Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania ocen śródrocznych wynikających z realizowanego programu nauczania informatyki w klasach IV-VIII.
Klasa IV
1. TECHNIKA KOMPUTEROWA W ŻYCIU CZŁOWIEKA
ocena dopuszczająca
UMIEJĘTNOŚCI
Dokonuje prób organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej.
Obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej, np.: kalkulator, odtwarzacz CD lub inne urządzenia poznane na zajęciach.
WIADOMOŚCI
Wymienia zasady prawidłowej organizacji pracy z komputerem dotyczące: czasu pracy, miejsca pracy, pozycji ciała podczas pracy.
Objaśnia zasady korzystania z programów i zbiorów dokumentów w szkolnej pracowni komputerowej.
Wymienia zastosowania komputera w najbliższym środowisku.
Wyjaśnia pojęcie urządzenia opartego na technice komputerowej.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Dostosowuje stanowisko pracy do wymagań bezpiecznej i higienicznej pracy.
Charakteryzuje podstawowe zastosowania poznanych na zajęciach urządzeń opartych na technice komputerowej.
WIADOMOŚCI
Objaśnia kolejność uruchamiania elementów zestawu komputerowego.
Omawia prawa użytkownika komputera podczas korzystania z programów.
Wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Ocenia organizację stanowisk pracy w różnych miejscach w szkole.
Charakteryzuje konsekwencje prawne piractwa komputerowego.
WIADOMOŚCI
Ocenia organizację stanowiska pracy w różnych miejscach w szkole.
Wyjaśnia pojęcia: piractwo komputerowe, licencja, prawa autorskie, programy demo, pokaz multimedialny.
Wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Przewiduje skutki nieprawidłowego zorganizowania komputerowego stanowiska pracy.
Obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej związane z najbliższym środowiskiem (np.: pralka automatyczna, telefon komórkowy, magnetowid, informacja komputerowa).
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: programy freeware, public domain, shareware.
Prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Przewiduje wpływ doboru monitora na samopoczucie użytkownika komputera.
Uzasadnia konieczność stosowania programów antywirusowych oraz przeprowadza profilaktykę antywirusową.
Analizuje zalety i zagrożenia, jakie niesie komputeryzacja życia.
Ocenia wpływ urządzeń opartych na technice komputerowej na jakość życia człowieka.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Omawia przyczyny chorób związanych z obsługą komputera.
Wskazuje, na podstawie literatury, kierunki rozwoju komputera.
Prezentuje rys historyczny rozwoju urządzeń opartych na technice komputerowej.
2. PRACA Z KOMPUTEREM
ocena dopuszczająca
UMIEJĘTNOŚCI
Określa miejsce stacji dyskietek i napędu CD-ROM w jednostce centralnej.
Prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z systemem.
Wykorzystuje mysz do uruchamiania programów.
Określa podstawowe elementy Pulpitu.
Uruchamia programy, korzystając z ikony skrótu na Pulpicie.
Zapisuje plik wg wskazówek nauczyciela.
WIADOMOŚCI
Rozróżnia podstawowe elementy zestawu komputerowego.
Wskazuje przyciski sterujące.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Klasyfikuje podstawowe urządzenia wejścia i wyjścia w zestawie komputerowym (mysz, klawiatura, monitor, drukarka) i określa ich zastosowanie.
Obsługuje okna programów z wykorzystaniem poznanych elementów.
Obsługuje okna dialogowe i menu.
Uruchamia programy, korzystając z przycisku START.
Obsługuje klawiaturę.
WIADOMOŚCI
Objaśnia zasady przechowywania dyskietki.
Omawia sposoby uruchamiania poznawanych na lekcji aplikacji.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Określa zastosowanie skanera, plotera, mikrofonu, głośnika, modemu w zestawie komputerowym.
Charakteryzuje elementy rozmieszczone z przodu jednostki centralnej.
