Program
Wychowawczo-Profilaktyczny
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Batorzu
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020.
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020
WSTĘP
Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowanie definiowane jest jako: wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obejmuje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą. Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.
Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,) konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.
MISJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.
WIZJA SZKOŁY:
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent szkoły w Batorzu jest:
- życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
- kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
- szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
- patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
- ciekawy, ambitny, niezależny,
- rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
- przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
- o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
- szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
- towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
- wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
- o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
- dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
- charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
- świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
ZADANIA
- Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
- Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
- Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
- Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
- Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
- Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
- Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
- Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki). Nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
- Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
- Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
- Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
- Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).
FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW
Czynniki chroniące:
- potrzeba osiągnięć,
- potrzeba własnej skuteczności,
- potrzeba poznanie siebie,
- potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
- relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
- doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
- zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
- proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
- zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),
Czynnikiryzyka:
- konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
- niskamotywacjaosiągnięćuczniów,
- szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
- brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
- powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
- aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
- brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
- nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
- zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
- nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 2 godziny dziennie),
- negatywne nastawienie do zmian,
- brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),
W programie uwzględniono kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 ustalone przez ministra edukacji oraz wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego za rok 2023/2024.
Kierunki polityki państwa:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych
i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
i proobronna. - Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie
u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. - Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz
z instytucjami regionalnymi. - Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach klasowych
Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego w roku szkolnym 2023/2024
Na podstawie ankiet do uczniów, rodziców, obserwacji nauczycieli, dyskusji na zebraniach zespołów klasowych wychowawców)
- Uczniowie czują się bezpiecznie na terenie szkoły.
3.Atmosfera w szkole pomiędzy uczniami jest zazwyczaj przyjazna a uczniowie czują się dobrze lub bardzo dobrze w szkole. Z ankiety wynika, że wśród badanych 13 uczniów czuje się źle w szkole.
- W szkole pojawiają się najczęściej przypadki dokuczania sobie wzajemnego, używania wulgaryzmów, obrażania siebie wzajemnego i bójki.
- Uczniowie najczęściej odpowiadali, że byli ofiarami obgadywania/plotkowania, odrzucenia przez koleżanki/kolegów, przezywania/obrażania.
7 Wszyscy lub większość nauczycieli reaguje na negatywne zachowania i pomaga w razie potrzeby.
- Dość wysoki odsetek uczniów uważa, że tylko niektórzy nauczyciele są przyjaźni (30,3%). i sprawiedliwi (27,6%). W czasie wywiadu uczniowie wyjaśniali, że chodzi o niesprawiedliwe ocenianie. Podawane przykłady świadczą, że uczniowie z dysfunkcjami są oceniani na innych zasadach i to niektórzy uczniowie uznają za niesprawiedliwe.
- Uczniowie w sytuacji bycia ofiarą mówią o sytuacji rodzicom i zgłaszają się do wychowawcy.
- Najmniej bezpieczne miejsca to: toalety, korytarze i w szatnie.
- Uczniowie znają lub częściowo znają swoje prawa , szkole są przestrzegane prawa ucznia, (50% w pełni i 42% częściowo).
- Uczniowie pozyskują informacje na temat skutków używania papierosów, alkoholu, dopalaczy, wpływu ruchu na zdrowie, jak być bezpiecznym w Internecie skutków, hejtu w sieci, zasad zdrowego odżywiania się zachowania w miejscach publicznych.
- W odrobinę mniejszym stopniu pozyskują informacje na temat pomocy innym, działalności charytatywnej: (tak 76.6 %, nie 10.4 %, nie pamiętam 13%), tolerancji, akceptacji odmienności: (tak 76,6%, nie 10.3 %, nie pamiętam 12,8%), jak mieć pozytywne relacje w klasie( tak 70,5%, nie 16,7%, nie pamiętam 12,8%). W tych 3 występuje powyżej 10% odpowiedzi nie pamiętam lub nie.
- Uczniowie wykazują aktywność fizyczną w szkole i poza szkołą.
- Uczniowie rzadko lub raz – dwa razy w tygodniu spożywają słodkie napoje np. coca cola.
- Codziennie lub raz – dwa razy w tygodniu spożywane są warzywa i owoce, mleko i jego przetwory. 18. Uczniowie wcale lub rzadko piją napoje energetyzujące. Chipsy są spożywane rzadko lub raz- dwa razy w tygodniu.
- Raz – dwa razy w tygodniu lub codziennie spożywane są słodycze, rzadko jedynie przez 23%.
- Uczniowie według większości rodziców nie korzystają nadmiernie z Internetu. Jednakże, w ankiecie uczniowskiej większość uczniów stwierdza, iż spędza przed telefonem lub komputerem około 2-3 godz. dziennie lub powyżej 3 godzin. 23% uczniów często korzysta z telefonu do późna w nocy.
