Ta strona używa plików cookies.          Bezpieczeństwo w sieci AKCEPTUJĘ
header1
header2
header3
header4

Program

Wychowawczo-Profilaktyczny

w Zespole Szkolno – Przedszkolnym

w Batorzu

 

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020.
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2016-2020

 

WSTĘP

Zgodnie z art. 1 pkt. 3 ustawy Prawo oświatowe  wychowanie definiowane jest jako:  wspieranie dziecka w rozwoju w celu osiągnięcia pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Ponadto wspieranie to powinno być wzmacniane oraz uzupełniane poprzez wykonywanie działań z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. 

W poniższym „Programie” przyjęto definicję profilaktyki według Zbigniewa B. Gasia. Autor ten zakłada, iż profilaktyka to „kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania, która obej­muje równolegle trzy obszary działania.” Pierwszy obszar to wspomaganie w radzeniu sobie z trudnościami zagrażający­mi rozwojowi i zdrowemu życiu. Drugi, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka. Trzeci obszar, inicjowanie oraz wzmacnianie czynników chroniących. Poprawnie prowadzona profilaktyka dzieci i młodzieży z reguły podnosi świadomość  zagrożeń, pozwala zmodyfikować zachowania oraz procesy rozwojowe niezgodne z normą.  Wzmacnia także odpowiedzialność za jakość własnego życia oraz funkcjonowanie społeczności, której jest się częścią. Głównym wykonawcą działań wychowawczych i profilaktycznych jest nauczyciel. Stanowi on swoisty drogowskaz, który ukierunkowuje  uczniów na odkrywanie osobistych potencjałów, realizację istotnych zadań rozwojowych oraz uświadomieniu odpowiedzialności za osobisty rozwój.

Wraz z zmieniającą się sytuacją społeczną, kulturową przyszedł czas na dostosowanie  działań szkół do nowych warunków. Szkoła w swej działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej powinna uwzględniać wolę rodziców oraz wytyczne polityki oświatowej państwa. Zaś w świetle Podstawy Programowej z dnia 14 luty 2017 zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny”. Wychowanie w wymiarze wartości kładzie nacisk na podmiotowe traktowanie uczniów, a wartości ukierunkowują człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów lub decyzji. Dalej, szkoła w procesie dydaktyczno-wychowawczym koncentruje swoje działania na komemoracji miejsc pamięci narodowej, postaci oraz wydarzeń z przeszłości, świat i symboli państwowych.

 ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Poniższy „Program” został zbudowany na podstawie dostępnej literatury przedmiotu, wytycznych zawartych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, dokumentacji szkolnej (raporty ewaluacji wewnętrznej, dzienniki lekcyjne itp.,)  konsultacji z odbiorcami działań (uczniowie, nauczyciele, rodzice), diagnozy dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych oraz  dostępnych zasobów wewnętrznych oraz zewnętrznych szkoły. Podstawowym założeniem poniższego Programu jest potrzeba systematycznej aktualizacji celów, zadań, działań by stanowił on solidną bazę rozwoju uczniów szkoły.

MISJA SZKOŁY:

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu zapewnia opiekę i bezpieczeństwo oraz rozwój w sferach funkcjonowania fizycznego, psychicznego, emocjonalnej i duchowej zarówno swoim uczniom jak i pracownikom, kreuje absolwentów społecznie świadomych i szanujących swoją ojczyznę, wspiera społeczność lokalną poprzez inicjatywy i współpracę z jej członkami oraz jest partnerem rodziców swoich podopiecznych.

