header1
header2
header3
header4

WORLD EXPLORER 3 

Unit Hello 

 Meeting people

Meet-spotkać/poznać

Age- wiek

nationality- narodowość

live- mieszkać

from place to place- z miejsca na miejsce

hind- tylnie

tail- ogon

balance- równowaga

Around the world

Australia – Australian

Canada- Canadian

Ireland (Irlandia) – Irish (Irlandczyk)

South Africa (Południowa Afryka) – South African (mieszaniec Południowej Afryki)

The United Kingdom (Zjednoczone Królestwo)- British (Brytyjczyk)

The United States of America (Stany Zjednoczone) – American

China (Chiny)- Chinese

Japan (Japonia)- Japanese

Poland – Polish

Spain (Hiszpania)- Spanish (Hiszpan)

France – French (Francuz)

Italy – Italian (Włoch)

Family

Mother (matka)- father (ojciec)

Stepmother (macocha)- stepfather(ojczyn)

Wife(żona)- husband (mąż)

Daughter (córka)- son (syn)

Parents (rodzice)- children (dzieci)

grandmother (babacia)- grandfather(dziadek)

Grandparents (dziadkowie)- grandchildren(wnuki)

Sister (siostra)- brother (brat)

niece (siostrzenica/bratanica)- nephew (bratanek/siostrzeniec)

aunt (ciocia)- uncle (wujek)

only child (jedynak)- twin (bliźniak)

Looks and personality

looks- wygląd

personality- osobowość

old (stary)- young (młody)

late (późno) – punctual

fat (gruby)- slim (szczupły)

lazy (leniwy)- hard-working (pracowity)

calm (spokojny)- scared (przestraszony)

dangerous (niebezpieczny) – safe (bezpieczny)

angry (zły)- patient (cierpliwy)

tall (wysoki)- short (niski)

straight (prosty)- curly(kręcony)/wavy (falisty)

dark (ciemny)- fair (jasny)

Jobs

job- praca/zawód

hairdresser – fryzjer

computer technician – informatyk

cleaner – sprzątaczka

waiter – kelner/ waitress – kelnerka

police officer – policjant

photographer

farmer – rolnik

driver- kierowca

shop assistant- sprzedawca w sklepie

detective

footballer -piłkarz

explorer – odkrywca

actor/ actress – aktorka

nurse – pielęgniarka

mechanic

fire fighter – strażak

cut – ciąć

ill – chory

grow – rosnąć

serve – podawać

meal – posiłek

Dangerous sports

go-karting

ice hockey

parachuting – skoki ze spadochronem

rafting – spływ pontonem

rock climbing – wspinaczka skałkowa

skateboarding – jazda na desce

show jumping – skoki przez przeszkody

snowboarding

windsurfing

skiing- narciarstwo

Keeping healthy

health- zdrowie

healthy- zdrowy

broken – złamany

broken arm- złamana ręka

broken finger- złamany palec

cut – okaleczenie

bruise – siniak

graze- otarcie

food poisoning – zatrucie pokarmowe

cold- przeziębienie

the flu – grypa

stomach ache- bół brzucha

headache – bół głowy

pain – ból

painkiller – lek przeciw bólowy

twisted ankle- skręcona kostka

knee – kolano

What happened? - co się stało?

Eyebrow – łuk brwiowy

blood – krew

Transport

motorbike – motocykl

plane- samolot

train- pociąg

tram- tramwaj

ferry – prom

lorry- ciężarówka

coach- autokar

bus

underground- metro

van- furgonetka

car- samochód

boat- łódka

TV and film

documentary

the news- wiadomości

quiz show- teleturniej

talent show

soap opera- opera mydlana

adventure film- przygodowy

cartoons- kreskówka

comedy

drama – dramat

horror films

musical

science fiction film- popularno-naukowy

 

 

