WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
Edukacja wczesnoszkolna - klasa 2
Wymagania podstawowe: oceny dopuszczająca i dostateczna
Wymagania ponadpodstawowe: oceny dobra, bardzo dobra, celująca
Uwaga dotycząca oceniania na każdym poziomie wymagań:
Aby uzyskać kolejną, wyższą ocenę, uczeń musi opanować zasób wiedzy i umiejętności z poprzedniego poziomu.
Edukacja |
Wymagania podstawowe |
Wymagania ponadpodstawowe |
|||
Ocena dopuszczająca |
Ocena dostateczna |
Ocena dobra |
Ocena bardzo dobra |
Ocena celująca |
|
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Mówienie i słuchanie
Czytanie i praca z tekstem
Pisanie
Gramatyka i ortografia
|
Na pytania nauczyciela odpowiada pojedynczymi wyrazami, nie zawsze na temat; nie skupia uwagi na wypowiedziach innych; najczęściej nie bierze udziału w rozmowach na dany temat; odpowiada na pytania wyrazami lub pojedynczymi zdaniami; nie dostrzega potrzeby zmiany intonacji głosu w stosowaniu zdań pytających, oznajmujących i rozkazujących; z trudem poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych; wygłasza teksty z pamięci z pomocą nauczyciela.
Czyta bardzo wolno wyrazami; zniekształca dłuższe wyrazy, ma kłopoty w połączeniu ich w zdania; nie rozumie przeczytanego tekstu, wymaga dodatkowych wyjaśnień nauczyciela; czyta techniką mieszaną (najczęściej głosując) krótkie, opanowane teksty; nie rozumie cicho przeczytanego tekstu.
Pismo nieczytelne, nie mieści się w liniaturze, odwraca litery; nie dostrzega potrzeby stosowania zasad kaligrafii – nie dba o estetykę i stronę graficzną pisma; przepisuje tekst, popełniając liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne; z pamięci i ze słuchu pisze tylko proste wyrazy; nie zapamiętuje zasad pisowni ani ich nie stosuje; nie rozumie pojęć: głoska, litera, sylaba, wyraz, zdanie; wyrazy i zdania z rozsypanek buduje tylko z pomocą nauczyciela.
W niewielkim stopniu opanował zasady ortograficzne; popełnia liczne błędy; przy pomocy nauczyciela rozpoznaje części mowy i rodzaje zdań.
|
Wypowiada się pojedynczymi zdaniami; potrzebuje pomocy, wskazówek i wyjaśnień; nieuważnie słucha wypowiedzi innych; wymaga zachęty do udziału w rozmowach na dany temat; wypowiada się tylko na tematy, które go interesują, często w sposób mało uporządkowany; popełnia błędy gramatyczne i stylistyczne; powoli poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych; zazwyczaj nie przejawia zainteresowania czytaniem; wygłasza z pamięci proste teksty, czasami wymaga pomocy nauczyciela, próbuje zastosować odpowiednią intonację.
Czyta wolno, popełnia błędy, które umie poprawić; rzadko stosuje znaki przestankowe; potrzebuje pomocy, wskazówek i wyjaśnień.
Podczas pisania zazwyczaj nie stosuje zasad kaligrafii – nie dba o estetykę i stronę graficzną pisma; przy przepisywaniu lub pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne; zna zasady pisowni wyrazów wielką literą, ale ich nie stosuje; z pomocą nauczyciela buduje wyrazy i zdania z rozsypanek; kształt pisma nieprawidłowy, gubi i przestawia litery, nie zawsze mieści się w liniach.
Stara się stosować zasady ortograficzne podczas przepisywania tekstu, w pisaniu z pamięci i ze słuchu; nie zawsze potrafi wskazać poznane części mowy. |
Uczestniczy w rozmowie na określony temat; na pytania nauczyciela odpowiada prostymi zdaniami; umie poprawić swoje błędy językowe; dobiera właściwe formy komunikowania się, stosuje pauzy i odpowiednią intonację głosu; czasami przejawia zainteresowanie literaturą; systematycznie poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych; recytuje teksty z pamięci z odpowiednią intonacją.
