STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W BATORZU
Rozdział 1
Przepisy ogólne
- 1
- Przedszkole Samorządowe w Batorzu jest placówką wychowania przedszkolnego prowadzoną przez Gminę
- Siedzibą przedszkola jest budynek w Batorzu Pierwszym nr 80, 23-320 Batorz .
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
- 2
Przedszkole jest placówką publiczną, która:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w od odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
- 3
- Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
- Celem wychowania przedszkolnego jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- 4
Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje poprzez:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosuje w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- realizacja wychowania zdrowotnego i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych;
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacji matematycznej;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności czytania i pisania dzieci sześcioletnich;
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym
- 5
Sposoby realizacji zadań edukacyjnych:
- organizowanie sytuacji edukacyjnych w oparciu o program wychowania przedszkolnego lub programy własne;
- stwarzanie warunków i możliwości do podejmowania przez dzieci wielostronnej aktywności;
- wdrażaniu nowoczesnych koncepcji pedagogicznych/w całości lub wybrane
- 6
Podstawowe formy działalności dydaktyczno - wychowawczej przedszkola to:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju;
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
- zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;
- okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru, wyboru partnerów;
- zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
- zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich zgodą;
- wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy
- 7
- W przedszkolu mogą być prowadzone eksperymenty i innowacje
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w przedszkolu podejmuje rada pedagogiczna.
- Uchwala w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
- Zgody autora innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu jeżeli założenia innowacji nie byty wcześniej
- 8
- Przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno – pedagogiczną wszystkim dzieciom zgodnie z ich potrzebami. W tym zakresie współpracuje z poradnią psychologiczno - pedagogiczną oraz zatrudnia specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, terapeutę pedagogicznego oraz logopedę.
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczej w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Do zadań pedagoga specjalnego w szkole należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- rekomendowanie dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności dzieciom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
- określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z zespołem ds. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami działającymi na rzecz edukacji;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, szkoły w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym, we współpracy z rodzicami dzieci
- ;wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- dokonywanie diagnoz logopedycznych;
- tworzenie programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby dzieci;
- działania w zakresie profilaktyki logopedycznej i prowadzenie terapii logopedycznej;
- motywowanie dzieci do działań niwelujących zaburzenia artykulacyjne;
- wzmacnianie wiary dzieci we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy;
- prowadzenie ćwiczeń wspomagających terapię zburzeń komunikacji werbalnej;
- utrzymywanie stałej współpracy z rodzicami dzieci pozostających pod opieką logopedy, w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych; utrzymywanie współpracy z wychowawcami.
- W wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania przedszkola, zawieszenia zajęć z powodu zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia wychowanków i pracowników, organizację pracy przedszkola, w tym udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- 9
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
- Nauczyciel w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc
- Stałą opiekę nad dziećmi w oddziale dzieci młodszych pełni nauczyciel i pomoc nauczyciela.
- Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola nauczycielowi prowadzącemu grupy dzieci 3-4 letnich towarzyszy pomoc
- 10
Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami
prawa i przyjętym w przedszkolu Regulaminem wycieczek.
- 11
- W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia, a rodzice sa zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
- 12
- Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców.
- W razie nie odebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę próbuje nawiązać kontakt z rodzicami.
- W przypadku, gdy nie można porozumieć się z rodzicami, nauczyciel zawiadamia policję.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z przedszkola, w przypadku kiedy
zachowanie rodziców wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających.
Rozdział 3
Organy przedszkola i ich kompetencje
- 13
Organami przedszkola są
- Dyrektor przedszkola;
- Rada pedagogiczna;
- Rada rodziców.
- 14
- Dyrektora przedszkola powołuje i odwołuje organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola, zastępuje go nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- 15
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz w szczególności
- sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
- opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców do 15 września, oraz wyniki i wnioski z jego realizacji do końca roku szkolnego
- prowadzi hospitacje zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli;
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających zrzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynikającego z orzeczenia o potrzebę kształcenia specjalnego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą, z wyjątkiem skarg złożonych na dyrektora przedszkola;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami oraz decyduje w sprawach
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników
- Dyrektor realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej podjętymi w ramach jej kompetencji oraz umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola.
