Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów klas III
EDUKACJA POLONISTYCZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SŁUCHANIA I MÓWIENIA |
||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo: Potrafi właściwie wykorzystać przekazywane informacje w różnych sytuacjach. Wyróżnia się kulturą słuchania i wypowiadania się. Swoją spójną i logiczną wypowiedzią potrafi zaciekawić słuchaczy.
Z powodzeniem bierze udział w klasowych dyskusjach.
Systematycznie i z sukcesami bierze udział w szkolnych konkursach recytatorskich. |
|
|
|
|
|
|||
Bardzo uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia. W różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia, okazuje szacunek wypowiadającej się osobie. |
Uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia, |
Słucha w miarę uważnie w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia. |
Niezbyt uważnie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia. |
Nie słucha wypowiedzi nauczyciela i innych osób z otoczenia. |
||||
Korzysta z przekazywanych informacji. |
Przeważnie korzysta |
Nie zawsze potrafi wykorzystać przekazywane informacje. |
Zazwyczaj nie jest |
Nie jest w stanie wykorzystać wysłuchanych informacji. |
||||
Wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji. |
Przeważnie wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji. |
Nie zawsze wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji. |
Z pomocą wykonuje zadanie według wysłuchanej instrukcji. |
Nawet z pomocą nie wykonuje zadania według wysłuchanej instrukcji. |
||||
Słucha z uwagą lektur |
Przeważnie słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby. |
Nie zawsze słucha |
Na ogół nie słucha |
Nie słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów |
||||
Bardzo dobrze zna formy użytkowe w teorii i praktyce. |
Dobrze zna formy użytkowe, potrafi |
Na ogół zna formy użytkowe i potrafi odszukać w tych formach proste informacje. |
Bez pomocy nauczyciela nie odróżnia prostych form użytkowych i nie potrafi z nich skorzystać. |
Nie zna żadnych form użytkowych. |
||||
Wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego. |
Wypowiada się, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego. |
Czasem wypowiada się, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego. |
Ma problem z wypowiadaniem się |
Nie wypowiada się z zastosowaniem adekwatnych do sytuacji technik języka mówionego. |
||||
Poprawnie formułuje pytania dotyczące sytuacji. |
Formułuje pytania dotyczące sytuacji. |
Stara się formułować pytania dotyczące sytuacji. |
Z pomocą formułuje pytania dotyczące danej sytuacji. |
Nie formułuje pytań dotyczących danej sytuacji. |
||||
Wypowiada się w formie uporządkowanej |
Wypowiada się w formie uporządkowanej na podane tematy. |
Nie zawsze wypowiada się w formie uporządkowanej na podane tematy. |
Na ogół nie wypowiada się w formie uporządkowanej na podane tematy. |
Nie wypowiada się |
||||
Porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy. |
Porządkuje swoją wypowiedź. |
Na ogół porządkuje swoją wypowiedź. |
Ma problem z porządkowaniem swojej wypowiedzi. |
Nie porządkuje swojej wypowiedzi. |
||||
Układa w formie ustnej ciekawe i spójne opowiadanie. |
Układa w formie ustnej spójne opowiadanie. |
Układa w formie ustnej opowiadanie. |
Z pomocą układa w formie ustnej opowiadania. |
Nie układa w formie ustnej opowiadania. |
||||
Pięknie i wyraziście recytuje wiersze i prozę. |
Pięknie recytuje wiersze i prozę. |
Recytuje wiersze i prozę. |
Podejmuje próby recytacji wierszy i prozy. |
Nie podejmuje próby recytacji wierszy i prozy. |
||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE CZYTANIA I PISANIA |
||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
Czyta płynnie różne teksty, stosując pauzy gramatyczne i logiczne, rozumie ich treść.
Samodzielnie, poprawnie wyszukuje i wskazuje w tekstach oraz w słownikach i encyklopedii potrzebne informacje .
Jest aktywnym czytelnikiem literatury dziecięcej. Systematycznie korzysta ze zbiorów biblioteki szkolnej i miejskiej.
Ma kształtne i czytelne pismo – pisze wzorcowo.
Bezbłędnie stosuje zasadę pisowni wielka literą.
Z łatwością pisze teksty użytkowe.
Sprawnie układa i zapisuje plan wydarzeń.
Porządkuje alfabetycznie wyrazy. |
|
|
|
|
|
|||
Bardzo dobrze czyta |
Dobrze czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci na I etapie edukacyjnym |
Zazwyczaj rozumie teksty przeznaczone dla dzieci, chociaż nie zawsze wyciąga z nich dobre wnioski. |
Nie czyta zbyt dobrze i zazwyczaj nie rozumie tekstów przeznaczonych dla dzieci na tym etapie edukacji. |
Nie czyta i nie rozumie tekstów przeznaczonych dla dzieci na tym etapie edukacji. |
||||
Potrafi szybko i sprawnie wyszukać w tekście wszystkie potrzebne informacje. |
Wyszukuje w tekście potrzebne informacje. |
Stara się wyszukiwać |
Ma trudności z wyszukiwaniem potrzebnych informacji |
Nie potrafi wyszukiwać potrzebnych informacji w tekście. |
||||
Właściwie korzysta ze słowników i encyklopedii dla dzieci. |
W miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii dla dzieci. |
Stara się korzystać ze słowników i encyklopedii w miarę swoich możliwości. |
Bardzo rzadko korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci. |
Nie korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci. |
||||
Przejawia bardzo dużą wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi. |
Przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi. |
W miarę równomiernie poszerza swój zasób słownictwa poprzez kontakt z dziełami literackimi. |
Niezbyt chętnie uczestniczy w zajęciach literackich |
Niechętnie uczestniczy w zajęciach literackich i kulturowych, ma kłopot z wysłowieniem myśli. |
||||
W tekście literackim bardzo dobrze zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów. |
W tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów. |
Zazwyczaj potrafi określić czas i miejsce akcji oraz wskazać głównych bohaterów opowiadań i baśni. |
Nie potrafi bez pomocy nauczyciela określić miejsca |
Nie potrafi pracować |
||||
Ma bardzo dużą potrzebę kontaktu |
Ma potrzebę kontaktu z literaturą |
Nie zawsze ma potrzebę kontaktu z literaturą |
Niezbyt lubi czytać |
Nie lubi literatury, nie czyta i nie wypowiada się na temat książek. |
||||
Pisze czytelnie, płynnie zdania i tekst ciągły, rozmieszcza właściwie tekst w zeszycie. |
Na ogół pisze czytelnie, płynnie zdania i tekst ciągły, rozmieszcza właściwie tekst |
Na ogół pisze zdania |
Pisze z błędami zdania i tekst ciągły, nie zawsze rozmieszcza właściwie tekst |
Pisze z licznymi błędami zdania i tekst ciągły, nie potrafi rozmieścić właściwie tekstu w zeszycie. |
||||
Samodzielnie układa |
Samodzielnie układa i zapisuje opowiadanie złożone z 6–10 zdań oraz opis. |
Układa i zapisuje opowiadanie złożone |
Z pomocą układa i za-pisuje opowiadanie złożone z 4 zdań oraz krótki opis. |
Nawet z pomocą nie układa i nie zapisuje opowiadania złożonego z 4 zdań oraz krótkiego opisu. |
||||
Samodzielnie pisze spójną i poprawną notatkę, życzenia, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe. |
Samodzielnie pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe. |
Pisze notatkę, życzenia, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe. |
Z pomocą pisze notatkę, życzenie, ogłoszenie i inne poznane formy użytkowe, wykorzystując aplikacje komputerowe. |
Nawet z pomocą nie pisze notatki, życzeń, ogłoszenia i innych poznanych form użytkowych, nie wykorzystuje aplikacji komputerowych. |
||||
Poprawie pisze z pamięci i ze słuchu. |
Z drobnymi błędami pisze z pamięci i ze słuchu. |
Z błędami pisze z pamięci i ze słuchu. |
Z wieloma błędami pisze z pamięci i ze słuchu. |
Nie pisze z pamięci i ze słuchu. |
||||
Poprawnie porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery. |
Porządkuje wyrazy |
Porządkuje wyrazy w ko-lejności alfabetycznej według pierwszej litery. |
Z pomocą porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej litery. |
Nawet z pomocą nie porządkuje wyrazów |
||||
Poprawnie zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne. |
Z drobnymi błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne. |
Z błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne. |
Z licznymi błędami zapisuje liczebniki, tytuły książek, nazwy geograficzne. |
Nie potrafi poprawnie zapisać liczebników, tytułów książek, nazw geograficznych. |
||||
Samodzielnie zapisuje plan wypowiedzi. |
Zapisuje plan wypowiedzi. |
Ma problem z ułożeniem i zapisaniem planu wypowiedzi. |
Ma duży problem |
Nie układa i nie zapisuje planu wypowiedzi. |
||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO I SAMOKSZTAŁCENIA |
||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
Samodzielnie pisze swobodne teksty, zachowując poprawność ortograficzną i interpunkcyjną.
