Wymagania edukacyjne z geografii dla klasy 7
oparte na Programie nauczania geografii w szkole podstawowej – Planeta Nowa autorstwa Ewy Marii Tuz i Barbary Dziedzic
Wymagania na poszczególne oceny[1] |
||||||||||
konieczne (ocena dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna) |
rozszerzające (ocena dobra) |
dopełniające (ocena bardzo dobra) |
wykraczające (ocena celująca) |
||||||
1. Podstawy geografii. Rozdział dodatkowy[2] |
||||||||||
Uczeń: · wyjaśnia znaczenie terminu geografia · przedstawia podział nauk geograficznych · podaje wymiary Ziemi · wyjaśnia znaczenie terminów: siatka geograficzna, południk, równoleżnik, zwrotnik, długość geograficzna, szerokość geograficzna · wskazuje na globusie i na mapie południk: 0° i 180° oraz półkulę wschodnią i półkulę zachodnią · wskazuje na globusie i na mapie równik oraz półkule: północną i południową · wyjaśnia znaczenie terminów: mapa, skala, siatka kartograficzna, legenda mapy · wymienia elementy mapy · wymienia rodzaje skal · wyjaśnia znaczenie terminów: wysokość względna, wysokość bezwzględna, poziomica · odczytuje z mapy wysokość bezwzględną · podaje na podstawie atlasu nazwy map ogólnogeograficznych i tematycznych |
Uczeń: · przedstawia różnicę między geografią fizyczną a geografią społeczno-ekonomiczną • wymienia źródła informacji geograficznej • podaje cechy kształtu Ziemi • odczytuje wartości szerokości geograficznej zwrotników, kół podbiegunowych oraz biegunów • podaje cechy siatki geograficznej • określa położenie geograficzne punktów i obszarów na mapie • wyjaśnia różnicę między siatką kartograficzną a siatką geograficzną • szereguje skale od największej do najmniejszej • podaje różnicę między wysokością względną i wysokością bezwzględną • określa na podstawie rysunku poziomicowego cechy ukształtowania powierzchni terenu • charakteryzuje mapy ze względu na ich przeznaczenie |
Uczeń: · wyjaśnia, czym się zajmują poszczególne nauki geograficzne · przedstawia poglądy na kształt Ziemi · wymienia dowody na kulistość Ziemi · wymienia cechy południków i równoleżników · odczytuje długość i szerokość geograficzną na globusie i na mapie · odszukuje obiekty na mapie na podstawie podanych współrzędnych geograficznych · przedstawia skalę w postaci mianowanej i podziałki liniowej · wymienia metody prezentacji zjawisk na mapach · omawia sposoby przedstawiania rzeźby terenu na mapie · oblicza wysokości względne · omawia podział map ze względu na treść, skalę i przeznaczenie |
Uczeń: · podaje przykłady praktycznego zastosowania geografii • wyjaśnia różnicę między elipsoidą a geoidą • wyjaśnia znaczenie układu współrzędnych geograficznych • oblicza na podstawie współrzędnych geograficznych rozciągłość równoleżnikową i rozciągłość południkową • analizuje treści map wykonanych w różnych skalach • posługuje się skalą mapy do obliczania odległości w terenie i na mapie • omawia metody prezentacji zjawisk na mapach • charakteryzuje rzeźbę terenu na podstawie rysunku poziomicowego i mapy ogólnogeograficznej • odszukuje w atlasie mapy i określa ich przynależność do poszczególnych rodzajów |
Uczeń: · określa przedmiot badań poszczególnych nauk geograficznych • ocenia znaczenie umiejętności określania współrzędnych geograficznych w życiu człowieka • oblicza skalę mapy na podstawie odległości rzeczywistej między obiektami przedstawionymi na mapie • wskazuje możliwość praktycznego wykorzystania map w różnych skalach • interpretuje treści różnego rodzaju map i przedstawia ich zastosowanie
|
||||||
2. Środowisko przyrodnicze Polski |
||||||||||