- Według części rodziców na terenie szkoły dochodzi do: przezywania, wyśmiewania, odrzucenia przez grupę, agresji fizycznej i ośmieszania.
- W świetle odpowiedzi rodziców uczeń wie do kogo należy zwrócić się ze swoimi problemami, jest dowartościowany przez nauczycieli. Według 18,6 % rodziców ich dziecko nie jest akceptowane w klasie. 23. Szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania profilaktyczne dotyczące: wpływu właściwego odżywiania na zdrowie, uzależnienia, bezpieczeństwa w Internecie, zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonu, komputera uczy ograniczonego zaufania do osób obcych oraz wpływu ruchu na zdrowie
24, W ankietach rodzice stwierdzili, iż szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania wychowawcze uczące kulturalnego zachowania w życiu codziennym, uczy wychowania patriotycznego, uczy szacunku do starszych, rozbudzania zainteresowań kulturą,.
- W ankietach niektórzy rodzice stwierdzili, iż szkoła niewystarczająco umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach (np. ze stresem - 23%), mniejszy odsetek – niewystarczająco uczy tolerancji wobec innych osób (11,6%) i pomocy innym, działalności charytatywnej (11,6%).
26.Rodzice uważają i nie podejrzewają, że ich dzieci próbują używek, ale 26% rodziców stwierdza, że w otoczeniu ich dziecka są takie dzieci.
- Według większości rodziców szkoła zauważa występujące problemy wychowawcze (powyżej 50%). Według znacznej większości (79%) rodziców szkoła raczej lub zdecydowanie rozwiązuje występujące problemy wychowawcze.
- Większość rodziców uważa, że ma wpływ na budowanie celów wychowawczych szkoły. Natomiast (63%) rodziców bierze udział w pracach na rzecz szkoły, a 21% rodziców nie bierze udziału w takich pracach.
- Tematyka lub najczęściej proponowana przez rodziców na następny rok dotyczą głównie: akceptacji, radzenia sobie z emocjami, agresji słownej i fizycznej, tolerancji.
Rekomendacje wynikające z ewaluacji działań wychowawczo - profilaktycznych:
- w roku szkolnym 2024/2025 nadal prowadzić intensywne działań integrujących zespoły klasowe, co może wpłynąć pozytywnie na atmosferę w szkole i polepszyć relacje pomiędzy uczniami,
-uświadomić rodzicom, że dzieci nadmiernie korzystają z mediów i często rodzice nie mają wiedzy ile dziecko spędza czasu przy smartfonie
- przeprowadzić rozmowy z uczniami na temat zasad oceniania i zróżnicowania oceniania
-wroku szkolnym w planowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych położyć nacisk na: kształtowanie postaw tolerancji wobec innych, pomocy innym, działalność charytatywną oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami .
Działania wychowawcze i profilaktyczne w roku szkolnym 2024/2025
Bezpieczeństwo uczniów |
|
Działania |
Odpowiedzialni |
· Systematyczne pełnieni dyżurów nauczycielskich · Stała obserwacja uczniów podczas lekcji, (zachowanie, postawa, relacje między uczniami), · Reagowanie wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły na jakiekolwiek przejawy agresji, · Stała współpraca z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze (komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów, wyniki w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe), · Pomoc w kontaktach z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny ( np. PPP w Janowie Lubelskim, Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie), · Kontrakty wychowawcze i kodeksy/kontrakty klasowe, · Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w szkole, współpraca wszystkich pracowników w przestrzeganiu procedur w tym Standardów Ochrony Małoletnich. · Zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem platform edukacyjnych typu Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, OSEhero. · Utrzymanie zwyczaju nie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły, · Nadzór administratorów grup Messenger nad poprawnym zachowaniem w sieci · Udział nauczycieli w projekcie OSEhero – bezpieczeństwo w Internecie · Dzień -Bezpiecznego Internetu (luty) · Cyfrowo bezpieczni w klasie I – seria filmów edukacyjnych przygotowujących do korzystania z technologii · Bezpiecznie na wsi - XV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci organizowany przez KRUS |