Czyta teksty poprawnie, a po wcześniejszym przygotowaniu płynnie i wyraziście; na ogół rozumie przeczytany tekst; zazwyczaj rozumie cicho przeczytany tekst; wskazuje w tekście potrzebne informacje i potrafi z nich skorzystać; odczytuje większość znaków informacyjnych.
Zna zasady kaligrafii, ale nie dba o estetykę pisma albo popełnia drobne błędy graficzne podczas pisania; najczęściej pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania w obrębie opracowanego słownictwa; wyróżnia zdania w tekście; buduje wyrazy z sylab, zdania z rozsypanek wyrazowych; przy pisaniu popełnia błędy, które umie poprawić; pismo nie zawsze staranne; potrzebuje wskazówek nauczyciela przy redagowaniu i pisaniu kilkuzdaniowej wypowiedzi.
Przy pisaniu wyrazów z trudnościami ortograficznymi popełnia nieliczne błędy; rozpoznaje rodzaje zdań, stosuje wielką literę na początku zdania; wskazuje poznane części mowy przy niewielkiej pomocy nauczyciela.
|
Wypowiada się samodzielnie rozbudowanymi zdaniami, które tworzą logiczną całość; uważnie słucha wypowiedzi innych; uczestniczy w rozmowach na tematy związane z życiem rodzinnym, szkolnym oraz bierze aktywny udział w rozmowach inspirowanych literaturą; wypowiada się na każdy temat zdaniami złożonymi, poprawnymi pod względem gramatycznym i stylistycznym; recytuje dłuższe teksty z pamięci z odpowiednią intonacją.
Czyta tekst biegle i wyraziście, stosując znaki interpunkcyjne; samodzielnie czyta wybrane przez siebie książki i czasopisma; czyta cicho ze zrozumieniem; w miarę możliwości korzysta ze słowników ortograficznych i encyklopedii; rozumie sens kodowania i dekodowania informacji; słucha w skupieniu czytanych utworów; interesuje się literaturą dla dzieci.
Podczas pisania przestrzega zasad kaligrafii; dba o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną; pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu opanowane wyrazy i proste zdania w obrębie opracowanego słownictwa; stosuje wielką literę i kropkę w zdaniach; dostrzega różnice między głoską a literą, dzieli wyrazy na sylaby, oddziela wyrazy w zdaniach, zdania w tekście; pisze czytelnie, poprawnie i kształtnie, prawidłowo łączy litery i rozmieszcza je w liniaturze; samodzielnie układa i zapisuje swoje myśli w formie kilkuzdaniowej wypowiedzi; samodzielnie redaguje pisemne odpowiedzi na pytania do tekstów czytanek i lektur.
Zachowuje poprawną pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi w zakresie opracowanego słownictwa; potrafi samodzielnie rozwinąć zdanie, opisać przedmiot; rozpoznaje i wskazuje części mowy.
|
Posiada bogaty zasób słownictwa, buduje kilkuzdaniowe wypowiedzi poprawne pod względem logicznym i gramatycznym; posiada bogate słownictwo; dostosowuje ton głosu do sytuacji; nadaje właściwą intonację zdaniom pytającym, oznajmującym i rozkazującym; słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych; korzysta z przekazanych informacji; prezentuje własne zdanie; recytuje teksty z pamięci, stosując zmiany tonu głosu, tempa, pauzy i akcent logiczny.
Czyta głośno, biegle, płynnie i wyraziście teksty o rożnym stopniu trudności; samodzielnie wyszukuje informacje w encyklopediach i słownikach; potrafi czytać instrukcje i plany działania.
Samodzielnie układa i zapisuje teksty na określony temat; doskonale pisze ze słuchu, redaguje pisma użytkowe; wzorcowo pisze pod względem kaligraficznym.
Zawsze przestrzega zasad ortograficznych w różnych wypowiedziach pisemnych; rozpoznaje części mowy.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA
Liczenie
Wiadomości praktyczne
|
Dodaje i odejmuje w zakresie 20 na konkretach, ale popełnia błędy; dodaje i odejmuje dziesiątkami w zakresie 100; wie, że dodawanie tych samych liczb można zastąpić mnożeniem; rozwiązuje zadania tekstowe tylko z pomocą nauczyciela.