Biegle posługuje się alfabetem w codziennych sytuacjach.
Odznacza się dużą wrażliwością na słowo, zmysłem estetycznym
|
Bezbłędnie rozpoznaje rodzaje zdań. |
Poprawnie rozpoznaje rodzaje zdań. |
Rozpoznaje rodzaje zdań. |
Ma problem z rozpoznawaniem rodzajów zdań. |
Nie rozpoznaje rodzajów zdań. |
|||
Bezbłędnie przekształca zdania pojedyncze w złożone |
Poprawnie przekształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie. |
Przekształca zdania pojedyncze w złożone |
Z pomocą przekształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie. |
Nawet z pomocą nie przekształca zdań pojedynczych w złożone i odwrotnie. |
||||
Rozróżnia i nazywa poznane części mowy. |
Rozróżnia poznane części mowy. |
Na ogół rozróżnia poznane części mowy. |
Myli poznane części mowy. |
Nie zna poznanych części mowy. |
||||
Samodzielnie sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego. |
Sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego. |
Nie zawsze sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego. |
Z pomocą sprawdza poprawność zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego. |
Nawet z pomocą nie sprawdza poprawności zapisu nie korzysta ze słownika ortograficznego. |
||||
Wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając |
Stara się wykorzystywać nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się. |
Próbuje wykorzystywać nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój |
Z pomocą wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów, nie tworzy własnych strategii uczenia się. |
Ma problem z wykorzystywaniem nabytych umiejętności do rozwiązywania problemów, nie tworzy własnych strategii uczenia się. |
||||
EDUKACJA MATEMATYCZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA STOSUNKÓW PRZESTRZENNYCH |
||||||||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo: świetnie orientuje się |
Bezbłędnie określa |
Poprawnie określa |
Na ogół poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób. |
Nie zawsze poprawnie określa i prezentuje kierunek ruchu przedmiotów oraz osób. |
Niepoprawnie określa |
|||||||||
Bezbłędnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów. |
Poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów. |
Na ogół poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów. |
Nie zawsze poprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów. |
Niepoprawnie dokonuje klasyfikacji przedmiotów. |
||||||||||
Bezbłędnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos. |
Poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos. |
Na ogół poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos. |
Nie zawsze poprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos. |
Niepoprawnie posługuje się pojęciami pion, poziom, skos. |
||||||||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA LICZB I ICH WŁASNOŚCI ORAZ POSŁUGIWANIA |
||||||||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
Biegle liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100
Sprawnie zapisuje
Bezbłędnie i sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 1000 (bez algorytmów działań pisemnych).
Samodzielnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe,
Stosuje własne strategie liczenia
Wyróżnia się myśleniem matematycznym i logicznym podczas tworzenia łamigłówek matematycznych.
W pełni wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną.
Wykorzystuje nabyte wiadomości i umiejętności do rozwiązywania problemów
|
Sprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 |
Poprawnie liczy kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 |
Stara się poprawnie liczyć kolejno (w przód |
Popełnia błędy w liczeniu kolejno (w przód i tył), dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 |
Błędnie liczy kolejno |
|||||||||
Bezbłędnie zapisuje |
Poprawnie zapisuje |
Z pomocą zapisuje i odczytuje liczby w zakresie 1000, oraz wybrane liczby do miliona, porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków, czasami popełnia błędy. |
Ma trudności w zapisywaniu i odczytywaniu liczb w zakresie 1000, oraz wybranych liczb do miliona, słabo porównuje dowolne dwie liczby słownie i z użyciem znaków, popełnia błędy. |
Nie potrafi zapisywać |
||||||||||
Samodzielnie i sprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych). |
Poprawnie i samodzielnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych). |
Popełnia błędy w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych). |
Często popełnia błędy |
Nie radzi sobie w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych). |
||||||||||
Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia. |
Sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania, podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia. |
W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania nie zawsze poprawnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, nie zawsze sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia. |
W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania błędnie podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia, błędnie sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia. |
W sprawdzaniu wyniku odejmowania za pomocą dodawania, w dodawaniu z pamięci iloczynów w zakresie tabliczki mnożenia, nie sprawdza wyniku dzielenia za pomocą mnożenia. |
||||||||||
Bezbłędnie mnoży |
Poprawnie mnoży |
Mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20. |
Z błędami mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20. |
Nie mnoży w pamięci przez 10 liczb mniejszych od 20. |
||||||||||
Bezbłędnie dodaje |
Poprawnie dodaje |
Nie zawsze poprawnie dodaje w pamięci do podanej liczby w liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100. |
Z błędami dodaje w pamięci do podanej liczby liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100. |
Nie dodaje w pamięci do podanej liczby |
||||||||||
Samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe w tym na porównywanie różnicowe, równania |
Rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, |
Nie zawsze poprawnie rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania |
Rzadko rozwiązuje jednodziałaniowe zadania tekstowe, w tym na porównywanie różnicowe, równania z niewiadomą |
Nie rozwiązuje jednodziałaniowych zadań tekstowych w tym na porównywanie różnicowe, równania |
||||||||||
Samodzielnie analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe według własnej strategii. |
Analizuje i rozwiązuje złożone zadania tekstowe, poszukuje własnej strategii. |
Stara się analizować |
Z pomocą stara się analizować i rozwiązywać proste zadania tekstowe. |
Nie rozwiązuje prostych zadań tekstowych. |
||||||||||
Zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną. |
Wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną i konstrukcyjną. |
Nie zawsze wykorzystuje własną aktywność artystyczną, techniczną |
Na ogół nie wykorzystuje własnej aktywności artystycznej, technicznej |
Nie potrafi wykorzystać własnej aktywności artystycznej, technicznej i konstrukcyjnej. |
||||||||||
Wybrane działania samodzielnie realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych. |
Wybrane działania realizuje za pomocą prostych aplikacji komputerowych. |
Wybrane działania nie zawsze potrafi realizować za pomocą prostych aplikacji komputerowych. |
Na ogół nie realizuje wybranych działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych. |
Nie potrafi realizować działań za pomocą prostych aplikacji komputerowych. |
||||||||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA POJĘĆ GEOMETRYCZNYCH |
||||||||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
Wykorzystuje sieć kwadratową do rysowania figur geometrycznych
Samodzielnie stosuje własne strategie obliczania obwodów figur geometrycznych.
