Wymagania edukacyjne klasa I
EDUKACJA POLONISTYCZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHANIA I MÓWIENIA |
|||||
Znakomicie /6/ |
Bardzo dobrze /5/ |
Dobrze /4/ |
Przeciętnie /3/ |
Słabo /2/ |
Niezadowalająco /1/ |
Z uwagą i zrozumieniem słucha wypowiedzi innych osób.
Potrafi zachęcać innych do słuchania i ze szczegółami opowiedzieć o tym, czego wysłuchał.
|
Z uwagą i zrozumieniem słucha wypowiedzi i poleceń innych osób.
Wie, że nie należy przerywać wypowiedzi innych osób. |
Słucha wypowiedzi i poleceń innych osób.
Rozumie usłyszany komunikat. |
Najczęściej słucha wypowiedzi i poleceń innych osób.
Zazwyczaj rozumie usłyszany komunikat. |
Stara się słuchać wypowiedzi i poleceń innych osób.
Prosi o wyjaśnienie niezrozumiałego komunikatu. |
Nie słucha wypowiedzi i poleceń innych osób.
Nie rozumie wysłuchanych komunikatów. |
Zawsze w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, odpowiada na pytania innych osób. Potrafi w kulturalny sposób zaprezentować odmienne zdanie niż zdanie kolegi.
|
Zawsze w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji. |
W kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, odpowiada na pytania innych osób. |
W kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy. |
Stara się w kulturalny sposób zwracać do rozmówcy. |
Nie potrafi w kulturalny sposób zwracać się do rozmówcy. |
W wypowiedziach stosuje zdania rozwinięte, bogate słownictwo i posiadaną wiedzę. Wypowiedzi są poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym.
Pięknie i wyraziście, z ekspresją recytuje wiersze z pamięci. |
Wypowiada się samodzielnie, używając zdań złożonych, poprawnych pod względem gramatycznym i stylistycznym.
Z właściwą intonacją recytuje wiersze z pamięci. |
Wypowiada się samodzielnie, używając prostych zdań.
Recytuje wiersze z pamięci. |
Wypowiada się samodzielnie prostymi zdaniami. Niekiedy myli kolejność zdarzeń.
Popełnia drobne błędy w trakcie recytacji wierszy z pamięci, korzysta z pomocy nauczyciela. |
Odpowiada wyrazami na pytania nauczyciela dotyczące wysłuchanych treści.
Ma problem z recytacją wierszy z pamięci, nawet z pomocą nauczyciela. |
Nie uczestniczy w rozmowie.
Nie potrafi recytować wierszy z pamięci nawet z pomocą nauczyciela. |
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA |
||||||||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
|||||
Czyta ze zrozumieniem proste, krótkie teksty. |
Czyta płynnie proste, krótkie teksty. |
Czyta poprawnie proste, krótkie teksty. |
Zna wszystkie litery alfabetu. Czyta proste wyrazy. |
Zna większość liter alfabetu. |
Nie zna liter alfabetu.
|
|||||
Interesuje się czytaniem. Samodzielnie czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Wyodrębnia postacie i wydarzenia w utworach literackich, ustala kolejność wydarzeń, odróżnia wydarzenia istotne od nieistotnych. |
Samodzielnie czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Wyodrębnia postacie i wydarzenia w utworach literackich, stara się ustalić kolejność wydarzeń, wskazuje najistotniejsze wydarzenia. |
W miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.
Wyodrębnia postacie i wydarzenia w utworach literackich, z pomocą nauczyciela ustala kolejność wydarzeń, wskazuje najistotniejsze wydarzenia. |
Czyta fragmenty lektur.
Z pomocą nauczyciela wyodrębnia postacie i wydarzenia w utworach literackich, stara się ustalić kolejność wydarzeń, wskazuje najistotniejsze wydarzenia. |
Słucha czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy).
Nie zawsze, nawet z pomocą, wyodrębnia postacie, wydarzenia i najistotniejsze wydarzenia w utworach literackich. |
Nie potrafi w skupieniu wysłuchać czytanych utworów.
Nawet z pomocą nauczyciela nie wyodrębnia postaci i wydarzeń w utworach literackich, nie wskazuje najistotniejsze wydarzenia. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI PISANIA |
||||||||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
|||||
W dobrym tempie pisze płynnie w jednej linii, właściwie łączy kształtnie zapisane litery i poprawnie rozmieszcza wyrazy, oraz zdania.
Samodzielnie układa i poprawnie zapisuje dłuższe zdania z rozsypanki wyrazowej.
Potrafi samodzielnie ułożyć i napisać trzy zdania na podany temat.
Pisze poprawnie z pamięci wyrazy i proste zdania. Zawsze dba o estetykę i graficzny poziom pisma.
Poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne na końcu zdania.
|
Pisze płynnie w jednej linii, właściwie łączy kształtnie zapisane litery i poprawnie rozmieszcza wyrazy oraz zdania.
Samodzielnie układa i poprawnie zapisuje zdania z rozsypanki wyrazowej.
Potrafi samodzielnie ułożyć i napisać zdanie na podany temat.
Pisze poprawnie z pamięci wyrazy i proste zdania.
Na ogół poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne na końcu zdania.
|
Pisze w jednej linii, właściwie łączy kształtnie zapisane litery i poprawnie rozmieszcza wyrazy oraz zdania.
Układa i z drobnymi błędami zapisuje zdania z rozsypanki wyrazowej.
Samodzielnie układa i stara się poprawnie napisać zdanie na podany temat.
Pisząc z pamięci wyrazy i zdania, popełnia błędy.
Stosuje znaki interpunkcyjne na końcu zdania.
|
Z pomocą nauczyciela pisze w jednej linii, łączy kształtnie litery i wyrazy oraz zdania.
Z pomocą nauczyciela układa i zapisuje zdania z rozsypanki wyrazowej, popełnia przy tym błędy.
Z pomocą nauczyciela potrafi ułożyć i napisać zdanie na podany temat.
Ma problem w pisaniu z pamięci, nawet w napisaniu pojedynczych wyrazów.
Nie zawsze poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne na końcu zdania.
|
Nawet z pomocą nauczyciela ma problem w pisaniu w jednej linii, niewłaściwie łączy zapisane litery i niepoprawnie rozmieszcza wyrazy oraz zdania.
Mimo pomocy ma problem w układaniu i poprawnym zapisie zdania z rozsypanki wyrazowej.
Nawet z pomocą nauczyciela ma problem z ułożeniem i napisaniem trzech zdań na podany temat.
Nie pisze z pamięci wyrazów, pisze tylko niektóre zapamiętane litery.
Na ogół nie stosuje znaków interpunkcyjnych na końcu zdania.
|
Nie potrafi pisać w jednej linii, niewłaściwie łączy odwzorowywane litery.
Nawet z pomocą nauczyciela nie układa i nie zapisuje zdań z rozsypanki wyrazowej.
Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi ułożyć i napisać zdania na podany temat.
Nie potrafi napisać z pamięci nawet poznanych liter.
Nie stosuje znaków interpunkcyjnych na końcu zdania.
|
|||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO |
||||||||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
|||||
Posługuje się ze zrozumieniem pojęciami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Rozpoznaje i nazywa zdania Pytające, oznajmujące i rozkazujące.
Bezbłędnie rozpoznaje i podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
Samodzielnie i poprawnie łączy wyrazy w zdania.
|
Samodzielnie posługuje się pojęciami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Na ogół rozpoznaje i nazywa zdania pytające, oznajmujące i rozkazujące.
Poprawnie rozpoznaje i podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
Samodzielnie łączy wyrazy w zdania.
|
Zazwyczaj poprawnie posługuje się pojęciami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Rozpoznaje zdania pytające, oznajmujące i rozkazujące.