Porównuje rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM).
Zmienia rozmiar i położenie okna wg potrzeb.
Uruchamia programy za pomocą aplikacji Mój komputer.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: program, środowisko pracy, wskazywanie, system operacyjny, zawieszenie komputera, kliknięcie, przeciąganie myszą, pasek menu, okna dialogowe, okna komunikatów, folder, drzewo folderów, wielozadaniowość, rozszerzenie, plik wykonywalny, pliki danych, opcja.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Łączy elementy zestawu komputerowego.
Konserwuje myszkę.
Analizuje różnice między pamięcią operacyjną a pamięciami zewnętrznymi komputera.
Prawidłowo reaguje na pojawiające się w programie komunikaty.
Wyszukuje pliki wykonywalne.
WIADOMOŚCI
Prezentuje historię komputera.
Wymienia typy drukarek.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Uzasadnia zastosowanie komputerów Apple-Macintosh do specjalistycznych prac graficznych.
Analizuje zastosowanie pamięci ROM i RAM.
Wykorzystuje okienko do zabezpieczania dyskietki przed przypadkowym zapisem.
Ocenia różnice pracy w systemach DOS i WINDOWS, uzasadnia wykorzystanie nakładek systemowych na DOS (np. NC).
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Omawia zastosowanie karty graficznej i dźwiękowej.
Wyjaśnia pojęcie dyskietki systemowej, defragmentacji dysku, pomiarów zasobów.
3. WYKONYWANIE OBLICZEŃ
ocena dopuszczająca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje proste obliczenia z wykorzystaniem aplikacji Kalkulator: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie dwóch liczb.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych.
Wykonuje działania: zmiany znaku liczby na przeciwny, obliczanie odwrotności liczby, obliczanie procentu z liczby.1)
Wykorzystuje do obliczeń klawisze na klawiaturze numerycznej.
WIADOMOŚCI
Objaśnia funkcje klawiszy aplikacji Kalkulator w postaci standardowej.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje wielokrotne działania na tej samej liczbie.2)
Wykorzystuje aplikację Kalkulator do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kopiuje wyniki obliczeń do Notatnika.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje złożone operacje z wykorzystaniem pamięci aplikacji Kalkulator.
WIADOMOŚCI
Omawia historię abakusa i liczydła.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Rozwiązuje zadania o dużym stopniu złożoności.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Omawia różnicę między postacią standardową a profesjonalną aplikacji Kalkulator.
4. RYSOWANIE I MALOWANIE
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Uruchamia program graficzny wykorzystywany na lekcji z pomocą nauczyciela.
Wypełnia kolorem gotowe elementy w edytorze grafiki.
Rysujeelementy graficzne z zastosowaniem myszki.
WIADOMOŚCI
Nazywa poznany edytor grafiki.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje samodzielnie proste rysunki według określonego wzoru.
Operuje kolorem rysowania i tła.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wykorzystuje klawisz SHIFT podczas rysowania linii poziomych, pionowych, pod kątem 45o, kwadratów i kół.
Korzysta ze Schowka do kopiowania elementów rysunku.
Przekształca elementy rysunku (np. obraca, pochyla, tworzy lustrzane odbicie).
Posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej pracy.
WIADOMOŚCI
Wskazuje inne od poznanych programy do edycji grafiki.
Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Tworzy prace graficzne na zadany temat z wykorzystaniem poznanych narzędzi i funkcji programu graficznego.
WIADOMOŚCI
Rozpoznaje pliki graficzne na podstawie ich rozszerzeń.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wykorzystuje inny od poznanego program graficzny.
Tworzy tapety na Pulpicie z własnych prac lub zrzutów ekranów.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach graficznych.
Klasa V
1. PISANIE
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Uruchamia edytor tekstu wykorzystywany na lekcji.
Pisze prosty tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich znaków.
Wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki.
WIADOMOŚCI
Nazywa poznany edytor tekstu.
