Wymagania na poszczególne oceny szkolne
Ocena postępów ucznia jest wynikiem oceny stopnia opanowania jego umiejętności podstawowych i ponadpodstawowych.
W poniższej tabeli umiejętności te przypisane poszczególnym rozdziałom zostały odniesione do poszczególnych ocen szkolnych zgodnie z przyjętymi w programie
nauczania Matematyka założeniami, aby ocenę
- dopuszczającą otrzymywał uczeń, który nabył większość umiejętności sprzyjających osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
- dostateczną otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
- dobrą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych, niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
- bardzo dobrą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystywać w sytuacjach nietypowych oraz nabył niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
- celującą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystywać
w sytuacjach nietypowych.
Klasa 5
Temat |
Wymagania podstawowe |
Wymagania ponadpodstawowe |
|||
konieczne (ocena dopuszczająca) |
podstawowe (ocena dostateczna) |
rozszerzające (ocena dobra) |
dopełniające (ocena bardzo dobra) |
wykraczające (ocena celująca) |
|
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Dział 1. Liczby naturalne i dziesiętne. Działania na liczbach naturalnych i dziesiętnych. Uczeń: |
|||||
1. Zastosowania matematyki w sytuacjach praktycznych |
• liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej; • mnoży liczby naturalne jednocyfrowe; |
• dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe; szacuje wyniki działań; • mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową; |
|
• dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe w sytuacjach problemowych; |
|
2. Dodawanie i odejmowanie pisemne – powtórzenie |
• dodaje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie bez przekroczenia progu; • odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie bez przekroczenia progu; |
• dodaje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie; • odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie; |
|
|
|
3. Mnożenie i dzielenie pisemne – powtórzenie |
• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową pisemnie; • dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową pisemnie; |
|
|
|
|
4. Mnożenie pisemne liczb wielocyfrowych
|
• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną dwucyfrową pisemnie; |
• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną trzycyfrową pisemnie; • oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych; |
|
• mnoży liczby wielocyfrowe pisemnie (R); |
|
5. Dzielenie pisemne liczb przez liczby wielocyfrowe |
• dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną dwucyfrową pisemnie; |
• dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną trzycyfrową pisemnie; |
|
|
|
6. Wyrażenia arytmetyczne i zadania tekstowe I |
• stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; • czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe; |
• wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania; • dostrzega zależności między podanymi informacjami; • dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania; • do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; |
• stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań w wyrażeniach o skomplikowanej budowie;
|
• weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania; |
|
7. Zamiana jednostek. Liczby dziesiętne |
• zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr; • zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona; |
• zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;
|
|
|
|
8. Dodawanie pisemne liczb dziesiętnych |
• dodaje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach); |
• dodaje ułamki dziesiętne pisemnie; |
|
|
|
9. Odejmowanie pisemne liczb dziesiętnych |
• odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach); |
• odejmuje ułamki dziesiętne pisemnie; |
|
|
|
Powtórzenie 1 |
|||||
Dział 2. Ułamki zwykłe. Działania na ułamkach zwykłych. Uczeń: |
|||||
10. Cechy podzielności przez 2, 5, 10, 100 |
• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2; • rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 5, 10, 100; |
• stosuje cechy podzielności przez 2, 5, 10, 100; |
• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb; |
|
• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb; |
11. Cecha podzielności przez 4 |
• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 4; |
• stosuje cechy podzielności przez 4; |
• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb; |
|
• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb; |
12. Cechy podzielności przez 3 i 9 |
• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 3; • rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 9; |
• stosuje cechy podzielności przez 3, 9; |
• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb; |
|
• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb; |
13. Liczby pierwsze i złożone |
• rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa; • rozpoznaje liczbę złożoną, gdy na istnienie dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności; • rozpoznaje liczbę pierwszą jednocyfrową; • odpowiada na proste pytania dotyczące liczebności zbiorów różnych rodzajów liczb;
|
• rozpoznaje liczbę pierwszą dwucyfrową; • rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze; • znajduje największy wspólny dzielnik dwóch liczb naturalnych (NWD); • wyznacza najmniejszą wspólną wielokrotność dwóch liczb naturalnych (NWW) metodą rozkładu na czynniki; • rozpoznaje wielokrotności danej liczby; • odpowiada na pytania dotyczące liczebności zbiorów różnych rodzajów liczb; • rozkłada liczby naturalne na czynniki pierwsze, w przypadku gdy co najwyżej jeden z tych czynników jest liczbą większą niż 10; |
• rozkłada liczby na czynniki pierwsze (R); |
• stosuje rozkład liczby na czynniki pierwsze w sytuacjach typowych (R); |
• stosuje rozkład liczby na czynniki pierwsze w sytuacjach nietypowych (R); |
14. Sprowadzanie ułamków zwykłych do wspólnego mianownika |
• skraca i rozszerza ułamki zwykłe; |
• sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika; |
|
|
|
15. Porównywanie ułamków zwykłych |
• odczytuje ułamki zwykłe zaznaczone na osi liczbowej; |
• porównuje ułamki zwykłe; • zaznacza ułamki zwykłe na osi liczbowej; |
|
|
|
16. Dodawanie ułamków zwykłych |
• dodaje ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych; |