Wykonuje rysunki symetryczne własnego pomysłu. |
Bezbłędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone |
Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone w różny sposób, rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody poznanych figur w cm, rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu, dorysowuje drugą połowę figury symetrycznej, kontynuuje regularność w prostych motywach. |
Stara się rozpoznawać i nazywać figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone |
Błędnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) położone |
Błędnie rozpoznaje |
|||||||||
Bezbłędnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi. |
Dobrze mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości– km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi. |
Na ogół poprawnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje wyniki pomiarów, posługuje się jednostkami długości –km, m, cm, mm, posługuje się jednostkami dwumianowanymi |
Niedokładnie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje błędne wyniki pomiarów, z problemami posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, z błędami posługuje się jednostkami dwumianowanymi. |
Nie mierzy długości boków figur geometrycznych, podaje błędne wyniki pomiarów, nie posługuje się jednostkami długości – km, m, cm, mm, nie posługuje się jednostkami dwumianowanymi. |
||||||||||
Mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej i nietypowej. |
Mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej. |
Na ogół mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej. |
Z pomocą mierzy i oblicza obwody figur geometrycznych w sytuacji typowej. |
Nie mierzy i nie oblicza obwodów figur geometrycznych w sytuacji typowej. |
||||||||||
Bezbłędnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, |
Dostrzega symetrię |
Przeważnie dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej. |
Z pomocą dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej. |
Z trudnością dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej. |
||||||||||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE STOSOWANIA MATEMATYKI W SYTUACJACH ŻYCIOWYCH |
||||||||||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
Sprawnie i dokładnie wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je
Sprawnie i dokładnie waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
Bezbłędnie odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XII, zapisuje daty, porządkuje je chronologicznie, wykonuje obliczenia kalendarzowe
Biegle odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny).
Z powodzeniem przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne. |
Bezbłędnie i dokładnie wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je w sytuacjach praktycznych, mierzy |
Dobrze wykonuje obliczenia pieniężne, wykorzystuje je sytuacjach praktycznych, mierzy i zapisuje wynik pomiaru, posługując się jednostkami mm, cm, m, wykonuje obliczenia dotyczące tych miar, używa pojęcia km w sytuacjach życiowych. |
Nie zawsze dobrze wykonuje obliczenia pieniężne, stara się wykorzystywać je w sytuacjach praktycznych, przeważnie mierzy |
Zazwyczaj ma trudności |
Nie potrafi wykonywać obliczeń pieniężnych |
|
||||||||
Samodzielnie i dokładnie waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi. |
Przeważnie dobrze waży przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierza płyny różnymi miarkami, używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytuje temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi. |
Stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi. |
Z pomocą nauczyciela stara się ważyć przedmioty, używając określeń kg, pół kg, dag, oraz wykonywać łatwe obliczenia, używając tych miar, odmierzać płyny różnymi miarkami, używać określeń litr, pół litra, ćwierć litra, odczytywać temperaturę bez posługiwania się liczbami ujemnymi. |
Nie radzi sobie z ważeniem przedmiotów, nie używa określeń kg, pół kg, dag, oraz nie wykonuje łatwych obliczeń. Nie potrafi odmierzać płynów różnymi miarkami, nie używa określeń litr, pół litra, ćwierć litra, nie odczytuje temperatury. |
|
|||||||||
Bezbłędnie odczytuje |
Poprawnie odczytuje |
Popełnia błędy w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w systemie rzymskim od I do XII, zapisywaniu dat, porządkowaniu ich chronologicznie, wykonywaniu obliczeń kalendarzowych w sytuacjach życiowych. |
Często popełnia błędy |
Często popełnia błędy |
|
|||||||||
Bardzo dobrze odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe (pełne godziny). |
Dobrze odczytuje wskazania zegarów systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny). |
Nie zawsze poprawnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, nie zawsze wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny). |
Najczęściej błędnie odczytuje wskazania zegarów w systemach 12–24 godzinnym, posługuje się pojęciami godzina, pół godziny, kwadrans, minuta. Z pomocą nauczyciela wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny). |
Błędnie odczytuje wskazania zegarów |
|
|||||||||
Zawsze wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Czasem wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Z pomocą wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad. |
Raczej nie wykorzystuje warcabów, szachów |
|
|||||||||
EDUKACJA SPOŁECZNA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Po opanowaniu umiejętności na ocenę bardzo dobrą, dodatkowo:
· Inicjuje pomoc
· Wykazuje silną identyfikację z rodziną, jej tradycjami, inicjuje rozmowy na ten temat.
Wie, jakie są realia ekonomiczne rodziny, rozumie je i samodzielnie dostosowuje do nich własne oczekiwania.
Świadomie i celowo stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników
Świadomie i z przekonaniem prezentuje postawę tolerancji wobec innych narodowości, kultur
W pełni i świadomie respektuje prawa
Bardzo chętnie i aktywnie uczestniczy |
Zawsze identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania. |
Identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania. |
Stara się identyfikować się z grupą społeczną, do której należy, respektuje przyjęte normy i reguły postępowania. |
Sporadycznie stara się identyfikować się |
Nie stara się identyfikować się |
Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je |
Wyjaśnia, że wszyscy ludzie mają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przeważnie przestrzega ich i stosuje je w życiu codziennym. |
Próbuje wyjaśniać prawa i obowiązki ludzi, wymienia własne prawa i obowiązki, nie zawsze przestrzega ich i w życiu codziennym |
Ma problem z wyjaśnianiem praw i obowiązków ludzi i z wymienianiem własnych praw i obowiązków, nie zawsze przestrzega ich w życiu codziennym |
Nie próbuje wyjaśniać praw i obowiązków ludzi, wymienia własne prawa i obowiązki, nie zawsze przestrzega ich w życiu codziennym |
|
Zawsze ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości. |
Ocenia postępowanie swoje i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości. |
Ma problem z oceną postępowania swojego i innych osób w odniesieniu do poznanych wartości. |
Ma z problem oceną postępowania swojego |
Nie dokonuje oceny postępowania swojego |
|
Aktywnie pomaga potrzebującym i staje w obronie słabszych. |
Pomaga potrzebującym |
Sporadycznie udziela pomocy potrzebującym i staje w obronie słabszych. |
Bardzo rzadko udziela pomocy potrzebującym i staje w obronie słabszych. |
Nie udziela pomocy potrzebującym i nie staje w obronie słabszych. |
|
Sensownie stosuje pojęcia: porozumienie, umowa, przyjmuje powierzone role w klasie, w tym reprezentuje klasę w samorządzie klasowym. |
Sensownie stosuje pojęcia: porozumienie, umowa, przyjmuje powierzone role w klasie. |
Nie zawsze stosuje pojęcie umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role |
Na ogół nie stosuje pojęcia umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role |
Nie stosuje pojęcia umowa, nie zawsze przyjmuje powierzone role w klasie. |
|
Wymienia przykłady porozumień i umów społecznych. |
Potrafi podać przykład porozumień i umów społecznych. |
Z pomocą podaje przykład porozumień |
Ma problem z podaniem przykładów porozumień i umów społecznych. |
Nie podaje przykładów porozumień i umów społecznych. |
|
Wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, w tym przyjmując rolę lidera zespołu; komunikuje się za pomocą nowych technologii. |
Wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, przyjmując powierzoną rolę; komunikuje się za pomocą nowych technologii. |
Nie zawsze wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się, czasem przyjmuje powierzoną rolę, ma problem z komunikowaniem się za pomocą nowych technologii. |
Rzadko wykorzystuje pracę zespołową |
Nie wykorzystuje pracy zespołowej w procesie uczenia się, nie przyjmuje powierzonej roli, ma problem z komunikowaniem się za pomocą nowych technologii. |
|
Zawsze posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie |
Posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie |
Nie zawsze posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, nie zawsze jest powściągliwy w używaniu takich danych |
Bardzo rzadko posługuje się danymi osobowymi w sposób bezpieczny dla siebie |
Nie posługuje się danymi osobowymi |
|
Bardzo często identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami, najczęściej dostosowuje swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. |
Najczęściej bez większych problemów identyfikuje się ze swoją rodziną i niektórymi jej tradycjami, zazwyczaj stara się dostosować swoje oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny. |
Wie, co wynika z przynależności do rodziny |
Zna strukturę rodziny, próbuje określać swoje relacje z członkami rodziny. Wie, że w rodzinie panują tradycje, zazwyczaj nie rozumie, dlaczego nie dostaje tego, czego chce, nie słucha tłumaczeń i nie zwraca uwagi na realia ekonomiczne rodziny. |
Nie rozumie struktury rodziny i jej tradycji, nie nazywa relacji między bliskimi. |
|
Zawsze stara się zachować formy grzecznościowe |
Najczęściej pamięta |
Czasami zapomina |
Najczęściej nie zachowuje form grzecznościowych w stosunku do rówieśników i dorosłych, najczęściej zdarza się, że przeszkadza innym w wypoczynku i w pracy. |
Najczęściej oczekuje od rodziny więcej niż sytuacja materialna na to pozwala, nie rozumie, dlaczego nie może dostać tego, czego chce. |
|
Zazwyczaj prezentuje postawę tolerancji wobec innych narodowości, kultur i tradycji. |
Stara się prezentować postawę tolerancji wobec innych narodowości, kultur i tradycji. |
Czasem ma trudności |
Unika towarzystwa osób, które różnią się wyglądem, narodowością i tradycją. |
Wyśmiewa i dyskryminuje innych ze względu na różnice, np. w cechach fizycznych, tradycji, pochodzeniu itp. |
|
W pełni respektuje prawa i obowiązki ucznia. |
Najczęściej stara się respektować prawa i obowiązki ucznia. |
Zna prawa i obowiązki ucznia, ale zazwyczaj ma trudności z ich respektowaniem. |
Zna swoje prawa, ale nie interesuje się obowiązkami i nie akceptuje ich. |
Nie respektuje obowiązków i praw ucznia, nie wykazuje zainteresowania ich poznaniem. |
|
Aktywnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach lub uroczystościach. |
Zdarza się, że aktywnie uczestniczy w szkolnych wydarzeniach lub uroczystościach. |
Podejmuje próby uczestnictwa |
Nie chce aktywnie uczestniczyć |
Nie bierze udziału |
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ORIENTACJI W CZASIE HISTORYCZNYM |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Wykazuje się znajomością wielu legend dotyczących państwa i regionu,
Ma bogatą wiedzę na temat przeszłości państwa polskiego,
W ciekawy sposób wypowiada się na temat dorobku minionych epok, podaje liczne przykłady wykorzystywania ich we współczesnym świecie.