WIZJA SZKOŁY:

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Batorzu pragnie być miejscem, gdzie uczniowie rozwijają swój potencjał, zdolności, zainteresowania oraz nabywają i rozwijają wiedzę, umiejętności, wartości potrzebne do spełniania roli członka społeczności lokalnej i małego obywatela naszego kraju. Szkoła chce tworzyć wspólnotę uczniów, nauczycieli, rodziców charakteryzującą się wzajemnym szacunkiem, spójnością, akceptacją i skuteczną współpracą, gdzie każdy uczestnik życia szkolnego będzie czuć się bezpiecznie.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent szkoły w Batorzu jest:

  • życzliwy, uczynny, godny zaufania, wiarygodny, uprzejmy, odważny,
  • kreatywny , spontaniczny, otwarty, energiczny, mający swoje zdanie,
  • szanujący godność, opinie oraz prawa innych ludzi,
  • patriotyczny, szanujący tradycję i kulturę własnego i innych narodów,
  • ciekawy, ambitny, niezależny,
  • rozważny, wytrwały, konsekwentny, wyrozumiały, systematyczny,
  • przedsiębiorczy, pracujący w zespole, aktywny społecznie, lider lokalny,
  • o wysokiej kulturze osobistej, dbający o mowę polską
  • szczery, prawdomówny, rozsądny, odpowiedzialny, sprawiedliwy, obiektywny,
  • towarzyski, przyjazny, pomocny, altruistyczny, gotowy do uczestnictwa w kulturze, podejmujący inicjatywy,
  • wierzący we własne siły, empatyczny, asertywny,
  • o szerokich zainteresowań, znający swoje potrzeby i mocne oraz słabe strony,
  • dbający o swoje zdrowie oraz zdrowie innych i środowisko naturalne,
  • charakteryzujący się umiejętnością wyszukiwania, porządkowania oraz wykorzystywania wiedzy, informacji z różnych źródeł (technologia informacyjno-komunikacyjna) będąc przy tym krytycznie nastawionym wobec środków masowego przekazu,
  • świadomy konsekwencji swojego postępowania, o wysokim poczuciu własnej wartości i pozytywnym obrazie siebie, chcący się rozwijać, radzący sobie ze stresem.

CELE OGÓLNE PROGRAMU

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
  3. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  3. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  4. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

ZADANIA

  1. Budowanie prawidłowych relacji (uczeń-uczeń, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic).
  2. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  3. Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychoaktywnych oraz podejmowaniu zachowań ryzykownych.
  4. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie interwencji profilaktycznej zachowań ryzykownych.
  5. Propagowanie zdrowego stylu życia.
  6. Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
  7. Ograniczenie zjawisk agresji wśród uczniów.
  8. Wskazywanie konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
  9. Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
  10. Podejmowanie działań rozbudzających chęć czytania, zwiększających aktywność, kształtujących postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowujących do otwartego dialogu z dziełem literackim.
  11. Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Tutaj, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik informatycznych.
  12. Dokonywanie świadomych i odpowiedzialnych wyborów w sieci, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej.
  13. Zindywidualizowanie wspomagania rozwoju każdego ucznia do jego potrzeb i możliwości.
  14. Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (wdrożenie do zachowań higienicznych, zachowań bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, ugruntowanie wiedzy o korzyściach płynących z aktywności fizycznej i stosowania profilaktyki). Nauka udzielania pierwszej pomocy.
  15. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
  16. Przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Tutaj, do angażowania się w wolontariat
  17. Wychowanie w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka.
  18. Kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego. Tutaj, upowszechnienie zasadach zrównoważonego rozwoju i motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwoju zainteresowań ekologią.
  19. Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Tutaj, szkoła prowadzi zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
  20. Nabywanie kompetencji społecznych. Tutaj, komunikacja i współpraca w grupie w (środowiska wirtualne, projekty zespołowe lub indywidualne, organizacja i zarządzanie projektami).

FUNKCJONOWANIE UCZNIÓW

Czynniki chroniące:

  • potrzeba osiągnięć,
  • potrzeba własnej skuteczności,
  • potrzeba poznanie siebie,
  • potrzeba bliskich relacji z innymi, w szczególności z rówieśnikami,
  • relacje z rówieśnikami akceptującymi normy społeczne i prospołecznymi,
  • doświadczanie pozytywnych wzmocnień ze strony rówieśników i nauczycieli, rodziców,
  • zaangażowanie się w konstruktywną działalność na rzecz innych (wolontariat),
  • proponowanie rozwój zainteresowań (koła zainteresowań, zajęcia sportowe),
  • zyskiwanie nowych doświadczeń poprzez organizację i udział w życiu szkoły (apele, uroczystości klasowe, szkolne, patriotyczne, ludowe),