Uczeń: · podaje cechy położenia Polski w Europie na podstawie mapy ogólnogeograficznej podaje całkowitą i administracyjną powierzchnię Polski • wskazuje na mapie geometryczny środek Polski • wymienia kraje sąsiadujące z Polską i wskazuje je na mapie • podaje długość granic z sąsiadującymi państwami • wyjaśnia znaczenie terminu geologia • wymienia najważniejsze wydarzenia geologiczne na obszarze Polski • wyjaśnia znaczenie terminów plejstocen i holocen • wyjaśnia znaczenie terminów krajobraz polodowcowy i rzeźba glacjalna • wymienia formy terenu utworzone na obszarze Polski przez lądolód skandynawski • wymienia pasy rzeźby terenu Polski i wskazuje je na mapie • wymienia główne rodzaje skał • wyjaśnia znaczenie terminów: pogoda, klimat, ciśnienie atmosferyczne, niż baryczny, wyż baryczny • wymienia cechy klimatu morskiego i klimatu kontynentalnego • wymienia elementy klimatu • wyjaśnia znaczenie terminu średnia dobowa wartość temperatury powietrza • wymienia czynniki, które warunkują zróżnicowanie temperatury powietrza i wielkość opadów w Polsce • wymienia rodzaje wiatrów · wyjaśnia znaczenie terminu przepływ · wyjaśnia znaczenie terminów system rzeczny, dorzecze, zlewisko • wskazuje na mapie główne rzeki Europy i Polski · określa na podstawie mapy ogólnogeograficznej położenie Morza Bałtyckiego • podaje główne cechy fizyczne Bałtyku • wyjaśnia znaczenie terminów: gleba, czynniki glebotwórcze, proces glebotwórczy, profil glebowy, poziomy glebowe • wymienia typy gleb w Polsce • wyjaśnia znaczenie terminu lesistość • wymienia różne rodzaje lasów w Polsce • wymienia formy ochrony przyrody w Polsce • wskazuje na mapie Polski parki narodowe
|
Uczeń: · omawia cechy położenia Europy i Polski na podstawie mapy ogólnogeograficznej · opisuje granicę między Europą a Azją na podstawie mapy ogólnogeograficznej Europy · odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na mapie Polski i Europy • wskazuje na mapie przebieg granic Polski • omawia na podstawie mapy płytową budowę litosfery • omawia proces powstawania gór • wymienia na podstawie mapy geologicznej ruchy górotwórcze w Europie i w Polsce • wymienia i wskazuje na mapie ogólnogeograficznej góry fałdowe, zrębowe oraz wulkaniczne w Europie i w Polsce • omawia zlodowacenia na obszarze Polski • opisuje nizinne i górskie formy polodowcowe • porównuje krzywą hipsograficzną Polski i Europy • dokonuje podziału surowców mineralnych • wymienia strefy klimatyczne świata na podstawie mapy tematycznej • podaje cechy przejściowości klimatu Polski • podaje zróżnicowanie długości okresu wegetacyjnego w Polsce na podstawie mapy tematycznej • opisuje wody Europy na podstawie mapy ogólnogeograficznej • rozpoznaje typy ujść rzecznych • charakteryzuje temperaturę wód oraz zasolenie Bałtyku na tle innych mórz świata • opisuje świat roślin i zwierząt Bałtyku · opisuje charakterystyczne typy gleb w Polsce • przedstawia na podstawie mapy tematycznej rozmieszczenie gleb na obszarze Polski • omawia na podstawie danych statystycznych wskaźnik lesistości Polski • omawia strukturę gatunkową lasów w Polsce • podaje przykłady rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i pomników przyrody na obszarze wybranego regionu · charakteryzuje wybrane parki narodowe w Polsce |
Uczeń: · oblicza rozciągłość południkową i rozciągłość równoleżnikową Europy i Polski · charakteryzuje na podstawie map geologicznych obszar Polski na tle struktur geologicznych Europy · opisuje cechy różnych typów genetycznych gór · przedstawia współczesne obszary występowania lodowców na Ziemi i wskazuje je na mapie ogólnogeograficznej świata · charakteryzuje działalność rzeźbotwórczą lądolodu i lodowców górskich na obszarze Polski · omawia na podstawie mapy ogólnogeograficznej cechy ukształtowania powierzchni Europy i Polski · opisuje rozmieszczenie surowców mineralnych w Polsce na podstawie mapy tematycznej · omawia warunki klimatyczne w Europie · charakteryzuje czynniki