Podaje wiele informacji na temat sławnych Polaków.
Interesuje się historią Polski. |
W ciekawy sposób przedstawia wybrane legendy dotyczące państwa i regionu, w którym mieszka. |
Przedstawia wybrane legendy dotyczące państwa i regionu, |
Przedstawia przynajmniej jedną legendę dotyczącą państwa i regionu, |
Przedstawia z pomocą przynajmniej jedną legendę dotyczącą państwa i regionu, w którym mieszka. |
Nie przedstawia, nawet z pomocą, żadnej legendy dotyczącej państwa i regionu |
Rozpoznaje mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe różnych regionów. |
Rozpoznaje mundur wojskowy, stroje ludowe regionu, w którym mieszka. |
Z pomocą rozpoznaje mundur wojskowy, stroje ludowe regionu, w którym mieszka. |
Nawet z pomocą ma problem z rozpoznaniem munduru wojskowego, stroju ludowego regionu, w którym mieszka. |
Nawet z pomocą nie rozpoznaje munduru wojskowego, stroju ludowego regionu, |
|
Wymienia imiona i nazwiska np. pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta Polski. |
Rozpoznaje imiona i nazwiska np. pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta Polski. |
Rozpoznaje z pomocą imiona i nazwiska np. pierwszego władcy |
Rozpoznaje pierwszego władcę i króla Polski, obecnego prezydenta Polski. |
Nie rozpoznaje pierwszego władcy |
|
Wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów |
Rozumie znaczenie wybranych zwyczajów |
Podaje zwyczaje |
Podaje z pomocą zwyczaje i tradycje polskie. |
Nie podaje, nawet |
|
Opisuje znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że korzysta z tego dorobku. |
Stara się opisać znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że korzysta |
Stara się z pomocą opisać znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka, jest świadomy, że korzysta z tego dorobku. |
Stara się z pomocą opisać znaczenie dorobku minionych epok w życiu człowieka. |
Nie stara się opisać znaczenia dorobku minionych epok |
|
Przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o poznanych wielkich Polakach. |
Przedstawia wybrane postacie i podaje podstawowe informacje |
Przedstawia wybraną postać i podaje podstawowe informacje na temat jednego |
Przedstawia wybraną postać jednego |
Nie przedstawia żadnej postaci spośród poznanych wielkich Polaków. |
EDUKACJA PRZYRODNICZA
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA ŚRODOWISKA |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Z dużym zaangażowaniem i samodzielnie obserwuje i prowadzi proste hodowle, doświadczenia, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem.
Bardzo sprawnie opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i zbiornikach wodnych.
Bezbłędnie nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego.
Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski.
Zawsze samodzielnie rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne.
Doskonale wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku.
Wykazuje bardzo duże zaangażowanie |
Obserwuje i prowadzi proste hodowle, doświadczenia, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem. |
Prowadzi proste hodowle, doświadczenia i obserwacje. |
Pod kierunkiem nauczyciela prowadzi proste hodowle, obserwacje. |
Tylko z pomocą nauczyciela prowadzi proste hodowle obserwacje. |
Nawet z pomocą nauczyciela nie prowadzi hodowli, prostych obserwacji. |
Bardzo dobrze opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych. |
Opisuje życie w wybranych ekosystemach: |
Opisuje życie w wybranych ekosystemach: |
Często popełnia błędy, opisując życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, łące i w zbiornikach wodnych. |
Zawsze popełnia błędy, opisując życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące |
|
Bez problemu nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski. |
Sporadycznie popełnia błędy, nazywając charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Zazwyczaj wymienia zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych regionów Polski. |
Nazywa niektóre charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Popełnia błędy, wymieniając zwierzęta |
Nazywa tylko niektóre charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Ma problemy ze znajomością zwierząt i roślin typowych dla wybranych regionów Polski. |
Nie potrafi nazwać nawet niektórych charakterystycznych elementów typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego. Nie wykazuje się znajomością zwierząt i roślin typowych dla wybranych regionów Polski. |
|
Rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta egzotyczne. |
Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta egzotyczne. |
Rozpoznaje wybrane zwierzęta egzotyczne. |
Z pomocą rozpoznaje wybrane zwierzęta egzotyczne. |
Nie rozpoznaje wybranych zwierząt egzotycznych. |
|
Zawsze prawidłowo wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku. |
Potrafi prawidłowo wyjaśnić zależność zjawisk przyrody od pór roku. |
Stara się wyjaśniać zależność zjawisk przyrody od pór roku. |
Z pomocą nauczyciela wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku. |
Nie umie wyjaśnić zależności zjawisk przyrody od pór roku. |
|
Podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku. Wie, jakie zniszczenia w przyrodzie powoduje człowiek. |
Zazwyczaj angażuje się w działania na rzecz ochrony przyrody |
Sporadycznie angażuje się w działania na rzecz ochrony przyrody |
Sporadycznie angażuje się w działania na rzecz ochrony przyrody |
Niechętnie angażuje się w działania na rzecz ochrony przyrody. |
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE FUNKCJI CZŁOWIEKA, OCHRONY ZDROWIA, |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Znakomicie zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt, roślin oraz podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się, wykazuje dużą dbałość o zdrowie
Ma pełną świadomość obecności nieprawdziwych informacji
Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, rozumie |
Przedstawia charakterystykę wybranych zawodów, ponadto rozumie istotę pracy |
Wypowiada się na temat wybranych zawodów, ponadto rozumie istotę pracy w służbach mundurowych. |
Wypowiada się na temat wybranych zawodów. |
Wypowiada się na temat wybranego zawodu. |
Nie wypowiada się na temat wybranego zawodu. |
Zawsze dba o higienę własną i otoczenia. |
Dba o higienę własną |
Na ogół dba o higienę własną i otoczenia. |
Nie zawsze dba |
Nie dba o higienę własną i otoczenia. |
|
Zawsze reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby. |
Reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby. |
Na ogół reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby. |
Nie zawsze reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby. |
Nie reaguje stosownym zachowaniem w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby. |
|
Wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych, ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla zdrowia i życia. |
Wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych, rozumie znaczenie odpowiedniej diety dla zdrowia i życia. |
Wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych, przeważnie rozumie znaczenie odpowiedniej diety dla zdrowia i życia. |
Wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych, nie zawsze rozumie znaczenie odpowiedniej diety dla zdrowia i życia. |
Nie wymienia wartości odżywczych produktów żywnościowych, nie rozumie znaczenia odpowiedniej diety dla zdrowia i życia. |