Dyżurujący n-le Wszyscy n-le
Wszyscy n-le, pracownicy Wychowawcy
Wychowawcy
Wychowawcy, specjaliści
Wychowawcy Wszyscy n-le , pracownicy
Wychowawcy Wychowawcy Chętni n-le, wychow Wych kl. I
A. Mularski |
Edukacja prozdrowotna |
|
· Obchody Dnia Pierwszej Pomocy w postaci warsztaów dla klas 1 3 z udzielania pierwszej pomocy oraz klas 4-7 prowadzone przez nauczyciela edb · Udział szkoły w „ Programie dla szkół” – mleko, owoce i warzywa w szkole, · Udział szkoły w programie „Trzymaj formę” , Bieg po zdrowie” , · Tydzień zdrowego odżywiania w klasie 1 · Dzień owoców i warzyw (20 października) · Spotkanie z dietetykiem, pielęgniarką, · Warsztaty Kulinarne: tradycje kulinarne z panią Florentyną Wereską (termin zgodny z harmonogramem zaproszonych gości), spotkanie z Kołem Gospodyń Wiejskich, · Organizacja zajęć sportowych pozalekcyjnych (sks), koło sportowe w klasie V, · Organizacja zajęć pozalekcyjnych judo, · Udział w zawodach sportowych (sztafetowych biegach przełajowych dziewcząt i chłopców - Igrzyska Młodzieży Szkolnej, powiatowych Igrzyskach Dzieci w piłce nożnej chłopców, Igrzyskach Dzieci w piłce siatkowej dziewcząt i chłopców, koszykówka 3x3, Festiwal sztafeta i zawody lekkoatletyczne), · Wyjazdy na lodowisko, basen, · Zajęcia z wychowawcami ( średni 1 raz w miesiącu) promujące sport, ruch, zdrowe odżywianie, odpowiedni odpoczynek, dbanie o zdrowie psychiczne i dobrostan uczniów. · Udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym "Zdrowo i Sportowo" dla I-III realizowany podczas zajęć edukacyjnych w klasach 1-3 oraz na świetlicy szkolnej dla klas 1-3, · Kącik emocji w klasie I : cel główny radzenie sobie z trudnymi emocjami · Organizacja Dnia zdrowia psychicznego (10 października). Dnia walki z depresją (23 lutego), 26 października dzień transplantacji klasa 8 · Rozgrywki międzyklasowe konkurs sportowy w 1-3, · Grupa „Pszczółki” 6 latki i klasa I: - Ogólnopolski projekt edukacyjny „Kameleon” · Grupa „Pszczółki” 6 latki: - Przygody Kuleczki – Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne · Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w klasie I, · Grupa „Elfy” 3 latki, Grupa „Smerfy” 4 latki i Grupa „Sówki” 5 latki: Projekt edukacyjny „Witaminki” promujące zdrowe nawyki żywieniowe przy współpracy z wydawnictwem Bliżej Przedszkola. · Marzec miesiącem profilaktyki zajęcia z wychowawcami o tematyce przeciwdziałania uzależnieniom. · Tematyka prac plastycznych związanych z profilaktyką uzależnień, jak spędzać wolny czas, ulubione dyscypliny sportowe · Obchody Dnia Sportu (6 kwietnia) i Dnia Zdrowia (7 kwietnia) · Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego. Konkurs na plakat „Wiem co jem” · Hodowanie nowalijek na parapetach szkolnych · Poznanie technik radzenia sobie z trudną sytuacją np. Zajęcia z wychowawcą, scenki, filmiki, zabawy
|
M. Lis , wych. klas M. Żuraw, A. Sura A.Walczak, S. Firosz A.Śmiałek M. Ptaszek, wychowawcy A. Walczak A. Walczak
Ł. Zyśko
Ł. Zyśko
Wychowawcy
Wychowawcy kl 1-3 Wychowawca kl I
D. Bielak, M . Jakubaszek
Wychowawcy kl 1-3 M. Mazur, A. Śmiałek A. Niedziela
Wych . przedszkola
Wychowawcy
A.Mularski Wychowawcy klas 1-8 A.Walczak Klasy 1-3 , przedszkole Wychowawcy, psycholog, pedagog specjalny |
Rozwijanie postaw i kształtowaniem wartości |
|
Kształtowanie postaw społecznych, koleżeństwa, współpracy, tolerancji, empatii, wrażliwości, wdzięczności, postaw obywatelskich · Rozwój współpracy miedzy uczniami w ramach SU i Szkolnym kołem wolontariatu, · Zajęcia z wychowawcą na temat właściwych postaw i zachowań, ukazywanie autorytetów moralnych, · Obchody Dnia Edukacji Narodowej (14 października) · Zajęcia i zabawy integracyjne – zajęcia z wychowawcą i zajęcia w edukacji wczesnoszkolnej (integracja nowych uczniów). · Grupa „Elfy” 3 latki: Akcja bliżej pieska · Program Szkoła otwartości 2024/2025 CEO - Równe szanse 2024/2025, (D. Bielak) · Program Szkoła otwartości 2024/2025 CEO - Wobec dyskryminacji 2024/2025, (D. Bielak) · Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów np. stosowanie mediacji, · Dbanie o