Mierzy za pomocą linijki i zapisuje wynik pomiaru często popełniając błędy; podaje i zapisuje daty jednym sposobem często popełniając błędy; wykonuje proste obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych; odczytuje wskazania zegarów w systemie 12- godzinnym, często popełniając błędy; posługuje się pojęciem godzina.
|
Poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 20, w tym z przekroczeniem progu dziesiątkowego; dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 100; oblicza niektóre przykłady mnożenia w zakresie 30.
Wykonuje obliczenia pieniężne w zakresie 100 zł popełniając błędy; mierzy za pomocą linijki i zapisuje wynik pomiaru; odczytuje i zapisuje w systemie rzymskim od I do XII popełniając błędy; podaje i zapisuje daty jednym sposobem; wykonuje proste obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych; odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- godzinnych, posługuje się pojęciami: godzina, minuta.
|
Dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego; zna zapis liczb do 100 i radzi sobie z obliczeniem sum i różnic; mnoży i dzieli w zakresie30; samodzielnie rozwiązuje i układa proste zadania tekstowe, także na porównywanie różnicowe.
Posługuje się poznanymi jednostkami miar dotyczącymi mierzenia długości, szerokości i wysokości (mm, cm), ważenia (kg), odmierzania płynów (l) popełniając nieliczne błędy; odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII; podaje i zapisuje daty różnymi sposobami; wykonuje proste obliczenia kalendarzowe; odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, popełniając nieliczne błędy; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe.
|
Sprawnie dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego; sprawnie oblicza sumy i różnice w zakresie 100; oblicza działania z okienkami; mnoży i dzieli w zakresie30; samodzielnie rozwiązuje, przekształca i układa zadania z treścią.
Wykonuje obliczenia dotyczące poznanych miar; wykonuje obliczenia kalendarzowe; odczytuje wskazania zegarów w systemach 12- i 24- godzinnym, posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje obliczenia zegarowe.
|
Biegle dodaje i odejmuje w pamięci w zakresie 100; oblicza działania z okienkami; sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 30; rozwiązuje, układa i przekształca zadania o rożnym stopniu trudności.
Posługuje się biegle wiadomościami praktycznymi – odczytuje wskazania zegara, mierzy, waży, liczy pieniądze.
|
EDUKACJA PRZYRODNICZA
EDUKACJA SPOŁECZNA
|
Ma duże problemy z praktycznym zastosowaniem zdobytej wiedzy; zna nazwy kilku owoców i warzyw; myli elementy budowy kwiatu; słabo rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w wybranych środowiskach przyrodniczych; słabo orientuje się jakie korzyści czerpie człowiek z hodowli roślin i zwierząt; z pomocą podaje kolejne pory roku; jest niesamodzielny w obserwowaniu zjawisk atmosferycznych, wymaga kierowania przez nauczyciela; ubiera się stosownie do pory roku; nie rozumie zagadnień ekologicznych;
Uczeń często wywołuje lub wchodzi w konflikty w kontaktach z rówieśnikami; rzadko okazuje szacunek innym osobom; zdarza się, że nie przestrzega reguł prawdomówności; nie zawsze identyfikuje się z rodziną i tradycjami; często nie wywiązuje się z obowiązków; nie ma potrzeby pomagać innym i dzielić się z potrzebującymi; słabo orientuje się w najbliższej okolicy, ważniejszych obiektach, tradycjach; ma problemy z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa.
|
Dostrzega cykliczność pór dni i roku; zna większość nazw owoców i warzyw uprawianych w Polsce; nazywa niektóre zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; wie jak opiekować się roślinami i zwierzętami hodowanymi w domu, ale nie jest obowiązkowy w pełnieniu tych funkcji; rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta; zna zasady zdrowego odżywiania się; z drobnymi wskazówkami wymienia elementy krajobrazu swojej okolicy; słabo orientuje się w zagadnieniach ekologicznych;
Uczeń nie zawsze odróżnia dobro i zło w kontaktach z rówieśnikami; czasami nie przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i w świecie dorosłych; zdarza się, że niegrzecznie zwraca się do innych; nie pamięta o oddaniu pożyczonych rzeczy; wie, jakie relacje są między najbliższymi; nie zawsze rzetelnie wywiązuje się z obowiązków; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych stosunków z sąsiadami, jednak czasami wchodzi z nimi w konflikt; nie zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa.