UNIT 1 

Keep in touch- utrzymywać kontakt

On the phone- przez telefon

Moblile phone- komórka

Send a text message- wysyłać sms/wiadomości

Landline- stacjonarny

Send an email- wysyłać e-mail

Receive an email- otrzymywać

Video call – wideo rozmowa

Write a letter- pisać list

Communicate with – komunikować się z

Use- używać

Everywhere- wszędzie

Electricity- elektryczność

Solar battery- bateria słoneczna

Charger- ładowarka

Island- wyspa

Guess what – zgadnij

Brilliant – świetnie

Score a goal- zdobyć gola

Smile- uśmiech

Surprise- niespodzianka

Laughing- śmianie się

Kiss- buziak

Sleepy- śpiący

Wink- mrugać

Keyboard- klawiatura

Microphone

Screen- ekran

Speakers- głośniki

Tablet

Webcam- kamerka internetowa

Web- sieć

Cam- kamera

Chat- rozmowa internetowa/pogawędka

Long distance call- rozmowa międzynarodowa

Text message- sms

Call- dzwonić/rozmowa telefoniczna

Surf- serfować

Text- pisać wiadomości/sms

Pay for- płacić

Expensive- drogi

Get on- jak się układa

Wear- nosić

Really- na prawdę

Friendly- przyjacielski

Want- chcieć

Speak to – mówić do kogoś

Understand- rozumieć

Marine- morski

Communication- komunikacja

Mammals- ssaki

Communicate by- komunikować się przez

Sound- dźwięk

Vision- wizja/wzrok

Touch- dotyk

Taste- dotyk

Smell- zapach

Whisle- gwizd/gwizdać

Squeak- piszczeć/pisk

Click- klikać/klik

Hear-słuchać

Know- wiedzieć

Own- własny

Clever- mądry

Tanks- zbiornik wodny

Each other- wzajemnie

Underwater- podwodny

Audio system- system dźwiękowy

Decode- rozszyfrować

Hope- mieć nadzieję

Have a conversetion- rozmawiać

Sound- dźwięk

Blow- dmuchać

Air- powietrze

Lips- usta

A type of- rodzaj

A kind of-  rodzaj

Discover- odkrywać

Conversation- rozmowa

Facial expression- wyraz twarzy

Gesture- gest

Information

Language- język

Sign- znak

Hear- słuchać

Listen to – słuchać kogoś

Say- mówić

See- widzieć

Show- pokazywać

Speak to- rozmawiać z

Talk to – rozmawiać z

Deaf- niesłyszący

In both ears- na oba ucha

Find – odnajdować

Board games- gry planszowe

Make a video call – prowadzić rozmowę wideo

Personal – osobisty

Hate- nienawidzić

Think- myśleć

 

Prefer- woleć 

przykład Krótkiego opowiadania 

STORY 1

One day I decided to go on an excursion to the beach. First, I packed my luggage. Then, I bought a ticket at a train station, and I travelled for 2 hours by train.  I got off and I went to the beach.

Next, I sat and I swam in the sea. When I swam, I saw  a ship. It was a pirate ship. The pirates were angry. They wanted my luggage.

Finally, A guard appeared and he helped. We fought with the pirates and we won. The pirates left.  I was excited. The excursion ended happily.

 

story 2

One day I decided to go on a trip to a museum. First, I packed my backpack.  I took my camera and money. Then, I  bought a  one-way ticket and I travelled by bus for 30 minutes.

Next, I got off opposite the museum. When I waited at the traffic lights,  I saw a poster. It was a poster about an art exhibition. The art exhibition ended. I didn’t know.

Finally, I got angry and I went window shopping. The trip ended not well. It had a sad ending.

story 3

One day I decided to go on a trip to a village. First, I travelled by coach for 3 hours. Then, I drove a car. I arrived at the village.

Next, I went to a hotel. I came to a restaurant in the hotel. When I ate supper,  I saw a criminal. I called the police. Two police officers came and they looked for the bad man.

Finally, the police officers caught the criminal. I was excited and interested. I got a reward.  The trip had  a happy ending. 