Rozpoznaje i podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
Potrafi łączyć wyrazy w zdania.
|
Stara się samodzielnie posługiwać pojęciami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Na ogół rozpoznaje zdania pytające, oznajmujące i rozkazujące.
Rozpoznaje i podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
Stara się łączyć wyrazy w zdania.
|
Z pomocą nauczyciela posługuje się pojęciami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Nie zawsze rozpoznaje zdania pytające, oznajmujące i rozkazujące.
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje i podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.
Z pomocą nauczyciela łączy wyrazy w zdania.
|
Nie potrafi posługiwać się określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.
Nie rozpoznaje i nie nazywa zdań pytających, oznajmujących i rozkazujących.
Nie rozpoznaje i nie podaje wyrazów o znaczeniu przeciwnym.
Nawet z pomocą nauczyciela nie łączy wyrazów w zdania.
|
|||||
EDUKACJA SPOŁECZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO |
||||||||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
|||||
W pełni identyfikuje się z grupami społecznymi do których należy: rodzina, klasa szkolna.
Wymienia i respektuje własne prawa i obowiązki, zawsze przestrzega ich w życiu codziennym.
Zawsze przestrzega regulaminów klasy i szkoły. |
Na ogół identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa szkolna.
Wymienia i przeważnie respektuje własne prawa i obowiązki i na ogół przestrzega ich w życiu codziennym.
Zna i przestrzega regulaminy klasy i szkoły. |
Identyfikuje się z grupą społeczną do której należy: rodzina, klasa szkolna.
Wymienia i stara się respektować własne prawa i obowiązki i stara się przestrzegać ich w życiu codziennym.
Zazwyczaj przestrzega regulaminy klasy i szkoły. |
Stara się identyfikować z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa szkolna.
Wymienia swoje prawa i obowiązki, ale ma problem z ich respektowaniem, jednak stara się przestrzegać ich w życiu codziennym.
Stara się przestrzegać regulaminy klasy i szkoły. |
Ma problem z identyfikowaniem się z grupą społeczną do której należy: rodzina, klasa szkolna.
Wymienia swoje prawa i obowiązki, ale nie zawsze je respektuje, nie potrafi przestrzegać ich w życiu codziennym.
Zna regulaminy klasy i szkoły, ale ma trudności z ich przestrzeganiem. |
Nie identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa szkolna.
Nie wymienia i nie respektuje własnych praw i obowiązków, nie stara się przestrzegać ich w życiu codziennym.
Nie przestrzega regulaminów klasy i szkoły.
|
|||||
Zna zasady bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji i przerw, zawsze je przestrzega. Wie, gdzie i w jaki sposób można organizować bezpieczne zabawy.
Potrafi dokonać właściwej oceny swojego zachowania w odniesieniu do poznanych wartości.
W każdej sytuacji szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów.
Bardzo dobrze pracuje w zespole, kieruje pracą zespołu, potrafi się podporządkować. |
Dobrze zna i zawsze przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji i przerw.
Dokonuje poprawnej oceny swojego zachowania, w odniesieniu do poznanych wartości.
Szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów.
Dobrze pracuje w zespole, przewodzi grupie, kieruje pracą zespołu, potrafi się podporządkować.
|
Zna i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji i przerw.
Potrafi dokonać oceny swojego zachowania, w odniesieniu do poznanych wartości.
Przeważnie szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów.
Pracuje w zespole, potrafi się podporządkować i przyjąć przydzielone role i zadania. |
Zazwyczaj przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie lekcji i przerw.
Na ogół dokonuje poprawnej oceny swojego zachowania w odniesieniu do poznanych wartości.
Stara się szanować zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów.
Na ogół pracuje w zespole, stara się podporządkować i przyjąć przydzielone role i zadania. |
Wie, że należy stosować zasady bezpieczeństwa w czasie lekcji i przerw.
Ma problem z dokonaniem poprawnej oceny swojego zachowania w odniesieniu do poznanych wartości.
Nie zawsze stara się szanować zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów.
Ma problem z pracą w zespole, z podporządkowaniem się i przyjmowaniem przydzielonych ról i zadań.
|
Nie stosuje się do zasad bezpiecznego zachowania się w czasie lekcji i przerw.
Nie potrafi dokonać poprawnej oceny swojego zachowania w odniesieniu do poznanych wartości.
Nie stara się szanować zwyczajów i tradycji różnych grup społecznych i narodów.
Nie potrafi pracować w zespole, nie umie podporządkować się, nie przyjmuje przydzielonych ról i zadań. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ORIENTACJI HISTORYCZNEJ |
||||||||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
|||||
Zna i potrafi opowiedzieć legendy o powstaniu państwa polskiego, wyjaśnia związek legendy z symbolami narodowymi. Potrafi pięknie i bezbłędnie zaśpiewać hymn państwowy.
Zna i potrafi dokładnie opisać symbole narodowe, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Zawsze zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Rozpoznaje i nazywa patrona swojej szkoły.
Opowiada ze szczegółami historię swojej rodziny.
|
Zna i potrafi opisać symbole narodowe. Wie, jakiej jest narodowości. Potrafi pięknie zaśpiewać hymn państwowy.
Zna i potrafi opisać symbole narodowe, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Rozpoznaje i nazywa patrona swojej szkoły.
Opowiada historię swojej rodziny.
|
Zna symbole narodowe. Wie, jakiej jest narodowości. Śpiewa hymn państwowy.
Zna i stara się opisać symbole narodowe, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Zachowuje się godnie podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Rozpoznaje i z pomocą nauczyciela nazywa patrona swojej szkoły.
Zna i wymienia imiona swoich dziadków i innych swoich przodków.
|
Rozpoznaje symbole narodowe, wie, jakiej jest narodowości.
Zna i z pomocą nauczyciela opisuje symbole narodowe, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski.
Na ogół zachowuje się godnie podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje i nazywa patrona swojej szkoły.
Zna i stara się wymienić imiona swoich dziadków.
|
Rozpoznaje niektóre symbole narodowe.
Z pomocą nauczyciela wymienia symbole narodowe i nazwę pierwszej stolicy Polski.
Nie zawsze zachowuje się godnie podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje patrona swojej szkoły, ale ma problem z jego nazwaniem.
Ma problem z wymienieniem imion swoich dziadków.
|
Nie zna symboli narodowych.
Nie wymienia symboli narodowych i nie potrafi podać nazwy pierwszej stolicy Polski.
Nie zachowuje się godnie podczas śpiewania lub słuchania hymnu.
Nie rozpoznaje patrona swojej szkoły i ma problem z jego nazwaniem.
Nie potrafi wymienić imion swoich dziadków.
|
|||||
EDUKACJA MATEMATYCZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA STOSUNKÓW PRZESTRZENNYCH |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Samodzielnie i sprawnie klasyfikuje obiekty, tworzy kolekcje.
Samodzielnie i sprawnie układa obiekty w serie rosnące i malejące, numeruje je, określa następne i poprzednie.
Samodzielnie i sprawnie wyprowadza kierunki od siebie i od innych osób, określa położenie obiektów względem danego obiektu, rysuje kierunki na kartce.
Potrafi samodzielnie odczytywać kody i kodować.
|
Samodzielnie klasyfikuje obiekty, tworzy kolekcje.
Samodzielnie układa obiekty w serie rosnące i malejące, numeruje je, określa następne i poprzednie.
Samodzielnie wyprowadza kierunki od siebie i od innych osób, określa położenie obiektów względem danego obiektu, rysuje kierunki na kartce.
Potrafi kodować i odczytuje kody.
|
Zazwyczaj dobrze klasyfikuje obiekty, tworzy kolekcje.