|
Potrafi obserwować przyrodę i wiązać przyczyny wybranych zjawisk ze skutkami; rozpoznaje owoce i warzywa uprawiane w Polsce; wie jakie warunki są niezbędne, aby rośliny i zwierzęta prawidłowo się rozwijały rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych; zna sposoby przystosowania zwierząt do poszczególnych pór roku; zna wybrane elementy typowych krajobrazów Polski; wymienia przykłady zwierząt i roślin żyjących w środowisku wodnym; zna kolejne pory roku; wie jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek i jak można im przeciwdziałać;
Uczeń wie, że warto być mądrym i pomagać potrzebującym; stara się być prawdomówny, uczciwy i koleżeński; wie, że pożyczone rzeczy należy oddać; zna obowiązki wynikające z przynależności do rodziny; zna relacje między najbliższymi; wywiązuje się z podjętych obowiązków; zna najbliższą okolicę, ważniejsze obiekty, tradycje; stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa.
|
Obserwuje i wypowiada się według podanych kryteriów na temat zjawisk atmosferycznych (temperatura, wiatr, opady ) typowych dla poszczególnych pór roku; rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych ( park, las, pole, sad i ogród ); zna warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt oraz ich sposoby przystosowania do poszczególnych pór roku; rozpoznaje wybrane elementy typowych krajobrazów Polski i ich wpływ na warunki życia roślin i zwierząt; orientuje się jakie korzyści czerpie człowiek z hodowli roślin i zwierząt; zna zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka, chroni przyrodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu ludzi, roślin i zwierząt; dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych i wie, jak zachować się w różnych sytuacjach;
Uczeń potrafi odróżnić, co jest dobre i wartościowe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; jest prawdomówny; potrafi oddać pożyczone rzeczy i nie niszczy ich; identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami; wywiązuje się z podejmowanych obowiązków i umów; pomaga innym i umie dzielić się z potrzebującymi; Zna najbliższą okolicę, ważniejsze obiekty, tradycje; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania; troszczy się o bezpieczeństwo własne i innych.
|
Wiadomościami i umiejętnościami wykracza poza program klasy drugiej; tworzy i kompletuje samodzielnie zbiory, kolekcje oraz gromadzi eksponaty o tematyce przyrodniczej, które potrafi zaprezentować na zajęciach; korzysta z dodatkowej literatury oraz formułuje wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń; bierze udział w konkursach i osiąga w nich satysfakcjonujące wyniki; podejmuje się dodatkowych zadań (dodatkowe prace domowe, przygotowanie projektów tematycznych ), bierze czynny udział w akcjach na rzecz świata roślin i zwierząt;
Uczeń doskonale rozumie pojęcia prawdy i kłamstwa; zna zasady bycia dobrym kolegą, jest uczynny i uprzejmy wobec innych; zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest prawdomówność; stara się przeciwdziałać kłamstwu i obmowie; zawsze pamięta o oddaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich; potrafi okazać swoim bliskim miłość i przywiązanie; identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami, szkołą, miastem, krajem; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie się z nich wywiązuje; pomaga innym i chętnie dzieli się z potrzebującymi; prezentuje dużą wiedzę na temat swojej miejscowości, ważniejszych obiektów, tradycji; wie, do kogo i w jaki sposób może się zwrócić o pomoc; zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa.
|
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
|
Zadania o elementarnym stopniu trudności wykonuje tylko z pomocą nauczyciela; posiada duże braki w wiadomościach, które w znacznym stopniu utrudniają zdobywanie wiedzy; nie przygotowuje się do lekcji.
