Program
Wychowawczo-Profilaktyczny
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Batorzu
w roku szk. 2023/2024
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020
WSTĘP
Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowanie definiowane jest jako: wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą. Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.
Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,) konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.
WIZJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent szkoły w Batorzu jest:
- życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
- kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
- szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
- patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
- ciekawy, ambitny, niezależny,
- rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
- przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
- o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
- szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
- towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
- wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
- o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
- dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
- charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
- świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
ZADANIA
- Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
- Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
- Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
- Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
- Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
- Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
- Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
- Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki).
- Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
- Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
- Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
- Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
- Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).
FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW
Czynniki chroniące:
- potrzeba osiągnięć,
- potrzeba własnej skuteczności,
- potrzeba poznanie siebie,
- potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
- relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
- doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
- zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
- proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
- zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),
Czynniki ryzyka:
- konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
- niska motywacja osiągnięć uczniów,
- szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
- brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
- powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
- aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
- brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
- nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
- nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 2 godziny dziennie),
- negatywne nastawienie do zmian,
- brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 ustalone przez ministra edukacji wpisują się w takie ujęcie misji szkoły – w szczególności następujące z nich:
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie
EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach klasowych
Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego w roku szkolnym 2022/2023
Wnioski:
- nauczyciele wychowawcy realizują tematykę zajęć z wychowawcą zgodnie z planami wychowawczymi klasy,
- uczniowie czują się bezpiecznie w szkole (potwierdzają to również rodzice), znają swoje prawa i obowiązki, a nauczyciele reagują na niewłaściwe zachowania i starają się udzielać wsparcia,
- stosunkowo duża grupa uważa, że nie jest oceniana sprawiedliwie (ok. 30%), że ich prawa nie są przestrzegane (31,7 %), że atmosfera podczas lekcji nie jest życzliwa (28,3 %),
- najczęstsze zachowania negatywne na terenie szkoły to przezywanie, wyśmiewanie i plotkowanie, a najczęściej wskazywanymi problemami w klasach to nieprzyjazne relacje między uczniami, izolowanie jednego z kolegów/koleżanek, brak motywacji do nauki,
- w szkole znajdują się przypadki uczniów uzależnionych od Internetu i przypadki hejtu w sieci, co może wynikać z faktu, iż znaczna liczba uczniów spędza codziennie powyżej 3 godzin przed komputerem,
- uczniowie posiadają wiedzę na temat negatywnych skutków uzależnień, piją napoje energetyczne, ale nie próbują używek lub innych środków psychoaktywnych,
- owoce lub warzywa, mleko i przetwory mleczne są spożywane codziennie lub kilka razy w tygodniu, a napoje słodkie i czipsy rzadko,
- uczniowie wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje i znają zasady kulturalnego zachowania się w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, ale rzadko stosują zwroty grzecznościowe i stosunkowo często przeszkadzają na lekcjach,
- zaplanowane w harmonogramie działania zostały prawie w pełni zrealizowane, nie odbyła się jedynie wycieczka do Krakowa inie zostały przeprowadzone: dzień eleganckiego stroju, tydzień kolorów, Bohater ON 2022,
- dzień zdrowia został organizowany w ostatnim tygodniu pracy w czerwcu, nie w kwietniu,
- działania wychowawcze Przedszkola nie są ujęte w Programie Wychowawczo-Profilatycznym Zespołu Szkół,
Rekomendacje:
- w przyszłym roku szkolnym wprowadzić więcej działań integrujących grupy klasowe, co może wpłynąć pozytywnie na atmosferę w szkole i polepszyć relacje pomiędzy uczniami,
- zorganizować szkolenie dla rodziców i uczniów na temat uzależnienia od Internetu,
- przeanalizować sugestie działań wychowawczo-profilaktycznych rodziców pod kątem możliwości/sposobu ich organizacji,
- wprowadzić w miarę możliwości do programów wychowawczych klas tematykę sugerowaną przez uczniów,
- planować działania wychowawcze i profilaktyczne krótkoterminowe angażujące całe klasy, np. happening, wyzwania,
- planować mniej działań w harmonogramie w tym samym miesiącu/tygodniu (działania nachodzą na siebie),
-w przyszłym roku szkolnym w planowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych położyć nacisk na: radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych, wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia w zależności od jego potrzeb i możliwości, rozwiązywanie problemów i przyjmowanie odpowiedzialności za swoje postępowanie.