Zazwyczaj dobrze układa obiekty w serie rosnące i malejące, numeruje je, określa następne i poprzednie.
Zazwyczaj dobrze wyprowadza kierunki od siebie i od innych osób, określa położenie obiektów względem danego obiektu, rysuje kierunki na kartce.
Zazwyczaj potrafi kodować i odczytuje kody.
|
Potrafi klasyfikować obiekty, tworzyć kolekcje, popełnia przy tym błędy.
Potrafi układać obiekty w serie rosnące i malejące, numerując je, określa następne i poprzednie, popełnia przy tym błędy.
Potrafi wyprowadzać kierunki od siebie i od innych osób, określać położenie obiektów względem danego obiektu, rysować kierunki na kartce, popełnia przy tym błędy.
Z pomocą nauczyciela koduje, dostrzega kody i je odczytuje.
|
Potrafi z pomocą nauczyciela klasyfikować obiekty, tworzyć kolekcje.
Potrafi z pomocą nauczyciela układać obiekty w serie rosnące i malejące, numerując je, określa następne i poprzednie.
Potrafi z pomocą nauczyciela wyprowadzać kierunki od siebie i od innych osób, określać położenia obiektów względem danego obiektu, rysować kierunki na kartce.
Z pomocą nauczyciela odczytuje kody i stara się kodować informacje.
|
Nie potrafi z pomocą nauczyciela klasyfikować obiektów, nie tworzy kolekcji.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela układać obiektów w serie rosnące i malejące, nie numeruje ich, nie określa następnej i poprzedniej.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela wyprowadzać kierunków od siebie i od innych osób, określać położenia obiektów względem danego obiektu, rysować kierunki na kartce.
Nie dostrzega i nie odczytuje kodu nawet z pomocą nauczyciela, nie koduje.
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA LICZB I ICH WARTOŚCI ORAZ POSŁUGIWANIA SIĘ LICZBAMI I CZYTANIA TEKSTÓW MATEMATYCZNYCH |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, liczy obiekty, dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak, do 100.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, sprawnie dodaje i odejmuje z przekraczaniem progu dziesiątkowego w zakresie 20 i bez przekraczania progu dziesiątkowego do 50, pełnymi dziesiątkami do 100 oraz samodzielnie zapisuje działania, zapisuje rozwiązania zadań z treścią, przedstawionych słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, samodzielnie układa treść zadania do podanej formuły matematycznej, radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania. |
Pracuje samodzielnie, ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Pracuje samodzielnie liczy obiekty, dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia.
Pracuje samodzielnie, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak do 100.
Pracuje samodzielnie, sprawnie dodaje i odejmuje z przekraczaniem progu dziesiątkowego w zakresie 20 i bez przekraczania progu dziesiątkowego do 50, pełnymi dziesiątkami do 100 i samodzielnie zapisuje działania, zapisuje rozwiązania zadań z treścią, przedstawionych słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań.
Pracuje samodzielnie, radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania. |
Stara się pracować samodzielnie ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Stara się pracować samodzielnie, liczy obiekty, dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia, liczy tylko raz.
Stara się pracować samodzielnie, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak do 100.
Stara się pracować samodzielnie, wyznacza sumy i różnice, dodaje i odejmuje, manipulując obiektami z przekraczaniem progu dziesiątkowego w zakresie 20 i bez przekraczania progu dziesiątkowego do 50, pełnymi dziesiątkami do 100, potrafi poprawnie zapisywać te działania.
Stara się pracować samodzielnie, przedstawia odwrotność odejmowania względem dodawania, zapisuje rozwiązania zadań z treścią, przedstawionych słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań. |
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela ustalać równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela: liczyć obiekty /dostrzega regularność dziesiątkowego systemu liczenia, liczy tylko raz.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wymieniać kolejne liczebniki od wybranej liczby w zakresie 100.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela: zapisywać liczby cyframi (zakres do 100), wyznaczać sumy i różnice, dodawać i odejmować, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych (np. na palcach) z przekraczaniem progu dziesiątkowego w zakresie 20 i bez przekraczania progu dziesiątkowego do 50, pełnymi dziesiątkami do 100 i potrafi poprawnie zapisywać te działania.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela przedstawić odwrotność odejmowania względem dodawania rozwiązać proste zadanie z treścią na dodawanie i odejmowanie. |
Potrafi z pomocą nauczyciela ustalać równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Potrafi z pomocą nauczyciela Przedstawić na konkretach aspekty liczby: kardynalny, porządkowy, miarowy.
Potrafi z pomocą nauczyciela Liczyć na konkretach od początku do końca i odwrotnie, zaczynając od dowolnej liczby.
Potrafi z pomocą nauczyciela: przeliczać na konkretach obiekty w zakresie 100, wyznaczać sumy i różnice, dodawać i odejmować, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych (np. na palcach) przekraczaniem progu dziesiątkowego w zakresie 20 i bez przekraczania progu dziesiątkowego do 50, pełnymi dziesiątkami do 100.
Potrafi na konkretach, z pomocą nauczyciela, zapisać formułę matematyczną.
|
Nie potrafi z pomocą nauczyciela ustalać równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela na konkretach przedstawić aspektów liczby: kardynalnego, porządkowego, miarowego.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela na konkretach liczyć od początku do końca i odwrotnie, zaczynając od dowolnej liczby.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela na konkretach przeliczać obiekty w zakresie 100, wyznaczać sumy i różnice, nie potrafi dodawać i odejmować, manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych (np. na palcach).
Nie potrafi na konkretach, nawet z pomocą nauczyciela, zapisać formuły matematycznej.
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA POJĘĆ GEOMETRYCZNYCH |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Samodzielnie i sprawnie dostrzega symetrię i podobieństwa, kontynuuje regularny wzór.
Bezbłędnie rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty.
Poprawnie rysuje prostą figurę w pomniejszeniu i powiększeniu.
Poprawnie rysuje drugą połowę prostej figury symetrycznej.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi mierzyć, posługując się linijką, porównywać długości obiektów.
|
Samodzielnie dostrzega symetrię i podobieństwa, kontynuuje regularny wzór.
Rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty.
W miarę poprawnie rysuje prostą figurę w pomniejszeniu i powiększeniu.
W miarę dokładnie rysuje drugą połowę prostej figury symetrycznej.
Pracuje samodzielnie, potrafi mierzyć, posługując się linijką, porównywać długości obiektów.
|
Zazwyczaj dobrze dostrzega symetrię i podobieństwa, kontynuuje regularny wzór.
Z drobnymi wskazówkami rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty
Niezbyt poprawnie rysuje figurę w pomniejszeniu i powiększeniu.
Niedokładnie rysuje drugą połowę prostej figury symetrycznej.
Stara się pracować samodzielnie, potrafi mierzyć, posługując się linijką, porównywać długości obiektów.
|
Potrafi dostrzec symetrię i podobieństwa, kontynuować regularny wzór, popełnia przy tym błędy.
Z pomocą nauczyciela rozpoznaje koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty.
Bardzo niedokładnie rysuje figurę w pomniejszeniu i w powiększeniu.
Bardzo niedokładnie rysuje drugą połowę figury symetrycznej.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela mierzyć posługując się linijką, porównywać długości obiektów.
|
Potrafi z pomocą nauczyciela dostrzegać symetrię i podobieństwa, kontynuować regularny wzór.
Pod kierunkiem nauczyciela słabo radzi sobie z rozpoznawaniem kół, kwadratów, prostokątów i trójkątów.
Ma problem w narysowaniu prostej figury w pomniejszeniu i w powiększeniu.