|
Tylko z pomocą nauczyciela lub kolegów posługuje się komputerem w podstawowym zakresie; uruchamia programy z płyty CD i dysku komputera, kończy pracę z komputerem i wyłącza go; często niepoprawnie korzysta z myszy komputerowej i klawiatury; z pomocą nauczyciela i kolegów tworzy schematyczne prace graficzne i dokumenty tekstowe; nie pamięta o sposobie korzystania z nowo poznanych opcji w programach lub zadaniach; nie potrafi samodzielnie korzystać z Internetu; nie zawsze pamięta o niebezpieczeństwach wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w sieci; nie zawsze stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
|
Z niewielką pomocą nauczyciela lub kolegów posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia programy z płyty CD i dysku komputera, kończy pracę z komputerem i wyłącza go; z reguły poprawnie i z drobną pomocą nauczyciela korzysta z myszy i klawiatury; tworzy proste prace graficzne i tekstowe wykorzystując dodatkowe opcje; z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się aplikacjami zawartymi na płycie CD dołączonej do podręcznika; z pomocą nauczyciela korzysta z Internetu ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w sieci; stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
|
Samodzielnie posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia programy z płyty CD i dysku komputera, kończy pracę z komputerem i wyłącza go; samodzielnie i poprawnie korzysta z myszy i klawiatury; wykorzystuje wszystkie narzędzia poznanych programów graficznych i edytorów tekstu; tworzy bogate w szczegóły prace graficzne i poprawne prace tekstowe; wykorzystuje różne opcje zawarte w programach; ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu w sieci; stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
|
Uczeń interesuje się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi; samodzielnie korzysta z programów użytkowych i dla dzieci zawartych na różnych nośnikach; korzysta z różnych opcji dostępnych w programach; dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi uczniami i nauczycielem; samodzielnie tworzy oryginalne prace graficzne wykorzystując różnorodne i zaawansowane opcje programów; samodzielnie tworzy dokumenty tekstowe, prezentacje multimedialne; wyszukuje informacje zawarte na stronach internetowych; korzysta z poczty elektronicznej.
|
ZAJĘCIA TECHNICZNE
|
Niechętnie podejmuje działalność techniczną; nie zawsze zachowuje zasady bezpieczeństwa; posługując się narzędziami; nie umie korzystać z instrukcji ; z pomocą nauczyciela wykonuje proste prace techniczne; nie potrafi zaplanować swoich działań; prace są nieestetyczne; nie zachowuje porządku w miejscu pracy.
|
Opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się; wymaga zachęty i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy; nie potrafi rozplanować pracy; rozpoznaje niektóre materiały i urządzenia; wykonuje prace mało estetyczne i ubogie w szczegóły, zazwyczaj niedokończone; nie zawsze zachowuje ład i porządek na stanowisku pracy; często nie jest zaangażowany w powierzone mu zadanie; zna zasady bezpieczeństwa pracy i zabawy, ale nie zawsze ich przestrzega; zna podstawowe zasady z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
Praca nie zawsze jest staranna, estetyczna i dokładna oraz nie zawsze jest skończona; zazwyczaj zachowuje ład i porządek w miejscu pracy, nie zawsze posiada wszystkie potrzebne materiały do pracy; pracuje zgodnie z instrukcją po jej objaśnieniu przez nauczyciela; potrzebuje dodatkowej motywacji, żeby doprowadzić pracę do końca; zna zasady bezpieczeństwa pracy i zabawy i stara się je stosować w praktyce,; potrafi bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym; zna numery alarmowe.
|
Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania; potrafi pracować zgodnie z instrukcją; dobiera odpowiedni materiał; praca jest wykonana starannie z dużą dbałością o szczegóły i zazwyczaj skończona; zachowuje ład i porządek na stanowisku pracy; racjonalnie wykorzystuje czas i zgromadzony materiał; jest zawsze przygotowany do zajęć; zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i zabawy; orientuje się w zasadach ruchu drogowego; wie kogo powiadomić w razie wypadku.
|
Ma twórcze podejście do zadań technicznych; wykonuje je estetycznie, dokładnie; racjonalnie wykorzystuje czas i zgromadzony materiał; utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy, jest zawsze przygotowany do zajęć; sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w praktyce; samodzielnie czyta instrukcję i pracuje zgodnie z nią, dobiera odpowiedni materiał; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i zabaw; zna i stosuje zasady ruchu drogowego wie jak się zachować w sytuacji wypadku.
