Wymagania edukacyjne z przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa klasa VIII
Program nauczania edukacji dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej wydawnictwo Nowa Era Żyję i działam bezpiecznie
l.p. |
Dział |
Wymagania na poszczególne oceny |
||||
dopuszczający |
dostateczny |
dobry |
Bardzo dobry |
celujący |
||
Rozdział I Bezpieczeństwo państwa |
||||||
1. |
Bezpieczny obywatel, bezpieczny naród, bezpieczne państwo |
– definiuje bezpieczeństwo jako stan i jako proces – wymienia podmioty odpowiadające za bezpieczeństwo kraju i jego obywateli |
– wymienia rodzaje bezpieczeństwa |
– wymienia rodzaje i dziedziny bezpieczeństwa państwa |
– definiuje pojęcia ochrony i obrony narodowej |
|
2. |
Bezpieczeństwo Polski w stosunkach międzynarodowych |
– opisuje geopolityczne położenie Polski – omawia wybrane aspekty tego położenia dla bezpieczeństwa narodowego |
– wymienia wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa we współczesnym świecie |
– opisuje rolę organizacji międzynarodowych w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski – potrafi podać przykłady misji pokojowych w których brali udział Polacy |
– wymienia przykłady polskiej aktywności na rzecz zachowania bezpieczeństwa (w ONZ, OBWE, NATO) – wymienia wybrane zagrożenia dla bezpieczeństwa Polski |
– omawia historyczną ewolucję modelu bezpieczeństwa Polski – potrafi omówić najważniejsze cele głównych organizacji międzynarodowych do których należy Polska |
Rozdział II Postępowanie w sytuacjach zagrożeń |
||||||
3. |
Źródła zagrożeń |
– wymienia przykłady nadzwyczajnych zagrożeń – wymienia numery alarmowe w Polsce i przypisuje je odpowiednim służbom |
– omawia sposoby przeciwdziałania zagrożeniom |
– wymienia podmioty działające na rzecz zwalczania skutków zagrożeń i tworzące system ratownictwa w Polsce – dokonuje podziału zagrożeń ze względu na źródło ich pochodzenia |
– poszczególnym podmiotom ratowniczym przypisuje odpowiednie zadania |
|
4. |
Ostrzeganie o zagrożeniach i alarmowanie |
– rozróżnia sygnały alarmowe – omawia sposób ogłaszania i odwołania alarmów |
– wymienia rodzaje komunikatów ostrzegawczych – wymienia środki alarmowe podstawowe i zastępcze |
– wymienia sposoby przeciwdziałania panice |
– opisuje sposób zachowania się ludności po ogłoszeniu alarmu lub wydaniu komunikatu ostrzegawczego |
– charakteryzuje działanie i zadania systemu wykrywania skażeń i alarmowania |
5. |
Ewakuacja |
– wyjaśnia termin „ewakuacja” i omawia jej znaczenie |
– opisuje sposób zachowania się podczas ewakuacji z budynku – zna szkolną instrukcję ewakuacji |
– uzasadnia znaczenie przeciwdziałania panice i podporządkowania się poleceniom służb ratowniczych |
– opisuje sposób zaopatrywania w wodę i żywność podczas ewakuacji |
|
|
|
– rozpoznaje znaki ewakuacyjne i informacyjne |
|
– omawia zasady ewakuacji ludności i zwierząt z terenów zagrożonych |
– rozróżnia rodzaje i stopnie ewakuacji |
|
6. |
Zagrożenia pożarowe |
– rozpoznaje znaki ochrony przeciwpożarowej |
– wymienia główne przyczyny pożarów – opisuje zasady postępowania po dostrzeżeniu pożaru |
– opisuje sposób obsługi gaśnic i hydrantu wewnętrznego – omawia przeznaczenie podręcznego sprzętu gaśniczego i jego rozmieszczenie np. w szkole |
– wyjaśnia, jak gasić zarzewie ognia i odzież płonącą na człowieku – wie jak się zachować podczas zapalenia oleju na patelni |
|
7. |
Zagrożenia powodziowe |
– wymienia główne przyczyny powodzi i potrafi je opisać |
– wymienia zadania państwa w zakresie ochrony przeciwpowodziowej – wyjaśnia, jak należy się zachowywać w czasie powodzi – wymienia na czym polega ochrona przeciwpowodziowa |
