WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WOS-u DLA KLASY VIII
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotu.
- Ocena niedostateczna:
Uczeń:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu,
- popełnia poważne błędy faktograficzne,
- nie zna podstawowej terminologii przedmiotu, błędnie i niedojrzale formułuje oceny i
2 .Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- ma niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej, ale opanował elementarne umiejętności konieczne dla dalszego etapu kształcenia,
- rozumie polecenia nauczyciela, choć w niepełnym stopniu,
- opanował podstawową wiedzę i umiejętności określone w programie w stopniu ograniczonym,
- potrafi samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać proste zadania,
- jest w stanie, z pomocą nauczyciela, zaprezentować wyniki swojej pracy ustnie i pisemnie.
- Ocena dostateczna
Uczeń:
- ma niepełną wiedzę określoną w podstawie programowej, wykazuje się znajomością podstawowych wiadomości z WOS-u i ograniczoną umiejętnością ich analizy,
- rozumie polecenia,
- potrafi samodzielnie wykonać proste zadania,
- odnajduje podstawowe informacje w podręczniku,
- umie hierarchizować i selekcjonować poznane fakty i zjawiska,
- bierze udział w pracach zespołowych i jest aktywny we współpracy.
- Ocena dobra
Uczeń:
- ma wiedzę i umiejętności z WOS-u określone w podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć w typowych sytuacjach,
- poprawnie i zrozumiale prezentuje zagadnienia omawiane na lekcji,
- formułuje wnioski,
- jest aktywny na lekcji,
- umie wykorzystać wiedzę w praktyce w sposób
- Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- ma pełną wiedzę i umiejętności z WOS-u określone w podstawie programowej, potrafi się nimi posłużyć w różnych sytuacjach problemowych,
- wykazuje się umiejętnością analizowania i interpretacji wydarzeń, dokonywaniem ich twórczego oceniania oraz wnioskowania,
- wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu, samodzielnie poszerza wiedzę, bezbłędnie wywiązuje się ze stawianych przed nim zadań,
- samodzielnie szuka informacji, potrafi je hierarchizować, selekcjonować oraz analizować,
- ocenia rozmaite zjawiska oraz uzasadnia własne zdanie,
- skutecznie wykorzystuje poznaną wiedzę oraz opanowane umiejętności w życiu publicznym,
- wykazuje się aktywnością na forum klasy,
- posiada ogólne wiadomości i umiejętności z zakresu nauk społecznych, podstawy teoretyczne i praktyczne, żywo zainteresowany aktualną problematyką społeczno- polityczną i gospodarczą.
- Ocena celująca
Uczeń:
- ma wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,
- wykazuje się pełną znajomością faktografii i terminologii przedmiotu,
- umie prezentować i uzasadnić własne stanowisko,
- wykazuje się aktywnością na terenie szkoły oraz poza nią,
- chętnie podejmuje się zadań dodatkowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu danej klasy i proponuje rozwiązania nietypowe,
- posiada erudycyjną wiedzę z zakresu dyscyplin WOS, w pracach pisemnych ujmuje wiele sfer składających się na wiedzę o społeczeństwie, socjologia, politologia, prawo, stosunki międzynarodowe, stosuje hierarchizację materiału w dłuższych i krótszych okresach, posiada zdolność do szczegółowej analizy poszczególnych faktów i zjawisk.
Sposoby i formy oceniania na lekcjach WOS-u:
- Sprawdziany
- Aktywność na
- Prace długoterminowe i prace
- Sprawdziany pisemne - zapowiadane są co najmniej tydzień wcześniej i są obowiązkowe. W ciągu roku przewiduje się 6 sprawdzianów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać go z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej termin zaliczenia wynosi 2 tygodnie od daty napisania sprawdzianu przez klasę, przy dłuższej nieobecności ucznia termin zaliczenia uczeń uzgadnia z nauczycielem).
Przy nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń może być rozliczony na następnej lekcji. Jeżeli w czasie sprawdzianu uczeń korzysta z niedozwolonych materiałów, podpowiedzi kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną i traci możliwość poprawy oceny.
Prace oceniane są punktowo. Za każde zadanie przyznaje się określoną liczbę punktów. Punkty są sumowane i zamieniane na ocenę według następujących wskaźników procentowych:
- niedostateczny mniej niż 33 %
- dopuszczający od 33 %
- dostateczny od 50 %
- dobry od 75 %
- bardzo dobry od 90 %
- celujący od 98 %
Poprawa oceny niedostatecznej z klasówki jest obowiązkowa i uczeń pisze ją w ciągu 2 tygodni od oddania prac.
- Aktywność na lekcji - nauczyciel ocenia pracę na lekcji. Uczeń gromadzi plusy i minusy, które nauczyciel zamienia na ocenę według następujących zasad:
- 5 plusów - bardzo dobry
- 5 minusów - niedostateczny
- Prace długoterminowe i prace domowe - obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych. Zadając pracę domową nauczyciel określa wymagania formalne związane z jej wykonaniem – termin oraz sposób wykonania. Uczeń ma obowiązek przestrzegać terminu i sposobu wykonania zadania. Znak graficzny,
„parafka” oznacza, że nauczyciel sprawdzał wykonanie pracy, ale nie sprawdzał jej zawartości merytorycznej.
Uczeń może dwa razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie bez podania przyczyny. Nieprzygotowanie do lekcji obejmuje również brak zeszytu, brak podręcznika, brak zadania. Nie obejmuje jednak zapowiedzianych sprawdzianów i prac długoterminowych.