Ta strona używa plików cookies.          Bezpieczeństwo w sieci AKCEPTUJĘ
header1
header2
header3
header4

 

Wymagania na poszczególne oceny szkolne

Ocena postępów ucznia jest wynikiem oceny stopnia opanowania jego umiejętności podstawowych i ponadpodstawowych.

W poniższej tabeli umiejętności te przypisane poszczególnym rozdziałom zostały odniesione do poszczególnych ocen szkolnych zgodnie z przyjętymi w programie

nauczania Matematyka założeniami, aby ocenę

  • dopuszczającą otrzymywał uczeń, który nabył większość umiejętności sprzyjających osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
  • dostateczną otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
  • dobrą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych, niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
  • bardzo dobrą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystywać w sytuacjach nietypowych oraz nabył niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych,
  • celującą otrzymywał uczeń, który nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystywać

w sytuacjach nietypowych.

 

Klasa 5

Temat

Wymagania podstawowe

Wymagania ponadpodstawowe

konieczne

(ocena dopuszczająca)

podstawowe

(ocena dostateczna)

rozszerzające

(ocena dobra)

dopełniające

(ocena bardzo dobra)

wykraczające

(ocena celująca)

 

2

3

4

5

6

Dział 1. Liczby naturalne i dziesiętne. Działania na liczbach naturalnych i dziesiętnych. Uczeń:

1. Zastosowania matematyki w sytuacjach praktycznych

• liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej;

• mnoży liczby naturalne jednocyfrowe;

• dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe;

szacuje wyniki działań;

• mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową;

 

• dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe w sytuacjach problemowych;

 

2. Dodawanie i odejmowanie pisemne – powtórzenie

• dodaje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie bez przekroczenia progu;

• odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie bez przekroczenia progu;

• dodaje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie;

• odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe pisemnie;

 

 

 

3. Mnożenie i dzielenie pisemne – powtórzenie

• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową pisemnie;

• dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową pisemnie;

 

 

 

 

4. Mnożenie pisemne liczb wielocyfrowych

 

• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną dwucyfrową pisemnie;

• mnoży liczbę naturalną przez liczbę naturalną trzycyfrową pisemnie;

• oblicza kwadraty i sześciany liczb naturalnych;

 

• mnoży liczby wielocyfrowe pisemnie (R);

 

5. Dzielenie pisemne liczb przez liczby wielocyfrowe

• dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną dwucyfrową pisemnie;

• dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną trzycyfrową pisemnie;

 

 

 

6. Wyrażenia arytmetyczne i zadania tekstowe I

• stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

• czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe;

• wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;

• dostrzega zależności między podanymi informacjami;

• dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania;

• do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;

• stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań w wyrażeniach o skomplikowanej budowie;

 

• weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania;

 

7. Zamiana jednostek. Liczby dziesiętne

• zamienia i prawidłowo stosuje jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr;

• zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, kilogram, dekagram, tona;

• zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego i odwrotnie;

 

 

 

 

8. Dodawanie pisemne liczb dziesiętnych

• dodaje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach);

• dodaje ułamki dziesiętne pisemnie;

 

 

 

9. Odejmowanie pisemne liczb dziesiętnych

• odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach);

• odejmuje ułamki dziesiętne pisemnie;

 

 

 

Powtórzenie 1

Dział 2. Ułamki zwykłe. Działania na ułamkach zwykłych. Uczeń:

10. Cechy podzielności przez 2, 5, 10, 100

• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2;

• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 5, 10, 100;

• stosuje cechy podzielności przez 2, 5, 10, 100;

• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb;

 

• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb;

11. Cecha podzielności przez 4

• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 4;

• stosuje cechy podzielności przez 4;

• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb;

 

• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb;

12. Cechy podzielności przez 3 i 9

• rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 3; • rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 9;

• stosuje cechy podzielności przez 3, 9;

• prowadzi proste rozumowania nt. podzielności liczb;

 

• prowadzi rozumowania nt. podzielności liczb;

13. Liczby pierwsze i złożone

• rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa;

• rozpoznaje liczbę złożoną, gdy na istnienie dzielnika wskazuje poznana cecha podzielności;

• rozpoznaje liczbę pierwszą jednocyfrową;

• odpowiada na proste pytania dotyczące liczebności zbiorów różnych rodzajów liczb;

 

 

• rozpoznaje liczbę pierwszą dwucyfrową;

• rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze;

• znajduje największy wspólny dzielnik dwóch liczb naturalnych (NWD);

• wyznacza najmniejszą wspólną wielokrotność dwóch liczb naturalnych (NWW) metodą rozkładu na czynniki;

• rozpoznaje wielokrotności danej liczby;

• odpowiada na pytania dotyczące liczebności zbiorów różnych rodzajów liczb;

• rozkłada liczby naturalne na czynniki pierwsze, w przypadku gdy co najwyżej jeden z tych czynników jest liczbą większą niż 10;

• rozkłada liczby na czynniki pierwsze (R);

• stosuje rozkład liczby na czynniki pierwsze w sytuacjach typowych (R);

• stosuje rozkład liczby na czynniki pierwsze w sytuacjach nietypowych (R);

14. Sprowadzanie ułamków zwykłych do wspólnego mianownika

• skraca i rozszerza ułamki zwykłe;

• sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika;

 

 

 

15. Porównywanie ułamków zwykłych

• odczytuje ułamki zwykłe zaznaczone na osi liczbowej;

• porównuje ułamki zwykłe;

• zaznacza ułamki zwykłe na osi liczbowej;

 