|
Bezbłędnie nazywa części ciała i organy wewnętrzne zwierząt |
Nazywa części ciała |
Rozróżnia części ciała |
Rozróżnia niektóre części ciała i organy wewnętrzne zwierząt |
Nie rozróżnia części ciała i organów wewnętrznych zwierząt i ludzi. |
|
Zna i zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym. |
Zna i przestrzega przepisów bezpieczeństwa |
Zna i przeważnie przestrzega przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym. |
Zna, ale nie zawsze przestrzega przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym. |
Nie zna i nie przestrzega przepisów bezpieczeństwa w ruchu drogowym. |
|
Wypowiada się na temat wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin. |
Zna wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin. |
Wie, że przyroda nieożywiona ma wpływ na życie ludzi, zwierząt |
Na ogół wie, że przyroda nieożywiona ma wpływ na życie ludzi, zwierząt |
Nie wie, że przyroda nieożywiona ma wpływ na życie ludzi, zwierząt |
|
Wypowiada się na temat obecności nieprawdziwych informacji w przestrzeni wirtualnej, publicznej, sprawdza informacje. |
Ma świadomość obecności nieprawdziwych informacji |
Na ogół ma świadomość obecności nieprawdziwych informacji |
Nie zawsze ma świadomość obecności nieprawdziwych informacji w przestrzeni wirtualnej, publicznej, czasem sprawdza informacje. |
Nie ma świadomości obecności nieprawdziwych informacji |
|
Zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych. |
Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych. |
Na ogół stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych. |
Nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania |
Nie stosuje zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych. |
|
Podaje przykłady pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka. |
Ma świadomość pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka. |
Wie, że technologia ma pozytywne znaczenie |
Nie zawsze wie, że technologia ma pozytywne znaczenie w życiu człowieka. |
Nie wie, że technologia ma pozytywne znaczenie w życiu człowieka. |
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ROZUMIENIA PRZESTRZENI GEOGRAFICZNEJ |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Samodzielnie posługuje się mapą Polski, odczytuje wszystkie potrzebne informacje.
Interesuje się różnymi dyscyplinami sportu, podaje nazwiska wybitnych polskich sportowców oraz ich osiągnięcia .
Samodzielnie wyznacza kierunki geograficzne.
Ma bogatą wiedzę na temat Układu Słonecznego. |
Zawsze poprawnie określa położenie |
Określa położenie |
Określa położenie |
Nawet z pomocą ma problem z określeniem położenia i warunków naturalnych swojej miejscowości, z pomocą opisuje przynajmniej jedno charakterystyczne miejsce. |
Nawet z pomocą ma problem z określeniem położenia i warunków naturalnych swojej miejscowości, z pomocą nie opisuje też żadnego charakterystycznego miejsca. |
Z łatwością wskazuje na mapie Polski rzeki, miasta, krainy geograficzne. |
Wskazuje na mapie Polski rzeki, miasta, krainy geograficzne. |
Z pomocą wskazuje na mapie Polski rzeki, miasta, krainy geograficzne. |
Nawet z pomocą ma problem ze wskazaniem na mapie Polski rzek, miast, krain geograficznych. |
Nawet z pomocą nie wskazuje na mapie Polski rzek, miast, krain geograficznych. |
|
Samodzielnie poprawnie czyta plany, wskazuje główne kierunki na mapie, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne. |
Czyta plany, wskazuje główne kierunki na mapie, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne. |
Z pomocą czyta plany, wskazuje główne kierunki na mapie, odczytuje podstawowe znaki kartograficzne. |
Nawet z pomocą ma problem z czytaniem planów, ze wskazywaniem głównych kierunków na mapie, odczytywaniem podstawowych znaków kartograficznych. |
Nawet z pomocą nie czyta planów, nie wskazuje głównych kierunków na mapie, nie odczytuje podstawowych znaków kartograficznych. |
|
Przedstawia wiele charakterystycznych dla Polski dyscyplin sportowych, gospodarczych i innych. |
Przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe, gospodarcze i inne. |
Przedstawia przynajmniej dwie charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe, gospodarcze i inne. |
Nie przedstawia nawet dwóch charakterystycznych dla Polski dyscyplin sportowych, gospodarczych i innych. |
Nawet z pomocą nie przedstawia nawet dwóch charakterystycznych dla Polski dyscyplin sportowych, gospodarczych i innych. |
|
Zawsze poprawnie wyznacza główne kierunki w terenie na podstawie cienia, rozpoznaje kierunki wiatru i charakterystyczne rodzaje opadów. |
Wyznacza główne kierunki w terenie na podstawie cienia, rozpoznaje kierunki wiatru i charakterystyczne rodzaje opadów. |
Z pomocą wyznacza główne kierunki |
Nawet z pomocą ma problem z wyznaczaniem głównych kierunków w terenie na podstawie cienia, ma problem z rozpoznawaniem kierunków wiatru, ale rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów. |
Nawet z pomocą nie wyznacza głównych kierunków w terenie na podstawie cienia, nie rozpoznaje kierunków wiatru, ale na ogół rozpoznaje charakterystyczne rodzaje opadów. |
|
Wypowiada się na temat położenia Ziemi |
Przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym. |
Z pomocą przedstawia położenie Ziemi |
Nawet z pomocą ma problem z przedstawieniem położenia Ziemi |
Nawet z pomocą nie przedstawia położenia Ziemi w Układzie Słonecznym. |
EDUKACJA PLASTYCZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, wkład pracy.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE PERCEPCJI WIZUALNEJ, OBSERWACJI I DOŚWIADCZEŃ |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Swobodnie wypowiada się na temat kształtów obiektów, proporcji, położenia, barwy, faktury prac plastycznych. |
Z łatwością wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: kształty obiektów, podaje ich nazwę, znaczenie i części składowe, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, cechy charakterystyczne |
Wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: kształty obiektów, podaje ich nazwę, znaczenie |
Wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: kształty obiektów, podaje ich nazwę, różnice i podobieństwa, barwę, walory barw, cechy charakterystyczne u ludzi |
Z pomocą wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: kształty obiektów, podaje ich nazwę , różnice i podobieństwa, barwę, walory barw, cechy charakterystyczne u ludzi |
Nawet z pomocą nie wyróżnia w obrazach, ilustracjach, impresjach plastycznych, plakatach, fotografiach: kształtów obiektów, nie podaje ich nazwy, różnic i podobieństw, walorów barw, cech charakterystycznych u ludzi i zwierząt. |
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE EKSPRESJI TWÓRCZEJ I RECEPCJI SZTUK PLASTYCZNYCH |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Potrafi samodzielnie określić swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki.
Interesuje się istnieniem placówek kultury działających na rzecz środowiska, świadomie korzysta z przekazów medialnych.
Samodzielnie podejmuje działalność twórczą, posługując się różnymi środkami wyrazu plastycznego.
Z zaangażowaniem realizuje projekty, stosując różne narzędzia, potrafi rozróżnić różne dziedziny działalności twórczej człowieka.
Dobiera i posługuje się różnymi terminami związanymi z działalnością twórczą.
Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt |
Podejmuje działalność twórczą, posługując się różnymi środkami wyrazu plastycznego. |
Podejmuje działalność twórczą. |
Nie zawsze podejmuje działalność twórczą. |
Z pomocą nauczyciela podejmuje działalność twórczą. |
Nie podejmuje działalności twórczej. |
Realizuje proste projekty, stosując określone narzędzia. |
Realizuje proste projekty, stosując wskazane narzędzia. |
Z pomocą realizuje proste projekty, stosując określone narzędzia. |
Ma trudności |
Nie realizuje nawet prostych projektów. |
|
Wykonuje ciekawe prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć nastrojów |
Wykonuje prace |
Z pomocą wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania |
Niechętnie wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć nastrojów |
Nie wykonuje prac |
|
Ilustruje w ciekawy sposób sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem |
Ilustruje sposób sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem |
Z pomocą ilustruje sposób sceny i sytuacje realne oraz fantastyczne inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką. |
Niechętnie ilustruje sceny |
Nie ilustruje scen |
|
Korzysta |
Na ogół korzysta |
Na ogół stara się korzystać z narzędzi multimedialnych. |
Nie zawsze stara się korzystać |
Nie stara się korzystać z narzędzi multimedialnych. |
|
Tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej ciekawe plakaty, ulotki |
Tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej plakaty, ulotki |
Z pomocą tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej plakaty, ulotki |
Niechętnie tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej plakaty, ulotki i inne wytwory. |
Nie tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej plakatów, ulotek i innych wytworów. |
|
Wie, czym zajmują się placówki kultury. |
Wie, czym zajmują się placówki kultury. |
Wie o istnieniu placówek kultury działających na rzecz środowiska. |
Nie rozróżnia działalności twórczej człowieka. |
Nie rozróżnia dziedzin działalności twórczej człowieka |
|
Rozróżnia |
Rozróżnia różne dziedziny sztuk plastycznych. |
Na ogół rozróżnia różne dziedziny sztuk plastycznych. |
Na ogół myli różne dziedziny sztuk plastycznych. |
Nie rozróżnia różnych dziedzin sztuk plastycznych. |
|
Posługuje się różnymi terminami związanymi z działalnością twórczą. |
Nie ma większych problemów z posługiwaniem się terminami związanymi z działalnością twórczą. |
Na ogół posługuje się terminami związanymi z twórczością. |
Niechętnie posługuje się terminami związanymi z twórczością. |
Nie potrafi posługiwać się terminami związanymi |
EDUKACJA TECHNICZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, wkład pracy.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ORGANIZACJI PRACY |
|||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
||
|
|
|
|
|
|
||
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Doskonale planuje
Trafnie ocenia prace, wykorzystując poznane
W przemyślany sposób dba o bezpieczeństwo własne i innych poprzez utrzymywanie ładu, właściwe używanie narzędzi, bezpieczne poruszanie się. |
Planuje i organizuje własne projekty/prace, realizując je, współdziała w grupie. |
Organizuje własne projekty/prace, realizując je współdziała w grupie. |
Stara się organizować własne projekty/prace, realizując je współdziała w grupie. |
Nie zawsze stara się organizować własne projekty/prace, realizując je współdziała w grupie. |
Nie stara się organizować własnych projektów/prac, nie współdziała w grupie. |
||
Wyjaśnia znaczenie |
Rozumie znaczenie |
Stara się zrozumieć konieczność zachowania porządku i dobrej organizacji pracy. |
Nie zawsze stara się zrozumieć konieczność zachowania porządku |
Nie stara się zrozumieć konieczności zachowania porządku i dobrej organizacji pracy. |
|||
Ocenia projekty/prace, wykorzystując poznane i zaakceptowane wartości. |
Stara się oceniać projekty/prace, wykorzystując poznane |
Na ogół oceniając projekty/prace, wykorzystuje poznane |
Nie zawsze oceniając projekty/prace, wykorzystuje poznane |
Oceniając projekty/prace, nie wykorzystuje poznanych i zaakceptowanych wartości. |
|||
Dba o bezpieczeństwo własne i innych poprzez utrzymywanie ładu, właściwe używanie narzędzi, bezpieczne poruszanie się. |
Zdarza mu się nie dbać o bezpieczeństwo własne i innych poprzez utrzymywanie ładu, właściwe używanie narzędzi, bezpieczne poruszanie się. |
Na ogół dba o bezpieczeństwo własne i innych, nie zawsze dba o utrzymywanie ładu |
Często zapomina |
Nie dba o bezpieczeństwo własne i innych. |
|||
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE ZNAJOMOŚCI INFORMACJI TECHNICZNEJ, MATERIAŁÓW I TECHNOLOGII WYTWARZANIA ORAZ STOSOWANIA NARZĘDZI I OBSŁUGI URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH |
|||||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
||
|
|
|
|
|
|
||
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Zna sposoby wytwarzania przedmiotów codziennego użytku, samodzielnie rozpoznaje rodzaje maszyn Znakomicie potrafi przeanalizować powstanie przedmiotu i wskazać kolejne czynności, materiały i narzędzia niezbędne do jego wykonania. Aktywnie pracuje indywidualnie Świetnie potrafi odmierzać, ciąć, łączyć elementy i gotowe zestawy, zawsze posługuje się instrukcjami Wykonuje oryginalne przedmioty użytkowe, |
Orientuje się w sposobach wytwarzania przedmiotów codziennego użytku. |
Sporadycznie popełnia błędy w rozróżnianiu sposobów wytwarzania przedmiotów codziennego użytku. |
Wskazuje przedmioty codziennego użytku. |
Z pomocą nauczyciela wskazuje przedmioty codziennego użytku. |
Nie potrafi wskazać przedmiotów codziennego użytku. |
||
Rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń transportowych, wytwórczych, informatycznych. |
Rozpoznaje większość maszyn i urządzeń transportowych, wytwórczych, informatycznych. |
Częściowo rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń. |
Ma problemy w rozpoznawaniu maszyn i urządzeń. |
Nie rozpoznaje rodzajów maszyn i urządzeń. |
|||
Potrafi przeanalizować powstanie przedmiotu |
Sporadycznie myli się w analizowaniu powstawania przedmiotu i wskazywaniu kolejnych czynności, materiałów |
Popełnia błędy w analizowaniu powstania przedmiotu. |
Słabo orientuje się |
Nie wie, jak powstaje przedmiot. |
|||
Pracuje indywidualnie |
Dobrze pracuje indywidualnie |
Niezbyt chętnie pracuje indywidualnie |
Ma problemy w pracy indywidualnej |
Nawet zachęcany, nie chce pracować ani indywidualnie, ani zespołowo. |
|||
Potrafi odmierzać, ciąć, łączyć elementy |
Najczęściej potrafi odmierzać, ciąć, łączyć elementy i gotowe zestawy, popełnia niewielkie błędy w posługiwaniu się instrukcjami i schematami. |
Z pomocą potrafi odmierzać, ciąć, łączyć elementy i gotowe zestawy. |
Z dużą pomocą potrafi odmierzać i ciąć. |
Nie radzi sobie z odmierzaniem, cięciem, łączeniem. |
|||
Wykonuje samodzielnie przedmioty użytkowe, w tym dekoracje i modele techniczne |
Wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracje i modele techniczne z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, rozłącznych, bez użycia kleju, taśm, zszywek – technika origami, z wykorzystaniem prądu elektrycznego – lampiony. |
Na ogół wykonuje przedmioty użytkowe, |
Niechętnie wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracje |
Nie wykonuje przedmiotów użytkowych, w tym dekoracji i modeli technicznych z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, rozłącznych, bez użycia kleju, taśm, zszywek – technika origami, z wykorzystaniem prądu elektrycznego – lampiony. |
|||
EDUKACJA INFORMATYCZNA
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Tworzy polecenie lub złożone sekwencje poleceń dla określonego planu działania.
Samodzielnie rozwiązuje skomplikowane zagadki, zadania, łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów.
