Ocenianie z zakresu nauczania religii.
Katecheta: Zuzanna Małek
Na ocenę z religii składają się:
1. Postawa religijno-moralna
- kultura osobista i postawa szacunku wobec bliźniego (nauczyciela, pracowników szkoły, kolegów i koleżanek)
- szacunek w odniesieniu do sacrum
- godna postawa w czasie modlitwy.
2. Zainteresowanie przedmiotem
- uczęszczanie na lekcje religii
- posiadanie podręcznika i zeszytu
- aktywność na zajęciach
- zaangażowanie w życie religijne parafii (uczęszczanie do kościoła, uczestnictwo w grupach religijnych)
- pilność i systematyczność (przygotowanie do zajęć).
3. Wiedza
- ilość i jakość prezentowanych wiadomości zawartych w programie nauczania
- posiadanie wiadomości wykraczających poza ramy programowe (np. z życia Kościoła powszechnego, z życia świętych)
- udział w konkursach i olimpiadach religijnych.
Skala ocen
Ocena końcowa jest oceną podsumowującą całoroczną pracę ucznia.
Ustala się następujące oceny semestralne i roczne:
- celujący (6)
- bardzo dobry (5)
- dobry (4)
- dostateczny (3)
- dopuszczający (2)
- niedostateczny (1)
Uczniowie powinni być poinformowani na bieżąco o wynikach nauczania, rodzice na każde życzenie lub w sytuacji gdy zaistnieje konieczność ich poinformowania w indywidualnych sytuacjach.
Wymagania programowe w określonych ocenach osiągnięć uczniów.
1. Wymagania ponadprogramowe - ocena celująca.
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej
- wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji
- angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne
- uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej
- twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. należy do organizacji i ruchów religijnych, uczestniczy w pielgrzymkach
- jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń
- poznane prawdy wiary stosuje w życiu
- posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.
2. Wymagania dopełniające - ocena bardzo dobra.
- spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej
- opanował pełny zakres, wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii
- posiada pełną znajomość pacierza
- wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe
- aktywnie uczestniczy w lekcji
- jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń
- jest pilny ,systematyczny, zainteresowany przedmiotem
- chętnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii
- odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego
- stara się być świadkiem wyznawanej wiary
- wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.
3. Wymagania rozszerzające - ocena dobra.
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej
- opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym
- wykazuje się dobrą znajomością pacierza
- w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe
- podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne)
- systematycznie uczestniczy w zajęciach religii
- jest zainteresowany przedmiotem
- włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego
- wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości
- stara się być aktywnym podczas lekcji
- posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.
4. Wymagania podstawowe - ocena dostateczna
- uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dopuszczającej
- uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności
- wykazuje się dostateczną znajomością pacierza
- w zeszycie ucznia występują sporadycznie braki notatek, prac domowych
- wykazuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem
- stara się uczestniczyć w życiu parafii
- inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.
5. Wymagania konieczne - ocena dopuszczająca.
- uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne
- prezentuje mało zadowalający poziom wiadomości i umiejętności
- prowadzi zeszyt
- posiada problemy ze znajomością pacierza
- ma poprawny stosunek do religii
- uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia
- inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą
6. Ocena niedostateczna
- uczeń nie opanował podstawowych pojęć religijnych
- nie wykazuje się znajomością pacierza
- nie posiada zeszytu
- lekceważy przedmiot
- nieodpowiednio zachowuje się na lekcji
- wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych
- opuszcza lekcję religii
- nie przejawia religijnego wymiaru własnego życia
- inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną
Ocena poziomu wiedzy i umiejętności ucznia dokonywana jest systematycznie w następujących formach:
1. Odpowiedzi ustne - odpowiedzi obejmujące tematykę bieżącą obowiązującą w danej klasie oraz wiadomości związane z wydarzeniami roku liturgicznego.
2. Prace pisemne w klasie:
a) kartkówka-czas trwania 10-20 minut, bez zapowiedzi obejmująca treści z 3 ostatnich lekcji
b) sprawdzian-czas trwania 45 minut, zapowiedziany na tydzień wcześniej, potwierdzony wpisem w dzienniku obejmujący cały rozdział
3. Prace pisemne w domu.
4. Aktywność na lekcji (indywidualna, grupowa, udział w konkursach ogłaszanych przez katechetę na terenie szkoły).
5. Aktywność w życiu parafii-uczestnictwo w grupach religijnych, oprawa muzyczna i liturgiczna Mszy świętych).
Uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru przynajmniej 4 oceny cząstkowe.