– planuje niezbędne zapasy, które powinien zgromadzić dla swojej rodziny, aby przetrwać kilka dni w sytuacji kryzysowej – uzasadnia bezwzględny nakaz stosowania się do poleceń służb ratowniczych i sanitarnych w czasie powodzi – wie co należy zrobić w czasie ewakuacji |
– opisuje zasady postępowania po opadnięciu wód powodziowych – omawia pojęcie: stan ostrzegawczy, stan alarmowy, dekontaminacja, pogotowie przeciwpowodziowe, alarm powodziowy, |
|
8. |
Ekstremalne warunki pogodowe |
– wymienia pogodowe zagrożenia dla bezpieczeństwa człowieka |
– omawia sposoby ochrony przed niszczącymi skutkami upałów, wichury i gwałtownych burz |
– opisuje praktyczne sposoby przeciwdziałania zagrożeniom podczas intensywnych opadów śniegu oraz ekstremalnie niskich temperatur |
– potrafi scharakteryzować zagrożenia i zasady postępowania podczas: · intensywnych opadów śniegu · ekstremalnie niskich temperatur · upałów · wichur · gwałtownych burz |
|
9. |
Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Uwolnienie niebezpiecznych substancji chemicznych |
– wymienia główne przyczyny wypadków komunikacyjnych |
– opisuje zasady zachowania się po uwolnieniu substancji toksycznych – opisuje zagrożenia towarzyszące wypadkom |
– omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanym, ratownikowi, osobom postronnym na miejscu zdarzenia – wymienia czynności, które należy wykonać, aby ocenić sytuację na miejscu |
– opisuje zasady kodowania informacji na tablicach ADR – omawia podstawowe zasady postępowania ratownika w miejscu zdarzenia (wypadek komunikacyjny) |
– zna system segregacji rannych TRIAGE |
|
|
|
|
zdarzenia, i stosuje tę wiedzę w praktyce |
– wyjaśnia znaczenie terminów, kolizja, katastrofa, wypadek |
|
10. |
Zagrożenia terrorystyczne |
– definiuje pojęcie terroryzm – rozumie konieczność powiadamiania służb porządkowych (policji, straży miejskiej) o podejrzanie zachowujących się osobach lub podejrzanych przedmiotach zauważonych w miejscach publicznych |
– opisuje zasady zachowania się na wypadek: · strzelaniny · znalezienia się w sytuacji zakładniczej – zna główne przyczyny terroryzmu |
– opisuje zasady zachowania się na wypadek: · ataku bombowego · ataku gazowego · otrzymania podejrzanej przesyłki – wymienia najczęstsze akty terroru |
– omawia genezę i formy współczesnych aktów terroru |
|
11. |
Próbna ewakuacja |
– zna ogólne zasady postępowania po ogłoszeniu ewakuacji – rozpoznaje znaki ewakuacyjne, informacyjne i ochrony przeciwpożarowej |
– prawidłowo wykonuje nakazane czynności |
– wykazuje troskę o bezpieczeństwo własne i innych osób – zachowuje spokój i opanowanie |
– zna treść szkolnej instrukcji ewakuacji |
|
Rozdział III Podstawy pierwszej pomocy |
||||||
12. |
Podstawowe wiadomości z zakresu pierwszej pomocy |
– wyjaśnia termin „pierwsza pomoc” – określa prawny i moralny obowiązek niesienia pomocy poszkodowanym |
– wyjaśnia pojęcie „stan nagłego zagrożenia zdrowotnego” – wyjaśnia znaczenie czasu podczas udzielania pierwszej pomocy |
– opisuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia – zna główne stany nagłego zagrożenia zdrowotnego |
– wyjaśnia rolę układów: krążenia, nerwowego, oddechowego w utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych |
|
13. |
Postępowanie w miejscu zdarzenia |
– demonstruje bezpieczny sposób zdejmowania rękawiczek jednorazowych – zna numery alarmowe |
– poprawnie konstruuje komunikat wzywający pomoc fachową – wskazuje sposób zabezpieczenia się ratownika w kontakcie z poszkodowanym |
– podaje przykład aplikacji na telefon pomocnej w udzielaniu pierwszej pomocy – opisuje wybrane sposoby transportu osób przytomnych i nieprzytomnych |
– wymienia czynności, które na miejscu zdarzenia należy podjąć w trosce o bezpieczeństwo: świadka, ratownika, poszkodowanych, miejsca zdarzenia i pozostałych osób |
|
14. |
Pomoc osobie nieprzytomnej |