Wskazuje elementy okna edytora tekstu.
Wskazuje klawisze edycyjne i klawisz ENTER na klawiaturze oraz kursor tekstowy i kursor myszy.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu.
Posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej operacji.
Dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku.
Zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym.
Wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce, kopiowanie.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: edytor tekstów, blok, wiersz, akapit.
Omawia zadania edytora tekstu.
Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Formatuje akapit według podanego wzoru.
Redaguje i formatuje proste teksty według podanego wzoru.
WIADOMOŚCI
Wskazuje inne od poznanych programy do edycji tekstów.
Wyjaśnia pojęcia: redagowanie i formatowanie tekstu.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Redaguje i formatuje tekst na zadany temat z wykorzystaniem różnych narzędzi i funkcji poznanego edytora tekstu.
WIADOMOŚCI
Rozróżnia czcionki szeryfowe od bezszeryfowych.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wykorzystuje inny od poznanego edytor tekstu.
Dostosowuje paski narzędzi do własnych potrzeb.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach tekstowych.
2. PRACA Z KOMPUTEREM
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Uruchamia programy, korzystając z ikony skrótu na Pulpicie.
Zapisuje plik wg wskazówek nauczyciela.
Otwiera plik wg wskazówek nauczyciela.
Otwiera okno folderu.
Zakłada folder.
Porusza się po strukturze folderów.
WIADOMOŚCI
Podaje przykłady aplikacji poznanych na lekcji.
Rozróżnia foldery otwarte i zamknięte.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Obsługuje klawiaturę.
Zapisuje pliki na dysku we wskazanym folderze.
Wyszukuje zapisane pliki ze wskazanych folderów.
Tworzy nowe foldery i struktury folderów (jednym z poznanych sposobów) na podstawie wzoru.
Kopiuje i usuwa pliki, foldery.
Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki, foldery.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: procesor, pamięć komputera, płyta główna, oprogramowanie, okno, Pulpit, ikony, przycisk, okno programu, pasek zadań, aplikacja, dokument, kursor tekstowy, plik, nazwa pliku, folder otwarty, Kosz.
Wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM).
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Przełącza się między uruchomionymi aplikacjami.
Tworzy skrót do programu na Pulpicie i zmienia jego nazwę.
Dokonuje poprawek w pracy i zapisuje zmiany na dysku ze zmianą lokalizacji.
Tworzy strukturę folderów według potrzeb.
Zmienia nazwę folderu.
Wybiera optymalną metodę do kopiowania i usuwania folderów, plików.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: program, środowisko pracy, wskazywanie, system operacyjny, zawieszenie komputera, kliknięcie, przeciąganie myszą, pasek menu, okna dialogowe, okna komunikatów, folder, drzewo folderów, wielozadaniowość, rozszerzenie, plik wykonywalny, pliki danych, opcja.
Omawia rolę Schowka podczas operacji kopiowania.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Przewiduje na podstawie poznanych rozszerzeń pliku (TXT, BMP, DOC), z jaką jest on skojarzony aplikacją.
Tworzy nowy folder podczas zapisu pliku.
Tworzy nową wersję pliku na dysku za pomocą polecenia ZAPISZ JAKO ze zmianą lokalizacji lub nazwy pliku.
Kopiuje i usuwa grupę plików optymalną metodą.
WIADOMOŚCI
Omawia zadania systemu operacyjnego.
Omawia pojęcia: internet, kompatybilność komputerów, wielozadaniowość systemu.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Zmienia wygląd Pulpitu.
Wykorzystuje narzędzia systemowe: defragmentator dysków, miernik zasobów, scandisk.
Instaluje i uruchamia nieznane dotychczas programy komputerowe.
Wyszukuje dowolny plik lub folder za pomocą funkcji ZNAJDŹ z menu START.
Porządkuje zawartość tworzonych folderów.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
--Wskazuje na zadania polecenia DODAJ/USUŃ PROGRAMY.