Czynnikiryzyka:

  • konflikt pomiędzy normami rodziców a rówieśników,
  • niskamotywacjaosiągnięćuczniów,
  • szybkie nudzenie się podjętymi zadaniami,
  • brak wytrwałości, konsekwentności w prowadzeniu działań wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
  • powielanie negatywnych wzorów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym,
  • aktywności nie dopasowane do zainteresowań, potencjału, umiejętności uczniów,
  • brak alternatywnych form spędzania czasu wolnego uczniów,
  • nie wyznaczanie granic (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
  • błędy w komunikacji (rodzice-dziecko, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel)
  • zmęczenie fizyczne i psychiczne uczniów, nauczycieli, (w szczególności na ostatnich godzinach lekcyjnych),
  • nadmierne korzystanie z komputera, telefonu, tabletu (powyżej 2 godziny dziennie),
  • negatywne nastawienie do zmian,
  • brak spójności i integracji zespołu klasowego (grupki w klasie),

W programie uwzględniono kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 ustalone przez ministra edukacji oraz wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego za rok 2023/2024.

Kierunki polityki państwa:

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych
    i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
    i proobronna.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie
    u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz
    z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNEGO

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. analizę dokumentacji,
  3. przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  4. rozmowy z rodzicami,
  5. wymianę spostrzeżeń w zespołach klasowych

Wnioski z ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego w roku szkolnym 2023/2024 

Na podstawie ankiet do uczniów, rodziców, obserwacji nauczycieli, dyskusji na zebraniach zespołów klasowych wychowawców)

  1. Uczniowie czują się bezpiecznie na terenie szkoły.

3.Atmosfera w szkole pomiędzy uczniami jest zazwyczaj przyjazna a uczniowie czują się dobrze lub bardzo dobrze w szkole. Z ankiety wynika, że  wśród badanych 13 uczniów czuje się źle w szkole.

  1. W szkole pojawiają się najczęściej przypadki dokuczania sobie wzajemnego, używania wulgaryzmów, obrażania siebie wzajemnego i bójki.
  2. Uczniowie najczęściej odpowiadali, że byli ofiarami obgadywania/plotkowania, odrzucenia przez koleżanki/kolegów, przezywania/obrażania.

 7 Wszyscy lub większość nauczycieli reaguje na negatywne zachowania i pomaga w razie potrzeby.

  1. Dość wysoki odsetek uczniów uważa, że tylko niektórzy nauczyciele są przyjaźni (30,3%). i sprawiedliwi (27,6%). W czasie wywiadu uczniowie wyjaśniali, że chodzi o niesprawiedliwe ocenianie. Podawane przykłady świadczą, że uczniowie z dysfunkcjami są oceniani na innych zasadach  i to niektórzy uczniowie uznają za niesprawiedliwe.
  2. Uczniowie w sytuacji bycia ofiarą mówią o sytuacji rodzicom i zgłaszają się do wychowawcy.
  3. Najmniej bezpieczne miejsca to: toalety, korytarze i w szatnie.
  4. Uczniowie znają lub częściowo znają swoje prawa , szkole są przestrzegane prawa ucznia, (50% w pełni i 42% częściowo).
  5. Uczniowie pozyskują informacje na temat skutków używania papierosów, alkoholu, dopalaczy, wpływu ruchu na zdrowie, jak być bezpiecznym w Internecie skutków, hejtu w sieci, zasad zdrowego odżywiania się zachowania w miejscach publicznych.
  6. W odrobinę mniejszym stopniu pozyskują informacje na temat pomocy innym, działalności charytatywnej: (tak 76.6 %, nie 10.4 %, nie pamiętam 13%), tolerancji, akceptacji odmienności: (tak 76,6%, nie 10.3 %, nie pamiętam 12,8%), jak mieć pozytywne relacje w klasie( tak 70,5%, nie 16,7%, nie pamiętam 12,8%). W tych 3 występuje powyżej 10% odpowiedzi nie pamiętam lub nie.
  7. Uczniowie wykazują aktywność fizyczną w szkole i poza szkołą.
  8. Uczniowie rzadko lub raz – dwa razy w tygodniu spożywają słodkie napoje np. coca cola.
  9. Codziennie lub raz – dwa razy w tygodniu spożywane są warzywa i owoce, mleko i jego przetwory. 18. Uczniowie wcale lub rzadko piją napoje energetyzujące. Chipsy są spożywane rzadko lub raz- dwa razy w tygodniu.
  10. Raz – dwa razy w tygodniu lub codziennie spożywane są słodycze, rzadko jedynie przez 23%.
  11. Uczniowie według większości rodziców nie korzystają nadmiernie z Internetu. Jednakże, w ankiecie uczniowskiej większość uczniów stwierdza, iż spędza przed telefonem lub komputerem około 2-3 godz. dziennie lub powyżej 3 godzin. 23% uczniów często korzysta z telefonu do późna w nocy.
  12. Według części rodziców na terenie szkoły dochodzi do: przezywania, wyśmiewania, odrzucenia przez grupę, agresji fizycznej i ośmieszania.
  13. W świetle odpowiedzi rodziców uczeń wie do kogo należy zwrócić się ze swoimi problemami, jest dowartościowany przez nauczycieli. Według 18,6 % rodziców ich dziecko nie jest akceptowane w klasie. 23. Szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania profilaktyczne dotyczące: wpływu właściwego odżywiania na zdrowie, uzależnienia, bezpieczeństwa w Internecie, zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonu, komputera uczy ograniczonego zaufania do osób obcych oraz wpływu ruchu na zdrowie

