PLAN REALIZACJI MATERIAŁU NAUCZANIA Z MATEMATYKI
W KLASIE VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
WRAZ Z OKREŚLENIEM WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
OPRACOWANO NA PODSTAWIE PROGRAMU MATEMATYKA Z PLUSEM I PODRĘCZNIKA O NR DOP. 780/4/2017
OBOWIĄZUJĄCY ZESTAW PODRĘCZNIKÓW WYDANYCH PRZEZ GWO
- Matematyka 7. Podręcznik do klasy siódmej szkoły podstawowej, praca zbiorowa pod red. M. Dobrowolskiej
- Matematyka 7. Zeszyt ćwiczeń, M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński
- Matematyka 7. Ćwiczenia podstawowe, J. Lech
- Matematyka 7. Zbiór zadań, M. Braun, J. Lech, M. Pisarski
KSIĄŻKI I MATERIAŁY POMOCNICZE WYDANE PRZEZ GWO
- Matematyka 7. Podręcznik do klasy siódmej szkoły podstawowej. Wersja dla nauczyciela, praca zbiorowa pod red. M Dobrowolskiej
- Matematyka 7. Lekcje powtórzeniowe, M. Grochowalska
- Matlandia 7.Ćwiczenia interaktywne – program online
- Matematyka 7. Kompozytor klasówek i kart pracy – program online
4 godziny tygodniowo, czyli 125 godzin w ciągu roku
POZIOMY WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH:
K - konieczny ocena dopuszczająca (2)
P - podstawowy ocena dostateczna (3)
R - rozszerzający ocena dobra (4)
D - dopełniający ocena bardzo dobra (5)
W - wykraczający ocena celująca (6)
Umiejętności spoza nowej podstawy programowej zaznaczono szarym paskiem.
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA (14-19 h)
TEMAT ZAJĘĆ
|
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
Zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi i ocenianiem |
Uczeń: · zna podręcznik i zeszyt ćwiczeń, z których będzie korzystał w ciągu roku szkolnego na lekcjach matematyki (K) · zna PSO (K) |
Uczeń:
|
Liczby.
|
· rozumie rozszerzenie osi liczbowej na liczby ujemne (K) · umie porównywać liczby wymierne (K-P) · umie zaznaczać liczbę wymierną na osi liczbowej (K) · umie znajdować liczbę wymierną leżącą pomiędzy dwiema danymi na osi liczbowej (P) · umie zamieniać ułamek zwykły na dziesiętny i odwrotnie (K-P) |
· umie znajdować liczby spełniające określone warunki (R) · umie porządkować liczby wymierne (R) |
Rozwinięcia dziesiętne liczb wymiernych. |
· zna pojęcia: rozwinięcie dziesiętne skończone, nieskończone, okres (K) · umie zapisać liczby wymierne w postaci rozwinięć dziesiętnych skończonych i rozwinięć dziesiętnych nieskończonych okresowych (K-P) · umie porównywać liczby wymierne (P) · umie określić na podstawie rozwinięcia dziesiętnego, czy dana liczba jest liczbą wymierną (P) |
· zna warunek konieczny zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny skończony (R) · umie przedstawić rozwinięcie dziesiętne nieskończone okresowe w postaci ułamka zwykłego (R-D) · umie porządkować liczby wymierne (R)
|
Zaokrąglanie liczb. Szacowanie wyników. |
· zna sposób zaokrąglania liczb (K) · rozumie potrzebę zaokrąglania liczb (K-P) · umie zaokrąglić liczbę do danego rzędu (K-P) · umie zaokrąglić liczbę o rozwinięciu dziesiętnym nieskończonym okresowym do danego rzędu (P) · umie szacować wyniki działań (K-P) |
· umie dokonać porównań poprzez szacowanie w zadaniach tekstowych (R) · umie znajdować liczby spełniające określone warunki (R-W) |
Dodawanie i odejmowanie liczb dodatnich. |
· zna algorytm dodawania i odejmowania liczb wymiernych dodatnich (K) · umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane w jednakowej postaci (K) · umie dodawać i odejmować liczby wymierne dodatnie zapisane w różnych postaciach (P) |
· umie rozwiązywać nietypowe zadania na zastosowanie dodawania i odejmowania liczb wymiernych (R-D)
|
Mnożenie i dzielenie liczb dodatnich. |
· zna algorytm mnożenia i dzielenia liczb wymiernych dodatnich (K) · umie podać odwrotność liczby (K) · umie mnożyć i dzielić przez liczbę naturalną (K) · umie mnożyć i dzielić liczby wymierne dodatnie (P) · umie obliczać ułamek danej liczby naturalnej (K) · umie obliczać liczbę na podstawie danego jej ułamka (P) |