Sprawnie i samodzielnie potrafi obsługiwać komputer, nazywać główne elementy zestawu komputerowego, bardzo dobrze posługuje się myszą i klawiaturą, wybranymi programami, grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania, korzysta
Samodzielnie i sprawnie wyszukuje informacje Sprawnie i dokładnie tworzy teksty, wpisując za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania oraz rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki. Posiada wysoką świadomość niebezpieczeństw i bardzo dobrze zna zagrożenia wynikające z korzystania |
Tworzy polecenie lub sekwencje poleceń dla określonego planu działania. |
Tworzy polecenie, |
Z pomocą tworzy polecenie, a czasem sekwencje poleceń dla określonego planu działania. |
Nawet z pomocą ma problem z tworzeniem polecenia. |
Nie tworzy prostego polecenia . |
Samodzielnie rozwiązuje zagadki, zadania, łamigłówki, prowadzące do odkrywania algorytmów. |
Rozwiązuje zagadki, zadania, łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów. |
Z pomocą rozwiązuje zagadki, zadania, łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów. |
Niechętnie nawet |
Nie rozwiązuje zagadek, zadań, łamigłówek prowadzących do odkrywania algorytmów. |
|
Samodzielnie potrafi obsługiwać komputer, nazywać główne elementy zestawu komputerowego. |
Potrafi obsługiwać komputer, nazywać główne elementy zestawu komputerowego. |
Stara się obsługiwać komputer, nazywać główne elementy zestawu komputerowego, posługuje się myszą i klawiaturą, |
Z pomocą nauczyciela obsługuje komputer, nazywa główne elementy zestawu komputerowego. |
Nie radzi sobie z obsługą komputera, nie potrafi nazywać głównych elementów zestawu komputerowego, ma trudności |
|
Bardzo dobrze posługuje się myszą i klawiaturą, wybranymi programami, grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania, korzysta z opcji |
Posługuje się myszą |
Posługuje się myszą |
Posługuje się myszą
|
Nie interesuje się programami i grami edukacyjnymi. |
|
Samodzielnie wyszukuje informacje i korzysta z nich, przegląda wybrane strony internetowe, dostrzega elementy aktywne na stronie, nawiguje po stronach w określonym zakresie, odtwarza animacje i prezentacje multimedialne. |
Przeważnie dobrze wyszukuje informacje |
Nie zawsze poprawnie wyszukuje i korzysta |
Często z pomocą nauczyciela wyszukuje i korzysta z informacji, przegląda wybrane strony internetowe, dostrzega elementy aktywne na stronie, nawiguje po stronach w określonym zakresie, odtwarza animacje i prezentacje multimedialne . |
Nie potrafi wyszukiwać |
|
Dokładnie tworzy teksty, wpisując za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania oraz rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki. |
Dobrze tworzy teksty, wpisując za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy |
Nie zawsze dobrze tworzy teksty, wpisując za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania oraz rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki. |
Ma trudności w tworzeniu tekstów, wpisywaniu za pomocą klawiatury liter, cyfr |
Nie radzi sobie z tworzeniu tekstów, z wpisywaniem za pomocą klawiatury liter, cyfr i innych znaków, wyrazów i zdań oraz rysunków za pomocą wybranego edytora grafiki. |
|
Posiada wysoką świadomość niebezpieczeństw i bardzo dobrze zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu i multimediów oraz stosuje się do ich ograniczeń. |
Posiada świadomość niebezpieczeństw i zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu i multimediów oraz stosuje się do ich ograniczeń.
|
Na ogół ma świadomość niebezpieczeństw i zna zagrożenia wynikające z korzystania |
Nie zawsze ma świadomość niebezpieczeństw i zagrożeń wynikających z korzystania z komputera, internetu |
Nie posiada świadomości niebezpieczeństw i zagrożeń wynikających z korzystania z komputera, internetu i multimediów. |
|
Wykorzystuje na co dzień możliwości technologii do komunikowania się w procesie uczenia się. |
Wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się |
Stara się wykorzystywać możliwości technologii do komunikowania się w procesie uczenia się. |
Rzadko wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się w procesie uczenia się. |
Nie wykorzystuje możliwości technologii do komunikowania się |
EDUKACJA MUZYCZNA
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, wkład pracy.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SŁUCHANIA I EKSPRESJI MUZYCZNEJ ORAZ IMPROWIZACJI RUCHOWEJ |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto:
Wykazuje zainteresowanie w rozwijaniu aktywności muzycznej, chętnie indywidualnie
Sprawnie realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne.
Świetnie tańczy podstawowe kroki
Samodzielnie rozróżnia podstawowe elementy muzyki i znaki notacji muzycznej.
Zawsze aktywnie słucha muzyki i rozpoznaje jej charakter emocjonalny, zawsze rozpoznaje różne rodzaje głosów i instrumentów muzycznych. |
Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy oraz poznane pieśni patriotyczne, historyczne i charakterystyczne dla tradycji i zwyczajów polskich. |
Śpiewa w zespole piosenki ze słuchu, śpiewa z pamięci hymn narodowy, poznane pieśni patriotyczne i historyczne oraz charakterystyczne dla tradycji |
Stara się śpiewać |
Niechętnie śpiewa |
Nie potrafi śpiewać |
Realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy i wzory rytmiczne. |
Realizuje proste rytmy i wzory rytmiczne. |
Zazwyczaj realizuje sylabami rytmicznymi, gestem oraz ruchem proste rytmy. |
Ma kłopot z powtórzeniem prostych rytmów i wzorów rytmicznych. |
Nie umie powtórzyć sylabami rytmicznymi nawet prostego rytmu. |
|
Tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego prostego tańca ludowego krajów Europy i świata. |
Zna podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego prostego tańca ludowego krajów Europy |
Próbuje tańczyć podstawowe kroki i figury krakowiaka oraz innego prostego tańca ludowego krajów Europy i świata. |
Tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki, naśladując innych. |
Nie wykonuje żadnego tańca. |
|
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki |
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki. |
Popełnia drobne błędy w rozróżnianiu podstawowych elementów muzyki. |
Popełnia błędy w rozróżnianiu podstawowych elementów muzyki. |
Nie rozróżnia podstawowych elementów muzyki. |
|
Aktywnie słucha muzyki i rozpoznaje jej charakter emocjonalny. |
Słucha muzyki i określa jej cechy. |
Stara się słuchać muzyki. |
Niechętnie słucha muzyki. |
Nie słucha muzyki. |
|
Rozpoznaje różne rodzaje głosów ludzkich i instrumentów muzycznych. |
Rozpoznaje większość rodzajów głosów ludzkich i instrumentów muzycznych. |
Rozpoznaje niektóre rodzaje głosów ludzkich i instrumentów muzycznych. |
Rozpoznaje niektóre rodzaje głosów ludzkich i kilka podstawowych instrumentów muzycznych. |
Nie rozpoznaje podstawowych rodzajów głosów ludzkich i instrumentów muzycznych. |
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE GRY NA INSTRUMENTACH MUZYCZNYCH I FORM ZAPISU DŹWIĘKÓW |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto: Samodzielnie gra na instrumentach perkusyjnych proste rytmy Samodzielnie tworzy proste ilustracje dźwiękowe. Z zaangażowaniem potrafi improwizować głosem i na instrumencie. Indywidualnie wykonuje proste utwory. Pięknie gra na instrumencie muzycznym. Samodzielnie wykonuje własny akompaniament do wiersza lub rymowanki. |
Samodzielnie: Gra na instrumentach perkusyjnych proste rytmy i wzory rytmiczne oraz melodyczne. |
Potrafi na ogół samodzielnie: grać na instrumentach perkusyjnych, |
Pod kierunkiem nauczyciela: Ma małe problemy |
Przy pomocy nauczyciela: Ma problemy z grą na instrumentach perkusyjnych. |
Mimo pomocy i zachęty nauczyciela: Nie radzi sobie z grą na instrumentach perkusyjnych |
Tworzy proste ilustracje dźwiękowe. |
tworzyć proste ilustracje dźwiękowe, |
Stara się tworzyć proste ilustracje dźwiękowe. |
Nie zawsze stara się tworzyć proste ilustracje dźwiękowe. |
Stara się tworzyć proste ilustracje dźwiękowe. |
|
Potrafi improwizować głosem i na instrumencie. |
improwizować głosem i na instrumencie. |
Potrafi improwizować głosem i na instrumencie. |
Nie zawsze potrafi improwizować głosem i na instrumencie. |
Nie potrafi improwizować głosem ani na instrumencie. |
|
Wykonuje tematy rytmiczne wybranych utworów muzycznych z użyciem instrumentów perkusyjnych. |
Nie ma większych kłopotów z wykonaniem prostego utworu użyciem instrumentów perkusyjnych. |
Czasem ma kłopoty |
Na ogół ma kłopoty |
Nie wykonuje prostego utworu z użyciem instrumentów perkusyjnych. |
|
Wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze. |
Wykonuje akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze. |
Stara się wykonać akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze. |
Na ogół stara się wykonać akompaniament do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze. |
Nie stara się wykonać akompaniamentu do śpiewu, stosuje gesty dźwiękotwórcze. |
|
Eksperymentuje |
Eksperymentuje |
Stara się eksperymentować i poszukiwać dźwięków, fragmentów znanych melodii przy użyciu instrumentów muzycznych. |
Na ogół stara się eksperymentować |
Nie stara się eksperymentować i poszukiwać dźwięków, fragmentów znanych melodii przy użyciu instrumentów muzycznych. |
|
Zapisuje w zabawie dźwięki za pomocą piktogramów, klocków itp. |
Zapisuje w zabawie dźwięki za pomocą piktogramów, klocków itp. |
Stara się zapisywać |
Na ogół stara się zapisywać w zabawie dźwięki za pomocą piktogramów, klocków itp. |
Nie stara się zapisywać |
|
Korzysta z wybranego zapisu dźwięków podczas gry na instrumencie. |
Korzysta z wybranego zapisu dźwięków podczas gry na instrumencie. |
Stara się korzystać |
Na ogół stara się korzystać z wybranego zapisu dźwięków podczas gry na instrumencie. |
Nie stara się korzystać z wybranego zapisu dźwięków podczas gry na instrumencie. |
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek.