Plan działań wychowawczych i profilaktycznych w roku szkolnym 2023/2024
Edukacja – kształtowanie postawy uczenia się przez całe życie
-Działania związane z promocją matematyki i nauki matematyki, organizacja np. Dnia Matematyki, Dnia Tabliczki Mnożenia, zachęcanie dużej grupy uczniów do udziału w kołach matematycznych
-Wprowadzenie elementów matematyki na innych zajęciach, wszędzie tam , gdzie to możliwe.
-Przeprowadzenie diagnoz przedmiotowych i uwzględnienie wyników w planach pracy.
-Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i uczniów i objęcia opieką psychologiczno – pedagogiczną dzieci i uczniów zgodnie z ich deficytami i potrzebami.
-Zachęcanie uczniów do udziału w różnego rodzaju konkursach wiedzy.
-Organizacja konkursów wiedzy, dyktand, turniejów klasowych.
-Kształcenie na lekcjach umiejętności kluczowych.
-Stosowanie oceniania kształtującego.
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
- Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim dzieciom i uczniom na terenie szkoły w czasie wyjazdów wyjść.
- Zajęcia z wychowawcą , warsztaty i inne działania mające na celu cyberbezpieczeństwo uczniów i dzieci.
-Zajęcia profilaktyczne antyalkoholowe i antynikotynowe.
- Stała obserwacja uczniów podczas lekcji i na przerwach, wyjściach , wyjazdach (zachowanie, postawa, relacje między uczniami).
- Reagowanie wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły na jakiekolwiek przejawy agresji.
-Stała współpraca z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze (komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów, wyniki w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe).
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny ( np. PPP w Janowie Lubelskim, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie).
- Kontrakty wychowawcze i kodeksy/kontrakty klasowe,
- Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w szkole, współpraca wszystkich pracowników w przestrzeganiu procedur.
- Zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem platform edukacyjnych typu Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę,
- Utrzymanie zwyczaju nie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły,
- Konkursy promujące bezpieczeństwo np. plastyczny dla dzieci „Bezpiecznie na wsi” KRUS, konkurs BRD
- Nadzór administratorów grup Messenger nad poprawnym zachowaniem w sieci.
Rozwijanie postaw i kształtowaniem wartości , kultura, relacje.
-Podejmowanie różnego rodzaju działań integracyjnych zespoły klasowe i społeczność szkolną np. mini wywiady klasowe uczeń- uczeń, uczeń-nauczyciel (integracja i polepszenie atmosfery), prezentacje/zabawy „moje zainteresowania, hobby” , wieczory klasowe w szkole, rajdy, ogniska klasowe, nocowanie , akcja „Zgrana klasa” itp., obchody różnych „nietypowych dni”, zajęcia z psychologiem i pedagogiem specjalnym.
-Przypomnienie praw i obowiązków uczniów.
- Rozwój współpracy miedzy uczniami w ramach SU i Szkolnym kołem wolontariatu,
-Organizacja akcji charytatywnych ( m.in. słodycze dla Placówki „Promyk” w Janowie Lubelskim, Góra Grosza i inne)
-Zajęcia z wychowawcą na temat właściwych postaw i zachowań, ukazywanie autorytetów moralnych, wzorów zachowań.
-Objęcie szczególną opieką i troską dzieci będących uchodźcami z Ukrainy, które uczą się w naszej szkole, integracja ich ze społecznością klasową i szkolną
-Działania związane z edukacją patriotyczną m.in. udział społeczności szkolnej w uroczystych obchodach 160 rocznicy Bitwy pod Batorzem, uroczyste obchody Święta Niepodległości, 3 Maja, opieka nad grobami żołnierzy
-Zajęcia z wychowawcą na temat roli i wartości rodziny; organizacja Dnia Babci i Dziadka, Dnia Matki, Dnia Rodziny, udział uczniów w wychowaniu do życia w rodzinie.
- Realizacja różnych projektów klasowych oraz ogólnoszkolnych np. "Gra szyfrów", „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki"
- Stosowanie elementów oceny kształtującej;
- Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów np. stosowanie mediacji,
- Dbanie o kulturę słowa w życiu codziennym w szkole i w sieci , zasady savoir- vivru,
- Organizacja różnych form pomocy koleżeńskiej (np. notatek elektronicznych na grupach Messenger, pomoc w nauce),
-Rozwijanie postawy tolerancji np. Organizacja dnia Tolerancji, zajęcia z wychowawcą na temat tolerancji, obchodny Dnia Osób Niepełnosprawnych i inne.