Objaśnia, dlaczego nie należy modyfikować folderu WINDOWS.
3. RYSOWANIE I MALOWANIE
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Rysuje figury geometryczne z wykorzystaniem PRZYBORNIKA.
Kopiuje pojedyncze elementy rysunku.
Zapisuje prace z pomocą nauczyciela.
WIADOMOŚCI
Nazywa poznany edytor grafiki.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Operuje kolorem rysowania i tła.
Dokonuje poprawek w pracach graficznych.
Zmienia rozmiary elementów rysunku.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki.
Wskazuje elementy okna edytora grafiki.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej pracy.
Ustala atrybuty rysunku w edytorze grafiki.
Korzysta z LUPY do likwidowania przerw (szczelin) w konturze rysunku.
Dołącza napisy do rysunku w edytorze grafiki.
Świadomie podejmuje decyzję o zapisywaniu lub
rezygnacji z zapisu zmian w pliku na dysku.
WIADOMOŚCI
Wskazuje inne od poznanych programy do edycji grafiki.
Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Tworzy prace graficzne na zadany temat z wykorzystaniem poznanych narzędzi i funkcji programu graficznego.
Dokonuje trafnego wyboru koloru, zwracając uwagę na estetykę i walory artystyczne tworzonego obrazu.
WIADOMOŚCI
Rozpoznaje pliki graficzne na podstawie ich rozszerzeń.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wykorzystuje inny od poznanego program graficzny.
Tworzy tapety na Pulpicie z własnych prac lub zrzutów ekranów.
Dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach graficznych.
Wyjaśnia pojęcia: mapa bitowa, piksel.
Klasa VI
1. PISANIE
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Pisze prosty tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich znaków.
Wybiera czcionkę i ustala jej atrybuty przed napisaniem tekstu.
Zapisuje prace we wskazanym folderze.
WIADOMOŚCI
Nazywa poznany edytor tekstu.
Wskazuje elementy okna edytora tekstu.
Wskazuje klawisze edycyjne i klawisz ENTER na klawiaturze oraz kursor tekstowy i kursor myszy.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym.
Wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce, kopiowanie.
Dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana rodzaju czcionki i jej atrybutów.
Dzieli tekst na akapity.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: edytor tekstów, blok, wiersz, akapit.
Omawia zadania edytora tekstu.
Objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Formatuje akapit według podanego wzoru.
Redaguje i formatuje proste teksty według podanego wzoru.
WIADOMOŚCI
Wskazuje inne od poznanych programy do edycji tekstów.
Wyjaśnia pojęcia: redagowanie i formatowanie tekstu.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Redaguje i formatuje tekst na zadany temat z wykorzystaniem różnych narzędzi i funkcji poznanego edytora tekstu.
WIADOMOŚCI
Rozróżnia czcionki szeryfowe od bezszeryfowych.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Dostosowuje paski narzędzi do własnych potrzeb.
Umieszcza w tekście rysunki i inne obiekty.
Wykorzystuje tabulatory do wyrównania tekstu w kolumnach.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach tekstowych.
2. DRUKOWANIE PRAC
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Korzysta z PODGLĄDU WYDRUKU.
Drukuje prace według wskazówek nauczyciela.
WIADOMOŚCI
Omawia typ drukarki, na jakiej dokonuje wydruku.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Drukuje przygotowane prace bez zmiany ustawień.
WIADOMOŚCI
Omawia typy drukarek i ich zastosowanie.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Dobiera parametry drukowania: orientację strony, liczbę kopii, zakres stron.
WIADOMOŚCI
Wylicza wady i zalety poznanych typów drukarek.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Ustala jakość wydruku.
Dobiera ustawienia marginesów do rodzaju drukowanego dokumentu.