24, W ankietach rodzice stwierdzili, iż szkoła bardzo dobrze i dobrze prowadzi działania wychowawcze uczące kulturalnego zachowania w życiu codziennym, uczy wychowania patriotycznego, uczy szacunku do starszych, rozbudzania zainteresowań kulturą,.

  1. W ankietach niektórzy rodzice stwierdzili, iż szkoła niewystarczająco umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach (np. ze stresem - 23%), mniejszy odsetek – niewystarczająco uczy tolerancji wobec innych osób (11,6%) i pomocy innym, działalności charytatywnej (11,6%).

 26.Rodzice uważają i nie podejrzewają, że ich dzieci próbują używek, ale 26% rodziców stwierdza, że w otoczeniu ich dziecka są takie dzieci.

  1. Według większości rodziców szkoła zauważa występujące problemy wychowawcze (powyżej 50%). Według znacznej większości (79%) rodziców szkoła raczej lub zdecydowanie rozwiązuje występujące problemy wychowawcze.
  2. Większość rodziców uważa, że ma wpływ na budowanie celów wychowawczych szkoły. Natomiast (63%) rodziców bierze udział w pracach na rzecz szkoły, a 21% rodziców nie bierze udziału w takich pracach.
  3. Tematyka lub najczęściej proponowana przez rodziców na następny rok dotyczą głównie: akceptacji, radzenia sobie z emocjami, agresji słownej i fizycznej, tolerancji.

Rekomendacje wynikające z ewaluacji działań wychowawczo - profilaktycznych:

-  w roku szkolnym 2024/2025 nadal prowadzić intensywne  działań integrujących zespoły  klasowe, co może wpłynąć pozytywnie na atmosferę w szkole i polepszyć relacje pomiędzy uczniami,

-uświadomić rodzicom, że dzieci nadmiernie korzystają z mediów i często rodzice nie mają wiedzy ile dziecko spędza czasu przy smartfonie

- przeprowadzić rozmowy z uczniami na temat zasad oceniania i zróżnicowania oceniania

-wroku szkolnym w  planowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych położyć nacisk na:  kształtowanie postaw tolerancji wobec innych, pomocy innym, działalność charytatywną oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami .

Działania wychowawcze i profilaktyczne w roku szkolnym 2024/2025

Bezpieczeństwo uczniów

Działania

Odpowiedzialni

·        Systematyczne pełnieni dyżurów nauczycielskich

·       Stała obserwacja uczniów podczas lekcji, (zachowanie, postawa, relacje między uczniami),

·        Reagowanie wszystkich nauczycieli  i pracowników szkoły na jakiekolwiek przejawy agresji,

·       Stała współpraca z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze (komunikowanie o osiągnięciach i problemach uczniów, wyniki   w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe),

·       Pomoc w kontaktach z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny ( np. PPP w Janowie Lubelskim, Ośrodek Pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie),

·       Kontrakty wychowawcze i kodeksy/kontrakty klasowe,

·       Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa i procedur obowiązujących w szkole, współpraca wszystkich pracowników w przestrzeganiu procedur w tym Standardów Ochrony Małoletnich.

·       Zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem platform edukacyjnych typu Uniwersytet Dzieci, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, OSEhero.

·       Utrzymanie zwyczaju nie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły,

·       Nadzór administratorów grup Messenger nad poprawnym zachowaniem w sieci

·       Udział nauczycieli w projekcie OSEhero – bezpieczeństwo w Internecie

·        Dzień -Bezpiecznego Internetu (luty)

·       Cyfrowo bezpieczni w klasie I – seria filmów edukacyjnych przygotowujących do korzystania z technologii

·       Bezpiecznie na wsi - XV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci organizowany przez KRUS

 Dyżurujący n-le

Wszyscy n-le

 

Wszyscy n-le, pracownicy

Wychowawcy

 

Wychowawcy

 

 Wychowawcy, specjaliści

 

 Wychowawcy

Wszyscy n-le , pracownicy

 

 Wychowawcy

 Wychowawcy

 Chętni n-le, wychow

 Wych kl. I

 

A.    Mularski

Edukacja prozdrowotna

·       Obchody Dnia Pierwszej Pomocy w postaci warsztaów dla klas 1  3 z udzielania pierwszej pomocy oraz klas 4-7 prowadzone przez nauczyciela edb

·       Udział szkoły w „ Programie dla szkół” – mleko, owoce i warzywa w szkole,

·       Udział szkoły w programie „Trzymaj formę” , Bieg po zdrowie” , 

·       Tydzień zdrowego odżywiania w klasie 1

·       Dzień owoców i warzyw (20 października)

·        Spotkanie z dietetykiem, pielęgniarką,

·       Warsztaty Kulinarne: tradycje kulinarne z panią Florentyną Wereską  (termin zgodny z harmonogramem zaproszonych gości), spotkanie z Kołem Gospodyń Wiejskich,

·       Organizacja zajęć sportowych pozalekcyjnych (sks), koło sportowe w klasie V,

·       Organizacja zajęć pozalekcyjnych  judo,

·       Udział w zawodach sportowych (sztafetowych biegach przełajowych dziewcząt i chłopców - Igrzyska Młodzieży Szkolnej,  powiatowych Igrzyskach Dzieci w piłce nożnej chłopców, Igrzyskach Dzieci w piłce siatkowej dziewcząt i chłopców, koszykówka 3x3, Festiwal sztafeta i zawody lekkoatletyczne),

·       Wyjazdy na lodowisko, basen,

·       Zajęcia z wychowawcami ( średni 1 raz w miesiącu)  promujące sport, ruch, zdrowe odżywianie, odpowiedni odpoczynek, dbanie o zdrowie psychiczne i dobrostan uczniów.

·       Udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym "Zdrowo i Sportowo" dla I-III realizowany podczas zajęć edukacyjnych w klasach 1-3 oraz na świetlicy szkolnej dla klas 1-3,

·       Kącik emocji w klasie I : cel główny radzenie sobie z trudnymi emocjami

·       Organizacja Dnia zdrowia psychicznego (10 października). Dnia walki z depresją (23 lutego), 26 października dzień transplantacji klasa 8

·       Rozgrywki międzyklasowe   konkurs sportowy w 1-3,

·       Grupa „Pszczółki” 6 latki i klasa I:  - Ogólnopolski projekt edukacyjny „Kameleon”

·       Grupa „Pszczółki” 6 latki: - Przygody Kuleczki – Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

·       Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w klasie I,

·       Grupa „Elfy” 3 latki, Grupa „Smerfy” 4 latki i Grupa „Sówki” 5 latki: Projekt edukacyjny „Witaminki” promujące zdrowe nawyki żywieniowe przy współpracy z wydawnictwem Bliżej Przedszkola.