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA HIGIENY OSOBISTEJ I ZDROWIA |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto: Zawsze dba o higienę osobistą i czystość odzieży.
Doskonale wie i potrafi wyjaśnić, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna. |
Dba o higienę osobistą i czystość odzieży. |
Zazwyczaj dba |
Często dba o higienę osobistą i czystość odzieży. |
Zazwyczaj nie dba |
Nie radzi sobie |
Zawsze dostosowuje strój do pogody, pory roku i miejsca ćwiczeń. |
Dostosowuje strój do pogody, pory roku |
Na ogół dostosowuje strój do pogody, pory roku i miejsca ćwiczeń. |
Nie zawsze dostosowuje strój do pogody, pory roku i miejsca ćwiczeń. |
Nie dostosowuje stroju do pogody, pory roku |
|
Wie i potrafi wyjaśnić, jakie znaczenie dla zdrowia ma aktywność fizyczna. |
Wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma aktywność fizyczna. |
Rozumie potrzebę aktywności fizycznej, ale nie zawsze chętnie bierze udział |
Rozumie potrzebę aktywności fizycznej, ale nie zawsze chętnie bierze udział |
Rozumie potrzebę aktywności fizycznej, ale nie zawsze chętnie bierze udział |
|
OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ I RÓŻNYCH FORM REKREACYJNO-SPORTOWYCH Głównym kryterium oceniania ucznia będzie: postawa ucznia, jego osobiste zaangażowanie, indywidualny wysiłek. |
|||||
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
|
|
|
|
|
|
Opanował umiejętności na ocenę bardzo dobrą, ponadto: Sprawnie realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut. Umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa.
Przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczenia,sprawnie wykonuje przewrót w przód oraz skacze przez skakankę, bez problemu wykonuje przeskoki jednonóż z przyborem i na przyrządzie.
Doskonale posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją, jeździ na rowerze. Zawsze przestrzega zasad poruszania się po drogach.
Bardzo aktywnie bierze udział w zabawach, minigrach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły Zawsze wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa
Bardzo dba o prawidłową postawę ciała i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się Sprawnie posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. Samodzielnie potrafi wybrać bezpieczne miejsce zabaw i gier ruchowych, zawsze wie, do kogo zwrócić się o pomoc |
Realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut. Umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa. |
Realizuje marszobieg trwający co najmniej 10 minut. Stara się wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa. |
Realizuje marszobieg trwający co najmniej 5–6 minut. Nie zawsze potrafi wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa. |
Nie realizuje marszobiegu trwającego 5–6 minut. Nie potrafi wykonać próby siły mięśni brzucha oraz próby gibkości dolnego odcinka kręgosłupa. |
Nie realizuje marszobiegu trwającego 5–6 minut. Nie potrafi wykonać próby siły mięśni brzucha oraz próby gibkości dolnego odcinka kręgosłupa |
Przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń, prawidłowo wykonuje przewrót w przód oraz skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami, wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie. |
Zazwyczaj przyjmuje pozycje wyjściowe |
Nie zawsze przyjmuje pozycje wyjściowe |
Ma problemy z przyjmowaniem pozycji wyjściowych i ustawień do ćwiczeń, z pomocą nauczyciela wykonuje przewrót w przód, niesprawnie skacze przez skakankę, stara się poprawnie wykonywać przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami. Ma duże problemy z wykonaniem ćwiczeń równoważnych bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie. |
Nie przyjmuje pozycji wyjściowych i ustawień do ćwiczeń, nawet |
|
Bardzo dobrze posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją, jeździ na rowerze. Przestrzega zasad poruszania się po drogach. |
Posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją, jeździ na rowerze. Przestrzega zasad poruszania się po drogach. |
Radzi sobie z rzucaniem, chwytaniem piłki, jazdą na rowerze. Zdarza się, że nie przestrzega zasad poruszania się po drogach. |
Nie radzi sobie z rzucaniem, chwytaniem piłki, jazdą na rowerze. Zdarza się, że nie przestrzega zasad poruszania się po drogach. |
Nie rzuca, nie chwyta piłki, nie jeździ na rowerze. Najczęściej nie przestrzega zasad poruszania się po drogach. |
|
Aktywnie bierze udział w zabawach, minigrach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego. Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie |
Chętnie bierze udział w zabawach, minigrach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego. Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i stara się radzić sobie |
Radzi sobie w zabawach, ale ma czasami problemy z respektowaniem reguł i uznaniem porażki. Nie zawsze dba o prawidłową postawę ciała |
Często nie radzi sobie w zabawach, ma problemy z respektowaniem reguł i uznaniem porażki. Najczęściej nie dba |
Niechętnie bierze udział w zabawach, ma duże problemy z respektowaniem reguł |
|
Dba o prawidłową postawę ciała i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się |
Najczęściej dba |
Na ogół dba o prawidłową postawę ciała, przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych. |
Nie zawsze dba |
Nie dba o prawidłową postawę ciała i o przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych. |
|
Posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Nie zawsze posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem. Zdarza się, że na zajęciach bywa niezdyscyplinowany. |
Często nie posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaga stałej kontroli. Często bywa na zajęciach niezdyscyplinowany. |
Często nie posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaga stałej kontroli. Jest na zajęciach niezdyscyplinowany. |
|
Potrafi wybrać bezpieczne miejsce zabaw i gier ruchowych, wie, do kogo zwrócić się |
Często potrafi wybrać bezpieczne miejsce zabaw i gier ruchowych, wie do kogo zwrócić się o pomoc |
Na ogół potrafi wybrać bezpieczne miejsce zabaw i gier ruchowych, wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. |
Nie zawsze potrafi wybrać bezpieczne miejsce zabaw i gier ruchowych, wie do kogo zwrócić się |
Nie potrafi wybrać bezpiecznego miejsca zabaw i gier ruchowych, nie wie do kogo zwrócić się o pomoc |