 

VOCABULARY UNIT 5 

It's festival time

p. 5-59

celebrate (selebrejt)- świętować 

Thanksgiving - Święto Dziękczynienia 

Bonifire Night- Spisek Prochowy lub Noc Ogniska (nieudana próba wysadzenia Izby Lordów  Brytyjskiego Parlamentu przez Guy'a Fawkes'a) 

Lantern Festival - festiwal lampionów

turkey - indyk 

pumpkin pie- placek z dyni 

bonfire- ognisko

fireworks - fajerwerki 

powder- proszek,proch 

victory - zwycięstwo

evil - zło

p. 60

Teens' time: Happy New Year 

teens- nastolatkowie 

Look forward - oczekiwać z niecierpliwością

New Year's Eve - Sylwester 

get angry - złościć się

 joke - żart/żartować 

muffins- babeczki

return- powrót

give (zaimek w dopełnieniu lub imię) a ring- zadzwonić   example: I should give Anna a ring 

a bit- trochę

see you soon- do zobaczenia wkrótce 

surprise- niespodzianka

 

p. 61

Celebrations 

birthday- urodziny

carnival- karnawał

christening- chrzest 

Christmass Eve- Wigilia 

Easter- Wielkanoc 

end of term- koniec semestru/półrocza

Halloween

New Year's Eve - Sylwester

wedding anniversary (łedin eniwesari)- rocznica ślubu 

decorate - dekorować

dress up- przebierać się (w kostium); wystroić się 

invite - zaprosić 

prepare- przygotować 

send cards- wysyłać kartki /pocztówki 

p. 62

Mardi Grass in New Orleans 

annual - coroczny

Lent - Wielki Post 

Fat Tuesday - odpowiednik Tłustego Czwartku w Polsce 

famous  (fejmys)- sławny 

in the street - na ulicy

float - platforma (na niej są artyści)

wonderful - wspaniałe 

fireworks - fajerwerki

bead throwing - rzucanie korali/paciorków

string - łańcuch / sznurek

crowd - tłum

laugh (laf)- śmiać się

p. 63

Festival words

NOUNS (RZECZOWNIKI)

beads- korale 

celebration- świętowanie 

costume - kostium 

fireworks- fajerwerki

float- platforma

funny hat- zabawny kapelusz 

make-up   - makijaż 

mask

parade 

party- przyjęcie 

VERBS (CZASOWNIKI)

celebrate - świętować

dance - tańczyć

enjoy- lubić/czerpać przyjemność

put on (make-up)- nakładać 

sing - śpiewać 

take part in - brać udział

wear- nosić 

 

 

 

 

 

 

Pytania szczegółowe (WH-questions)

What (łot).................? – co

When (łen)...............?- kiedy

Where (łer) ...............? – gdzie

Who (hu)..................? –kto

How (hał)................? – jak

How much (hał macz).........................?- ile

How many (hał meni).....................?- ile

How often (hał often)....................?- jak często

Personal pronoun (zaimki osobowe):
 
Liczba pojedyncza:
I – ja
you- Ty
she- ona
he- On
it- Ono
Liczba mnoga:
we- My
you-Wy
they-Oni


Czasownik "Be" (być):

 
Zdania twierdzące (orzekające):
 
I am............... – ja jestem
You are............. – Ty jesteś
She is................. – Ona jest
He is............ – On jest
It is ................– Ono jest
We are................ – My jesteśmy
You are .................- Wy jesteście
They are................- Oni są
 
Forma skrótowa twierdzeń: (pierwsza litera czasownika "be" zamieniana jest na apostrof)
 
I’m
You’re
She’s
He’s
It’s
We’re
You’re
They’re
"Be" zdania przeczące:
 
I am not................ – ja nie jestem
You are not.............. – Ty nie jesteś
She is not ................– Ona nie jest
He is not............ – On nie jest
It is not.................... – Ono nie jest
We are not............... – My nie jesteśmy
You are not ................– Wy nie jesteście
They are not................- Oni nie są
 
Forma skrótowa przeczeń: (z wyrazu "not" litera "o" zamieniana jest na apostrof)
 
I’m not
you aren’t
she isn’t
he isn’t
it isn’t
we aren’t
you aren’t
they aren’t
"Be" zdania pytające:
 
Am I ….? – czy ja jestem?
Are you….?- czy Ty jesteś?
Is she ……?- Czy Ona jest?
Is he……? – Czy On jest?
Is it…..?- Czy Ono jest?
Are we…..?- Czy My jesteśmy?
Are you…?- Czy Wy jesteście?
Are they…..?- Czy Oni są?
 