|
EDUKACJA PLASTYCZNA
|
Niechętnie podejmuje działalność plastyczną ; w pracach plastycznych wykorzystuje proste środki wyrazu; rzadko uwzględnia proporcję, kształt, barwę, fakturę; ma problemy z wykonaniem pracy na podany temat; prace na ogół są niestaranne i nieestetyczne.
|
Wymaga zawsze zachęty, aby wyrazić swoje doświadczenia i przeżycia; nie zawsze potrafi zastosować wymagane techniki plastyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; zdarza się, że ma trudności z podjęciem działań; tylko z pomocą posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura; potrzebuje zachęty, aby zilustrować sceny i sytuacje inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; nawet z pomocą ma trudności z rozpoznaniem wybranych dziedzin sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki; prace nie zawsze wykonuje na temat, schematycznie, niewłaściwie rozmieszczając i rozplanowując elementy pracy na płaszczyźnie i w przestrzeni; prace wykonuje nieestetycznie, często ich nie kończy; ma trudności z utrzymaniem na stanowisku pracy ładu i porządku, nie potrafi racjonalnie wykorzystać zgromadzony materiał; często nie jest przygotowany do zajęć.
|
Wymaga zachęty, aby wyrazić swoje doświadczenia i przeżycia, stosując wymagane techniki plastyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; z pomocą posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura; ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; tylko z pomocą rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę, malarstwo, rzeźbę, grafikę; prace najczęściej wykonuje na temat, najczęściej schematycznie, nie zawsze właściwie rozmieszczając i rozplanowując elementy pracy na płaszczyźnie i w przestrzeni; prace wykonuje niezbyt estetycznie, nie zawsze do końca; ma trudności z utrzymaniem na stanowisku pracy ładu i porządku, nie potrafi racjonalnie wykorzystać zgromadzony materiał; nie jest zawsze przygotowany do zajęć.
|
Chętnie i z zaangażowaniem wyraża swoje doświadczenia i przeżycia, stosując wymagane techniki plastyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura; ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę, malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat; prace zawsze wykonuje na temat, z dbałością o szczegóły, właściwie rozmieszczając i rozplanowując elementy pracy na płaszczyźnie i w przestrzeni; prace wykonuje estetycznie, dokładnie i najczęściej do końca; zachowuje na stanowisku pracy ład i porządek, racjonalnie wykorzystuje zgromadzony materiał; jest zawsze przygotowany do zajęć.
|
Bardzo chętnie i dużym zaangażowaniem, w sposób twórczy wyraża swoje doświadczenia i przeżycia, stosując różne techniki plastyczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura; ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę, malarstwo, rzeźbę, grafikę; wypowiada się na ich temat; prace zawsze wykonuje na temat, ze szczególną dbałością o szczegóły, właściwie rozmieszczając i rozplanowując elementy pracy na płaszczyźnie i w przestrzeni; prace wykonuje oryginalnie, estetycznie, dokładnie i zawsze do końca; zachowuje na stanowisku pracy ład i porządek, racjonalnie wykorzystuje czas i zgromadzony materiał; jest zawsze przygotowany do zajęć.
|
EDUKACJA MUZYCZNA
|
Słabo zna słowa i melodię poznanych piosenek; niechętnie śpiewa; z pomocą nauczyciela czyta rytmicznie proste teksty; nie umie wystukać prostego rytmu, myli wartości nut; nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki; rozpoznaje instrumenty muzyczne, wykorzystywane podczas zajęć; nie zapamiętuje prostego układu ruchowego ; potrafi poruszać się rytmicznie, ale wymaga zachęty do zabaw przy muzyce.
|
Jest mało zaangażowany we wspólne śpiewanie i muzykowanie; zwykle nudzi się i nie śpiewa w zespole; nie podejmuje śpiewu indywidualnie; nie zna tekstów piosenek, przekręca słowa; słabo zna podstawowe elementy muzyki; nie potrafi określić tempa, rytmu i melodii; niechętnie i z małym zaangażowaniem słucha muzyki (często przeszkadza); odtwarza muzykę niechętnie; nie podejmuje nauki kroków podstawowych ludowych tańców.