- Rozmowy indywidualne, pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat szacunku do mienia szkolnego, naprawa zniszczonych rzeczy,
- Wyjazdy do teatru i kina, Muzeum Wiejskiego w Batorzu, wycieczki krajoznawcze , wycieczki po najbliższej okolicy
-Działania rozwijające kulturę czytelniczą (działania biblioteki szkolnej we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną)
Działania związane z rozwijaniem postawy prozdrowotnej
-Działania zwiększające aktywność fizyczną uczniów m.in. organizacja zajęć sportowych pozalekcyjnych, korzystanie uczniów z siłowni Szkolnego
Klubu Sportowego, korzystanie z siłowni na świeżym powietrzu
-Dojazdy rowerami do szkoły (okres wrzesień – październik, maj-czerwiec przy odpowiednich warunkach pogodowych);
- Udział w zawodach sportowych, w klasowych turniejach sportowych i zawodach międzyklasowych, akcja „Rozgrzewka w szkole”
-Wyjazdy na lodowisko, basen, łyżwy i zajęcia na stoku narciarskim,
-Udział w Ogólnopolskim programie edukacyjnym "Zdrowo i Sportowo" dla I-III
- Zajęcia z wychowawcą promujące sport,
-Udział szkoły w „Programie dla szkół”- mleko owoce i warzywa w szkole
- Dzień bez pracy domowej- raz w miesiącu, szczęśliwy numerek,
- Przesłanie materiałów dla rodziców, nauczycieli, uczniów w postaci webinariów, prezentacji, filmików z kampanii społecznej np. „Zadbaj o dziecięcy mózg”, Fundacji Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę i inne.
-Współpraca ze Służbą Zdrowia- poganki organizowane przez pielęgniarkę
- Program „Polska- Ukraina. Razem w szkole.”- projekt dla nauczycieli „O redukacji stresu”.
-Dbanie o zdrowie psychiczne dzieci , rozbudzanie poczucia własnej wartości, uczniów m.in. poznanie technik radzenia sobie ze stresem – zajęcia dla uczniów, organizacja Dnia Zdrowia Psychicznego, stała współpraca z psychologiem, pedagogiem specjalnym
-- Lekcje wychowawcze na świeżym powietrzu (okres wrzesień – październik, maj-czerwiec przy odpowiednich warunkach pogodowych) (4,8), zajęcia na powietrzu w 1-3 i Przedszkolu
-udział w programie „Trzymaj formę”, organizacja dni z warzywami i owocami, organizacja dnia /dni zdrowego odżywiania, dni zdrowia itp.
Działania związane z edukacją ekologiczną
-Segregacja odpadów w szkole
- Akcja „Czysta szkoła”, „Czyste łazienki”- (gaszenie światła i oszczędzanie wody);
- Zbiórka zużytych baterii; nakrętek, -
- Działaj z Impetem Ogólnopolski Projekt edukacyjny na temat segregacji odpadów opakowaniowych.
- Zajęcia z wychowawcami o tematyce ekologicznej formie np. gry ekoeksperymentarium
- Opieka nad kwiatami w klasie,
- Udział w programie „Czyste powietrze” w Przedszkolu,
-Organizacja tygodnia z ekologią.
DZIAŁANIA PRZYPORZĄDKOWANE DO MIESIĘCY
SPOSOBY I FORMY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
WRZESIEŃ |
|
-Sprzątanie na grobie patrona szkoły przed początkiem roku szkolnego oraz przy ścianie pamięci. - Złożenie kwiatów i zapalenie zniczy -6 września w 160 rocznicę bitwy pod Batorzem. - Udział w uroczystościach 160 rocznica Bitwy pod Batorzem (4-8). -Udział w Apelu Poległych organizowanych przez IPN nad grobami poległych w czasie II wojny światowej i pochowanych na miejscowym cmentarzu - Przypomnienie zasad zachowania, zapisów w statucie, praw i obowiązków uczniów, bezpieczne poruszanie się na drodze/dojazd – zajęcia z wychowawcą. - Spotkanie z policjantem – bezpieczna droga. -Wybory samorządu klasowego. - 20.09 - Dzień przedszkolaka - Wybory do samorządu szkolnego. - Ewakuacja próbna -Udział w akcji „Narodowe Czytanie 2023” - Dzielimy się owocami i warzywami z naszych ogrodów -akcja ogólnoszkolna; - Dzień Głośnego Czytania – rodzice czytają dzieciom, starsi czytają młodszym (29.09)- akcja ogólnoszkolna. - Klasowy Dzień Chłopaka. - Wycieczki fenologiczne(kl. I- III – obserwacja przyrody). - Wycieczki Wieliczka- Krakowów (4-8), Kielce- Sabat Krajno (1-3) - Tydzień dobrej wiadomości - kl. 1-3 |
