WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA KLASA IV „KLUCZ DO MUZYKI”- WYD. : WSiP według nowej podstawy programowej
Przy wystawianiu oceny z muzyki bierze się pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Ocena jest więc relatywna, uzależniona od potencjału uczniów i prezentowanej przez nich postawy. Wystawiając konkretną ocenę z muzyki bierze się pod uwagę fakt, że jednym z podstawowych celów tego przedmiotu jest przygotowywanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym kraju.
Przy ocenie uwzględnia się przede wszystkim zaangażowanie i wkład pracy, znajomość literatury muzycznej i związaną z tym wiedzę, a także umiejętność śpiewania i gry na instrumentach. Głośne czytanie nut oraz podawanie wiadomości z zakresu teorii i historii muzyki nie stanowią jedynej podstawy do oceny ucznia lecz jeden z jej elementów. Sprawdzanie znajomości tekstu piosenki odbywa się w trakcie jej wykonywania wokalnego przez ucznia.
Ocenie podlegają następujące elementy:
•śpiew,
•gra (na instrumencie melodycznym - na flecie, na bum bum rurkach oraz na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych),
•wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
•działania twórcze, •znajomość terminów i wiedza muzyczna,
• aktywność na lekcjach, • prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
• Dodatkowo za uczestnictwo w amatorskim ruchu artystycznym (orkiestra dęta, zespoły taneczne i wokalne działające w Gminnym Ośrodku Kultury w Batorzu) w każdym półroczu uczeń otrzymuje cząstkową ocenę celującą.
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 2 razy na półrocze.
Uczeń na własną prośbę może poprawić oceną niedostateczną i dopuszczającą z kartkówki i sprawdzianu.
Kryteria oceniania – co oceniamy
1. Podczas wystawiania oceny za śpiew bierze się pod uwagę: poprawność muzyczną, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.
2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie uwzględnia się: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych bierze się pod uwagę:
• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne ( odpytywanie tylko ochotników) – bierze się pod uwagę:
• rytmizację tekstów, • improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki itp. (dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.
5. Ocena aktywności na lekcji oraz za udział w muzycznych zajęciach pozalekcyjnych. Za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą.Za udział w występach na szkolnych akademiach śpiewając w zespole uczeń otrzymuje ocenę cząstkową bardzo dobrą, a śpiewając partie solowe ocenę celującą. 6. Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń bierze się pod uwagę:
•estetykę ogólną, • systematyczność, • prace domowe odrabiane przez ucznia samodzielnie
Ocenę dopuszczająca otrzymuje uczeń , który:
• sporadycznie pracuje, prowadzi zeszyt przedmiotowy,
• jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste ćwiczenia,
• potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory przewidziane w programie,
• umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie,
• odrabia prace domowe, • nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć i przy odbiorze muzyki podczas koncertów i słuchania muzyki,
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który:
• wie jaka jest rola muzyki w najbliższym otoczeniu
• prowadzi zeszyt przedmiotowy,
• śpiewa piosenki w grupie, • różnicuje dźwięki wysokie i niskie,
• wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
• wykonuje ćwiczenia emisyjne, • nazywa polskie tradycje bożonarodzeniowe (wybrane),
• rozpoznaje różne rodzaje muzyki,
• wie, kim był Józef Wybicki, • wymienia polskie symbole narodowe,
• poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn państwowy, śpiewa piosenki w grupie, • umie się odpowiednio zachować w trakcie wykonywania polskiego hymnu i hymnów innych państw
• nie utrudnia prowadzenia zajęć,
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który:
zna dobrze poprzednie wymagania , oraz:
• jest przygotowany do zajęć,
• wykazuje kulturę osobistą na zajęciach i w kontaktach z kultura,
• wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
• wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne, • porusza się w rytm muzyki, odtwarza układ ruchowy
• opisuje funkcję klucza wiolinowego, wie, do czego służy pięciolinia, • podaje nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków oraz położenie odpowiadających im nut na pięciolinii, • stosuje zasady gry na flecie
• prawidłowo zakrywa odpowiednie otwory,
• wykorzystuje układ palców do zagrania, • wymienia nazwy polskich tańców narodowych
• wyodrębnia dwie grupy instrumentów perkusyjnych
• wymienia nazwy omawianych instrumentów
• zna najważniejsze fakty z życia F. Chopina
• określa charakter i nastrój muzyki Chopina
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
● tworzy prosty akompaniament, ● zapisuje na pięciolinii proste melodie,
● samodzielnie odczytuje nazwy dźwięków z pięciolinii,
● rozpoznaje wykonawców muzyki wokalnej,
● rozpoznaje w nagraniach rodzaje głosów,
● śpiewa kolędy z wykorzystaniem nut i tekstu
● rozpoznaje cechy poloneza w nagraniach,
● tańczy podstawowe figury poloneza,
● podaje kryteria podziału instrumentów perkusyjnych,
● rozpoznaje brzmienia omawianych instrumentów, ● śpiewa solo, z pamięci hymn państwowy,
● wyklaskuje rytm Mazurka Dąbrowskiego.