Pod kierunkiem nauczyciela stara się narysować drugą połowę figury symetrycznej.
Potrafi z pomocą nauczyciela mierzyć, posługując się linijką, porównywać długości obiektów. |
Nie potrafi z pomocą nauczyciela dostrzegać symetrii i podobieństwa ani kontynuować regularnego wzoru.
Nie rozpoznaje i nie nazywa kół, kwadratów, prostokątów i trójkątów.
Nie rysuje figury w pomniejszeniu i w powiększeniu.
Nie potrafi narysować drugiej połowy figury symetrycznej.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela mierzyć, posługując się linijką, porównywać długości obiektów.
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE STOSOWANIA MATEMATYKI W SYTUACJACH ŻYCIOWYCH |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi ważyć przedmioty, różnicować ja na cięższe, lżejsze, wie, że niektóre produkty mają swoją masę.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi odmierzać płyny kubkiem i miarką litrową, wnioskuje o stałości płynu mimo odwrócenia pojemnika.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, orientuje się w podanych ramach czasowych.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi pokazać monety i banknoty będące obecnie w obiegu.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, zna wartość nabywczą monet.
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, potrafi wykazać, że zna pojęcie długu i konieczności jego spłacenia, umiejętnie planuje zakupy.
Samodzielnie i sprawnie dąży do wykonania zadania w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego.
|
Pracuje samodzielnie, potrafi ważyć przedmioty, różnicować je na cięższe, lżejsze, wie, że niektóre produkty mają swoją masę.
Pracuje samodzielnie, potrafi odmierzać płyny kubkiem i miarką litrową, wnioskuje o stałości płynu mimo odwrócenia pojemnika.
Pracuje samodzielnie, Orientuje się w podanych ramach czasowych.
Potrafi samodzielnie pokazać monety i banknoty będące obecnie w obiegu.
Potrafi samodzielnie poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, zna wartość nabywczą monet.
Potrafi samodzielnie wykazać, że zna pojęcie długu i konieczności jego spłacenia, umiejętnie planuje zakupy.
Samodzielnie w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego dąży do wykonania zadania. |
Stara się pracować samodzielnie, potrafi ważyć przedmioty, różnicować je na cięższe, lżejsze, wie, że niektóre produkty mają swoją masę.
Stara się pracować samodzielnie, potrafi odmierzać płyny kubkiem i miarką litrową, wnioskuje o stałości płynu mimo odwrócenia pojemnika.
Stara się pracować samodzielnie, orientuje się w podanych ramach czasowych.
Stara się pracować samodzielnie, potrafi pokazać monety i banknoty będące obecnie w obiegu.
Stara się pracować samodzielnie, potrafi poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, zna wartość nabywczą monet.
Stara się pracować. samodzielnie, rozumie, co oznacza dług i konieczność jego spłacenia.
Zazwyczaj dobrze w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego dąży do wykonania zadania.
|
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela ważyć przedmioty, różnicować je na cięższe, lżejsze, wie, że niektóre produkty mają swoją masę.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela odmierzać płyny kubkiem i miarką litrową, wnioskować o stałości płynu, mimo odwrócenia pojemnika.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela orientować się w podanych ramach czasowych.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela pokazać monety i banknoty będące obecnie w obiegu.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, zna wartość nabywczą monet.
Potrafi pod kierunkiem nauczyciela zrozumieć pojęcie długu, wie, że nie należy zaciągać długów.
W sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego raczej dąży do wykonania zadania, popełnia przy tym błędy.
|
Potrafi z pomocą nauczyciela ważyć przedmioty, różnicować je na cięższe, lżejsze, wie, że niektóre produkty maja swoją masę.
Potrafi z pomocą nauczyciela odmierzać płyny kubkiem i miarką litrową, wnioskować o stałości płynu mimo odwrócenia pojemnika.
Potrafi z pomocą nauczyciela orientować się w podanych ramach czasowych.
Potrafi z pomocą nauczyciela pokazać monety i banknoty będące obecnie w obiegu.
Potrafi z pomocą nauczyciela poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, zna wartość nabywczą monet.
Zna pojęcie długu, wie, że nie należy zaciągać długów, nie pożycza pieniędzy.
Potrafi z pomocą nauczyciela w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego potrzebuje dodatkowe wsparcia.
|
Nie potrafi z pomocą nauczyciela ważyć przedmioty, różnicować je na cięższe, lżejsze, nie wie, że niektóre produkty mają swoją masę.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela odmierzać płynów kubkiem i miarką litrową, nie wnioskuje o stałości płynu.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela orientować się w podanych ramach czasowych.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela pokazać monet i banknotów będących obecnie w obiegu.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela poradzić sobie w sytuacjach kupna i sprzedaży, nie zna wartości nabywczej monet.
Nie zna pojęcia długu, nie zrozumie konsekwencji zaciągania długów.
Mimo dodatkowego wsparcia w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego nie doprowadza pracy do końca. |
EDUKACJA PRZYRODNICZA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA ŚRODOWISKA |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Pracuje samodzielnie w szybkim tempie, rozpoznaje i opisuje rośliny zielone, rozróżnia popularne drzewa i krzewy na podstawie ich cech szczegółowych, wykonuje zielnik.
Z łatwością potrafi obserwować i opisywać zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku oraz warunki życia roślin i zwierząt w tych okresach.
Wymienia i opisuje sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie zwierząt w sen zimowy.
Opisuje zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, ze strony człowieka i podaje przykłady zapobiegania im.
Zna i potrafi opisać zagrożenia dla człowieka ze strony zwierząt i roślin, objaśnia, jak należy się zachować w sytuacjach zagrożenia.
Samodzielnie i ze zrozumieniem nazywa przebieg zjawisk atmosferycznych w kolejnych porach roku, obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody.
Rozumie i objaśnia, że należy oszczędzać wodę, podaje przykłady znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
Wie, że należy segregować śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych. |
Samodzielnie rozpoznaje i opisuje rośliny zielone, rozróżnia popularne drzewa i krzewy na podstawie ich cech szczegółowych.
Samodzielnie potrafi obserwować i opisywać zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku oraz warunki życia roślin i zwierząt w tych okresach.
Wymienia sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie zwierząt w sen zimowy.
Zna i wymienia zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i podaje przykłady zapobiegania im.
Zna i wymienia zagrożenia dla człowieka ze strony zwierząt i roślin, wie, jak należy się zachować w sytuacjach zagrożenia.
Obserwuje pogodę, rozróżnia i nazywa zjawiska atmosferyczne w poszczególnych porach roku wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, prowadzi kalendarz pogody.
Samodzielnie potrafi podać kilka przykładów o znaczeniu wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
Wie, że należy segregować śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
|
Stara się samodzielnie rozpoznawać podstawowe gatunki drzew i krzewów po ich liściach i owocach, potrafi rozróżnić drzewo, krzew i roślinę zieloną, dba o przyrodę.
Stara się samodzielnie opisać zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku, wymienić, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku (np. ptaki niszczą szkodniki).
Zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie zwierząt w sen zimowy.
Stara się samodzielnie wymienić zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i podać przykłady zapobiegania im.
Stara się samodzielnie wymienić zagrożenia dla człowieka ze strony zwierząt i potrafi je wymienić.
Stara się samodzielnie nazywać zjawiska atmosferyczne w poszczególnych porach roku wie, co to burza, huragan, powódź, pożar, wysłuchuje komunikatów o pogodzie, prowadzi kalendarz pogody.
Potrafi samodzielnie dać odpowiedź na temat, wody, wie, że należy ją oszczędzać.
Stara się samodzielnie pamiętać o segregowaniu śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
|
Pod kierunkiem nauczyciela potrafi wymienić niektóre nazwy drzew, krzewów i roślin ozdobnych.
