasz świąteczny bożonarodzeniowy i wielkanocny i przekazanie zebranych funduszy na cel charytatywny. · Opieka nad Grobem Patrona i nauczycieli pochowanych na miejscowym cmentarzu. |
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły SU, wolontariat
Wychowawcy
SU, wychowawcy
S. Firosz, Z. Jakubaszek
N-le klas 1-3
Psycholog, pedagog specjalny, wychowawcy Wychowawcy i inni n-le Wychowawcy i inni n-le Wychowawcy i inni n-le D. Bielak, M. Jakubaszek¸ Wychowawcy i inni n-le Daria Żyłka Wychowawcy i inni n-le
M.Lis, Wychowawcy i inni n-le M.Lis, M. Lis, E. Puchala, Z. Jakubaszek , M.Lis, SU, Wolontariat,SU M. Lis, Z. Jakubaszek
Wychowawcy i inni n-le, bibliotakarki
Wychowawcy i inni n-le,
Wychowawca klasy 8 Z. Małek, Z. Jakubaszek Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola
Wychowawcy klas 1-3 i przedszole Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola Wychowawcy klas 1-3 i przedszkola M. Lis, wychowawcy 1-8 bibliotekarki
n-le matematyki i przedmiotów przyrodniczych
dyrektor/firma zewnętrzna wszyscy n-le
M. Lis, wolontariat M. Lis, wolontariat M. Lis, wolontariat
|
Bezpieczeństwo uczniów |
|
Działania |
Odpowiedzialni |
· Systematyczne pełnieni dyżurów nauczycielskich. · Stała obserwacja uczniów podczas lekcji, (zachowanie, postawa, relacje między uczniami), · Przedstawienie sygnałów ostrzegawczych. · Organizacja próbnej ewakuacji. · Zapoznawanie z regulaminem wycieczek prze każdym wyjazdem z uczniami. · Reagowanie wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły na jakiekolwiek przejawy agresji, · Stała współpraca z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze (komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów, wyniki w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe), · Pomoc w kontaktach z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny ( np. PPP w Janowie Lubelskim, Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie), · Kontrakty wychowawcze i kodeksy/kontrakty klasowe/kontrakty między uczniami · Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w szkole, współpraca wszystkich pracowników w przestrzeganiu procedur w tym Standardów Ochrony Małoletnich. · Zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem platform edukacyjnych typu Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, OSEhero. · Utrzymanie zwyczaju nie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły, · Nadzór administratorów grup Messenger nad poprawnym zachowaniem w sieci · Udział nauczycieli w projekcie OSEhero – bezpieczeństwo w Internecie · Dzień -Bezpiecznego Internetu (luty) · Cyfrowo bezpieczni w klasie I – seria filmów edukacyjnych przygotowujących do korzystania z technologii · Bezpiecznie na wsi - XV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci organizowany przez KRUS |
Dyżurujący n-le Wszyscy n-le Dyrektor/wicedyrektor Dyrektor/wicedyrektor Wszyscy n-le, pracownicy Organizujący wyjazd Wychowawcy
Wychowawcy, specjaliści
Wychowawcy Wszyscy n-le
Wszyscy n-le
Wszyscy n-le , pracownicy
Wychowawcy Wszyscy n-le Chętni n-le, wychow Wych kl. I
A.Mularski |
Edukacja prozdrowotna |
|
· Realizacja projektu Edukacyjnego „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” w klasach 1-3( znaczenie owoców i warzyw w diecie - Warsztaty kulinarne z dietetykiem, wspólne przygotowywanie zdrowych przekąsek, soków i deserów owocowych, aktywność fizyczna i wpływ jej na nasze zdrowie - międzyklasowe rozgrywki sportowe). · Zdrowie psychiczne i relaksacja-Warsztaty z psychologiem, techniki relaksacyjne. · Podstawy pierwszej pomocy - Warsztaty z ratownikiem medycznym, nauka podstawowych technik pierwszej pomocy, ćwiczenia na fantomach. · Program profilaktyczny „Kompas Emocji” dla klas 5-8, wychowawców klas 5-8, rodziców klas 5-8 i dyrektora
· Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Sztuka Emocji” · Obchody Międzynarodowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10) · Obchody dnia zdrowia (kwiecień) · Udział szkoły w programie dla szkół(mleko i owoce) · Zajęcia z wychowawcami o tematyce prozdrowotnej. · Udział szkoły w programie ‘Aktywna szkoła” -promującego zajęcia ruchowe, SKS · Przygotowanie i udział uczniów w różnych zawodach sportowych. · Udział uczniów w zajęciach koła sportowego. · Organizacja wyjazdów na basen, lodowisko. |
Wychowawcy klas 1-3, i przedszkola i specjaliści
D. Bielak Wychowawcy klas 1-3 we współpracy Ratownik medyczny Koordynator D. Bielak, wychowawcy 5-8, 1 półrocze D. Bielaki inni specjaliści K. Moskal Specjaliści A.Śmiałek G. Kozik, S. Firosz Wychowawcy n-le wf n-le wf wg. Kalendarza imprez sportowych
n-le wf
|
Edukacja ekologiczna |
|
· Stałe wdrażanie do segregacja odpadów; oszczędzania wody i prądu. · Zbiórka zużytych baterii, nakrętek;
· Lekcje w terenie (np. zaj. przyrodnicze, przyroda, historia, geografia)
· Tematyka prac plastycznych związanych z ekologią: Plakat na Dzień Ziemi, |
Wszycy n-le, wychowawcy
Cała społeczność szkolna
Wychowawcy klas 1-3, Nauczyciel przedmiotów przyrodniczych
A.Mularski |
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2025 roku.