· umie zamieniać jednostki długości, masy (R) · zna przedrostki mili i kilo (R) · umie zamieniać jednostki długości na mikrony i jednostki masy na karaty (R)
|
Wyrażenia arytmetyczne. |
· zna kolejność wykonywania działań (K) · umie wykonywać działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich (P) |
· umie wykonywać działania łączne na liczbach wymiernych dodatnich (R) · umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających większą liczbę działań (R-D) · umie zapisać podane słownie wyrażenia arytmetyczne i obliczać jego wartość (R) · umie tworzyć wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i obliczać ich wartość (R-W) |
Działania na liczbach dodatnich i ujemnych. |
· umie dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić dwie liczby (K) · umie określić znak liczby będącej wynikiem dodawania lub odejmowania dwóch liczb wymiernych (P) · zna pojęcie liczb przeciwnych (K) · umie obliczać kwadraty i sześciany i liczb wymiernych (P) · umie stosować prawa działań (P) |
· umie stosować prawa działań (R) · umie obliczać wartości wyrażeń arytmetycznych (P-D) · umie uzupełniać brakujące liczby w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu tak, by otrzymać ustalony wynik (R) · umie wstawiać nawiasy tak, by otrzymać żądany wynik (D) · umie obliczać wartości ułamków piętrowych (W) |
Oś liczbowa. Odległość liczb na osi liczbowej. |
· umie odczytać z osi liczbowej liczby spełniające określony warunek (K) · umie opisać zbiór liczb za pomocą nierówności (K) · umie zaznaczyć na osi liczbowej liczby spełniające określoną nierówność (K-P) · umie zapisać nierówność, jaką spełniają liczby z zaznaczonego na osi liczbowej zbioru (P) · zna pojęcie odległości między dwiema liczbami na osi liczbowej (K) · umie na podstawie rysunku osi liczbowej określić odległość między liczbami (K) · umie obliczyć odległość między liczbami na osi liczbowej (P) |
· umie zaznaczać na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności (R-D) · umie znaleźć liczby znajdujące się w określonej odległości na osi liczbowej od danej liczby (R-D) · umie wykorzystywać wartość bezwzględną do obliczeń odległości liczb na osi liczbowej (R-W) · umie znaleźć rozwiązanie równania z wartością bezwzględną (R-W)
|
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 2. PROCENTY (17 – 21 h)
Procenty i ułamki.
|
· zna pojęcie procentu (K) · rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym (K) · umie wskazać przykłady zastosowań procentów w życiu codziennym (K) · umie zamienić procent na ułamek (K) · umie zamienić ułamek na procent (K-P) · umie zamienić liczbę wymierną na procent (P) · umie określić procentowo zaznaczoną część figury (K-P) i zaznaczyć procent danej figury (K-P) |
· zna pojęcie promila (R) · umie zamieniać ułamki, procenty na promile i odwrotnie (R) |
Diagramy procentowe.
|
· zna pojęcie diagramu procentowego (K) · rozumie potrzebę stosowania diagramów do wizualizacji informacji (P) · umie z diagramów odczytać potrzebne informacje (K-P) |
· potrafi wybrać z diagramu informacje i je zinterpretować (R-D) · potrafi zobrazować dowolnym diagramem wybrane informacje (R-D) |
Jaki to procent? |
· zna sposób obliczania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (P) · umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (P) |
· umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba (R-W) |
Obliczanie procentu danej liczby. |
· umie obliczyć procent danej liczby (K-P) |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania procentu danej liczby (R-W) · umie wykorzystać diagramy do rozwiązywania zadań tekstowych (R-W) |
Podwyżki i obniżki.