"Be" krótkie odpowiedzi:
Krótkie odpowiedzi na "tak":
 
Yes, I am
Yes, you are
Yes, she is
Yes, he is
Yes, it is
Yes, we are
Yes, you are
Yes, they are
Krótkie odpowiedzi na "nie":
No, I'm not
No, you aren't
No, she isn't
No, he isn't
No, it isn't
No, we aren't
No, you aren't
No, they aren't

Can

Czasownik “can” oznacza umieć, potrafić. Używamy go też, gdy chcemy o coś poprosić.

Zdania twierdzące

Osoba+ can+ czasownik+ reszta zdania (określenia czasu lub miejsca)

I can walk

You can walk

She can walk

He can walk

It can walk

We can walk

You can walk

They can walk

Zdania przeczące

Osoba + cannot (can plus not)+ czasownik+ reszta zdania (okreslenia szasu lub miejsca)

I cannot walk

You cannot walk

She cannot walk

He cannot walk

It cannot walk

We cannot walk

You cannot walk

They cannot walk

Zazwyczaj nie używa się cannot (forma długa). Częściej używa się formy skrótowej „can’t”.

I can’t walk

You can’t walk

She can’t walk

He can’t walk

It can’t walk

We can’t walk

You can’t walk

They can’t walk

Cannot lub can’t oznacza “nie umie się/nie potrafi się”

Zdania pytające

Can+ osoba+ czasownik +reszta zdania (określenia czasu lub miejsca).

Can stawiane na początku oznacza „Czy umie się/ potrafi się”

Can I walk…………..?

Can you walk………?

Can she walk………?

Can he walk……..?

Can it walk………?

Can we walk……..?

Can you walk………..?

Can they walk………?

Krótkie odpowiedzi.

Zamiast odpowiadać całym zdaniem możemy odpowiedzieć krótką odpowiedzią.

Krótkie odpowiedzi na “tak”

Yes, I can

Yes, you can

Yes, she can

Yes, he can

Yes, it can

Yes, we can

Yes, you can

Yes, they can

 

Krótkie odpowiedzi na “nie”

No, I can’t

No, you can’t

No, she can’t

No, he can’t

No, it can’t

No, we can’t

No, you can’t

No, they can’t

Possesive adjectives (Zaimki dzierżawcze przymiotne oznaczające posiadanie)

 

My – Moje, Moja

Your – Twoje, Twoja

Her – Jej

His- Jego

Its – Tego

Our – Nasze

Your – Wasze

Their – Ich

 

Po zaimkach dzierżawczych przymiotnych oznaczających posiadanie musimy napisać rzeczownik.

Examples:

My book (Moja książka)

Your nose (Twój nos)

His watch (Jego zegarek)

Her hair (Jej włosy)

Its head (Tego głowa)

Our class (Nasza klasa)

Your books (Wasze książki)

Their parents (Ich rodzice)

 

Zaimki dzierżawcze pochodzą od Osób (zaimków osobowych):

 

I---->my

You------>your

She----->her

He----->his

It----->its

We----->our

You---->your

They---->their

 

Czas present simple

Present simple po polsku znaczy „teraźniejszy prosty”. Jest to czas teraźniejszy. Używa się go, gdy sytuacje się powtarzają (rutyna) np. chodzenie do szkoły, mycie zębów, wstawanie o stałej porze, mieszkanie w określonym miejscu, odrabianie pracy domowej.

Zdania twierdzące

I, you, we, they+ czasownik+ reszta zdania (określenie czasu lub miejsca)

I watch TV.

You watch TV.

We watch TV.

They watch TV.

She, he, it +czasownik+ końcówka+ reszta zdania (określenie czasu lub miejsca)

She watches TV.