·       Marzec miesiącem profilaktyki zajęcia z wychowawcami o tematyce przeciwdziałania uzależnieniom.

·       Tematyka prac plastycznych związanych z profilaktyką uzależnień, jak spędzać wolny czas, ulubione dyscypliny sportowe

·       Obchody Dnia Sportu (6 kwietnia) i  Dnia Zdrowia (7 kwietnia)

·       Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego. Konkurs na plakat „Wiem co jem”

·       Hodowanie nowalijek na parapetach szkolnych

·       Poznanie technik radzenia sobie z trudną sytuacją np. Zajęcia z wychowawcą, scenki, filmiki, zabawy

 

M. Lis , wych. klas

 M. Żuraw, A. Sura

 A.Walczak, S. Firosz

 A.Śmiałek

M. Ptaszek, wychowawcy

A. Walczak

A. Walczak

  

Ł. Zyśko

 

 Ł. Zyśko

 

 Wychowawcy

 

 Wychowawcy kl 1-3

 Wychowawca kl I

 

 

D. Bielak, M . Jakubaszek

 

Wychowawcy kl 1-3

 M. Mazur, A. Śmiałek

A. Niedziela

 

 

Wych . przedszkola

 

 Wychowawcy

 

A.Mularski

 Wychowawcy klas 1-8

A.Walczak

 Klasy 1-3 , przedszkole

 Wychowawcy, psycholog, pedagog specjalny

Rozwijanie postaw i kształtowaniem wartości

Kształtowanie postaw społecznych, koleżeństwa, współpracy, tolerancji, empatii, wrażliwości, wdzięczności,  postaw obywatelskich

·       Rozwój współpracy miedzy uczniami w ramach SU i Szkolnym kołem wolontariatu,

·       Zajęcia z wychowawcą na temat właściwych postaw i zachowań, ukazywanie autorytetów moralnych,

·       Obchody Dnia Edukacji Narodowej (14 października)

·       Zajęcia i zabawy integracyjne – zajęcia z wychowawcą i zajęcia w edukacji  wczesnoszkolnej (integracja nowych uczniów).

·       Grupa „Elfy” 3 latki: Akcja bliżej pieska

·       Program Szkoła otwartości 2024/2025 CEO - Równe szanse 2024/2025, (D. Bielak)

·       Program Szkoła otwartości 2024/2025 CEO - Wobec dyskryminacji 2024/2025, (D. Bielak)

·       Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów np.  stosowanie mediacji,

·       Dbanie o kulturę słowa w życiu codziennym w szkole i w sieci , zasady savoir- vivru,

·       Organizacja różnych form pomocy koleżeńskiej (np. notatek elektronicznych na grupach Messenger, pomoc w nauce),

·       Rozmowy indywidualne, pogadanki na zajęciach z wychowawcą na temat szacunku do innych osób, do mienia szkolnego,

·       Dzień Tolerancji (6 listopada),

·       Dzień życzliwości i pozdrowień (21 listopad, przyjacielska poczta)

Kształtowanie postaw patriotycznych:

·       Organizacja i udział uczniów w uroczystościach  i wydarzeniach historycznych:

·       świętowanie Dnia Patrona Szkoły 6 września w rocznicę bitwy pod Batorzem,

·       z80 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego,

·       11 listopada Święta Niepodległości,

·       22 styczeń zaświecenie zniczy na grobie Patrona szkoły w 162 rocznicę  Wybuchu Powstania Styczniowego

·       apel z okazji  85 rocznicy zbrodni katyńskiej,

·       obchody Święta Konstytucji 3 Maja

·       8 V - 80 rocznica zakończenia II wojny światowej w Europie

·        Dyktando o tematyce patriotycznej

·       Zajęcia z wychowawcą o tematyce patriotycznej

Rozwój czytelnictwa w ramach realizacji programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – realizacja projektów uczniowskich w każdej klasie m.in