|
· rozumie pojęcia podwyżka (obniżka) o pewien procent (K) · wie, jak obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent (K) · umie obliczyć podwyżkę (obniżkę) o pewien procent (K-P) |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania podwyżek i obniżek o pewien procent (R-W) |
Obliczanie liczby, gdy dany jest jej procent. |
· wie jak obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (P) · umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (P) |
· umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentu (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące obliczania liczby na podstawie jej procentu (R-W) |
O ile procent więcej, o ile mniej. Punkty procentowe. |
· zna i rozumie określenie punkty procentowe (P) |
· umie obliczyć, o ile procent jest większa (mniejsza) liczba od danej (R) · umie zastosować powyższe obliczenia w zdaniach tekstowych (R-W) |
Obliczenia procentowe. |
· umie rozwiązywać zadania związane z procentami (P)
|
· umie odczytać z diagramu informacje potrzebne w zadaniu (R-D) · umie rozwiązywać zadania związane z procentami (R-D) · umie stosować własności procentów w sytuacji ogólnej (W) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE (19 – 24 h)
Proste i odcinki. |
· zna podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek (K) · zna pojęcie prostych prostopadłych i równoległych (K) · umie kreślić proste i odcinki prostopadłe przechodzące przez dany punkt (P) · umie konstruować odcinek przystający do danego (K) · umie podzielić odcinek na połowy (P) · wie, jak obliczyć odległość punktu od prostej i odległość pomiędzy prostymi (P) · zna warunek współliniowości trzech punktów (P) |
· umie kreślić proste i odcinki równoległe przechodzące przez dany punkt (R) · umie obliczyć odległość punktu od prostej i odległość pomiędzy prostymi (R) · umie sprawdzić współliniowość trzech punktów (R)
|
Kąty. |
· zna pojęcie kąta (K) · zna pojęcie miary kąta (K) · zna rodzaje kątów (K-P) · umie konstruować kąt przystający do danego (K) · zna nazwy kątów utworzonych przez dwie przecinające się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema prostymi równoległymi przeciętymi trzecią prostą i związki pomiędzy nimi (K-P) · umie obliczyć miary katów przyległych (wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych), gdy dana jest miara jednego z nich (P) |
· umie kreślić geometryczną sumę i różnicę kątów (R) · umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów (R) · umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów (R-W) |
Trójkąty. |
· zna pojęcie wielokąta (K) · zna sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta (K) · umie kreślić poszczególne rodzaje trójkątów (K-P) · umie obliczać na podstawie rysunku miary kątów w trójkącie (P-R) · zna nierówność trójkąta AB+BC≥AC (P) · umie sprawdzić, czy z danych odcinków można zbudować trójkąt (P) |
· rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów (R) · umie klasyfikować trójkąty ze względu na boki i kąty (R) · umie wybrać z danego zbioru odcinki, z których można zbudować trójkąt (R-D) · umie stosować zależności między bokami (kątami) w trójkącie podczas rozwiązywania zadań tekstowych (R-W) |
Przystawanie trójkątów. |
· zna definicję figur przystających (K) · zna cechy przystawania trójkątów (P) · umie wskazać figury przystające (K) · umie konstruować trójkąt o danych trzech bokach (P) · umie rozpoznawać trójkąty przystające (P-R)
|
· umie konstruować trójkąt o danych dwóch bokach i kącie między nimi zawartym (R) · umie konstruować trójkąt, gdy dany jest bok i dwa kąty do niego przyległe (D) · umie rozwiązywać zadania konstrukcyjne (R-W) · umie uzasadniać przystawanie trójkątów (R-D) |
Czworokąty. |
· zna definicję prostokąta i kwadratu (K) · zna definicję trapezu, równoległoboku i rombu (P) · umie rozróżniać poszczególne rodzaje czworokątów (K) · umie podać własności czworokątów (P) · umie rysować przekątne czworokątów (K) · umie rysować wysokości czworokątów (K – P) · umie obliczać miary katów w poznanych czworokątach (P) · umie obliczać obwody narysowanych czworokątów (P) |
· rozumie zasadę klasyfikacji czworokątów (R) · umie klasyfikować czworokąty ze względu na boki i kąty (R) · umie stosować własności czworokątów do rozwiązywania zadań (R-W)
|
Wielokąty foremne. |