He watches TV.

It watches TV.

Końcówki do she, he, it są następujące : ies, es, s.

-ies- używamy, gdy czasownik konczy się na „y”. „Y” zamieniamy na „i” a potem dadajemy „es”.

Study-studies;

- gdy czasownik kończy się na samogłoskę i spółgłoskę np. stay, play to nie zamieniamy „y” na „i” i nie używamy końcówki „ies”. Używamy wtedy końcówki „s”.

Play-plays; stay-stays;

-es- używamy, gdy czasownik kończy się na: „x, ch, sh, ss, o”.

Go- goes; watch-watches; mess- messes;

-s- używamy do pozostałych czasowników.

Eat- eats; listen-listens; get up- gets up; live-lives;

Zdania przeczące

I, you, we, they+ do not+ czasownik +reszta zdania (określenia czasu lub miejsca)

„do not” to forma długa. Stosuje się najczęściej formę skrótową „don’t”

I don’t watch TV.

You don’t watch TV

We don’t watch TV

They don’t watch TV

She, he, it +does not+ czasownik +reszta zdania (okreslenia czasu lub miejsca)

„does not” to forma długa. Stosuje się najczęściej formę skrótową “doesn’t”

She doesn’t watch TV

He doesn’t watch TV

It doesn’t watch TV

Zdania pytające

Do + I, you, we, they+ czasownik+ reszta zdania (określenia czasu lub miejsca)?

Do stawiane na początku oznacza „czy”

Do I watch TV………………?

Do you watch TV………….?

Do we watch TV………..?

Do they watch TV………….?

Does +she, he, it +czasownik +reszta zdania (określenia czasu lub miejsca)?

Does she watch TV………..?

Does he watch TV……….?

Does it watch TV…………?

Krótkie odpowiedzi

Krótkich odpowiedzi na tak

Yes, osoba+ do lub does

Yes, I do

Yes, you, do

Yes, we do

Yes, you do

Yes, they do

 

Yes, she does

Yes, he does

Yes, it does

 

Krótkie odpowiedzi na “nie”

No, osoba +don’t lub doesn’t

No, I don’t

No, you don’t

No, we don’t

No, you don’t

No, they don’t

 

No, she doesn’t

No, he doesn’t

No, it doesn’t

 

Do czasu present simple używamy przysłówków częstotliwości. Przysłówki częstotliwości mówią nam jak często coś się dzieje. Są to wyrazy:

Always (olłejs)- zawsze

Usually (jużuli)- zazwyczaj

Often – często

Sometimes (samtajms)- czasami

Never (newe)- nigdy

Przysłówki częstotliwości stawiamy między osobą a czasownikiem (osoba czasownik przysłówek – skrót OCP)

I never listen to music.

She always watches TV.

They usually do homework.

Do you usually go to school?

Do we sometimes read a book?

I don’t always have breakfast.

He doesn’t play computer games.

Przysłowki częstotliowści stawiamy po czasownikiu „be” (osoba be przysłówek- skrót OBP).

I am always happy.

You are often late.

She is sometimes sad.

He is usually angry.

It is never optimistic.

They are always noisy.

You are often worried.

We are usually scared.

Czas present continuous

Czas present continuous po polsku znaczy “teraźniejszy ciągły”. Jest to czas teraźniejszy. Używa się go, w sytuacjach wykonywanych w momencie mówienia (teraz). Zazwyczaj używa się do niego zwrotów: at the moment lub now.

Czasownik „be” w tym czasie present countinuous nie oznacza „być” . „Be” pomaga tworzyć zdania twierdzące, przeczące, pytające i krótkie odpowiedzi.

Czasownik „be” i końcówka „ing” podkreślają, że sytuacje dzieją się „teraz”.

Zdania twierdzące

Osoba+ be+ czasownik+ ing+ reszta zdania( określenia czasu lub miejsca)

I am listening to music.

You are listening to music.

She is listening to music.

He is listening to music.

It is listening to music.

We are listening to music.

You are listening to music.

They are listening to music.