● wypowiada się o roli hymnu i okolicznościach, w których utwór ten jest wykonywany,
● rozpoznaje ze słuchu poznane utwory F. Chopina,
Ocenę celującą otrzymuje uczeń , który:
doskonale opanował treści programu klasy czwartej oraz:
● śpiewa piosenkę solo z zastosowaniem zmian tempa, artykulacji i dynamiki ,
● wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
● wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne,
● świadomie oddycha z wykorzystaniem przepony,
● rozpoznaje liczbę głosów w kanonie,
● śpiewa głos kanonu solo i w wielogłosie z inną osobą,
● aktywnie uczestniczy w kołach zainteresowań, w amatorskim ruchu artystycznym
● aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych,
● jest laureatem konkursów wokalnych, tanecznych lub instrumentalnych
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
Dla uczniów, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom dostosowuje się wymagania w następujący sposób:
1. W odpowiedziach ustnych nauczyciel zadaje dodatkowe, ukierunkowujące pytania.
2. W pracach pisemnych przedłużenie czasu jeśli jest taka potrzeba
3. Śpiewanie piosenki z korzystaniem z tekstu
4. Jeśli uczeń ma opory - śpiewanie w grupie 2-3 osobowej
5. Rozpoznawanie jedynie najważniejszych utworów muzycznych
6. Ocenianie pozytywne nawet krótkich poprawnych odpowiedzi
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej
1. Cząstkową ocenę niedostateczną uczeń może na własną prośbę poprawić na następnej lekcji, bądź w umówionym z nauczycielem terminie. Forma i zakres materiału jest ten sam.
2. Wyższą roczną ocenę uczeń może otrzymać poprzez napisanie pisemnego sprawdzianu obejmującego wyznaczony przez nauczyciela zakres materiału, zaśpiewanie wyznaczonej piosenki oraz rozpoznanie określonych utworów z literatury muzycznej.
3. Formę i termin nauczyciel ustala bezpośrednio z uczniem.
WYMAGANIA EDUKACYJNE DO PROGRAMU „I gra muzyka” (Nowa Era) – klasa 5 i 6
Przy wystawianiu oceny z muzyki bierze się pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Ocena jest więc relatywna, uzależniona od potencjału uczniów i prezentowanej przez nich postawy. Wystawiając konkretną ocenę z muzyki bierze się pod uwagę fakt, że jednym z podstawowych celów tego przedmiotu jest przygotowywanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym kraju.
Przy ocenie uwzględnia się przede wszystkim zaangażowanie i wkład pracy, znajomość literatury muzycznej i związaną z tym wiedzę, a także umiejętność śpiewania i gry na instrumentach. Głośne czytanie nut oraz podawanie wiadomości z zakresu teorii i historii muzyki nie stanowią jedynej podstawy do oceny ucznia lecz jeden z jej elementów. Sprawdzanie znajomości tekstu piosenki odbywa się w trakcie jej wykonywania wokalnego przez ucznia.
Ocenie podlegają następujące elementy:
- śpiew,
- • gra (na instrumencie melodycznym - na flecie, na bum bum rurkach oraz na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych),
- • wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych działania twórcze, • znajomość terminów i wiedza muzyczna,
- • aktywność na lekcjach,
- • prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
- Dodatkowo za uczestnictwo w amatorskim ruchu artystycznym (orkiestra dęta, zespoły taneczne i wokalne działające w Gminnym Ośrodku Kultury w Batorzu) w każdym półroczu uczeń otrzymuje cząstkową ocenę celującą.
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 2 razy na półrocze.
Uczeń na własną prośbę może poprawić oceną niedostateczną i dopuszczającą z kartkówki i sprawdzianu.