Pod kierunkiem nauczyciela wymienia zmiany, jakie zachodzą w różnych porach roku i w życiu roślin i zwierząt, wie, jaki pożytek ma środowisko ze zwierząt (np. z kreta, mrówki).
Zna niektóre sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie zwierząt w sen zimowy.
Pod kierunkiem nauczyciela wymienia zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, jakie mogą wystąpić ze strony człowieka.
Potrafi odpowiednio zachować się w obecności zwierząt, wie ,jak należy traktowane zwierzęta i na co zwracać szczególną uwagę, potrafi wymienić skutki nie stosowania ostrożności wobec zwierząt.
Rozróżnia zjawiska atmosferyczne, potrafi pod kierunkiem nauczyciela prowadzić obrazkowy kalendarz pogody, stara się słuchać komunikatów o pogodzie.
Potrafi przedstawić przykłady sytuacji, gdy używa się wody, rozumie potrzebę oszczędzania wody.
Wie, że należy segregować śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych, ale robi to tylko pod kierunkiem nauczyciela.
|
Z pomocą nauczyciela rozróżnia nazwy roślin ozdobnych, drzew, krzewów.
Z pomocą nauczyciela opowiada o zmianach zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, warunkach życia roślin i zwierząt, orientuje się, że zwierzęta przynoszą pożytek środowisku przyrodniczemu.
Podaje przykład sposobu przystosowania się wybranego zwierzęcia do konkretnej pory roku.
Wie, że środowisku przyrodniczemu zagraża człowiek, podaje przykłady.
Wie, jak należy się zachowywać w obecności zwierząt i jakie mogą być zagrożenia z ich strony.
Potrafi z pomocą nauczyciela prowadzić obrazkowy kalendarz pogody.
Potrafi z pomocą nauczyciela przedstawić przykłady sytuacji, gdy używa się wody, rozumie potrzebę oszczędzania wody.
Wie, że należy segregować śmieci, nie do końca rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych.
|
Nie potrafi z pomocą nauczyciela rozróżniać nazw roślin ozdobnych, drzew, krzewów.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela opowiedzieć o zmianach zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, warunkach życia roślin i zwierząt, nie wie, że zwierzęta przynoszą pożytek środowisku.
Nie wie, jak zwierzęta przystosowują się do poszczególnych pór roku.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela zrozumieć, że środowisku przyrodniczemu zagraża człowiek.
Nie potrafi bezpiecznie zachowywać się w obecności zwierząt i przewidzieć, jakie mogą być zagrożenia.
Nie potrafi z pomocą nauczyciela prowadzić obrazkowego kalendarza pogody.
Nie potrafi podać przykładów sytuacji, gdy używa się wody, nie zrozumie potrzeby oszczędzania wody.
Nie potrafi zrozumieć, że należy segregować śmieci i nie zrozumie sensu stosowania opakowań ekologicznych.
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE FUNKCJI ŻYCIOWYCH CZŁOWIEKA, OCHRONY ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWA, ODPOCZYNKU |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Samodzielnie charakteryzuje poznane zawody i zajęcia ludzi z najbliższej okolicy oraz zawody użyteczności publicznej.
Z łatwością posługuje się numerami telefonów alarmowych.
Zawsze dba o higienę własną i otoczenia.
Podaje rozsądne decyzje i nie naraża na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Potrafi samodzielnie wymienić składniki zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, wykorzystuje informację o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Rozróżnia i nazywa podstawowe znaki drogowe, zna i objaśnia zasady poruszania się pieszych po drogach i stosuje się do nich.
Wymienia zagrożenia zachodzące podczas burzy, powodzi, suszy i wie, jak należy się zachować w czasie ich występowania.
Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać swojego zdrowia, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Wie i szczegółowo opowiada o tym, czym się zajmują służby ratunkowe, np. policja. Zawsze potrafi zwrócić się o pomoc w sytuacjach typowych i problemowych.
|
Charakteryzuje poznane zawody i zajęcia ludzi z najbliższej okolicy oraz zawody użyteczności publicznej.
Bardzo dobrze posługuje się numerami telefonów alarmowych.
Zawsze stara się dbać o higienę własną i otoczenia.
Podaje właściwe decyzje i nie naraża na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Samodzielnie stara się wymienić składniki zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, wykorzystuje informację o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Rozróżnia i nazywa podstawowe znaki drogowe, zna zasady poruszania się pieszych po drogach i stosuje się do nich.
Zna zagrożenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi i wie, jak należy się zachować w czasie ich występowania.
Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać swojego zdrowia, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Wie i poprawnie opowiada o tym, czym się zajmują służby ratunkowe. Zawsze potrafi zademonstrować typowe sposoby zwracania się o pomoc.
|
Wymienia poznane zawody i zajęcia ludzi z najbliższej okolicy oraz zawody użyteczności publicznej.
Dobrze posługuje się numerami telefonów alarmowych.
Stara się dbać o higienę własną i otoczenia.
Nie naraża na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Potrafi podać kilka składników zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, stara się wykorzystać informację o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Rozróżnia i nazywa większość podstawowych znaków drogowych, zna zasady poruszania się pieszych po drogach i na ogół stosuje się do nich.
Zna zagrożenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi i na ogół wie, jak należy się zachować w czasie ich występowania.
Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać swojego zdrowia, na ogół stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Zazwyczaj poprawnie opowiada o tym, czym się zajmują służby ratunkowe. Demonstruje typowe sposoby zwracania się o pomoc. Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać swojego zdrowia. |
Pod kierunkiem nauczyciela wymienia poznane zawody i zajęcia ludzi z najbliższej okolicy oraz zawody użyteczności publicznej.
Posługuje się numerami telefonów alarmowych.
Na ogół stara się dbać o higienę własną i otoczenia.
Stara się nie narażać na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Na ogół potrafi podać kilka składników zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, na ogół stara się wykorzystać informację o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Rozróżnia większość podstawowych znaków drogowych, zna zasady poruszania się pieszych po drogach i na ogół stosuje się do nich.
Zna zagrożenia związane ze zjawiskami atmosferycznymi i z pomocą nauczyciela określa, jak się należy zachować w czasie ich występowania.
Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać swojego zdrowia, stara się stosować do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Stara się opisać, czym się zajmują służby ratunkowe, i zademonstrować, w jaki sposób można zwracać się o pomoc.
|
Z pomocą nauczyciela wymienia poznane zawody i zajęcia ludzi z najbliższej okolicy oraz zawody użyteczności publicznej.
Myli numery telefonów alarmowych.
Nie zawsze dba o higienę własną i otoczenia.
Nie zawsze stara się nie narażać na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Z pomocą nauczyciela potrafi podać kilka składników zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, ale nie zawsze stara się wykorzystać informację o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Rozróżnia niektóre z podstawowych znaków drogowych, zna zasady poruszania się pieszych po drogach.
Zna zagrożenia ze strony zjawisk atmosferycznych, ale nie umie określić, jak się należy zachować w czasie ich występowania.
Wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia, ale nie zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Próbuje opisać, czym się zajmują służby ratunkowe i zademonstrować, w jaki sposób zwrócić się o pomoc.
|
Nawet z pomocą nauczyciela nie wymienia poznanych zawodów i zajęć ludzi z najbliższej okolicy oraz zawodów użyteczności publicznej.
Nie posługuje się numerami telefonów alarmowych.
Przeważnie stara się dbać o higienę własną i otoczenia.
Często naraża na niebezpieczeństwo i utratę zdrowia siebie i inne osoby.
Nie potrafi podać kilku składników zdrowej żywności.
Wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w mediach, ale na ogół nie stara się wykorzystać informacji o pogodzie do wyboru odpowiedniego ubrania i obuwia.
Nie rozróżnia większości podstawowych znaków drogowych, nie zna zasad poruszania się pieszych po drogach.
Nie zna zagrożeń ze strony zjawisk atmosferycznych i nie umie określić, jak się należy zachować w czasie ich występowania.
Nie wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia, nie stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Nie wie, czym się zajmują służby ratunkowe, nawet z pomocą nie potrafi zademonstrować typowych sposobów zwracania się o pomoc.
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA PRZESTRZENI GEOGRAFICZNEJ |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Samodzielnie opisuje charakterystyczne miejsca w najbliższej okolicy – punkty usługowe, zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne.
Nazywa i samodzielnie wskazuje na mapie fizycznej Polski – Wisłę, stolicę Polski, swoje miasto / swoją miejscowość.
|
Opisuje charakterystyczne miejsca w najbliższej okolicy – punkty usługowe, zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne.
Nazywa i wskazuje na mapie fizycznej Polski – Wisłę, stolicę Polski, swoje miasto / swoją miejscowość.
|
Wymienia charakterystyczne miejsca w najbliższej okolicy – punkty usługowe, zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne.
Nazywa i z pomocą nauczyciela wskazuje na mapie fizycznej Polski – Wisłę, stolicę Polski, swoje miasto / swoją miejscowość.
|
Wymienia niektóre charakterystyczne miejsca w najbliższej okolicy – punkty usługowe, zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne.
Nazywa i z pomocą nauczyciela stara się wskazać na mapie fizycznej Polski – Wisłę, stolicę Polski, swoje miasto / swoją miejscowość.
|
Z pomocą nauczyciela wymienia niektóre charakterystyczne miejsca w najbliższej okolicy – punkty usługowe, zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne.
Z pomocą nauczyciela wskazuje na mapie fizycznej Polski – Wisłę, stolicę Polski, swoje miasto / swoją miejscowość.
|
Nie zna charakterystycznych miejsc w najbliższej okolicy.
Nie zna nazwy stolicy Polski, nie wskazuje na mapie fizycznej Polski miasta (miejscowości), w którym (której) mieszka, stolicy państwa i Wisły.
|
EDUKACJA PLASTYCZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek.
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Bardzo dobrze posługuje się narzędziami i materiałami plastycznymi.
Wypowiada się w oryginalny i ciekawy sposób w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Ilustruje sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne, bogate w treści, w sposób oryginalny, z uwzględnieniem szczegółów.
Samodzielnie wykonuje rekwizyty według własnego pomysłu.
Wykonuje ciekawe, oryginalne prace, bogate w treści i szczegóły, estetyczne, z zachowaniem odpowiednich proporcji w stosunkach przestrzennych.
Rozpoznaje i nazywa wybrane dziedziny sztuki – malarstwo, rzeźbę, grafikę Wypowiada się na ich temat. Interesuje się twórcami. |
Bardzo dobrze posługuje się narzędziami i materiałami plastycznymi.
Wypowiada się w oryginalny i ciekawy sposób w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Ilustruje sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne, bogate w treści, w sposób oryginalny, z uwzględnieniem szczegółów.
Samodzielnie wykonuje rekwizyty według własnego pomysłu.
Wykonuje ciekawe, oryginalne prace, bogate w treści i szczegóły, estetyczne, z zachowaniem odpowiednich proporcji w stosunkach przestrzennych.
Rozpoznaje i nazywa wybrane dziedziny sztuki – malarstwo, rzeźbę, grafikę.
|
Dobrze posługuje się narzędziami i materiałami plastycznymi.
Wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Ilustruje sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne, z uwzględnieniem szczegółów.
Samodzielnie wykonuje rekwizyty.
Wykonuje prace, estetyczne, z zachowaniem odpowiednich proporcji w stosunkach przestrzennych.
Rozpoznaje i nazywa wybrane dziedziny sztuki – malarstwo, rzeźbę, grafikę.
|
Właściwie posługuje się narzędziami i materiałami plastycznymi.
Wypowiada się w uproszczony sposób w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Ilustruje sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne, jego praca jest uboga w szczegóły.
Stara się samodzielnie wykonać proste rekwizyty.
Wykonuje prace nie zawsze bogate w treści i szczegóły, nie zawsze estetyczne, brak im odpowiednich proporcji w stosunkach przestrzennych.
Zazwyczaj poprawnie rozpoznaje i nazywa wybrane dziedziny sztuki – malarstwo, rzeźbę, grafikę.
|
Z pomocą nauczyciela stara się posługiwać narzędziami i materiałami plastycznymi.
Korzystając z pomocy nauczyciela, wypowiada się w uproszczony sposób w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Ilustruje sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne, jego praca jest bardzo uboga w szczegółów.
Z pomocą nauczyciela wykonuje proste rekwizyty.
Wykonuje prace ubogie w treści i szczegóły, nieestetyczne, brak im odpowiednich proporcji w stosunkach przestrzennych.
Z pomocą nauczyciela stara się rozpoznawać i nazywać wybrane dziedziny sztuki – malarstwo, rzeźbę, grafikę.
|
Nawet z pomocą nauczyciela nie posługuje się narzędziami i materiałami plastycznymi.
Nie wypowiada się nawet w uproszczony sposób w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Nie ilustruje scen i sytuacji realnych oraz fantastycznych.
Nie wykonuje prostych rekwizytów.
Nie wykonuje prac plastycznych.
Nie rozpoznaje i nie nazywa wybranych dziedzin sztuki – malarstwa, rzeźby, grafiki.
|
EDUKACJA TECHNICZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek.
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
Przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i wykorzystują dziś siły przyrody, potrafi podać przykłady.
Potrafi posługiwać się urządzeniami domowymi, nie niszczy ich.
Znakomicie dobiera przybory i materiały do tematyki.
Wykonuje precyzyjnie oryginalne przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Wykonuje ciekawe prace według własnego planu i opracowanego sposobu działania.
Zawsze sprawnie posługuje się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Zawsze dba o porządek i ład w miejscu pracy.
|
Wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i wykorzystują dziś siły przyrody.
Potrafi posługiwać się urządzeniami domowymi.
Bardzo dobrze dobiera przybory i materiały do tematyki.
Wykonuje w miarę precyzyjne, oryginalne przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Wykonuje prace według własnego planu i opracowanego sposobu działania.
Sprawnie posługuje się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Dba o porządek i ład w miejscu pracy.
|
Potrafi wskazać zależności życia codziennego, dawniej i dziś, od przyrody.
Potrafi omówić zastosowanie urządzeń domowych.
Zazwyczaj dobrze dobiera przybory i materiały do tematyki.
Wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Wykonuje ciekawe prace według podanych – planu i sposobu działania.
Wie, jak należy posługiwać się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Zazwyczaj dba o porządek i ład w miejscu pracy.
|
Wymienia, jak ludzie wykorzystywali siły przyrody.
Zna urządzenia domowe i wie, do czego służą.
Odpowiednio dobiera przybory i materiały do tematyki.
Wykonuje niezbyt precyzyjnie przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Pod kierunkiem nauczyciela wykonuje prace według podanego planu i sposobu działania.
Zwraca uwagę na bezpieczne posługiwanie się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Stara się dbać o porządek i ład w miejscu pracy.
|
Z pomocą nauczyciela wymienia, jak ludzie wykorzystywali siły przyrody.
Z pomocą nauczyciela potrafi wymienić urządzenia domowe.
Z pomocą nauczyciela poznaje właściwości materiałów i próbuje właściwie dobierać je do tematyki.