Zdania przeczące

Osoba+ be+ not +czasownik+ ing+ reszta zdania( określenia czasu lub miejsca)

Zazwyczaj używa się form skrótowych czasownika „be” (isn’t/aren’t/’m not)

I ‘m not listening to music.

You aren’t listening to music.

She isn’t listening to music.

He isn’t listening to music.

It isn’t listening to music.

We aren’t listening to music.

You aren’t listening to music.

They aren’t listening to music.

 

Zdania pytające

Be+ Osoba+ czasownik+ ing+ reszta zdania( określenia czasu lub miejsca)?

Am I listening to music?

Are you listening to music?

Is she listening to music?

Is he listening to music?

Is it listening to music?

Are we listening to music?

Are you listening to music?

Are they listening to music?

Krótkie odpowiedzi

Krótkie odpowiedzi na tak

Yes, osoba +be

Yes, I am

Yes, you are

Yes, she is

Yes, it is

Yes, we are

Yes, you are

Yes, they are

Krótkie odpowiedzi na nie

No, osoba+ be+ not

No, I’ m not

No, you aren’t

No, she isn’t

No, he isn’t

No, it isn’t

No, we aren’t

No, you aren’t

No, they aren’t

Past simple

Czas past simple to czas przeszły. Używamy go do czynności zakończonych. Podajemy dokładnie kiedy lub gdzie czynności się zakończyły. Określenia czasu past simple zazwyczaj stawiamy na końcu zdania.

 

Zdania twierdzące

Czasowniki w czasie past simple dzielą się na czasowniki regularne i nieregularne.

 

Osoba + czasownik regularny +ed + rzeczownik + reszta zdania

Examples:

I played football yesterday.

She watched TV two days ago.

They listened to music last Friday.

He studied English in 1999.

 

Osoba + czasownik nieregularny (tabelka)+ reczownik + reszta zdania

Examples:

You saw a movie last month. (see-saw)

We bought a sweater on Saturday. (buy-bought)

He went to school four hours ago. (go-went)

 

Zdania przeczące

W ZDANIACH PRZECZĄCYCH NIE MA PODZIAŁU NA CZASOWNIKI REGULARNE I NIEREGULARNE

 

Osoba+ didn’t + czasownik +rzeczownik +reszta zdania

Examples:

You didn’t see a movie last month.

We didn’t buy a sweater on Saturday.

He didn’t go to school four hours ago.

I didn’t play football yesterday.

She didn’t watch TV two days ago.

They didn’t listen to music last Friday.

He didn’t study English in 1999.

Zdania pytające

W ZDANIACH PYTAJĄCYCH NIE MA PODZIAŁU NA CZASOWNIKI REGULARNE I NIEREGULARNE

Did + Osoba + czasownik + rzeczownik+ reszta zdania?

 

Did you see a movie last month?

Did you buy a sweater on Saturday?

Did he go to school four hours ago?

Did you play football yesterday?

Did she watch TV two days ago?

Did they listen to music last Friday?

Did he study English in 1999?

Krótkie odpowiedzi

Yes, osoba did

No, osoba didn’t

Examples:

Yes, I did.

Yes, you did.

Yes, she did.

Yes, we did.

Examples:

No, I didn’t.

No, you didn’t.

No, she didn’t.

 

No, we didn’t.

 

Comparisons (porównania)- comparative (stopień wyższy)

Stopień wyższy (comparative) używamy do porównania. Porównujemy ze sobą dwie rzeczy, osoby, stany.

Dzięki stopniu wyższemu możemy zaznaczyć, że jedna rzecz/osoba/stan jest lepsza od drugiej rzeczy/osoby/stanu.

Wzór zdania w stopniu wyższym:

Osoba 1(stan,rzecz) + czasownik(np. be) + przymiotnik w stopniu wyższym + than (niż) + Osoba 2 (stan, rzecz).

Examples:

Kasia is taller than Kamil.

Annia is nicer than Filip.

Tomek is more creative than Romek.

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

Igor is more boring than Ela.

Reading a book is better than listening to music.

Not doing homework is worse than being late.