Kryteria oceniania – co oceniamy
- Podczas wystawiania oceny za śpiew bierze się pod uwagę: poprawność muzyczną, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.
- Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie uwzględnia się: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych bierze się pod uwagę:
• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne ( odpytywanie tylko ochotników) – bierze się pod uwagę:
• rytmizację tekstów,
• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki itp. (dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.
5. Ocena aktywności na lekcji oraz za udział w muzycznych zajęciach pozalekcyjnych. Za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą. Za udział w występach na szkolnych akademiach śpiewając w zespole uczeń otrzymuje ocenę cząstkową bardzo dobrą, a śpiewając partie solowe ocenę celującą.
6. Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń bierze się pod uwagę:
• estetykę ogólną,
• systematyczność, • prace domowe odrabiane przez ucznia samodzielnie
Klasa 5
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego, - prawidłowo gra na flecie melodie opracowane na lekcji lub opanowane samodzielnie,
- samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
- potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
- posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
- bierze czynny udział w zajęciach dodatkowych i jest bardzo aktywny muzycznie,
- wykonuje różne zadania twórcze,
- wyjaśnia znaczenie terminów dynamika, barwa dźwięku
- wypowiada się na temat działalności Oskara
- wyjaśnia, kim jest meloman
- wyjaśnia, na czym polegają formy ABA i ABA1
- przedstawia najważniejsze fakty z biografii F. Chopina
- przedstawia najważniejsze fakty z biografii J.S. Bacha
- wyjaśnia znaczenie terminu opera narodowa
- rozpoznaje motywy muzyczne z baletów Piotra Czajkowskiego
- opanował wiadomości i umiejętności wymagane na poszczególne oceny.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
- prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania, - umie bezbłędnie wykonywać rytmy 7
- potrafi rytmizować teksty,
- rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
- zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie,
- podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.
- wymienia określenia dynamiczne
- podaje określenia tempa
- wymienia nazwiska słynnych wirtuozów fortepianu
- dzieli instrumenty strunowe na szarpane, smyczkowe i uderzane
- wyjaśnia znaczenie terminów: kanon
- wymienia innych przedstawicieli baroku europejskiego
- wymienia tytuły trzech oper Stanisława Moniuszki
- wyjaśnia znaczenie terminu taniec klasyczny
- opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dobrą, dostateczną i dopuszczającą.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
- poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym,
- wykonuje proste rytmy
- rytmizuje łatwe teksty,
- zna podstawowe terminy muzyczne omawiane w danej klasie i wie, co one oznaczają,
- prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy i zeszyt do piosenek.
- wyjaśnia znaczenie niektórych terminów muzycznych
- wymienia określenia wykonawcze
- podaje nazwy instrumentów strunowych
- gra melodie z nut - opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dostateczną i dopuszczającą.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania, - niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
- wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne
- zna tylko niektóre terminy muzyczne,
- prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie.
- rozpoznaje brzmienia poszczególnych instrumentów strunowych
- potrafi umiejscowić twórczość Bacha w epoce baroku
- wyjaśnia znaczenie terminu balet
- opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
- niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na instrumencie melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,
- niechętnie podejmuje działania muzyczne,
- myli terminy muzyczne,
- dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
-najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- mimo usilnych starań nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy, - nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy. - nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.
Klasa 6
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; - zdobywa dodatkową wiedzę, korzystając z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne zadania, projekty;
- potrafi zagrać melodie przewidziane w podręczniku oraz inne proste melodie na flecie
- umie zaśpiewać piosenki z podręcznika oraz spoza niego;
- opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
- potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
- zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe;
- jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych.