Z pomocą nauczyciela wykonuje niezbyt precyzyjnie przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Nawet pod kierunkiem nauczyciela ma problem w wykonaniu prac według podanego planu i sposobu działania.
Z pomocą nauczyciela próbuje bezpiecznie posługiwać się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Dba o porządek i ład w miejscu pracy tylko na prośbę nauczyciela. |
Nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi wymienić, jak ludzie wykorzystali siły przyrody.
Z pomocą nauczyciela nie potrafi wymienić urządzeń domowych.
Nawet z pomocą nauczyciela nie poznaje właściwości materiałów i nie próbuje dobierać ich odpowiednio do tematyki.
Nawet z pomocą nauczyciela nie wykonuje przedmiotów użytkowych, w tym dekoracyjnych, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych – sklejanie, wiązanie, zszywanie zszywkami; połączeń rozłącznych – nie korzysta ze spinaczy biurowych, sznurka.
Mimo pomocy nauczyciela nie wykonuje prac według podanego planu i sposobu działania.
Nawet z pomocą nauczyciela ma kłopot z bezpiecznym posługiwaniem się ostrymi i niebezpiecznymi narzędziami.
Nie dba o porządek i ład w miejscu pracy.
|
EDUKACJA INFORMATYCZNA
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Z łatwością, samodzielnie układa w logicznym porządku obrazki składające się w pewną całość.
Sprawnie i szybko rozwiązuje zagadki, łamigłówki.
Samodzielnie i sprawnie programuje proste sytuacje i polecenia.
Samodzielnie tworzy nie tylko proste rysunki, zmniejsza i zwiększa elementy graficzne.
Sprawnie zapisuje efekty swojej pracy na komputerze.
Zawsze sprawnie posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury. |
Samodzielnie układa w logicznym porządku obrazki składające się w pewną całość.
Samodzielnie rozwiązuje zagadki, łamigłówki.
Samodzielnie programuje proste sytuacje i polecenia.
Samodzielnie tworzy proste rysunki, zmniejsza i zwiększa elementy graficzne.
Zapisuje efekty swojej pracy na komputerze.
Samodzielnie posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury. |
Układa w logicznym porządku obrazki składające się w pewną całość.
Rozwiązuje zagadki, łamigłówki.
Programuje proste sytuacje i polecenia.
Tworzy proste rysunki, zmniejsza i zwiększa elementy graficzne.
Na ogół samodzielnie zapisuje efekty swojej pracy na komputerze.
Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury.
|
Pod kierunkiem nauczyciela układa w logicznym porządku obrazki składające się w pewną całość.
Pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje zagadki, łamigłówki.
Pod kierunkiem nauczyciela programuje proste sytuacje i polecenia.
Pod kierunkiem nauczyciela tworzy proste rysunki, zmniejsza i zwiększa elementy graficzne.
Pod kierunkiem nauczyciela zapisuje efekty swojej pracy na komputerze.
Zazwyczaj posługuje się komputerem w podstawowym zakresie uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury. |
Z pomocą nauczyciela układa w logicznym porządku obrazki składające się w pewną całość.
Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zagadki, łamigłówki.
Z pomocą nauczyciela programuje proste sytuacje i polecenia.
Z pomocą nauczyciela tworzy proste rysunki, zmniejsza i zwiększa elementy graficzne.
Z pomocą nauczyciela zapisuje efekty swojej pracy na komputerze.
Z pomocą nauczyciela posługuje się komputerem w podstawowym zakresie uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury. |
Nie potrafi ułożyć w logicznym porządku obrazków składających się w pewną całość.
Nie potrafi rozwiązywać zagadek, łamigłówek.
Nie potrafi samodzielnie programować prostych sytuacji i poleceń.
Nie tworzy prostych rysunków, nie zmniejsza i nie zwiększa elementów graficznych.
Nie zapisuje efektów swojej pracy na komputerze.
Nie posługuje się komputerem w podstawowym zakresie nie uruchamia programu, korzystając z myszy i klawiatury.
|
EDUKACJA MUZYCZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SŁUCHANIA, EKSPRESJI MUZYCZNEJ I IMPROWIZACJI RUCHOWEJ |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Słucha dźwięków, poszukuje ich źródeł i je identyfikuje.
Uważnie słucha muzyki, łączy to z aktywnością ruchową.
Bezbłędnie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Odróżnia i naśladuje dźwięki: wysokie, niskie, ciche, głośne.
Rozróżnia i nazywa utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Z łatwością określa nastrój w muzyce.
Ma bogaty repertuar piosenek dziecięcych i chętnie je śpiewa.
|
Słucha dźwięków, poszukuje ich źródeł i stara się je identyfikować.
Stara się uważnie słuchać muzyki, łączy to z aktywnością ruchową.
Prawidłowo reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Odróżnia dźwięki: wysokie, niskie, ciche, głośne.
Rozróżnia utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Poprawnie określa nastrój w muzyce.
Bardzo dobrze powtarza proste melodie, chętnie śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego. |
Stara się słuchać i poszukiwać źródeł dźwięku oraz je identyfikować.
Przeważnie uważnie słucha muzyki, łączy to z aktywnością ruchową.
Reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Na ogół odróżnia dźwięki: wysokie, niskie, ciche, głośne.
Raczej poprawnie rozróżnia utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Określa poprawnie nastrój w muzyce.
Poprawnie powtarza proste melodie, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego. |
Niezbyt uważnie słucha i poszukuje źródeł dźwięku oraz je identyfikuje.
Nie zawsze uważnie słucha muzyki, nie łączy tego z aktywnością ruchową.
Nie zawsze odpowiednio reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Nie zawsze poprawnie odróżnia dźwięki: wysokie, niskie, ciche, głośne.
W miarę poprawnie rozróżnia utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Stara się poprawnie określać nastrój w muzyce.
Zazwyczaj dobrze powtarza proste melodie, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego. |
Ma problem ze słuchaniem i poszukiwaniem źródeł dźwięku oraz ich identyfikacją.
Przeważnie nieuważnie słucha muzyki i nie łączy tego z aktywnością ruchową.
Przeważnie nie reaguje na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Na ogół odróżnia dźwięki: wysokie, niskie, ciche, głośne.
Niezbyt poprawnie rozróżnia utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Niezbyt poprawnie określa nastrój w muzyce.
Nie potrafi powtórzyć prostych melodii bez wsparcia nauczyciela. |
Nie słucha i nie poszukuje źródeł dźwięku i nie stara się ich identyfikować.
Nie stara się uważnie słuchać muzyki, nie łączy tego z aktywnością ruchową.
Nie reaguje właściwie na sygnały muzyczne w różnych sytuacjach zadaniowych.
Odróżnia, ale nie nazywa dźwięków: wysokich, niskich, cichych, głośnych.
Rozróżnia utwory muzyczne wykonywane przez solistę, chór, orkiestrę.
Nie potrafi określić nastroju w muzyce.
