Ta strona używa plików cookies.          Bezpieczeństwo w sieci AKCEPTUJĘ
header1
header2
header3
header4

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WOS-u DLA KLASY VIII

Wymagania    edukacyjne    niezbędne    do    uzyskania    poszczególnych    śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotu.

 

  1. Ocena niedostateczna:

Uczeń:

  • nie opanował wiadomości  i  umiejętności  określonych  w  podstawie  programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu,
  • popełnia poważne błędy faktograficzne,
  • nie zna podstawowej terminologii przedmiotu, błędnie i niedojrzale formułuje oceny i

 

2 .Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • ma niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej, ale opanował elementarne umiejętności konieczne dla dalszego etapu kształcenia,
  • rozumie polecenia nauczyciela, choć w niepełnym stopniu,
  • opanował podstawową wiedzę i umiejętności określone w programie w stopniu ograniczonym,
  • potrafi samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać proste zadania,
  • jest w  stanie,  z  pomocą  nauczyciela,  zaprezentować  wyniki  swojej  pracy  ustnie  i pisemnie.

 

  1. Ocena dostateczna

Uczeń:

  • ma niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej, wykazuje się znajomością podstawowych wiadomości z WOS-u i ograniczoną umiejętnością ich analizy,
  • rozumie polecenia,
  • potrafi samodzielnie wykonać proste zadania,
  • odnajduje podstawowe informacje w podręczniku,
  • umie hierarchizować i selekcjonować poznane fakty i zjawiska,
  • bierze udział w pracach zespołowych i jest aktywny we współpracy.

 

  1. Ocena dobra

Uczeń:

  • ma wiedzę i umiejętności z WOS-u określone w podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć w typowych sytuacjach,
  • poprawnie i zrozumiale prezentuje zagadnienia omawiane na lekcji,
  • formułuje wnioski,
  • jest aktywny na lekcji,
  • umie wykorzystać wiedzę w praktyce w sposób

 

  1. Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • ma pełną wiedzę i umiejętności z WOS-u określone w podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć w różnych sytuacjach problemowych,
  • wykazuje się umiejętnością analizowania i interpretacji wydarzeń, dokonywaniem ich twórczego oceniania oraz wnioskowania,
  • wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu, samodzielnie poszerza wiedzę, bezbłędnie wywiązuje się ze stawianych przed nim zadań,
  • samodzielnie szuka informacji, potrafi je hierarchizować, selekcjonować oraz analizować,
  • ocenia rozmaite zjawiska oraz uzasadnia własne zdanie,
  • skutecznie wykorzystuje poznaną wiedzę oraz opanowane umiejętności w życiu publicznym,
  • wykazuje się aktywnością na forum klasy,
  • posiada ogólne wiadomości i umiejętności z zakresu nauk społecznych, podstawy teoretyczne i praktyczne, żywo zainteresowany aktualną problematyką społeczno- polityczną i gospodarczą.

 

  1. Ocena celująca

Uczeń:

  • ma wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
  • wykazuje się pełną znajomością faktografii i terminologii przedmiotu,
  • umie prezentować i uzasadnić własne stanowisko,
  • wykazuje się aktywnością na terenie szkoły oraz poza nią,
  • chętnie podejmuje się zadań dodatkowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w   rozwiązywaniu   problemów   teoretycznych   lub   praktycznych z programu danej klasy i proponuje rozwiązania nietypowe,
  • posiada erudycyjną wiedzę z zakresu dyscyplin WOS, w pracach pisemnych ujmuje wiele sfer składających się na wiedzę o społeczeństwie, socjologia, politologia, prawo, stosunki  międzynarodowe,  stosuje  hierarchizację   materiału  w  dłuższych   i krótszych okresach, posiada zdolność do szczegółowej analizy poszczególnych faktów i zjawisk.

 

 

Sposoby i formy oceniania na lekcjach WOS-u:

 

  1. Sprawdziany
  2. Aktywność na
  3. Prace długoterminowe i prace

 

  1. Sprawdziany pisemne - zapowiadane są co najmniej tydzień wcześniej i są obowiązkowe. W ciągu roku przewiduje się 6 sprawdzianów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać go z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu (w  przypadku  nieobecności  usprawiedliwionej  termin  zaliczenia  wynosi  2 tygodnie od daty napisania sprawdzianu przez klasę, przy dłuższej nieobecności ucznia termin zaliczenia uczeń uzgadnia z nauczycielem).

 

Przy nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń może być rozliczony na następnej lekcji. Jeżeli w czasie sprawdzianu uczeń korzysta z niedozwolonych materiałów, podpowiedzi kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną i traci możliwość poprawy oceny.

Prace oceniane są punktowo. Za każde zadanie przyznaje się określoną liczbę punktów. Punkty są sumowane i zamieniane na ocenę według następujących wskaźników procentowych:

 

  • niedostateczny mniej niż 33 %
  • dopuszczający od 33 %
  • dostateczny od 50 %
  • dobry od 75 %
  • bardzo dobry od 90 %
  • celujący od 98 %

 

Poprawa oceny niedostatecznej  z  klasówki  jest  obowiązkowa  i  uczeń  pisze  ją  w  ciągu  2 tygodni od oddania prac.

 

 

  1. Aktywność na lekcji - nauczyciel ocenia pracę na lekcji. Uczeń gromadzi plusy i minusy, które nauczyciel zamienia na ocenę według następujących zasad:

 

  • 5 plusów - bardzo dobry
  • 5 minusów - niedostateczny

 

  1. Prace długoterminowe i prace domowe - obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych. Zadając pracę domową nauczyciel określa wymagania formalne związane z jej wykonaniem – termin oraz sposób wykonania. Uczeń ma obowiązek przestrzegać terminu i sposobu wykonania zadania. Znak graficzny,

„parafka” oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie pracy, ale nie sprawdzał jej zawartości merytorycznej.

 

 

Uczeń może dwa razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie bez podania przyczyny. Nieprzygotowanie do lekcji obejmuje również brak zeszytu, brak podręcznika, brak zadania. Nie obejmuje jednak zapowiedzianych sprawdzianów i prac długoterminowych.