- wyjaśnia znaczenie terminów: zespół wokalny, improwizacja, opera
- wyjaśnia zasadę powstawania dźwięku w instrumentach dętych drewnianych, blaszanych
- tłumaczy, czym jest orkiestra symfoniczna
- określa ramy czasowe epoki klasycyzmu w muzyce
- opanował wiadomości i umiejętności wymagane na poszczególne oceny.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; - korzysta z różnych źródeł informacji;
- na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
- potrafi zagrać większość melodii przewidzianych w programie nauczania na flecie
- umie zaśpiewać większość piosenek przewidzianych w programie nauczania;
- odrabia prace domowe; - wyjaśnia znaczenie terminów chór
- rozpoznaje rodzaje głosów ludzkich
- wyjaśnia znaczenie terminu operetka
- wymienia rodzaje zespołów kameralnych oraz orkiestr
- podaje nazwy instrumentów wchodzących w skład wielkiej orkiestry symfonicznej
- wymienia nazwiska trzech klasyków wiedeńskich
- podaje nazwiska kompozytorów XX wieku
- opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dobrą, dostateczną i dopuszczającą.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
- opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; - korzysta z różnych źródeł informacji;
- potrafi zagrać kilka melodii do piosenek na flecie
- umie zaśpiewać pieśni jednogłosowe poprawnie pod względem muzycznym;
- na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
- odrabia prace domowe;
- jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
- wymienia głosy w chórze oraz rodzaje chórów
- wymienia polskich artystów muzyki rozrywkowej XX wieku
- wyjaśnia znaczenie terminu recital, filharmonia, libretto
- podaje nazwy instrumentów dętych drewnianych i blaszanych
- opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dostateczną i dopuszczającą.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać na fecie melodie przewidziane w programie
- umie zaśpiewać z akompaniamentem niektóre piosenki przewidziane w programie
- odrabia prace domowe;
- potrafi się skupić podczas słuchania koncertów muzycznych.
- podaje nazwy instrumentów dętych drewnianych
- określa rolę dyrygenta
- opanował wiadomości i umiejętności na ocenę dopuszczającą.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
- w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
- jest w stanie wykonać proste ćwiczenie przy pomocy nauczyciela;
- potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory przewidziane w programie nauczania; - -umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie nauczania;
- odrabia proste prace domowe;
- najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie); - nie jest w stanie wykonać prostych ćwiczeń nawet przy pomocy nauczyciela;
- nie potrafi grać na żadnym instrumencie melodycznym;
- ma duże trudności z zaśpiewaniem jakiejkolwiek piosenki;
- jest pasywny na lekcjach, nie uważa;
- nie odrabia prac domowych;
- nie wykazuje żadnych chęci nauczenia się czegokolwiek, nadrobienia braków i poprawienia ocen.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
Dla uczniów, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom dostosowuje się wymagania w następujący sposób:
- W odpowiedziach ustnych nauczyciel zadaje dodatkowe, ukierunkowujące pytania.
- W pracach pisemnych przedłużenie czasu jeśli jest taka potrzeba
- Śpiewanie piosenki z korzystaniem z tekstu
- Jeśli uczeń ma opory - śpiewanie w grupie 2-3 osobowej
- Rozpoznawanie jedynie najważniejszych utworów muzycznych
- Ocenianie pozytywne nawet krótkich poprawnych odpowiedzi
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej
- Cząstkową ocenę niedostateczną uczeń może na własną prośbę poprawić na następnej lekcji, bądź w umówionym z nauczycielem terminie. Forma i zakres materiału jest ten sam.
- Wyższą roczną ocenę uczeń może otrzymać poprzez napisanie pisemnego sprawdzianu obejmującego wyznaczony przez nauczyciela zakres materiału, zaśpiewanie wyznaczonej piosenki oraz rozpoznanie określonych utworów z literatury muzycznej.
- Formę i termin nauczyciel ustala bezpośrednio z uczniem.
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA KLASA VII
„Lekcja muzyki”- WYD.: NOWA ERA
Przy wystawianiu oceny z muzyki bierze się pod uwagę przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Ocena jest więc relatywna, uzależniona od potencjału uczniów i prezentowanej przez nich postawy. Wystawiając konkretną ocenę z muzyki bierze się pod uwagę fakt, że jednym z podstawowych celów tego przedmiotu jest przygotowywanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym kraju.
Przy ocenie uwzględnia się przede wszystkim zaangażowanie i wkład pracy, znajomość literatury muzycznej i związaną z tym wiedzę, a także umiejętność śpiewania i gry na instrumentach. Głośne czytanie nut oraz podawanie wiadomości z zakresu teorii i historii muzyki nie stanowią jedynej podstawy do oceny ucznia lecz jeden z jej elementów. Sprawdzanie znajomości tekstu piosenki odbywa się w trakcie jej wykonywania wokalnego przez ucznia.