- Dyrektor realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór
- Na czas pracy zdalnej Dyrektor przedszkola w porozumieniu z nauczycielami:
- przekazuje wychowankom za pośrednictwem rodzicom/opiekunów prawnych i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- ustala tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych grupach przedszkolnych uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne dzieci;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów dzieci oraz formę przekazywania informacji o postępach rodzicom/ opiekunom prawnym;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań;
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których dzieci lub rodzice mogą korzystać;
- zapewnia każdemu rodzicowi możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego”.
- 16
- W przedszkolu działa rada pedagogiczna która jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą : dyrektor oraz wszyscy nauczycie zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady z głosem doradczym mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady
- Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę, z inicjatywy przewodniczącego, albo co najmniej 1/3 członków rady
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
5a Na czas pracy zdalnej zebrania Rady Pedagogicznej mogą być realizowane
Przy pomocy środków porozumiewania się na odległość.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- przygotowanie projektu zmian statutu przedszkola;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w tym sprawowanego nad przedszkolem przez Lubelskiego Kuratora Oświaty celu doskonalenia pracy przedszkola;
- rada pedagogiczna wykonuje zadania rady przedszkola, jeśli ta nie została powołana.
- Rada pedagogiczna opiniuje
- organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
- program wychowania przedszkolnego proponowany przez nauczyciela przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu;
- pracę dyrektora przedszkola w przypadku ustalenia oceny;
- przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora
- Przedstawiciele rady pedagogicznej biorą udział w pracach komisji konkursowej w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska przedszkola.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór
- 17
- W przedszkolu działa rada rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Członkowie rady rodziców wybierani są w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu ogólnym w roku szkolnym po jednym przedstawicielu z każdego oddziału
- Rada rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem
- Do kompetencji stanowiących rady rodziców należy:
- uchylony
- uchwalanie regulaminu swojej działalności, który określa wewnętrzną strukturę, tryb pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów do rady rodziców.
- Do kompetencji opiniodawczych rady rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- występowanie z wnioskiem do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- na wniosek dyrektora opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Rada Rodziców deleguje przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
- Rada rodziców może występować do dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- 18
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych
warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Organy przedszkola zapewniają bieżącą informacje pomiędzy sobą poprzez:
- organizowanie wspólnych posiedzeń;
- wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
- planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Organy przedszkola podejmuje decyzje i działania w ramach swoich
- Nieporozumienia i spory pomiędzy radą pedagogiczną o radą rodziców rozstrzyga dyrektor poprzez:
- wysłuchanie każdej ze stron,
- wyjaśnienie istoty nieporozumień,
- podjęcie decyzji rozstrzygającej.
- W sprawach nierozstrzygniętych przez dyrektora strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sporu , do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcia organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór jest
Rozdział 4
Organizacja przedszkola
- 19
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym
- Zasady doboru dzieci do oddziału powinny uwzględniać potrzeby, zainteresowania uzdolnienia a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.
- uchylony
- uchylony
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóm nauczycielom zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- 20
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona na podstawie programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60
- Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi w wieku 3- 4 lat około 15minut;
- z dziećmi w wieku 5- 6 lat około 30 minut;
- Do realizacji zajęć zadań statutowych placówka posiada 4 sale zajęć, szatnię łazienki oraz korzysta z kuchni z zapleczem wspólnie ze szkołą podstawową.
- Do dokumentacji zajęć przedszkole używa dziennika elektronicznego, zajęcia z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dokumentowane są w formie papierowej.
- 21
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowywany przez dyrektora
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii , zajęć języka mniejszości narodowej języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, o ile takie zajęcia są w przedszkolu prowadzone;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczba pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczba nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacje o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych opiekuńczych , zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedy i innych
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkole po uzyskaniu opinii rady
- 22
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony rzez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb , zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy
rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia dla każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania
- 23
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, a wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady i rady rodziców.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z
- Przedszkole czynne jest 9 godzin dziennie od 700 do 1600
- Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 25 godzin tygodniowo i 5 godzin dziennie.