• dodaje ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane; |
|
|
|
17. Odejmowanie ułamków zwykłych |
• odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych; |
• odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane; |
|
|
|
18. Działania na ułamkach zwykłych |
• mnoży ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych;
|
• mnoży ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane; • oblicza ułamek danej liczby naturalnej; • oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; |
• oblicza ułamek danego ułamka (R); • oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; |
• oblicza ułamek liczby mieszanej (R);
|
|
Powtórzenie 2 |
|||||
Dział 3. Wielokąty. Uczeń: |
|||||
19. Klasyfikacja trójkątów. Własności trójkątów |
• rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne; • rozpoznaje i nazywa trójkąty równoboczne i równoramienne;
|
• ustala możliwość zbudowania trójkąta (na podstawie nierówności trójkąta); • stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta; • oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów; • w trójkącie równoramiennym wyznacza przy danym jednym kącie miary pozostałych kątów; • w trójkącie równoramiennym wyznacza przy danych obwodzie i długości jednego boku długości pozostałych boków; |
• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych; |
• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań w sytuacjach nietypowych;
|
• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań problemowych; |
20. Pole trójkąta |
• rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne; • rozpoznaje i nazywa trójkąty równoboczne i równoramienne; • stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń); • zamienia jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr; |
• znajduje odległość punktu od prostej; • oblicza pole trójkąta przedstawionego na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych; • oblicza pole trójkąta dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami;
|
• stosuje wzór na pole trójkąta do obliczenia długości jednego boku lub wysokości trójkąta;
|
|
|
21. Klasyfikacja czworokątów. Własności czworokątów |
• rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt; • rozpoznaje i nazywa romb, równoległobok; • rozpoznaje i nazywa trapez;
|
• zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta; • zna najważniejsze własności rombu, równoległoboku; • zna najważniejsze własności trapezu; • stosuje najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu; • oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów; |
|
|
• stosuje najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu w sytuacjach problemowych; |
22. Pole równoległoboku i rombu |
• oblicza pola: rombu i równoległoboku, przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym); • stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);
|
• oblicza pola: rombu i równoległoboku, w sytuacjach praktycznych; • oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów; |
• stosuje wzór na pole równoległoboku do obliczenia długości jednego boku lub wysokości w sytuacjach typowych; • stosuje wzór na pole rombu do obliczenia długości jednej przekątnej w sytuacjach typowych; |
• stosuje wzór na pole równoległoboku do obliczenia długości jednego boku lub wysokości w sytuacjach nietypowych; • stosuje wzór na pole rombu do obliczenia długości jednej przekątnej w sytuacjach nietypowych; |
|
23. Pole trapezu |
• oblicza pole trapezu przedstawionego na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym); • stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń); |
• oblicza pole trapezu w sytuacjach praktycznych; • oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów; |
• stosuje wzór na pole trapezu do obliczenia długości jednego boku lub wysokości; |
|
|
Powtórzenie 3 |
|||||
Dział 4. Ułamki dziesiętne. Działania na ułamkach dziesiętnych. Uczeń: |
|||||
24. Mnożenie liczb dziesiętnych |
• mnoży ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach); • mnoży ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach); |
• mnoży ułamki dziesiętne pisemnie; • oblicza kwadraty i sześciany ułamków dziesiętnych; |
• mnoży ułamki dziesiętne w pamięci (w prostych przykładach);
|
|
|
25. Dzielenie liczb dziesiętnych |
• dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach); • dzieli ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach); |
• dzieli ułamki dziesiętne pisemnie;
|
• dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w prostych przykładach);
|
|
|
26. Wyrażenia arytmetyczne i zadania tekstowe II |
|
• oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; • do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; |
• oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych o skomplikowanej budowie, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań; |
|
|
Powtórzenie 4 |
|||||
Dział 5. Figury geometryczne. Skala i plan. Bryły. Uczeń: |
|||||
27. Kąty wierzchołkowe i kąty przyległe |
• rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty; • rozpoznaje kąty wierzchołkowe i kąty przyległe; |
• stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta; |
• rozpoznaje kąt wklęsły i pełny (R); |
|
|
28. Plan, mapa, skala |
|
• oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali; • oblicza długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość; • do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; |
• wskazuje skalę, w której jeden odcinek jest obrazem drugiego; |
• stosuje własności odcinków przed stawionych w skali w sytuacjach typowych (R); |
• stosuje własności odcinków przed stawionych w skali w sytuacjach nietypowych (R); |
29. Prostopadłościan, sześcian |
• rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył; • wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór; |
• rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych; • rysuje siatki prostopadłościanów; • wykorzystuje podane zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu do wyznaczania długości poszczególnych krawędzi; |
• stosuje zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu w sytuacjach typowych; |
• rysuje siatki graniastosłupów (R); • stosuje zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu w sytuacjach nietypowych; |
|
Powtórzenie 5 |
|||||
Dział 6. Obliczenia upływu czasu. Uczeń: |
|||||
30. Obliczanie upływu czasu |
• wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach; • wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach; |
• szacuje wyniki działań; |
|
|
|