·        Konkurs na plakat zachęcający do czytania książek

·       „Książkowe Bingo” – konkurs czytelniczy dla klas I-III we współpracą z GBP w Batorzu (od września do stycznia)

·       „Poranek z lekturą” projekt czytelniczy w klasie II

·       Zgadywanki. Z jakiej lektury pochodzi ten cytat

·      Projekt czytelniczy pt. „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy

·      Międzynarodowy  Dzień Książki dla dzieci (wystawka 2 kwiecień)

·      Konkurs Poezji Patriotycznej

·      Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Redagowanie życzeń dla miejscowej Biblioteki Publicznej przez uczniów klas starszych.(8 maj)

·      Przerwa na czytanie

·       Znamy bohaterów wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy (konkurs dla klas 1-3,grudzień)

·       Wyjazdy do teatru i kina na wartościowe produkcje

Kształtowanie postaw prorodzinnych  kultywowanie tradycji i zwyczajów

·       Tradycje Bożego Narodzenia - zajęcia z wychowawcą.

·       Wigilia klasowa w klasie 8

·       Szkolne kolędowanie

·       Obchody Dnia Babci i Dziadka

·       Dzień Pisma Ręcznego. Konkurs na ręcznie napisane życzenia dla Babci i Dziadka.

·       Zajęcia z wychowawcami o tematyce prorodzinnej z okazji Dni Babci i Dziadka.

·       Dzień Rodziny

·       Wycieczki do muzeum wiejskiego w Batorzu

·       Warsztaty Bożonarodzeniowe ze współpracą z Biblioteką Gminną

Działalność charytatywna szkoły

·       Szkolne Mikołajki- Akcja „I ty możesz zostać świętym Mikołajem”(grudzień)

·       Akcja słodycze dla Domu Dziecka „Promyk” i Kartki Bożonarodzeniowe.

·       Kiermasz Świąteczny.

·       Kartka na Boże Narodzenie, stroiki

·       Opieka nad Grobem Patrona i nauczycieli

 

 

 

SU, wolontariat

 

Wychowawcy

 

 

 

N-le klas 1-3

Psycholog

Wych. Gr. 3 latków

Psycholog

 

Psycholog

 

Psycholog

 

Wychowawcy i inni n-le

 

 

Wychowawcy, psycholog

 

D. Bielak, M. Jakubaszek

 

 

 

 

 

 

M.Ptaszek

 

 

 

Wychowawcy,

M. Lis, Z. Jakubaszek

 

 

 Bibliotekarz i wychowawcy szkoły i przedszkola

 

 

 

 

 

 Wychowawcy szkoły i przedszkola

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy, wolontariat

Edukacja ekologiczna

·       Stałe wdrażanie do segregacja odpadów;

·        Lekcje wychowawcze na świeżym powietrzu (okres wrzesień – październik, maj-czerwiec przy odpowiednich warunkach pogodowych) (4,8), zajęcia na powietrzu w 1-3 i Przedszkolu,

·       Akcja  „Czysta szkoła”„Czyste łazienki”- (gaszenie światła i oszczędzanie wody);

·        Zbiórka zużytych baterii, nakrętek;

·       -Ekoeksperymentarium –  ekologiczna gra

·        Lekcje w terenie (np. zaj. przyrodnicze, przyroda, historia, geografia)

·       Grupa „Pszczółki” 6 latki: Projekt „Działaj z impetem”

·       Spotkanie edukacyjne z przedstawicielem  ZLPK Lasy Janowskie ( termin zgodny z harmonogramem zaproszonych gości)

·       Tematyka prac plastycznych związanych z ekologią: Plakat na Dzień Ziemi, 

Wszycy n-le

Wychowawcy

 

 Wszyscy n-le

 

  

 

 

A.    Niedziela, M. Mazur

 A.Walczak

 A.Mularski

             

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Batorzu w dniu 30 września 2024roku.

 

Do programu opracowano bazę pomocy merytorycznej w postaci linków do filmów, konferencji, webinariów dla rodziców i dla wychowawców oraz uczniów, znajdują się tu również prezentacje, gry itp.