WIADOMOŚCI
Omawia zasadę pracy poznanych typów drukarek.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Na podstawie instrukcji obsługi drukarki określa zalecane wielkości i rodzaj papieru do drukowania.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wskazuje zastosowanie poszczególnych typów drukarek do różnego rodzaju wydruków.
3. WYKONYWANIE OBLICZEŃ
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Wykonuje proste obliczenia z wykorzystaniem Arkusza kalkulacyjnego: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie dwóch liczb.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych.
Wykonuje działania: zmiany znaku liczby na przeciwny, obliczanie odwrotności liczby, obliczanie procentu z liczby.1)
Wykorzystuje do obliczeń klawisze na klawiaturze numerycznej.
WIADOMOŚCI
Objaśnia funkcje klawiszy aplikacji Kalkulator w postaci standardowej.
Objaśnia funkcje Exela
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje wielokrotne działania na tej samej liczbie.2)
Wykorzystuje aplikację Kalkulator do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kopiuje wyniki obliczeń do Notatnika.
WIADOMOŚCI
Zna możliwości wypełniania komórek .
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wykonuje złożone operacje z wykorzystaniem pamięci aplikacji Kalkulator.
Potrafi przedstawić obliczenia za pomocą wykresu
WIADOMOŚCI
Omawia historię abakusa i liczydła.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Rozwiązuje zadania o dużym stopniu złożoności.
Stosuje funkcje warunkowe: jeżeli
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Omawia różnicę między postacią standardową a profesjonalną aplikacji Kalkulator.
4. KOMPUTER JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY I ROZRYWKI
UMIEJĘTNOŚCI
ocena dopuszczająca
Obsługuje programy multimedialne poznawane na lekcji według wskazówek nauczyciela.
Przegląda otwartą stronę WWW.
Określa źródło informacji: program edukacyjny, encyklopedia, słownik, strona WWW.
WIADOMOŚCI
Wymienia poznane programy edukacyjne, encyklopedie, słowniki multimedialne, gry.
Wymienia elementy zestawu komputerowego niezbędne do prezentacji multimedialnych.
Wyjaśnia pojęcia: hasło, internet.
ocena dostateczna
UMIEJĘTNOŚCI
Obsługuje programy multimedialne bez zmiany opcji.
Łączy się z internetem według wskazówek nauczyciela.
Odpowiada na zadane pytania, korzystając ze zdobytych informacji.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: programy multimedialne, programy edukacyjne, encyklopedia multimedialna, strona WWW.
Omawia rodzaje encyklopedii i gier.
Opisuje charakterystyczne cechy programów multimedialnych.
Omawia ogólne zasady pracy z encyklopediami i słownikami multimedialnymi.
ocena dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Wybiera i wykorzystuje dostępne opcje w programach multimedialnych.
Otwiera w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie.
Korzysta z odsyłaczy.
Wykorzystuje programy multimedialne i dostępne strony internetowe do znalezienia konkretnej informacji.
Tworzy proste formy wypowiedzi na zadany temat z wykorzystaniem zgromadzonych informacji.
Ocenia wykorzystanie komputera jako źródła rozrywki.
WIADOMOŚCI
Wyjaśnia pojęcia: przeglądarka, wyszukiwarka.
Wskazuje charakterystyczne elementy strony WWW.
ocena bardzo dobra
UMIEJĘTNOŚCI
Odtwarza muzykę z płyt kompaktowych z wykorzystaniem funkcji odtwarzacza CD.
Wykorzystuje podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW.
Otwiera i obsługuje wyszukiwarkę internetową.
Wykorzystuje programy multimedialne i strony WWW do uzupełniania swoich wiadomości i rozwijania umiejętności z różnych dziedzin.
Wykorzystuje zgromadzone informacje do opracowania w edytorze tekstu pisemnej wypowiedzi na zadany temat.
WIADOMOŚCI
Przewiduje skutki zagrożeń związanych z grami komputerowymi.