kształtujące klimat w Polsce · odczytuje wartości temperatury powietrza i wielkości opadów atmosferycznych z klimatogramów · wyjaśnia, na czym polega asymetria dorzeczy Wisły i Odry · opisuje na podstawie mapy cechy oraz walory Wisły i Odry · charakteryzuje i rozpoznaje typy wybrzeży Bałtyku · wyróżnia najważniejsze cechy wybranych typów gleb na podstawie profili glebowych · omawia funkcje lasów · omawia na podstawie mapy Polski przestrzenne zróżnicowanie lesistości w Polsce · ocenia rolę parków narodowych i innych form ochrony przyrody w zachowaniu naturalnych walorów środowiska przyrodniczego |
Uczeń: · rozróżnia konsekwencje położenia matematycznego, fizycznogeograficznego oraz geopolitycznego Polski · opisuje jednostki geologiczne Polski i podaje ich charakterystyczne cechy • określa na podstawie mapy geologicznej obszary poszczególnych fałdowań na terenie Europy i Polski • opisuje mechanizm powstawania lodowców • wykazuje pasowość rzeźby terenu Polski • przedstawia czynniki kształtujące rzeźbę powierzchni Polski • rozpoznaje główne skały występujące na terenie Polski • podaje przykłady gospodarczego wykorzystania surowców mineralnych w Polsce • opisuje pogodę kształtowaną przez główne masy powietrza napływające nad teren Polski • opisuje na podstawie map tematycznych rozkład temperatury powietrza oraz opadów atmosferycznych w Polsce • omawia niszczącą i budującą działalność Bałtyku • omawia procesy i czynniki glebotwórcze • opisuje typy zbiorowisk leśnych w Polsce • opisuje unikalne na skalę światową obiekty przyrodnicze objęte ochroną na terenie Polski · ocenia najważniejsze działania w zakresie ochrony środowiska |
Uczeń: · wykazuje konsekwencje rozciągłości południkowej i rozciągłości równoleżnikowej Polski i Europy · wykazuje zależność między występowaniem ruchów górotwórczych w Europie a współczesnym ukształtowaniem powierzchni Polski • wykazuje zależność między występowaniem zlodowaceń w Europie a współczesnym ukształtowaniem powierzchni Polski • opisuje wpływ wydobycia surowców mineralnych na środowisko przyrodnicze • wykazuje wpływ zmienności pogody w Polsce na rolnictwo, transport i turystykę • ocenia znaczenie gospodarcze rzek Polski • analizuje główne źródła zanieczyszczeń Morza Bałtyckiego • ocenia przydatność przyrodniczą i gospodarczą lasów w Polsce • podaje argumenty przemawiające za koniecznością zachowania walorów dziedzictwa przyrodniczego · planuje wycieczkę do parku narodowego lub rezerwatu przyrody
|
||||||
3. Ludność i urbanizacja w Polsce |
||||||||||
Uczeń: · wskazuje na mapie politycznej Europy największe i najmniejsze państwa Europy · wskazuje na mapie administracyjnej Polski poszczególne województwa i ich stolice · wyjaśnia znaczenie terminów: demografia, przyrost naturalny, współczynnik przyrostu naturalnego, współczynnik urodzeń, współczynnik zgonów · wymienia na podstawie danych statystycznych państwa o różnym współczynniku przyrostu naturalnego w Europie · wyjaśnia znaczenie terminów: piramida płci i wieku, średnia długość trwania życia · odczytuje dane dotyczące struktury płci i wieku oraz średniej długości trwania życia w Polsce na podstawie danych statystycznych • wyjaśnia znaczenie terminu wskaźnik gęstości zaludnienia • wymienia czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Polsce • wyjaśnia znaczenie terminów: migracja, emigracja, imigracja, saldo migracji, przyrost rzeczywisty, współczynnik przyrostu rzeczywistego • wyjaśnia różnicę między emigracją a imigracją • odczytuje dane dotyczące wielkości i kierunków emigracji z Polski • wymienia główne skupiska Polonii • wyjaśnia znaczenie terminu migracje wewnętrzne • wymienia przyczyny migracji wewnętrznych • wymienia mniejszości narodowe w Polsce • wskazuje na mapie Polski