Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania ocen śródrocznych wynikających z realizowanego programu nauczania techniki w klasach IV, V i VI.
KLASA IV
Ocena dopuszczająca
Potrafi wymienić elementy roweru.
Miejsce pracy organizuje z pomocą nauczyciela.
Rozpoznaje znaki powszechnej informacji.
Nauczyciel przypomina mu o przestrzeganiu zasad BHP.
Nie podejmuje się wykonywania prac.
Nie zawsze stosuje znane zasady ruchu drogowego.
Zna przepisy dotyczące pieszych.
Rozpoznaje znaki komunikacji zbiorowej.
Prawidłowo zachowuje się na przystankach i w środkach komunikacji.
Ocena dostateczna
W rowerze wymienia główne elementy, słabiej rozróżnia układy i zespoły.
W organizacji miejsca pracy pomaga mu nauczyciel.
Zna ogólne zasady zachowania się w sytuacjach zagrożenia.
Potrafi rozpoznać część znaków powszechnej informacji.
Prace techniczne rozpoczyna, ale nie kończy.
Przepisy ruchu drogowego opanował w stopniu zadowalającym.
Pomyślnie zalicza egzamin na kartę rowerową.
Nie wykazuje zachowań sprzecznych z zasadami BHP.
Wymienia informacje zawarte na poznanych znakach drogowych.
Ocena dobra
Przestrzega dobrej organizacji swojego miejsca pracy.
Potrafi określić budowę roweru, wymienić wyposażenie konieczne w ruchu drogowym.
Potrafi podać znaczenie używanych znaków ostrzegających o niebezpieczeństwie wytworów technicznych.
Zna przepisy ruchu drogowego dotyczące rowerzystów i pieszych.
Wskazuje przyczyny powstawania wypadków drogowych.
Przestrzega dobrej organizacji swojego miejsca pracy.
Ocena bardzo dobra
Przestrzega przepisów ruchu drogowego.
Rozumie budowę roweru: rozróżnia układy, zespoły i części.
Prezentuje postawę świadomego unikania zagrożeń, przestrzega zasad BHP.
Posiada informacje o właściwym zachowaniu w czasie alarmu.
Zagadki, krzyżówki i testy rozwiązuje w 95%.
Ocena celująca
Samodzielnie korzysta z źródeł informacji i wykazuje dużą znajomość przepisów ruchu drogowego.
Rozróżnia układy, zespoły, podzespoły i części na przykładzie roweru oraz potrafi wymienić materiały z jakich są wykonane.
Uczeń na każdą lekcję przychodzi przygotowany. Chętnie przynosi materiały dodatkowe, inne źródła informacji, poradniki, instrukcje obsługi, tabele itp. o tematyce technicznej, ruchu drogowego.
Uczestniczy w konkursach o ruchu drogowym
Klasa V
Ocena dopuszczająca
Nie podejmuje niektórych prac wytwórczych.
Wie, co to jest wymiarowanie.
Wymienia etapy budowy domu.
Potrafi wymienić podstawowe materiały.
Zna przyrządy pomiarowe.
Potrafi wskazać przedmioty wykonane z tworzyw sztucznych.
Zna znaczenie drewna i drzewa.
Ocena dostateczna
Zna etapy rzutowania
Potrafi wymienić rodzaje linii rysunkowych.
Wymienia podziałki rysunkowe.
Potrafi zilustrować plac budowy.
Zna etapu produkcji papieru.
Zna podstawowe narzędzia warsztatowe.
Potrafi posługiwać się niektórymi przyrządami.
Zna rodzaje pisma technicznego.
Wymienia rodzaje tworzyw sztucznych.
Omawia podstawowe narzędzia do obróbki drewna.
Wie co to są materiały drewnopochodne.
Zna podstawowe elementy wiertarki.
Wymienia rodzaje przekładni.
Ocena dobra
Wykonuje rzutowanie prostokątne na podstawie prostych bryłach geometrycznych.
Wykonuje rysunki zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Zna zasady wymiarowania.
Potrafi dopasować kolejność wykonywania prac budowlanych.