|
Jest zazwyczaj zaangażowany we wspólne śpiewanie i muzykowanie; zachęcony, potrafi zaśpiewać indywidualnie i w zespole piosenki programowe; niedokładnie zna słowa piosenek; umie zaśpiewać z małą pomocą hymn narodowy; popełnia błędy odtwarzając rytm; tworząc formy muzyczne wymaga pomocy ; słucha muzyki nieuważnie; stara się naśladować podstawowe kroki i figury tańców ludowych.
|
Jest zawsze zaangażowany w podejmowanie wszelkich form działalności muzycznej; chętnie śpiewa indywidualnie i w zespole; zna piosenki programowe i śpiewa je z pamięci; zna hymn narodowy; potrafi zagrać na instrumentach perkusyjnych i melodycznych proste rytmy i krótkie zapisy nutowe; reaguje na zmianę tempa, dynamiki i metrum; rozróżnia podstawowe elementy muzyki; wyraża za pomocą ruchu wartości podstawowych nut i pauz; słucha muzyki, potrafi wyrazić plastycznie jej charakter; tworzy proste śpiewanki muzyczne; tańczy podstawowe kroki i wybrane figury prostych tańców ludowych.
|
Wyróżnia się w podejmowaniu form działalności muzycznej; bardzo chętnie śpiewa indywidualnie i w zespole; zna teksty piosenek programowych, potrafi je zaśpiewać z pamięci, dobrze zna hymn narodowy; gra na instrumentach perkusyjnych i melodycznych proste rytmy, reaguje na zmianę tempa, metrum i dynamiki; Rozróżnia podstawowe elementy muzyki (rytm, melodia, akompaniament); wyraża ruchowo czas trwania wartości nut i pauz (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta i ósemka); aktywnie słucha muzyki i umie określić jej charakter; zna głosy ludzkie (sopran, alt, tenor, bas) oraz instrumenty muzyczne (fortepian, gitara, skrzypce, trąbka); w zakresie twórczości muzycznej tworzy śpiewanki i improwizuje głosem; tańczy podstawowe kroki i figury polskich tańców ludowych.
|
WYCHOWANIE FIZYCZNE - postawa ucznia - jego osobiste zaangażowanie - indywidualny wysiłek
|
Rzadko przestrzega zasad rywalizacji; rozumie znaczenie ćwiczeń dla rozwoju fizycznego; niechętnie i niepoprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne; nie angażuje się w grach zespołowych; rzadko reaguje właściwie na zwycięstwo i porażkę; rzadko przestrzega zasad higieny.
|
Wykonuje podstawowe ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczy w zabawach i grach ruchowych, ale szybko się zniechęca i wycofuje z zabawy; nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw; czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń; wie, że należy dbać o zdrowie, ale nie zawsze stosuje się do zasad higieny zdrowotnej.
|
Sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne; dobrze radzi sobie z pokonywaniem torów przeszkód; chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych; zna zasady gier zespołowych; wie, co ma wpływ na zdrowie człowieka; stara się korzystać z aktywnych form wypoczynku. |
Jest sprawny fizycznie; zręcznie i szybko realizuje zadania sportowe; ćwiczenia wykonuje właściwą techniką i dokładnie; wykazuje dużą aktywność w wykonywaniu zadań ruchowych; współpracuje z partnerem i drużyną; wie, jaki wpływ mają ruch, higiena i odżywianie na zdrowie człowieka; stara się przestrzegać poznanych zasad higieny zdrowotnej.
|
Jest bardzo sprawny fizycznie, zwinnie i szybko pokonuje przeszkody; rzuca i chwyta piłkę; bezbłędnie i z wielkim zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia gimnastyczne; chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach, grach zespołowych i ćwiczeniach terenowych; rozumie wpływ ruchu, higieny i odżywiania na zdrowie człowieka; przestrzega poznanych zasad higieny zdrowotnej; reprezentuje szkołę w zawodach.
|