regiony zamieszkałe przez mniejszości narodowe • wyjaśnia znaczenie terminów: struktura zatrudnienia, struktura wykształcenia, bezrobocie, stopa bezrobocia, ludność aktywna zawodowo • odczytuje z danych statystycznych wielkość zatrudnienia w poszczególnych sektorach gospodarki • odczytuje z mapy zróżnicowanie przestrzenne bezrobocia w Polsce i w Europie • wyjaśnia znaczenie terminów: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji • odczytuje z danych statystycznych wskaźnik urbanizacji w Polsce i w wybranych krajach Europy · wyjaśnia znaczenie terminu miasto · wymienia największe miasta i wskazuje je na mapie Polski · wymienia funkcje miast |
Uczeń: · szereguje województwa pod względem powierzchni od największego do najmniejszego • prezentuje na podstawie danych statystycznych zmiany liczby ludności Polski po II wojnie światowej • omawia na podstawie wykresu przyrost naturalny w Polsce w latach 1946–2016 • omawia przestrzenne zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego w Polsce • omawia na podstawie danych statystycznych średnią długość trwania życia Polaków na tle europejskich społeczeństw · wyjaśnia przyczyny zróżnicowania gęstości zaludnienia w Europie i w Polsce · omawia na podstawie mapy tematycznej przestrzenne zróżnicowanie gęstości zaludnienia w Polsce · wymienia główne przyczyny migracji zagranicznych w Polsce · określa kierunki napływu imigrantów do Polski · podaje najważniejsze cechy migracji wewnętrznych w Polsce · charakteryzuje mniejszości narodowe, mniejszości etniczne i społeczności etniczne w Polsce · podaje przyczyny bezrobocia w Polsce · porównuje wielkość bezrobocia w Polsce i innych krajach europejskich na podstawie danych statystycznych · wymienia typy zespołów miejskich w Polsce i podaje ich przykłady · podaje różnicę między aglomeracją monocentryczną a policentryczną · podaje przyczyny rozwoju największych miast w Polsce · podaje przykłady miast o różnych funkcjach w Polsce
|
Uczeń: · omawia zmiany na mapie politycznej Europy w drugiej połowie XX w. • oblicza współczynnik przyrostu naturalnego • podaje przyczyny zróżnicowania przyrostu naturalnego w Europie i w Polsce • omawia czynniki wpływające na liczbę urodzeń w Polsce • porównuje udział poszczególnych grup wiekowych ludności w Polski na podstawie danych statystycznych • oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia Polski • opisuje na podstawie mapy cechy rozmieszczenia ludności w Polsce · opisuje skutki migracji zagranicznych w Polsce • porównuje przyrost rzeczywisty ludności w Polsce i w wybranych państwach Europy • omawia przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce • porównuje strukturę narodowościową ludności Polski z analogicznymi strukturami ludności w wybranych państwach europejskich • określa na podstawie danych statystycznych różnicę w strukturze zatrudnienia ludności w poszczególnych województwach • porównuje stopę bezrobocia w wybranych krajach europejskich • analizuje wskaźnik urbanizacji w Polsce i wybranych krajach Europy • analizuje rozmieszczenie oraz wielkość miast w Polsce • charakteryzuje funkcje wybranych miast w Polsce • omawia przyczyny rozwoju miast w Polsce
|
Uczeń: · omawia zmiany, które zaszły w podziale administracyjnym Polski po 1 stycznia 1999 r. • omawia na podstawie danych statystycznych uwarunkowania przyrostu naturalnego w Polsce na tle Europy • omawia strukturę płci i wieku ludności Polski na tle struktur wybranych państw europejskich na podstawie piramidy płci i wieku • omawia czynniki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze wpływające na rozmieszczenie ludności w wybranych państwach Europy i Polski · oblicza przyrost rzeczywisty i współczynnik przyrostu rzeczywistego Polsce • charakteryzuje skutki migracji wewnętrznych w Polsce • omawia przyczyny rozmieszczenia mniejszości narodowych w Polsce • przedstawia strukturę wyznaniową Polaków na tle innych państw Europy • omawia strukturę zatrudnienia wg działów gospodarki w poszczególnych województwach • omawia pozytywne i negatywne skutki urbanizacji • charakteryzuje przemiany współczesnych miast • omawia problemy mieszkańców dużych miast • analizuje wielkość miast w Polsce i ich rozmieszczenie wg grup wielkościowych • omawia przemiany współczesnych miast