M. Lis, SU M. Lis, SU
We współpracy z Gminą Batorz
Wychowawcy 1-8
Wychowawcy 1-3 Wychowawcy 1-8, Wychowawcy przedszkola SU Wychowawcy Bibliotekarz i GBP, bibliotekarz Bibliotekarz, wychowawcy
Nauczyciele
Wychowawcy 1-8 Wychowawcy klas 1-3 Ł. Zyśko, B. Budkowska, Wychowawcy 1-3 |
PAŹDZIERNIK |
|
- Dyskoteka z Okazji Dzień Chłopaka w 4-8 (3.10). -Kontrakty wychowawcze (uczeń -rodzic- wychowawca) i klasowe kodeksy (1-3, 4-8). - Zajęcia i zabawy integracyjne – zajęcia zwychowawcą i zajęcia edukacji. wczesnoszkolnej (integracja nowych uczniów). - Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (7 października). - 10 październik Dzień gier planszowych. - Dzień zdrowia psychicznego (10 października). - Działania promujące czytelnictwo i wzmacnianie roli biblioteki w szkole- według planu pracy biblioteki (miesiąc bibliotek). - poznanie technik radzenia sobie z trudną sytuacją np. Zajęcia z wychowawcą, scenki, filmiki, zabawy - Konkurs na najpiękniejszy różaniec. - Dzień Edukacji Narodowej (14 października) – zajęcia z wychowawcą, -Akademia z Okazji Dnia Nauczyciela,
- Wycieczka tematyczna do Kościoła Parafialnego kl. I - Tydzień zdrowego odżywiania w klasie 1 - 29 października urodziny patrona naszej szkole, zaświecenie zniczy, złożenie kwiatów. - 10.10 - Dzień drzewa - Dzień spódnicy (29 październik). - Ślubowanie klasy I (27.10), -Zajęcia z wychowawcą na temat Dnia Wszystkich Świętych. Wyjścia na cmentarz. |
Wychowawcy 4-8, D. Bielak, A. Dycha Wychowawcy 1-8, D. Bielak, A. Dycha
M. Żuraw SU, wolontariat
D. Bielak, A. Dycha M. Ptaszek M. Lis, SU,
D. Bielak, A. Dycha
Z. Małek Wychowawcy 1-8 B. Budkowska, Z. Jakubaszek, A.Sura. Z. Małek G. Kozik M. Lis Wychowawcy przedszkola Wychowawcy przedszkola M. Lis, SU, G. Kozik Wychowawcy 1-8 |
LISTOPAD |
|
- Dzień Tolerancji (6 listopada), - Zajęcia z wychowawcą z okazji 11 listopada. - Przygotowywanie kotylionów lub mini flag. - Przygotowanie akademii oraz udział w uroczystościach środowiskowych z okazji Święta Niepodległości. - Akcja ogólnoszkolna – wspólne śpiewanie hymnu „11.11” (10 listopada). - 10.11 - Dzień jeża - - 24.11 - Dzień buraka |
D. Bielak, A. Dycha Przedszkole i wychowawcy 1-8 A. Mularski M. Lis, Z. Jakubaszek, wychowawcy 1-8 Ł. Zyśko, M. Lis Wychowawcy przedszkola Wychowawcy przedszkola |
GRUDZIEŃ |
|
- Szkolne Mikołajki - Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych (3 grudnia) - Akcja słodycze dla Domu Dziecka „Promyk” i Kartki Bożonarodzeniowe. - Tradycje Bożego Narodzenia - zajęcia z wychowawcą. - Jasełka szkolne. - Ostatni dzień przed Świętami Bożego Narodzenia -dzień czerwonego /świątecznego sweterka. - Kiermasz Świąteczny. - 12.12 - Dzień guzika |
M. Lis, SU D. Bielak, A. Dycha M. Lis, Z. Małek Przedszkole i wychowawcy 1-8 Z. Małek M. Lis,SU M. Lis,SU
Wychowawcy przedszkola |
STYCZEŃ |
|