 

 

16. Dodawanie ułamków zwykłych

• dodaje ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych;

• dodaje ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane;

 

 

 

17. Odejmowanie ułamków zwykłych

• odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych;

• odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane;

 

 

 

18. Działania na ułamkach zwykłych

• mnoży ułamki zwykłe o mianownikach jednocyfrowych;

 

• mnoży ułamki zwykłe o mianownikach dwucyfrowych, a także liczby mieszane;

• oblicza ułamek danej liczby naturalnej;

• oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

• oblicza ułamek danego ułamka (R);

• oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

• oblicza ułamek liczby mieszanej (R);

 

 

Powtórzenie 2

Dział 3. Wielokąty. Uczeń:

19. Klasyfikacja trójkątów. Własności trójkątów

• rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;

• rozpoznaje i nazywa trójkąty równoboczne i równoramienne;

 

• ustala możliwość zbudowania trójkąta (na podstawie nierówności trójkąta);

• stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta;

• oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów;

• w trójkącie równoramiennym wyznacza przy danym jednym kącie miary pozostałych kątów;

• w trójkącie równoramiennym wyznacza przy danych obwodzie i długości jednego boku długości pozostałych boków;

• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań w sytuacjach typowych;

• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań w sytuacjach nietypowych;

 

• stosuje nierówność trójkąta do rozwiązywania zadań problemowych;

20. Pole trójkąta

• rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;

• rozpoznaje i nazywa trójkąty równoboczne i równoramienne;

• stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);

• zamienia jednostki długości: metr, centymetr, decymetr, milimetr, kilometr;

• znajduje odległość punktu od prostej;

• oblicza pole trójkąta przedstawionego na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych;

• oblicza pole trójkąta dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami;

 

• stosuje wzór na pole trójkąta do obliczenia długości jednego boku lub wysokości trójkąta;

 

 

 

21. Klasyfikacja czworokątów. Własności czworokątów

• rozpoznaje i nazywa kwadrat, prostokąt;

• rozpoznaje i nazywa romb, równoległobok;

• rozpoznaje i nazywa trapez;

 

• zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta;

• zna najważniejsze własności rombu, równoległoboku;

• zna najważniejsze własności trapezu;

• stosuje najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu;

• oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów;

 

 

• stosuje najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu w sytuacjach problemowych;

22. Pole równoległoboku i rombu

• oblicza pola: rombu i równoległoboku, przedstawionych na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym);

• stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);

 

• oblicza pola: rombu i równoległoboku, w sytuacjach praktycznych;

• oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów;

• stosuje wzór na pole równoległoboku do obliczenia długości jednego boku lub wysokości w sytuacjach typowych;

• stosuje wzór na pole rombu do obliczenia długości jednej przekątnej w sytuacjach typowych;

• stosuje wzór na pole równoległoboku do obliczenia długości jednego boku lub wysokości w sytuacjach nietypowych;

• stosuje wzór na pole rombu do obliczenia długości jednej przekątnej w sytuacjach nietypowych;

 

23. Pole trapezu

• oblicza pole trapezu przedstawionego na rysunku (w tym na własnym rysunku pomocniczym);

• stosuje jednostki pola: m², cm², km², mm², dm² (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);

• oblicza pole trapezu w sytuacjach praktycznych;

• oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów;

• stosuje wzór na pole trapezu do obliczenia długości jednego boku lub wysokości;

 

 

Powtórzenie 3

Dział 4. Ułamki dziesiętne. Działania na ułamkach dziesiętnych. Uczeń:

24. Mnożenie liczb dziesiętnych

• mnoży ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach);

• mnoży ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);

• mnoży ułamki dziesiętne pisemnie;

• oblicza kwadraty i sześciany ułamków dziesiętnych;

• mnoży ułamki dziesiętne w pamięci (w prostych przykładach);

 

 

 

25. Dzielenie liczb dziesiętnych

• dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w najprostszych przykładach);

• dzieli ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach);

• dzieli ułamki dziesiętne pisemnie;

 

• dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w prostych przykładach);

 

 

 

26. Wyrażenia arytmetyczne i zadania tekstowe II

 

• oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

• do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;

• oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych o skomplikowanej budowie, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań;

 

 

Powtórzenie 4

Dział 5. Figury geometryczne. Skala i plan. Bryły. Uczeń:

27. Kąty wierzchołkowe i kąty przyległe

• rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty;

• rozpoznaje kąty wierzchołkowe i kąty przyległe;

• stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta;

• rozpoznaje kąt wklęsły i pełny (R);

 

 

28. Plan, mapa, skala

 

• oblicza rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali;

• oblicza długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość;

• do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody;

• wskazuje skalę, w której jeden odcinek jest obrazem drugiego;

• stosuje własności odcinków przed stawionych w skali w sytuacjach typowych (R);

• stosuje własności odcinków przed stawionych w skali w sytuacjach nietypowych (R);

29. Prostopadłościan, sześcian

• rozpoznaje graniastosłupy proste w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;

• wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór;

• rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych;

• rysuje siatki prostopadłościanów;

• wykorzystuje podane zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu do wyznaczania długości poszczególnych krawędzi;

• stosuje zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu w sytuacjach typowych;

• rysuje siatki graniastosłupów (R);

• stosuje zależności między długościami krawędzi prostopadłościanu w sytuacjach nietypowych;

 

Powtórzenie 5

Dział 6. Obliczenia upływu czasu. Uczeń:

30. Obliczanie upływu czasu

• wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;

• wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;

• szacuje wyniki działań;