|
Uczeń: · analizuje na podstawie dostępnych źródeł ekonomiczne skutki utrzymywania się niskich lub ujemnych wartości współczynnika przyrostu naturalnego w krajach Europy i Polski • analizuje konsekwencje starzenia się społeczeństwa europejskiego • analizuje skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Europie i w Polsce • ocenia skutki migracji zagranicznych w Polsce i w Europie • omawia na podstawie dostępnych źródeł problemy mniejszości narodowych w Europie i w Polsce · analizuje na podstawie dostępnych źródeł skutki bezrobocia w Polsce • omawia na podstawie dostępnych źródeł zmiany zachodzące w procesie urbanizacji w Polsce po II wojnie światowej
|
||||||
4. Rolnictwo i przemysł Polski |
||||||||||
Uczeń: · wymienia funkcje rolnictwa • wymienia warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Polsce • wymienia na podstawie map tematycznych regiony rolnicze w Polsce • wyjaśnia znaczenie terminów: plon, zbiór • wymienia główne uprawy w Polsce • wskazuje na mapie główne obszary upraw w Polsce • wyjaśnia znaczenie terminów: hodowla, pogłowie • wymienia główne zwierzęta gospodarskie w Polsce • wskazuje na mapie obszary hodowli zwierząt gospodarskich • dokonuje podziału przemysłu na sekcje i działy • wymienia funkcje przemysłu • wymienia źródła energii • wymienia typy elektrowni • wskazuje na mapie największe elektrownie w Polsce • wymienia największe porty morskie w Polsce i wskazuje je na mapie |
Uczeń: · opisuje warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Polsce · prezentuje na podstawie danych statystycznych strukturę wielkościową gospodarstw rolnych w Polsce · przedstawia znaczenie gospodarcze głównych upraw w Polsce · prezentuje na podstawie danych statystycznych strukturę upraw · wskazuje rejony warzywnictwa i sadownictwa w Polsce · przedstawia znaczenie gospodarcze produkcji zwierzęcej w Polsce · wymienia czynniki lokalizacji hodowli bydła, trzody chlewnej i drobiu w Polsce · omawia cechy polskiego przemysłu · wymienia przyczyny zmian w strukturze przemysłu Polski · lokalizuje na mapie Polski elektrownie cieplne, wodne i niekonwencjonalne · opisuje wielkość produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych · opisuje na podstawie danych statystycznych wielkość przeładunków w portach morskich Polski |
Uczeń: · przedstawia rolnictwo jako sektor gospodarki oraz jego rolę w rozwoju społeczno- -gospodarczym kraju • omawia regiony rolnicze o najkorzystniejszych warunkach do produkcji rolnej w Polsce • przedstawia strukturę użytkowania ziemi w Polsce na tle innych krajów Europy • prezentuje na podstawie danych statystycznych strukturę hodowli w Polsce • przedstawia przemysł jako sektor gospodarki i jego rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju • omawia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia przemysłu w Polsce • prezentuje na podstawie danych statystycznych strukturę produkcji energii elektrycznej w Polsce na tle wybranych krajów Europy • opisuje na podstawie danych statystycznych strukturę przeładunków w polskich portach morskich • opisuje strukturę połowów ryb w Polsce |