Zna zastosowanie narzędzi.
Z pomocą papieru milimetrowego potrafi pisać pismem technicznym.
Zna zastosowanie tworzyw sztucznych w przemyśle.
Zna niektóre gatunki drewna i ich zastosowanie.
Omawia przekrój pnia drzewa.
Potrafi wykonać otwór za pomocą wiertarki.
Potrafi narysować symbole graficzne przekładni.
Ocena bardzo dobra
Bezbłędnie wykonuje rzutowanie przedmiotu.
Zna zastosowanie linii w rysunku technicznym i potrafi je właściwie użyć.
Potrafi przedstawiać przedmiot w określonych podziałkach.
Potrafi zwymiarować przedmioty zgonie z zasadami wymiarowania.
Zna i omawia dokumentację domu.
Posiada informacje na temat poszczególnych etapów produkcji papieru oraz zna rodzaje papieru.
Wymienia nowoczesne narzędzia (elektronarzędzia)
Potrafi wykonywać pomiary na suwmiarce.
Dokładnie omawia proces produkcyjny materiałów drewnopochodnych i podaje i zastosowanie.
Posługuje się biegle pismem technicznym.
Wymienia właściwości tworzyw sztucznych i zna ich skrótowe nazwy.
Zna gatunki drewna i ich zastosowanie.
Zna kilka rodzaje przekładni i wymienia ich zastosowanie.
Ocena celująca
Potrafi zrzutować przedmiot o skąplikowanych kształtach.
Samodzielnie wykonuje projekt własnego domu.
Zna zastosowanie mikrometru i potrafi wykonywać nim pomiary.
Wymienia zalety i wady przekładni zębatych, ciernych, łańcuchowych i pasowych.
Klasa VI
Ocena dopuszczająca
Odczytuje przekaz informacyjny umieszczony na rysunku technicznym, w instrukcjach obsługi urządzeń i wyrobów technicznych oraz na tabliczkach znamionowych, piktogramach i znakach ostrzegających o zagrożeniu
Zagadki, krzyżówki testy rozwiązuje z wynikiem 40%
Potrafi wykonać pomiar.
Ocena dostateczna
Wyróżnia tkaniny syntetyczne i naturalne, z pomocą nauczyciela analizuje ich właściwości i wpływ na środowisko.
Stara się wykonywać prace wytwórcze, lecz ich nie kończy
Wymienia główne instalacje.
Zna obwód szeregowy i równoległy
Potrafi odczytać wskazania liczników.
Zna pojęcie ogniw elektrycznych.
Ocena dobra
Dobrze określa rodzaj przekazu informacji technicznej
Zna zasady zachowania się w sytuacjach alarmu, zagrożenia życia.
Prace wytwórcze kończy we właściwym czasie, mogą nieznacznie odbiegać od dokumentacji.
Potrafi wymienić instalacje domowe
Zna metody robienia zapasów.
Zna zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego.
Potrafi dokonać analizy właściwości odzieży z włókien syntetycznych i naturalnych
Ocena bardzo dobra
Zdobył wyczerpujące informacje o tworzywach sztucznych, tkaninach syntetycznych naturalnych, oraz ich wpływ na środowisko naturalne.
Prace wytwórcze wykonuje zgodnie z dokumentacją.
Potrafi prawidłowo zorganizować miejsce pracy, wykorzysta czas i lekcji oraz ukończyć pracę w przewidzianym czasie.
Przestrzega zasad BHP.
Potrafi wykonać i omówić zasadę działania domowego dzwonka.
Samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe.
Testy, krzyżówki i zagadki rozwiązuje w 95%.
Potrafi wymienić i omówić funkcjonowanie instalacji domowych.
Potrafi bezbłędnie dobrać metodę konserwacji do określonego produktu.
Wymienia rodzaje ogniw elektrycznych.
Ocena celująca
Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, np. uczestniczy w konkursach technicznych.
Wymienia i omawia zasadę działania instalacji alarmowej, wentylacyjnej (rekuperator), sieciowej.
Samodzielnie buduje obwody elektryczne.
Zna znaczenie recyklingu.