– wyjaśnia pojęcie „nagłe zatrzymanie krążenia” – ocenia stan świadomości poszkodowanego – umiejętnie stosuje folię NRC |
– ocenia bezpieczeństwo miejsca wypadku – udrażnia drogi oddechowe (rękoczynem czoło– żuchwa) |
– ocenia stan poszkodowanego wg schematu ABC – układa poszkodowanego nieprzytomnego, ale |
– wyjaśnia mechanizm niedrożności dróg oddechowych u osoby nieprzytomnej – potrafi przeprowadzić wywiad SAMPLE |
|
|
|
|
– sprawdza, czy poszkodowany oddycha – wymienia objawy utraty przytomności – wymienia ogniwa łańcucha przeżycia |
oddychającego, w pozycji bezpiecznej – wymienia główne przyczyny omdlenia – opisuje ogniwa łańcucha przeżycia |
– zapewnia poszkodowanemu ochronę termiczną – wyjaśnia, kiedy można zastosować odwrócony schemat CAB – udziela pierwszej pomocy w przypadku omdlenia – charakteryzuje objawy zwiastujące omdlenie |
|
15. |
Resuscytacja krążeniowo- -oddechowa |
– wymienia warunki i czynniki zapewniające realizację RKO na wysokim poziomie skuteczności – stosuje środki ochrony osobistej podczas wykonywania RKO |
– omawia algorytm ratowniczy RKO u dorosłych i dzieci – wymienia objawy NZK – zna przyczyny NZK |
– definiuje pojęcie „resuscytacja krążeniowo- oddechowa” – przedstawia zalety zastosowania AED w akcji ratowniczej |
– opisuje znaczenie RKO w akcji ratowniczej – opisuje działanie i obsługę automatycznego defibrylatora zewnętrznego – potrafi wykorzystać AED w praktyce – wykonuje pełen cykl RKO na manekinie dorosłego i niemowlęcia (samodzielnie i w parze) |
|
16. |
Apteczka pierwszej pomocy |
– omawia przeznaczenie i podstawowe typy apteczek pierwszej pomocy |
– wylicza przedmioty wchodzące w skład apteczki pierwszej pomocy: · samochodowej · turystycznej · domowej |
– proponuje improwizowane środki opatrunkowe, zależnie od rodzaju zranienia |
– opisuje zasady doboru i przechowywania składników apteczki pierwszej pomocy |
|
17. |
Tamowanie krwotoków |
– stosuje rękawiczki ochronne podczas opatrywania ran – bezpiecznie zdejmuje rękawiczki ochronne |
– wyjaśnia pojęcia: rana, krwotok, opatrunek uciskowy, opatrunek osłaniający |
– wymienia rodzaje krwotoków i charakteryzuje je – wykonuje w obrębie kończyny opatrunki uciskowe i osłaniające – wie kiedy może zastosować opaskę uciskową – potrafi opisać pierwszą pomoc przy krwotokach |
– wykonuje opatrunek zależnie od miejsca zranienia (inne niż kończyna) – demonstruje sposób tamowania krwotoku z nosa – potrafi wykonać opatrunek z ciałem obcym w ranie – potrafi założyć opaskę uciskową |
|
18. |
Złamania i zwichnięcia |
– zakłada temblak – podaje przykłady zapobiegania urazom |
– omawia zasady postępowania w przypadku podejrzenia urazów kręgosłupa |
– wyjaśnia pojęcia: złamanie, zwichnięcie, skręcenie |
– zna i stosuje zasady doraźnego unieruchomienia kości i stawów |
|
|
|
w domu, w pracy, podczas rekreacji i w sporcie |
– wie jakie są typowe objawy złamania – zna objawy zwichnięć i skręceń |
– opisuje najczęstsze okoliczności urazów kręgosłupa – wie jakie są rodzaje złamań |
– potrafi udzielić pomocy poszkodowanemu w przypadku złamań, zwichnięć i skręceń |
|
19. |
Oparzenia i odmrożenia |
– demonstruje sposób schładzania oparzonej kończyny |
– omawia zasady postępowania ratowniczego w przypadkach: · oparzeń termicznych – wie jak postępować w przypadku zapalenia oleju w kuchni |
– wyjaśnia pojęcia: oparzenie, udar słoneczny, udar cieplny, odmrożenie, wychłodzenie – omawia zasady postępowania ratowniczego w przypadkach: · oparzeń termicznych · oparzeń środkami chemicznymi · wychłodzenia organizmu i odmrożeń |
– proponuje skuteczne sposoby zapobiegania oparzeniom, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska domowego i małych dzieci – wymienia czynniki sprzyjające wychłodzeniu – zna stopnie oparzeń i odmrożeń i potrafi je scharakteryzować |