Nie potrafi powtórzyć prostych melodii. |
Potrafi bardzo ładnie odtworzyć rytm głosem.
|
Bardzo dobrze odtwarza rytm głosem. |
Potrafi odtworzyć proste rytmy głosem. |
W miarę dobrze odtwarza proste rytmy głosem . |
Nie umie dobrze odtworzyć prostych rytmów głosem. |
Nie umie odtworzyć rytmów głosem. |
Ma talent do wyrażania nastroju i charakteru muzyki przez pląsy i taniec.
|
Potrafi pięknie wyrazić nastrój i charakter muzyki przez pląsy i taniec. |
Wyraża nastrój i charakter muzyki przez pląsy i taniec. |
Stara się wyrazić nastrój i charakter muzyki przez pląsy i taniec. |
Często nie potrafi wyrazić nastroju i charakteru muzyki. |
Nie potrafi wyrazić nastroju i charakteru muzyki. |
Potrafi bardzo dobrze zapisać i odczytać muzykę. |
Potrafi zapisać i odczytać muzykę. |
Wie, że można zapisać i odczytać muzykę. |
Próbuje zrozumieć, że muzykę można zapisać i odczytać. |
Nie rozumie do końca, że muzykę można zapisać i odczytać.
|
Nie rozumie, że muzykę można zapisać i odczytać. |
Jest miłośnikiem muzyki. Chętnie uczestniczy w koncertach muzycznych.
|
Świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swe doznania kulturalne. Grzecznie zachowuje się na koncertach muzycznych. |
Świadomie i aktywnie słucha muzyki. Kulturalnie zachowuje się na koncertach. |
Stara się świadomie słuchać muzyki. Zazwyczaj zachowuje się odpowiednio na koncertach. |
Często nie słucha świadomie muzyki, zachowuje się nieodpowiednio na koncertach. |
Nie słucha świadomie muzyki, nie zachowuje się odpowiednio na koncertach. |
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE GRY NA INSTRUMENTACH MUZYCZNYCH |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Płynnie gra schematy rytmiczne zadane przez nauczyciela.
Z łatwością realizuje schematy rytmiczne przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
Potrafi bardzo ładnie odtworzyć rytm na instrumentach perkusyjnych. |
Odpowiednio gra schematy rytmiczne zadane przez nauczyciela.
Bardzo dobrze realizuje schematy rytmiczne przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
Bardzo dobrze odtwarza rytm na instrumentach perkusyjnych. |
Gra schematy rytmiczne zadane przez nauczyciela.
Realizuje schematy rytmiczne przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
Potrafi odtworzyć proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. |
Pod kierunkiem nauczyciela gra schematy rytmiczne przez niego zadane.
Pod kierunkiem nauczyciela realizuje schematy rytmiczne przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
W miarę dobrze odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych. |
Z pomocą nauczyciela gra schematy rytmiczne zadane przez nauczyciela.
Z pomocą nauczyciela realizuje schematy rytmiczne przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
Potrafi z pomocą nauczyciela odtworzyć rytm na instrumentach perkusyjnych. |
Nie gra schematów rytmicznych zadanych przez nauczyciela.
Nie realizuje schematów rytmicznych przy użyciu patyczków, liczmanów itp.
Nie umie odtworzyć rytmu na instrumentach perkusyjnych. |
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA HIGIENY OSOBISTEJ I ZDROWIA |
|||||
znakomicie |
bardzo dobrze |
dobrze |
przeciętnie |
słabo |
niezadowalająco |
Zawsze utrzymuje w czystości swoje ciało, sprawnie i samodzielnie przebiera się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Zawsze dostosowuje strój do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Wyjaśnia znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia.
Akceptuje sytuację dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Utrzymuje w czystości swoje ciało, samodzielnie przebiera się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Dostosowuje strój do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Rozumie znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia.
Akceptuje sytuację dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Na ogół utrzymuje w czystości swoje ciało, przebiera się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Stara się dostosować strój do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Na ogół rozumie znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia.
Przeważnie akceptuje sytuację dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Stara się utrzymywać w czystości swoje ręce, niezbyt sprawnie i samodzielnie przebiera się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Nie zawsze potrafi dostosować strój do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Nie zawsze rozumie znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia.
Stara się akceptować sytuację dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Rzadko utrzymuje w czystości swoje ręce, ma problem z przebieraniem się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Rzadko potrafi dostosować strój do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Stara się zrozumieć znaczenie ruchu dla utrzymania zdrowia.
Nie zawsze stara się akceptować sytuację dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Nie utrzymuje swoich rąk w czystości, ma duży problem z przebieraniem się przed zajęciami i po ich zakończeniu.
Nie potrafi dostosować stroju do rodzaju pogody w trakcie zajęć ruchowych w pomieszczeniu i na powietrzu.
Nie zrozumie znaczenia ruchu dla utrzymania zdrowia.
Nie stara się akceptować sytuacji dzieci mniej sprawnych ruchowo. |
Zawsze dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
Prawie zawsze dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
Zazwyczaj dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
Stara się prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
Zazwyczaj nie dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
Nie dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp. |
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ I RÓŻNYCH FORM REKREACYJNO-SPORTOWYCH |
|||||
Przyjmuje prawidłowo podstawowe pozycje do ćwiczeń, nazywa je – postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny.
Zawsze aktywnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Znakomicie potrafi chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją, kozłować.
Znakomicie potrafi pokonywać przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, skakać przez skakankę.
Sprawnie wykonuje ćwiczenia zwinnościowe: skłony, czołganie, przeciąganie, czworakowanie, wspinanie się.
|
Przyjmuje prawidłowo podstawowe pozycje do ćwiczeń – postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny.
Zawsze aktywnie uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Bardzo dobrze potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją, kozłować.
Bardzo dobrze potrafi pokonywać przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, skakać przez skakankę.
Bardzo dobrze wykonuje ćwiczenia zwinnościowe: skłony, czołganie, przeciąganie, czworakowanie, wspinanie się.
|
Przyjmuje prawidłowo podstawowe pozycje do ćwiczeń – postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny.
Zazwyczaj uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Potrafi dobrze: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować.
W miarę sprawnie potrafi pokonywać przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, skakać przez skakankę.
Dobrze wykonuje ćwiczenia zwinnościowe: skłony, czołganie, przeciąganie, czworakowanie, wspinanie się.
|
Stara się prawidłowo przyjąć podstawowe pozycje do ćwiczeń – postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny.
Czasami z trudnością uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować.
Niezbyt sprawnie potrafi pokonywać przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, skakać przez skakankę.
Poprawnie wykonuje ćwiczenia zwinnościowe: skłony, czołganie, przeciąganie, czworakowanie, wspinanie się.
|
Nie zawsze prawidłowo przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń – postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, siad skrzyżny.
Z trudnością i niechęcią uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Nie zawsze potrafi: chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować.
Nie zawsze potrafi pokonywać przeszkody, wykonywać ćwiczenia równoważne, skakać przez skakankę.
Stara się wykonywać ćwiczenia zwinnościowe: skłony, czołganie, przeciąganie, czworakowanie, wspinanie się.
|
Nie przyjmuje prawidłowo podstawowych pozycji do ćwiczeń- postawa zasadnicza, rozkrok wykrok, stanie jednonóż, klęk podparty, siad klęczny, skrzyżny.
Nie uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność ruchową.
Nie potrafi: chwytać piłki, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować.
Nie umie pokonywać przeszkód, wykonywać ćwiczeń równoważnych i skakać przez skakankę.
Nie stara się wykonywać ćwiczeń zwinnościowych: skłonów, czołgania, przeciągania, czworakowania, wspinania się.
|
Zawsze potrafi sprawnie i samodzielnie wykonywać zaproponowane ćwiczenia.
Bardzo dobrze jeździ na rowerze, na łyżwach i sankach. |
Potrafi sprawnie wykonywać zaproponowane ćwiczenia.
Bardzo dobrze jeździ na rowerze i na sankach. |
Najczęściej poprawnie wykonuje zaproponowane ćwiczenia.
Dobrze jeździ na rowerze i na sankach. |
Zdarza się, że potrafi wykonać zaproponowane ćwiczenia.
Jeździ na rowerze lub na sankach. |
Z trudnością wykonuje zaproponowane ćwiczenia.
Radzi sobie z jazdą na rowerze lub na sankach. |
Odmawia wykonywania zaproponowanych ćwiczeń.
Nie jeździ na rowerze i na sankach. |
|
|
|
|
|
|