Omawia zalety płynące z wykorzystania informacji ze źródeł multimedialnych i internetu.
ocena celująca
UMIEJĘTNOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Korzysta z różnych przeglądarek i wyszukiwarek internetowych.
Wykorzystuje wyszukane informacje ze zbiorów multimedialnych i sieci internetu do tworzenia własnych prezentacji.
WIADOMOŚCI
Wykraczające poza program, np.:
Wymienia rodzaje przeglądarek i wyszukiwarek internetowych.
Wskazuje gry o dużych walorach intelektualnych i kształcących.
Omawia zastosowanie napędu DVD i jego nośników.
KLASA VII
Wymagania na poszczególne oceny
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni.
Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Klasa VIII
Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni.
Wymagania konieczne (na ocenę dopuszczającą) obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywać prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.
Wymagania rozszerzające (na ocenę dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.
Wymagania dopełniające (na ocenę bardzo dobrą) obejmują wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań problemowych.
Wymagania wykraczające (na ocenę celującą) obejmują stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.
Ocena |
|||
Stopień dopuszczający Uczeń: |
Stopień dostateczny Uczeń: |
Stopień dobry Uczeń: |
Stopień bardzo dobry Uczeń: |
· buduje proste skrypty w programie Scratch, · wykorzystuje zmienne w skryptach budowanych w programie Scratch, · opisuje algorytm Euklidesa, · wyszukuje największą liczbę w zbiorze nieuporządkowanym, · tworzy prosty program w języku C++ wyświetlający tekst na ekranie konsoli, · tworzy nowe bloki (procedury) w skryptach budowanych w programie Scratch, · definiuje i stosuje funkcje w programach pisanych w języku C++, · pisze polecenia w trybie interaktywnym języka Python do wyświetlania tekstu na ekranie, · tworzy procedury z parametrami w języku Scratch, · wprowadza dane różnego rodzaju do komórek arkusza kalkulacyjnego, · wskazuje adres komórki w arkuszu kalkulacyjnym, · prezentuje na wykresie dane zawarte w arkuszu kalkulacyjnym, · realizuje algorytm liniowy w arkuszu kalkulacyjnym, · współpracuje w grupie, tworząc wspólny projekt, · tworzy prostą stronę internetową w języku HTML i zapisuje ją w pliku, · tworzy prostą stronę internetową, korzystając z systemu zarządzania treścią (CMS), · umieszcza pliki w chmurze, · prezentuje określone zagadnienia w postaci prezentacji multimedialnej, · dodaje slajdy do prezentacji multimedialnej, · dodaje test i obrazy do prezentacji multimedialnej. |
· wykorzystuje instrukcje warunkowe w skryptach budowanych w programie Scratch, · wykorzystuje iteracje w skryptach budowanych w języku Scratch, · realizuje algorytm Euklidesa w skrypcie programu Scratch, · buduje w programie Scratch skrypt wyszukujący największą liczbę w zbiorze nieuporządkowanym, · opisuje różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym, · tworzy zmienne w języku C++, · wykonuje podstawowe operacje matematyczne na zmiennych w języku C++, · wykorzystuje tablice do przechowywania danych w programach pisanych w języku C++, · tworzy i zapisuje prosty program w języku Python do wyświetlania tekstu na ekranie, · definiuje i stosuje funkcje w języku Python, · wskazuje zakres komórek arkusza kalkulacyjnego, · tworzy proste formuły obliczeniowe w arkuszu kalkulacyjnym, · zmienia wygląd komórek arkusza kalkulacyjnego, · dodaje i formatuje obramowania komórek arkusza kalkulacyjnego, · drukuje tabele arkusza kalkulacyjnego, · zmienia wygląd wykresu w arkuszu kalkulacyjnym, · wstawia tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego, · realizuje algorytm z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym, · przygotowuje plan działania, realizując projekt grupowy, · formatuje tekst strony internetowej utworzonej w języku HTML, · wykorzystuje motywy, aby zmienić wygląd strony utworzonej w systemie zarządzania treścią, · dodaje obrazy i inne elementy multimedialne do strony utworzonej w systemie zarządzania treścią, · udostępnia innym pliki umieszczone w chmurze, · wyszukuje w internecie informacje potrzebne do wykonania zadania, · zmienia wygląd prezentacji, dostosowując kolory poszczególnych elementów. |
· w programie Scratch buduje skrypt wyodrębniający cyfry danej liczby, · porządkuje elementy zbioru metodą przez wybieranie oraz metodą przez zliczanie, · wyjaśnia, czym jest kompilator, · wykorzystuje instrukcje warunkowe w programach pisanych w języku C++, · algorytmy porządkowania przedstawia w postaci programu w języku C++, · opisuje różnice pomiędzy kompilatorem a interpretatorem, · wykorzystuje zmienne w programach pisanych w języku Python, · wykorzystuje listy do przechowywania danych w programach pisanych w języku Python, · algorytmy porządkowania przedstawia w postaci programu w języku Python, · kopiuje formuły do innych komórek arkusza kalkulacyjnego, korzystając z adresowania względnego, · oblicza sumę i średnią zbioru liczb, korzystając z odpowiednich formuł arkusza kalkulacyjnego, · dodaje oraz usuwa wiersze i kolumny arkusza kalkulacyjnego, · dodaje oraz usuwa wiersze i kolumny arkusza kalkulacyjnego, · zmienia rozmiar kolumn oraz wierszy arkusza kalkulacyjnego, · wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do obliczania wydatków, · włącza lub wyłącza elementy wykresu w arkuszu kalkulacyjnym, · tworzy wykresy dla dwóch serii danych w arkuszu kalkulacyjnym, · wyjaśnia działanie mechanizmu OLE, · realizuje algorytm iteracyjny w arkuszu kalkulacyjnym, · sortuje dane w kolumnie arkusza kalkulacyjnego, · rozdziela zadania pomiędzy członków grupy podczas pracy nad projektem grupowym, · dodaje tabele i obrazy do strony utworzonej w języku HTML, · korzysta z kategorii i tagów na stronie internetowe utworzonej w systemie zarządzania treścią, · dodaje do prezentacji przejścia i animacje. |
· sprawdza podzielność liczb, wykorzystując operator mod w skrypcie języka Scratch, · wyszukuje element w zbiorze uporządkowanym metodą przez połowienie (dziel i zwyciężaj), · wykorzystuje instrukcje iteracyjne w programach pisanych w języku C++, · pisze w języku C++ program wyszukujący element w zbiorze uporządkowanym, · wykorzystuje instrukcje warunkowe i iteracyjne w programach pisanych w języku Python, · pisze w języku Python program wyszukujący element w zbiorze uporządkowanym, · wykorzystuje funkcję JEŻELI arkusza kalkulacyjnego do przedstawiania sytuacji warunkowych, · kopiuje formuły z użyciem adresowania bezwzględnego oraz mieszanego, · tworzy wykresy dla wielu serii danych w arkuszu kalkulacyjnym, · wstawiając obiekt zewnętrzny do dokumentu tekstowego opisuje różnice pomiędzy obiektem osadzonym a połączonym, · wykorzystuje arkusz kalkulacyjny w innych dziedzinach, · wyświetla określone dane w arkuszu kalkulacyjnym, korzystając z funkcji filtrowania, · dodaje hiperłącza do strony utworzonej w języku HTML, · zmienia wygląd menu głównego strony internetowej utworzonej w systemie zarządzania treścią, · dodaje widżety do strony internetowej utworzonej w systemie zarządzania treścią, · krytycznie ocenia wartość informacji znalezionych w internecie – weryfikuje je w różnych źródłach, · dodaje do prezentacji własne nagrania audio i wideo.
|