- Obchody Dnia Patrona Szkoły (22 styczeń), - 22 styczeń zaświecenie zniczy, złożenie kwiatów - Konkurs recytatorski: ,, Powstanie styczniowe” w literaturze polskiej"- styczeń. -Zajęcia z wychowawcami o tematyce prorodzinnej z okazji Dni Babci i Dziadka. -Organizacja Dnia Babci i Dziadka we współpracy z GOK - Zabawa choinkowa - Ocenianie swojego zachowania na zajęciach z wychowawcą. - Bezpieczne ferie – zajęcia z wychowawcą (29.01 – 11.02 okres ferii) - 17.01 - Dzień śniegu |
M. Lis, M. Trzcińska,BibliotekarzWychowawcy 1-8 M. Trzcińska, E. Puchala
Przedszkole i wychowawcy 1-3
SU i RR Wychowawcy 4-8 Przedszkole i wychowawcy 1-8 Wychowawcy przedszkola |
LUTY |
|
- Dyskoteka walentynkowa (14 luty, środa), poczta walentynkowa - Dzień eleganckiego stroju. - Obchody Dnia walki z depresją (23 luty) - Wycieczka tematyczna do Kościoła Parafialnego. - Tydzień kolorów - szkolna akcja. - Dzień -Bezpiecznego Internetu -09.02 - Dzień pizzy |
SU Przedszkole i wychowawcy 1-8 D. Bielak, A. Dycha Z. Małek SU, Przedszkole i wychowawcy 1-8 Wychowawcy przedszkola Wychowawcy przedszkola |
MARZEC |
|
- Obchody Dnia Kobiet w szkole- happeningi (8 marca) i klasowe Dni Kobiet. - Obchody Pierwszego Dnia Wiosny – happeningi (21 marca). Dzień bez plecaka/ przebierańca. - Wycieczki fenologiczne, 1-3 - Międzynarodowy Dzień Matematyki (14 marca). -Realizacja programu "Bieg po zdrowie" -Marzec miesiącem profilaktyki zajęcia z wychowawcami o tematyce przeciwdziałania uzależnieniom. - Konkurs matematyczny -"Mistrzowie rachunku"- drużynowy- kl. 1-3- marzec - W marcu ostatnia dekada, 230 rocznica Insurekcji Kościuszkowskiej. Inscenizacja. - 20.03 - Dzień żaby - Ogólnoszkolne dyktando o tematyce patriotycznej. |
Przedszkole i wychowawcy 1-8 Przedszkole i wychowawcy 1-8 Wychowawcy kl. 1-3
M. Żuraw M. Żurwaw, kl. 4 Wychowawcy 1-8, D. Bielak, A. Dycha Wychowawcy 1-3
M. Lis
Wychowawcy Przedszkola M. Trzcińska, E. Puchala, |
KWIECIEŃ |
|
- Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – marzec/kwiecień. - Realizacja programu Trzymaj formę (m.in. obchody Dnia Zdrowia (7 kwietnia) zajęcia z wychowawcami. - „Zdrowe odżywianie się” ( materiałów z akcji Śniadanie daje moc, Rodzinna akcja zdrowia, zdrowa rywalizacja). - Tydzień z ekologią w powiązaniu z Dniem Ziemi 22 kwietnia, Dniem Wody. - 12.04 - Dzień czekolady |
S. Firosz Przedszkole i wychowawcy 1-8
Przedszkole i wychowawcy 1-8
A. Walczak. E.Wójcik Wychowawcy Przedszkola |
MAJ |
|
- Udział w uroczystościach środowiskowych z okazji Święta Konstytucji (3Maja). - Zajęcia z wychowawcą z okazji 3 Maja. - Obchody Dnia Bibliotek - zajęcia w Bibliotece Publicznej promujące nowości w bibliotece. - Obchody dnia matki (26 maja). -Dzień bez komputera. - 4.05 - Dzień strażaka
|
M. Lis, SU Przedszkole i wychowawcy 1-8
Przedszkole i wychowawcy 1-8 Bibliotekarz, GBP Przedszkole i wychowawcy 1-8 Wychowawcy 1-8 Wychowawcy Przedszkola Wychowawcy Przedszkola |
CZERWIEC |
|
- Mały ekolog" - projekt edukacyjny w klasie I - Obchody Dnia dziecka (1 czerwca).-Szkolny dzień sportu- wiosenny bieg po zdrowie. - Dzień Pustej Klasy (ostatni tydzień roku szkolnego). - Ocenianie swojego zachowania. - Egzamin na kartę rowerową. - Zajęcia z wychowawcą „Bezpieczne wakacje”. - 9.06 - dzień przyjaciela - Dzień rodziny we współpracy z GOK |
G. Kozik Przedszkole i wychowawcy 1-8 SU Wychowawcy 4-8 S. Firosz Wychowawcy 1-8 Wychowawcy Przedszkola, Wychowawcy 1-8 Wychowawcy Przedszkola, Wychowawcy 1-3
|
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2023 roku.
Do programu opracowano bazę pomocy merytorycznej w postaci linków do filmów, konferencji, webinariów dla rodziców i dla wychowawców oraz uczniów, znajdują się tu również prezentacje, gry itp.