Uczeń: · omawia poziom mechanizacji i chemizacji rolnictwa w Polsce • charakteryzuje czynniki wpływające na rozmieszczenie upraw w Polsce • porównuje produkcję roślinną w Polsce na tle produkcji w innych krajach Europy • porównuje produkcję zwierzęcą w Polsce na tle produkcji w innych krajach Europy • omawia rozwój przemysłu w Polsce po II wojnie światowej • analizuje przyczyny i skutki restrukturyzacji polskiego przemysłu • omawia na podstawie dostępnych źródeł zmiany zachodzące współcześnie w polskiej energetyce • określa na podstawie dostępnych źródeł uwarunkowania rozwoju gospodarki morskiej w Polsce • omawia problemy przemysłu stoczniowego w Polsce |
Uczeń: · przedstawia korzyści dla polskiego rolnictwa wynikające z członkostwa naszego kraju w Unii Europejskiej • dokonuje na podstawie danych statystycznych analizy zmian pogłowia wybranych zwierząt gospodarskich w Polsce po 2000 r. i wyjaśnia ich przyczyny • przedstawia perspektywy rozwoju gospodarki morskiej w Polsce |
||||||
5. Usługi w Polsce |
||||||||||
Uczeń: · podaje przykłady różnych rodzajów usług w Polsce · wyjaśnia znaczenie terminu komunikacja · wyróżnia rodzaje transportu w Polsce · wskazuje na mapie Polski porty handlowe, śródlądowe oraz lotnicze · wyróżnia rodzaje łączności · wyjaśnia znaczenie terminów: turystyka, walory turystyczne, infrastruktura turystyczna · dokonuje podziału turystyki · wymienia i wskazuje na mapie regiony turystyczne Polski · wyjaśnia znaczenie terminów: eksport, import, bilans handlu zagranicznego · wymienia państwa będące głównymi partnerami handlowymi Polski
|
· Uczeń: · omawia zróżnicowanie usług w Polsce • omawia rodzaje transportu lądowego w Polsce • omawia na podstawie map tematycznych gęstość dróg kołowych i autostrad w Polsce • omawia na podstawie mapy tematycznej gęstość sieci kolejowej w Polsce • omawia na podstawie danych statystycznych morską flotę transportową w Polsce • omawia czynniki rozwoju turystyki • wymienia i wskazuje na mapie polskie obiekty, znajdujące się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO • omawia strukturę towarową handlu międzynarodowego
|
Uczeń: · przedstawia usługi jako sektor gospodarki oraz ich rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju • charakteryzuje udział poszczególnych rodzajów transportu w przewozach pasażerów i ładunków • omawia ruch pasażerski w portach lotniczych Polski • podaje przyczyny nierównomiernego dostępu do środków łączności na terenie Polski • charakteryzuje obiekty znajdujące się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO • charakteryzuje na przykładach walory turystyczne Polski • przedstawia przyczyny niskiego salda bilansu handlu zagranicznego w Polsce
|
Uczeń: · wyjaśnia przyczyny zróżnicowania sieci transportowej w Polsce • określa znaczenie transportu w rozwoju gospodarczym Polski • prezentuje na podstawie dostępnych źródeł problemy polskiego transportu wodnego i lotniczego • określa znaczenie łączności w rozwoju gospodarczym Polski • analizuje na podstawie dostępnych źródeł wpływy z turystyki w Polsce i w wybranych krajach Europy • ocenia na podstawie dostępnych źródeł atrakcyjność turystyczną wybranego regionu Polski • ocenia znaczenie handlu zagranicznego dla polskiej gospodarki
|
Uczeń: · ocenia na podstawie dostępnych źródeł poziom rozwoju turystyki zagranicznej w Polsce na tle innych krajów Europy • omawia na podstawie dostępnych źródeł zmiany, które zaszły w geograficznych kierunkach wymiany międzynarodowej Polski • podaje przykłady sukcesów polskich firm na arenie międzynarodowej
|
||||||
6. Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski |
||||||||||
Uczeń: · wymienia źródła zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego · podaje przyczyny kwaśnych opadów
|
Uczeń: · omawia rodzaje zanieczyszczeń i ich źródła
|
Uczeń: · charakteryzuje wpływ poszczególnych sektorów gospodarki na stan środowiska · wymienia źródła zanieczyszczeń komunalnych |