- Czas pobytu dzieci powyżej 5 godzin dziennie ustala się według potrzeb zgłoszonych przez rodziców
- Informację o terminach przerw w pracy przedszkola, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń na stronie internetowej przedszkola
- W wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania przedszkola, zawieszenia zajęć np. z powodu zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia wychowanków i pracowników, realizacja zadań przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Na czas pracy zdalnej Dyrektor przedszkola w porozumieniu z nauczycielami:
- przekazuje wychowankom za pośrednictwem rodzicom/opiekunów prawnych i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- ustala tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych grupach przedszkolnych uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne dzieci;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów dzieci oraz formę przekazywania informacji o postępach rodzicom/ opiekunom prawnym;
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań;
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których dzieci lub rodzice mogą korzystać;
- zapewnia każdemu rodzicowi możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego.
- 24
- Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap rekrutacji) a następnie kryteria ustalone uchwałą Rady Gminy (drugi etap rekrutacji).
- Dyrektor może dokonywać przyjęć do przedszkola w trakcie całego roku szkolnego w miarę posiadanych miejsc.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola na podstawie decyzji dyrektora podjętej w uzgodnieniu z radą pedagogiczną
- w przypadku nie przestrzegania regulaminu przedszkola (nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
- nie zgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 7 września, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka;
- nie zgłoszeniu się nowo przyjętego dziecka w terminie 7 dni od dnia podpisania umowy w czasie roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności
Rozdział 5
Zasady odpłatności za przedszkole
- 25
- Pobyt dziecka w przedszkolu do 5 godzin dziennie jest bezpłatny w zakresie realizowania podstawy
- Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej ustala rada gminy a zasady odpłatności określone są w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi) a przedszkolem reprezentowanym przez
- 26
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
- Koszty wyżywienia dziecka (tzw. wsad do kotła) w pełni pokrywane są przez rodziców, w rozliczeniu miesięcznym , w terminie do 10 dnia każdego miesiąca.
- 27
- Z wyżywienia w przedszkolu mogą korzystać nauczyciele
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez nauczycieli przedszkola ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 28
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne
- 29
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek, wyjazdów, imprez
- przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
- zapewnienie higienicznych warunków pracy;
- zapewnienie właściwej opieki podczas wyjścia poza teren przedszkola (jeden nauczyciel zapewnia opiekę grupie liczącej nie więcej niż 15 dzieci).
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania m.in.
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;
- udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
- ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych (dzieci zdolne, z dysharmonią rozwojową, niepełnosprawne itp.)
- udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia na kartach pracy i inne)
- Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość; in.:
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju, społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
- wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
- stosuje zasady indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i każdego dziecka;
- stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;
- realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby zainteresowania
- Prowadzić obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
- dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;
prowadzi pracę wyrównawczo-kompensacyjną;
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
- przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
- dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje stosowną informacje rodzicom w terminie do 30 kwietnia danego roku
- Prowadzi dokumentacje zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami
- Nauczyciele w trakcie trwania pracy zdalnej związanej czasowym ograniczeniem funkcjonowania przedszkola:
- jednoznacznie określają za pomocą, jakich narzędzi zdalnych będą realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- ustalają sposób komunikowania się z rodzicami/opiekunami prawnymi, możliwościami przekazywania materiałów;
- zgłaszają brak odpowiedniego sprzętu (komputera, laptopa z podłączeniem Internetu), z którego nauczyciel mógłby skorzystać w domu lub nie posiadania warunków do realizacji nauczania w warunkach domowych;
- prowadzą zdalne nauczanie zgodnie z planem zajęć;
- prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych, wcześniej zgłoszonych i zaakceptowanych przez dyrektora przedszkola;
- przygotowują możliwość zdalnej realizacji programu nauczania z wykorzystaniem komunikatorów, poczty elektronicznej, grup społecznościowych, kontaktu telefonicznego;
- realizują nauczanie w sposób asynchroniczny (nauczyciel udostępnia materiały, a dzieci wykonują zadania w czasie odroczonym);
- po uzgodnieniu z rodzicami, nauczyciele mogą okresowo kontaktować się z dziećmi w czasie rzeczywistym poprzez platformę Teams.
- dostosowują program nauczania do narzędzi, które zamierzają stosować w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych dzieci”.
- 30
- Nauczyciel ma prawo do wyboru programu wychowania przedszkolnego, który przedstawia dyrektorowi.
- Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
- 31
- Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
- udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;
- samokształcenie;
- pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
- wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami
- aktywny udział w naradach szkoleniowych rady
- 32
- Pracownicy samorządowi niebędący nauczycielami:
- pomoc nauczyciela;
- woźna.
- W przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy nie wymienione w 1, jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych tub poszerzenia samodzielności placówki przez organ prowadzący przedszkole.
- Pracownicy samorządowi zobowiązani są do współdziałania i wspomagania nauczycieli w realizacji zadań wychowawczo - opiekuńczych dla dobra
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustala dyrektor przedszkola kierując się organizacją i potrzebami placówki.
- Do zadań pomocy nauczyciela należy:
- wypełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków;
- pomoc nauczycielowi w przygotowaniu, prowadzeniu i zakończeniu zabaw, zajęć, uroczystości i wyjść poza teren przedszkola;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
- dbanie o porządek w czasie zajęć i po ich zakończeniu.
- Do zadań woźnej należy:
- codzienne utrzymywanie czystości i porządku w przydzielonych pomieszczeniach;
- przynoszenie i podawanie posiłków dzieciom zgodnie z zasadami
bezpieczeństwa, higieny i estetyki;
- utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu;
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych poleconych przez
przez nauczyciela danego oddziału;
- pomoc nauczycielowi w przygotowaniu, prowadzeniu i zakończeniu zajęć dydaktycznych oraz w sprawowaniu opieki nad oddziałem w czasie jego wyjść poza teren przedszkola;
- zapewnienie bezpieczeństwa
- Ponadto każdy pracownik zobowiązany jest do:
- dbałości o mienie przedszkola
- współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobre atmosferę pracy;
- przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy;
- powiadamiania dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych z działalnością placówki;
- przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla
- 33
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nie ujawniania danych stanowiących dobra osobiste dzieci i ich rodziców.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki rodziców
- 34
1.Rodzice mają w szczególności prawo do:
- znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej;
- rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie;
- pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną;
- zgłaszania wniosków dotyczących doskonalenia procesu edukacyjnego;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola;
- wnioskowania do dyrektora o zorganizowanie na terenie przedszkola zajęć dodatkowych
- otrzymania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie z potrzebami dziecka i rodziców;
- udziału w organizowanych przez przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
- wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia oraz ramowego rozkładu
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek:
- udzielania pewnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- zapewnienia dzieciom 6-Ietnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
- uczestniczenia w zebraniach ogólnych i oddziałowych;
- regularnego kontaktowanie się wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
- terminowego regulowania należności za zajęcia dodatkowe w przedszkolu wynikających z zawarcia umowy wskazanej w § 25 2;
- usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych (tylko dzieci realizując obowiązkowe przygotowanie przedszkolne) w terminie do 7 dni, ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
- zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane przez dyrektora przedszkola;
- zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycielinie rzadziej niż raz na kwartał;
- zajęcia otwarte organizowane wg. harmonogramu;
- wycieczki, uroczystości przedszkolne organizowane harmonogramu;
- konsultacje indywidualne;
- informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
- codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących
Rozdział 8
Prawa i obowiązki dziecka
- 35
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w szczególne uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego tym roku, w którym kończy 9
- Dzieci 6-Ietnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko ma prawo do:
- podmiotowego i życzliwego traktowania;
- akceptacji takim, jakim jest;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
- kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zdrowego, urozmaiconego jedzenia;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności
- W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka” ustalony z dziećmi w porozumieniu z rodzicami
- Obowiązkiem dziecka jest:
- przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
- szanować godność swoje i innych;
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
- troszczyć się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
- uczestniczyć w zajęciach, pracować nad własnym
Rozdział 9
Przepisy końcowe
- 36
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 37
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne
- Obsługę finansowo – księgową przedszkola prowadzi Gminny Zespól Szkół w Batorzu
- W sprawach nie uregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku — Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 roku, 59 ze Zm.) oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
Tekst jednolity Statutu uchwalony przez radę pedagogiczną dniu 14 września 2022r. z mocą obowiązywania od 1 września 2022r.
Pieczęć i podpis Dyrektora
Zenona Jakubaszek