|
20. |
Inne groźne przypadki |
– omawia sposoby zapewnienia bezpieczeństwa ratownika w wypadkach: · zadławienia · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia · porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia |
- wie jakie są przyczyny: · zadławienia · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia · porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia |
– omawia objawy w przypadkach: · zadławienia · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia · porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia |
– omawia i stosuje w praktyce sposób udzielania pierwszej pomocy w przypadkach: · zadławienia § omawia schemat postępowania w przypadku zadławienia § wykonuje na manekinie rękoczyny ratunkowe w przypadku zadławienia § wymienia przykłady działań zapobiegających zadławieniu u małych dzieci · zawału serca · udaru mózgu · napadu padaczkowego · ciała obcego w oku · zatrucia · tonięcia |
|
|
|
|
|
|
· porażenia prądem · ukąszenia · użądlenia |
|
Rozdział IV Profilaktyka zdrowotna |
||||||
21. |
Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia |
– definiuje zdrowie – wymienia zachowania prozdrowotne – określa rzetelne źródła informacji o zdrowiu oraz świadczeniach i usługach medycznych – potrafi obliczyć współczynnik BMI |
– wymienia zachowania szkodliwe dla zdrowia (ryzykowne) i wskazuje te, które szczególnie często występują wśród nastolatków – analizuje i ocenia własne zachowania i możliwości związane ze zdrowiem |
– opisuje przewidywane skutki zachowań korzystnych i niekorzystnych dla zdrowia, zarówno te krótko-, jak i długofalowe – wymienia wyznaczniki stanu ludzkiego organizmu i opisuje sposoby ich kontrolowania – zna i omawia zasadę 3x30x130 – zna wpływ snu na organizm człowieka |
– wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym a społecznym – wymienia czynniki mające wpływ na zdrowie i różnicuje je na takie, które są niezależne od człowieka, i takie, na które ma on całkowity wpływ |
– proponuje indywidualny plan żywieniowy, treningowy, program aktywnego wypoczynku oraz inne, istotne działania, sprzyjające jego prawidłowemu funkcjonowaniu w środowisku przyrodniczym i społecznym |
22. |
Choroby cywilizacyjne |
– wymienia główne przyczyny chorób cywilizacyjnych |
– wymienia główne choroby cywilizacyjne z podziałem na choroby somatyczne i zdrowia psychicznego – zna definicję anoreksji i depresji |
– wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie – proponuje sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym |
– proponuje zestaw działań łagodzących skutki stresu – omawia objawy depresji, anoreksji i uzależnień behawioralnych – zna przykłady uzależnień behawioralnych i potrafi omówić kilka z nich |
|
23. |
Komunikacja interpersonalna w trosce o zdrowie |
– omawia znaczenie prawidłowej komunikacji interpersonalnej – wyjaśnia znaczenie terminów „komunikacja werbalna” i „komunikacja niewerbalna” |
– wymienia zasady asertywności, dobrej komunikacji – odmawia stanowczo i z zachowaniem wysokiej kultury |
– charakteryzuje strefy dystansu komunikacyjnego – buduje komunikaty asertywne – wymienia zasady aktywnego słuchania |
– wymienia i świadomie wykorzystuje elementy komunikacji niewerbalnej – proponuje rozwiązania spornych kwestii zgodnie z zasadami negocjacji – wymienia najczęstsze zakłócenia w komunikacji interpersonalnej oraz bariery komunikacyjne |
|
Uwagi dotyczące oceniania na każdym poziomie wymagań:
- aby uzyskać kolejną, wyższą ocenę, uczeń musi opanować zasób wiedzy i umiejętności z poprzedniego poziomu
- uczeń jest zobowiązany doskonalić umiejętność pierwszej pomocy przedmedycznej
Kryteria oceniania zostały opracowane na podstawie programu nauczania edukacji dla bezpieczeństwa Nowa Era autora Jarosława Słomy