kulturę słowa w życiu codziennym w szkole i w sieci , zasady savoir- vivru, · Organizacja różnych form pomocy koleżeńskiej (np. notatek elektronicznych na grupach Messenger, pomoc w nauce), · Rozmowy indywidualne, pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat szacunku do innych osób, do mienia szkolnego, · Dzień Tolerancji (6 listopada), · Dzień życzliwości i pozdrowień (21 listopad, przyjacielska poczta) Kształtowanie postaw patriotycznych: · Organizacja i udział uczniów w uroczystościach i wydarzeniach historycznych: · świętowanie Dnia Patrona Szkoły 6 września w rocznicę bitwy pod Batorzem, · z80 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, · 11 listopada Święta Niepodległości, · 22 styczeń zaświecenie zniczy na grobie Patrona szkoły w 162 rocznicę Wybuchu Powstania Styczniowego · apel z okazji 85 rocznicy zbrodni katyńskiej, · obchody Święta Konstytucji 3 Maja · 8 V - 80 rocznica zakończenia II wojny światowej w Europie · Dyktando o tematyce patriotycznej · Zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej Rozwój czytelnictwa w ramach realizacji programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – realizacja projektów uczniowskich w każdej klasie m.in · Konkurs na plakat zachęcający do czytania książek · „Książkowe Bingo” – konkurs czytelniczy dla klas I-III we współpracą z GBP w Batorzu (od września do stycznia) · „Poranek z lekturą” projekt czytelniczy w klasie II · Zgadywanki. Z jakiej lektury pochodzi ten cytat · Projekt czytelniczy pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy · Międzynarodowy Dzień Książki dla dzieci (wystawka 2 kwiecień) · Konkurs Poezji Patriotycznej · Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Redagowanie życzeń dla miejscowej Biblioteki Publicznej przez uczniów klas starszych.(8 maj) · Przerwa na czytanie · Znamy bohaterów wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy (konkurs dla klas 1-3,grudzień) · Wyjazdy do teatru i kina na wartościowe produkcje Kształtowanie postaw prorodzinnych kultywowanie tradycji i zwyczajów · Tradycje Bożego Narodzenia - zajęcia z wychowawcą. · Wigilia klasowa w klasie 8 · Szkolne kolędowanie · Obchody Dnia Babci i Dziadka · Dzień Pisma Ręcznego. Konkurs na ręcznie napisane życzenia dla Babci i Dziadka. · Zajęcia z wychowawcami o tematyce prorodzinnej z okazji Dni Babci i Dziadka. · Dzień Rodziny · Wycieczki do muzeum wiejskiego w Batorzu · Warsztaty Bożonarodzeniowe ze współpracą z Biblioteką Gminną Działalność charytatywna szkoły · Szkolne Mikołajki- Akcja „I ty możesz zostać świętym Mikołajem”(grudzień) · Akcja słodycze dla Domu Dziecka „Promyk” i Kartki Bożonarodzeniowe. · Kiermasz Świąteczny. · Kartka na Boże Narodzenie, stroiki · Opieka nad Grobem Patrona i nauczycieli |
SU, wolontariat
Wychowawcy
N-le klas 1-3 Psycholog Wych. Gr. 3 latków Psycholog
Psycholog
Psycholog
Wychowawcy i inni n-le
Wychowawcy, psycholog
D. Bielak, M. Jakubaszek
M.Ptaszek
Wychowawcy, M. Lis, Z. Jakubaszek
Bibliotekarz i wychowawcy szkoły i przedszkola
Wychowawcy szkoły i przedszkola
Wychowawcy, wolontariat |
Edukacja ekologiczna |
|
· Stałe wdrażanie do segregacja odpadów; · Lekcje wychowawcze na świeżym powietrzu (okres wrzesień – październik, maj-czerwiec przy odpowiednich warunkach pogodowych) (4,8), zajęcia na powietrzu w 1-3 i Przedszkolu, · Akcja „Czysta szkoła”„Czyste łazienki”- (gaszenie światła i oszczędzanie wody); · Zbiórka zużytych baterii, nakrętek; · -Ekoeksperymentarium – ekologiczna gra · Lekcje w terenie (np. zaj. przyrodnicze, przyroda, historia, geografia) · Grupa „Pszczółki” 6 latki: Projekt „Działaj z impetem” · Spotkanie edukacyjne z przedstawicielem ZLPK Lasy Janowskie ( termin zgodny z harmonogramem zaproszonych gości) · Tematyka prac plastycznych związanych z ekologią: Plakat na Dzień Ziemi, |
Wszycy n-le Wychowawcy
Wszyscy n-le
A. Niedziela, M. Mazur A.Walczak A.Mularski |
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2024roku.
Do programu opracowano bazę pomocy merytorycznej w postaci linków do filmów, konferencji, webinariów dla rodziców i dla wychowawców oraz uczniów, znajdują się tu również prezentacje, gry itp.