Ocenie podlegają następujące elementy:
- śpiew,
- • gra (na instrumencie melodycznym - na flecie, na bum bum rurkach oraz na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych)
- • wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
- • działania twórcze,
- • aktywność na lekcjach,
- • prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
- Dodatkowo za uczestnictwo w amatorskim ruchu artystycznym (orkiestra dęta, zespoły taneczne i wokalne działające w Gminnym Ośrodku Kultury w Batorzu) w każdym półroczu uczeń otrzymuje cząstkową ocenę celującą.
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji 2 razy na półrocze.
Uczeń na własną prośbę może poprawić oceną niedostateczną i dopuszczającą z kartkówki i sprawdzianu.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
- • prawidłowo gra na różnych instrumentach melodycznych melodie z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,
- • potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego,
- • posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,
- • bierze czynny udział w pracach szkolnego zespołu muzycznego, jeśli taki jest prowadzony,
- • jest bardzo aktywny muzycznie,
- • wykonuje różne zadania twórcze, np. układa melodię do wiersza, akompaniament perkusyjny do piosenki.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,
- • prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania,
- • umie bezbłędnie wykonywać rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,
- • potrafi rytmizować teksty,
- • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,
- • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy,
- • podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,
• poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym,
• wykonuje proste rytmy – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,
• rytmizuje łatwe teksty,
• zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,
• prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,
• niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,
• wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne – gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych, • zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne,
• prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
• niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,
• niedbale, nie starając się poprawić błędów
, gra na instrumencie melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania
• niechętnie podejmuje działania muzyczne,
• myli terminy i pojęcia muzyczne,
• dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,
• najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela.
Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje tylko w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy, mimo usilnych starań nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy. Mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy. Nie prowadzi również zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ucznia.
Kryteria oceniania – co oceniamy
- Podczas wystawiania oceny za śpiew bierze się pod uwagę: poprawność muzyczną, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.
Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie uwzględnia się: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych bierze się pod uwagę:
• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne ( odpytywanie tylko ochotników)
– bierze się pod uwagę:
• rytmizację tekstów,
• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania, komiksu, grafiki itp. (dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.
5. Ocena aktywności na lekcji oraz za udział w muzycznych zajęciach pozalekcyjnych. Za aktywną postawę na lekcji uczeń może otrzymać ocenę bardzo dobrą. Jeśli dodatkowo wykaże się wiedzą lub umiejętnościami wykraczającymi poza ustalone wymagania, otrzymuje ocenę celującą. Za udział w występach na szkolnych akademiach śpiewając w zespole uczeń otrzymuje ocenę cząstkową bardzo dobrą, a śpiewając partie solowe ocenę celującą.
- Przy wystawianiu oceny za zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń bierze się pod uwagę:
• estetykę ogólną,
• systematyczność, • prace domowe odrabiane przez ucznia samodzielnie
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
Dla uczniów, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom dostosowuje się wymagania w następujący sposób:
- W odpowiedziach ustnych nauczyciel zadaje dodatkowe, ukierunkowujące pytania.
- W pracach pisemnych przedłużenie czasu jeśli jest taka potrzeba
- Śpiewanie piosenki z korzystaniem z tekstu
- Jeśli uczeń ma opory - śpiewanie w grupie 2-3 osobowej
- Rozpoznawanie jedynie najważniejszych utworów muzycznych
- Ocenianie pozytywne nawet krótkich poprawnych odpowiedzi
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia
Dla uczniów, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom dostosowuje się wymagania w następujący sposób:
- W odpowiedziach ustnych nauczyciel zadaje dodatkowe, ukierunkowujące pytania.
- W pracach pisemnych przedłużenie czasu jeśli jest taka potrzeba
- Śpiewanie piosenki z korzystaniem z tekstu
- Jeśli uczeń ma opory - śpiewanie w grupie 2-3 osobowej
- Rozpoznawanie jedynie najważniejszych utworów muzycznych
- Ocenianie pozytywne nawet krótkich poprawnych odpowiedzi
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej
- Cząstkową ocenę niedostateczną uczeń może na własną prośbę poprawić na następnej lekcji, bądź w umówionym z nauczycielem terminie. Forma i zakres materiału jest ten sam.
- Wyższą roczną ocenę uczeń może otrzymać poprzez napisanie pisemnego sprawdzianu obejmującego wyznaczony przez nauczyciela zakres materiału, zaśpiewanie wyznaczonej piosenki oraz rozpoznanie określonych utworów z literatury muzycznej.
- Formę i termin nauczyciel ustala bezpośrednio z uczniem.