 

Przymiotniki krótkie (short adjectives)

Przymiotniki krótkie składają się z 1 lub 2 sylab (zazwyczaj do 5 liter). Do nich wystarczy dodać końcówkę er, aby stworzyć stopień wyższy.

Examples:

Hard- harder

Calm- calmer

Nice- nicer

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

Maths is harder than Polish.

A cat is calmer than a dog.

My mother is nicer than my father.

Przymiotniki krótkie 1 lub 2 sylaby (zazwyczaj do 5 liter), które kończą się na y . Z powodu trudności z wymową i zapisem „y” zamieniamy na „i” a następnie dodajemy końcówkę „er”.

Examples:

Busy- busier

Noisy- noisier

Easy- easier

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

My mum is busier than my dad.

Warsaw is busier than Krakow.

History is easier than English.

W przypadku przymiotników krótkich (1 lub 2 sylaby i zazwyczaj do 5 liter), które kończą się na 1 samogłoskę i 1 spółgłoskę należy spółgłoskę napisać jeszcze raz a następnie dodać końcówkę „er”.

Examples:

Big-bigger

Fit-fitter

Fat- fatter

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

An elephant is bigger than a lion.

A hippo is fatter than a tiger.

A monkey is fitter than a bear.

Przymiotniki długie (long adjectives)

Przymiotniki długie zazwyczaj składają się z 2, 3 lub więcej sylab (zazwyczaj od 6 liter) i do nich nie dodaje się końcówek. Przed przymiotnikami długimi (2,3 i więcej sylab) stawiamy słowo „more”, które po polsku oznacza „bardziej”.

Examples:

Dangerous- more dangerous.

Interesting- more interesting.

worried- more worried .

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu:)

Being a firefighter is more dangerous than being a nurse.

Being a photographer is more interesting than being a teacher.

Ania is more worried than Zuzia.

Przymiotniki nieregularne (irregular adjectives)

Przymiotniki nieregularne to przymiotniki, które w stopniu wyższym zmieniają zupełnie formę. W stopniu wyższym piszemy nowe słowo. Nie dodajemy końcówek i nie piszemy „more” przed przymiotnikiem.

Examples:

Bad (zły) – worse (gorszy)

Good (dobry)- better (lepszy)

Far (daleki)-further (dalszy)

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu):

Berlin is further than Lublin.

An apple is better than a chocolate.

Being a waitress is worse than being a doctor

 

 

 

Stopień równy

Stopień równy używamy, gdy chcemy powiedzieć, że 2 rzeczy/osoby/stany są takie same lub nie są takie same. Do stopnia równego używamy As……..as, co po polsku oznacza „takie jak”.

Wzór zdania:

Osoba 1 (stan/rzecz) +czasownik (zazwyczaj be) + as + przymiotnik+ as + Osoba 2 (stan/rzecz).

Examples :

Annia is as smart as Tomek.

Being a teacher is as interesting as being a student.

Being a cook is not as creative as being a painter.

Superlatives – stopień najwyższy przymiotników

Stopień najwyższy (superlatives) używamy do porównania. Porównujemy ze sobą dwie rzeczy, osoby, stany.

Dzięki stopniu wyższemu możemy zaznaczyć, że jedna rzecz/osoba/stan jest lepsza od drugiej rzeczy/osoby/stanu.

Wzór zdania w stopniu wyższym:

Osoba (stan,rzecz) + czasownik(np. be) + the+ przymiotnik w stopniu najwyższym+ rzeczownik + okolicznik miejsca (in +miejsce)

Examples:

Kasia is tallest person in class.

Annia is nicest girl in school.

Tomek is the most creative student in class VI.

Przymiotniki krótkie (short adjectives)

Przymiotniki krótkie składają się z 1 lub 2 sylab (zazwyczaj do 5 liter). Do nich wystarczy dodać końcówkę est, aby stworzyć stopień najwyższy.

Examples:

Hard- the hardest

Calm- the calmest

Nice- the nicest

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

Maths is the hardest subject in school.

A cat is the calmest animal.

My mother is nicest person in my family.