Uczeń: · analizuje na podstawie mapy tematycznej stan zanieczyszczeń wód śródlądowych · omawia skutki zanieczyszczeń środowiska naturalnego |
Uczeń: · ustala na podstawie dostępnych źródeł, jakie regiony w Polsce cechują się największym zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego
|
||||||
7. Relacje między elementami środowiska geograficznego |
||||||||||
Uczeń: • wyjaśnia znaczenie terminów: powódź, dolina rzeczna, koryto rzeczne, terasa zalewowa, sztuczny zbiornik wodny • wymienia przyczyny powodzi w Polsce · wymienia główne źródła energii w województwach pomorskim i łódzkim · wymienia przyczyny migracji do stref podmiejskich · wymienia przyczyny wyludniania się wsi oddalonych od dużych miast · wymienia podstawowe cechy gospodarki centralnie sterowanej i gospodarki rynkowej · wyjaśnia znaczenie terminów: centra logistyczne, spedycja • wymienia główne atrakcje turystyczne wybrzeża Bałtyku i Małopolski |
Uczeń: • opisuje zjawisko powodzi · wskazuje na mapie ogólnogeograficznej Polski obszary zagrożone powodzią · wskazuje na mapie Polski rozmieszczenie największych sztucznych zbiorników wodnych · podaje przyczyny rozwoju energetyki wiatrowej i słonecznej w województwach pomorskim i łódzkim · omawia przyczyny migracji do stref podmiejskich · wskazuje na mapie województw podlaskiego i zachodniopomorskiego obszary o dużym wzroście liczby ludności · omawia cechy gospodarki Polski przed 1989 r. i po nim · omawia na podstawie mapy sieć autostrad i dróg ekspresowych · wymienia rodzaje usług, które rozwijają się dzięki wzrostowi ruchu turystycznego
|
Uczeń: • wymienia czynniki sprzyjające powodziom w Polsce · określa rolę przeciwpowodziową sztucznych zbiorników · wyjaśnia wpływ warunków pozaprzyrodniczych na wykorzystanie OZE w województwach pomorskim i łódzkim · omawia na podstawie map tematycznych zmiany liczby ludności w strefach podmiejskich Krakowa i Warszawy · wskazuje na mapie województw podlaskiego i zachodniopomorskiego gminy o dużym spadku liczby ludności · analizuje współczynnik salda migracji na przykładzie województw zachodniopomorskiego i podlaskiego · omawia strukturę zatrudnienia w konurbacji katowickiej i aglomeracji łódzkiej przed 1989 r. · wymienia główne inwestycje przemysłowe we Wrocławiu i w jego okolicach · wskazuje na mapie tematycznej przykłady miejsc, w których przebieg autostrad i dróg ekspresowych sprzyja powstawaniu centrów logistycznych · wskazuje na mapie położenie głównych atrakcji wybrzeża Bałtyku i Małopolski
|
Uczeń: • analizuje konsekwencje stosowania różnych metod ochrony przeciwpowodziowej · omawia największe powodzie w Polsce i ich skutki · wymienia korzyści płynące z wykorzystania źródeł odnawialnych do produkcji energii · analizuje dane statystyczne dotyczące liczby farm wiatrowych w Łódzkiem i Pomorskiem · omawia wpływ migracji do stref podmiejskich na przekształcenie struktury demograficznej okolic Krakowa i Warszawy · określa zmiany w użytkowaniu i zagospodarowaniu stref podmiejskich na przykładzie Krakowa i Warszawy · wyjaśnia wpływ migracji na strukturę wieku ludności obszarów wiejskich · opisuje zmiany, jakie zaszły w strukturze produkcji po 1989 r. w konurbacji katowickiej i aglomeracji łódzkiej · omawia rolę transportu morskiego w rozwoju innych działów gospodarki · analizuje dane statystyczne dotyczące ruchu turystycznego nad Morzem Bałtyckim i w Krakowie · określa wpływ walorów przyrodniczych wybrzeża Bałtyku oraz dziedzictwa kulturowego Małopolski na rozwój turystyki na tych obszarach
|