Przymiotniki krótkie 1 lub 2 sylaby (zazwyczaj do 5 liter), które kończą się na y . Z powodu trudności z wymową i zapisem „y” zamieniamy na „i” a następnie dodajemy końcówkę „er”.

Examples:

Busy- the busiest

Noisy- the noisiest

Easy- the easiest

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

My mum is the busiest person in my family.

Warsaw is the noisiest city in Poland.

History is the easiest subject in school.

W przypadku przymiotników krótkich (1 lub 2 sylaby i zazwyczaj do 5 liter), które kończą się na 1 samogłoskę i 1 spółgłoskę należy spółgłoskę napisać jeszcze raz a następnie dodać końcówkę „est”.

Examples:

Big-the biggest

Fit- the fittest

Fat- the fattest

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu)

An elephant is the biggest animal in zoo.

A hippo is fattest animal in zoo.

 

A monkey is the fittest animal in Africa.

Przymiotniki długie (long adjectives)

Przymiotniki długie zazwyczaj składają się z 2, 3 lub więcej sylab (zazwyczaj od 6 liter) i do nich nie dodaje się końcówek. Przed przymiotnikami długimi (2,3 i więcej sylab) stawiamy słowo „the most”, które po polsku oznacza „najbardziej”.

Examples:

Dangerous- the most dangerous.

Interesting- the most interesting.

worried- the most worried .

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu:)

Being a firefighter is the most dangerous job.

Being a photographer is the most interesting job.

Ania is the most worried person in class.

Przymiotniki nieregularne (irregular adjectives)

Przymiotniki nieregularne to przymiotniki, które w stopniu najwyższym zmieniają zupełnie formę. W stopniu najwyższym piszemy nowe słowo. Nie dodajemy końcówek i nie piszemy „most” przed przymiotnikiem.

Examples:

Bad (zły) – the worst (najgorszy)

Good (dobry)- the best (najlepszy)

Far (daleki)-furthest (najdalszy)

Examples in a sentence (przykłady w zdaniu):

Berlin is furthest city.

An apple is the best fruit.

Being a waitress is the worst job.

“In” ze stopniem najwyższym przymiotnika

Z przymiotnikami w stopniu najwyższym używamy in, gdy mówimy o miejscu

Example:

Kasia Kowalska is the most famous singer in the world. In the world ( w świecie to okolicznik miejsca)

English is the hardest subject in my school. In my school ( w szkole to okolicznik miejsca)

“Of” ze stopniem najwyższym przymiotnika

 

Z przymiotnikami w stopniu najwyższym używamy of, gdy mówimy o grupie ludzi lub rzeczy.

Example:

Ania is the smartest of all my friends. (of all my friends – to grupa z pośród, której wybieramy Anię)

Piotr is the cleverest student of all the children. (of all the children- to grupa z pośród, której wybieramy Piotra)

Be going to

Zwrot be going to odnosi się do przyszłości. Dokładnie oznacza „zamierzam” i używamy zwrotu, gdy zamierzamy coś robić w przyszłości, dokładnie do planów na najbliższą przyszłość.

Zdania twierdzące

Osoba +be going to+ czasownik w bezokoliczniku + rzeczownik+ reszta zdania

I am going to travel to Poland.

She is going to visit her parents.

They are going to go hiking.

Zdania przeczące

Osoba +be +not+ going to+ czasownik w bezokoliczniku + rzeczownik+ reszta zdania

I am not going to travel to Poland.

She isn’t going to visit her parents.

They aren’t going to go hiking.

Zdania pytające

Be + Osoba going to+ czasownik w bezokoliczniku + rzeczownik+ reszta zdania?

Am I going to travel to Poland?

Is She going to visit her parents?

Are They going to go hiking?

Krótkie odpowiedzi

Yes, Osoba be.

Yes, I am.

Yes, She is.

Yes, They are.

 

No, I am not.

No, She isn’t.

 

No, They aren’t.

Zdjęcie galerii

dscn0842.jpg
grudzień 2019
ponwtośroczwpiąsobnie
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031