Uczeń: • określa na wybranych przykładach wpływ wylesiania dorzeczy, regulacji koryt rzecznych, stanu wałów przeciwpowodziowych, zabudowy teras zalewowych i sztucznych zbiorników wodnych na wezbrania oraz występowanie i skutki powodzi w Polsce · analizuje na wybranych przykładach warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze sprzyjające produkcji energii ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych lub ograniczające tę produkcję oraz określa ich wpływ na rozwój energetyki · identyfikuje na wybranych przykładach związki między rozwojem dużych miast a zmianami w użytkowaniu i zagospodarowaniu terenu, stylu zabudowy oraz strukturze demograficznej w strefach podmiejskich · ukazuje na wybranych przykładach wpływ procesów migracyjnych na strukturę wieku i zmiany zaludnienia obszarów wiejskich · wykazuje na podstawie dostępnych źródeł wpływ przemian politycznych i gospodarczych w Polsce po 1998 r. na zmiany struktury zatrudnienia w wybranych regionach kraju · identyfikuje związki między przebiegiem autostrad a lokalizacją przedsiębiorstw przemysłowych oraz centrów logistycznych i handlowych na wybranym obszarze kraju · identyfikuje związki między transportem morskim a lokalizacją inwestycji przemysłowych i usługowych na przykładzie Trójmiasta |
||||||
8. Mój region i moja mała ojczyzna |
||||||||||
Uczeń: · wyjaśnia znaczenie terminu region • wskazuje położenie swojego regionu na mapie ogólnogeograficznej Polski • wymienia i wskazuje na mapie ogólnogeograficznej sąsiednie regiony • wymienia najważniejsze walory przyrodnicze regionu • wyjaśnia znaczenie terminu mała ojczyzna • wskazuje na mapie ogólnogeograficznej Polski, topograficznej lub na planie miasta obszar małej ojczyzny • przedstawia źródła informacji o małej ojczyźnie • wymienia walory środowiska geograficznego małej ojczyzny
|
Uczeń: · charakteryzuje środowisko przyrodnicze regionu oraz określa jego główne cechy na podstawie map tematycznych • rozpoznaje skały występujące w regionie miejsca zamieszkania • wyróżnia najważniejsze cechy gospodarki regionu na podstawie danych statystycznych i map tematycznych • określa obszar utożsamiany z własną małą ojczyzną jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym • rozpoznaje w terenie obiekty charakterystyczne dla małej ojczyzny i decydujące o jej atrakcyjności
|
Uczeń: · wyjaśnia uwarunkowania zróżnicowania środowiska przyrodniczego w swoim regionie • analizuje genezę rzeźby powierzchni swojego regionu • prezentuje główne cechy struktury demograficznej ludności regionu • prezentuje główne cechy gospodarki regionu • opisuje walory środowiska geograficznego małej ojczyzny • omawia historię małej ojczyzny na podstawie dostępnych źródeł
|
Uczeń: · przedstawia w dowolnej formie (np. prezentacji multimedialnej, plakatu, wystawy fotograficznej) przyrodnicze i kulturowe walory swojego regionu • prezentuje na podstawie informacji wyszukanych w różnych źródłach i w dowolnej formie (np. prezentacji multimedialnej, plakatu, wystawy fotograficznej) atrakcyjność osadniczą oraz gospodarczą małej ojczyzny jako miejsca zamieszkania i rozwoju określonej działalności gospodarczej
|
Uczeń: · podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego na arenie międzynarodowej • projektuje na podstawie wyszukanych informacji trasę wycieczki krajoznawczej po własnym regionie • wykazuje na podstawie obserwacji terenowych przeprowadzonych w wybranym miejscu własnego regionu zależności między elementami środowiska geograficznego • planuje wycieczkę po swojej małej ojczyźnie • projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności |
||||||
[1] Szarym kolorem oznaczono dodatkowe wymagania edukacyjnych.
[2] Rozdział dodatkowy Podstawy geografii w okresie przejściowym ułatwi uczniom po kursie przyrody zrozumienie treści dotyczących współrzędnych geograficznych oraz przećwiczenie najważniejszych umiejętności wykorzystywanych podczas pracy