· zna pojęcie wielokąta foremnego (K) · rozumie własności wielokątów foremnych (P) · umie konstruować sześciokąt i ośmiokąt foremny (P) · umie obliczyć miarę kąta wewnętrznego wielokąta foremnego (P) |
· umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z wielokątami foremnymi (D-W) |
Pole prostokąta. Jednostki pola. |
· zna jednostki miary pola (K) · zna zależności pomiędzy jednostkami pola (K-P) · umie zamieniać jednostki (P) · zna wzór na pole prostokąta (K) · zna wzór na pole kwadratu (K) · umie obliczać pole prostokąta, którego boki są wyrażone w tych samych jednostkach (K) i różnych jednostkach (P) |
· umie zamieniać jednostki (R) · umie rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące pola prostokąta (R-D) |
Pola wielokątów. |
· zna wzory na obliczanie pól powierzchni wielokątów (K) · umie obliczać pola wielokątów (K) |
· umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów na płaszczyźnie (R-D) · umie obliczać pola wielokątów (R-W) |
Układ współrzędnych. |
· umie narysować układ współrzędnych (K) · zna pojęcie układu współrzędnych (K) · umie odczytać współrzędne punktów (K) · umie zaznaczyć punkty o danych współrzędnych (K) · umie rysować odcinki w układzie współrzędnych (K) · umie rysować wielokąty w układzie współrzędnych (P) · umie obliczyć długość odcinka równoległego do jednej z osi układu (P) |
· umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z obliczaniem pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych (R-D) · umie wyznaczyć współrzędne brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i trójkąta (R) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 4. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE (14 – 17 h)
Do czego służą wyrażenia algebraiczne? |
· zna pojęcie wyrażenia algebraicznego (K) · rozumie zasadę nazywania wyrażeń algebraicznych (P) · umie budować proste wyrażenia algebraiczne (K) · umie rozróżnić pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz (K) · umie budować i odczytywać wyrażenia algebraiczne (K-P) |
· umie budować i odczytywać wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej (R-D) |
Wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych. |
· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcenia dla jednej zmiennej wymiernej (K-P) |
· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcenia dla kilku zmiennych wymiernych (R-D) |
Jednomiany. |
· zna pojęcie jednomianu (K) · zna pojęcie jednomianów podobnych (K) · umie porządkować jednomiany (K-P) · umie określić współczynniki liczbowe jednomianu (K) · umie rozpoznać jednomiany podobne (K) |
· umie zapisywać warunki zadania w postaci jednomianu (R-W)
|
Sumy algebraiczne. |
· zna pojęcie sumy algebraicznej (K) · zna pojęcie wyrazów podobnych (K) · rozumie zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych (P) · umie odczytać wyrazy sumy algebraicznej (K) · umie wskazać współczynniki sumy algebraicznej (K) · umie wyodrębnić wyrazy podobne (K) · umie zredukować wyrazy podobne (K-P) |
· umie obliczyć sumę algebraiczną znając jej wartość dla podanych wartości występujących w niej zmiennych (D) · umie zapisywać warunki zadania w postaci sumy algebraicznej (R-W)
|
Dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych. |
· umie opuścić nawiasy (P) · umie zredukować wyrazy podobne (K-P) · umie rozpoznawać sumy algebraiczne przeciwne (P) · umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (P) |
· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (R-D) · umie wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany warunek (D) · umie stosować dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych (D-W) |
Mnożenie jednomianów przez sumy algebraiczne. |
· umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez liczbę (K) · umie przemnożyć każdy wyraz sumy algebraicznej przez jednomian (P) · umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (P) · umie podzielić sumę algebraiczną przez liczbę wymierną (P) |
· umie zinterpretować geometrycznie iloczyn sumy algebraicznej przez jednomian (D) · umie obliczyć wartość wyrażenia dla zmiennych wymiernych po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń (R-D) · umie stosować mnożenie jednomianów przez sumy (D-W) |
Mnożenie sum algebraicznych. |
· umie pomnożyć dwumian przez dwumian (P) |
· umie mnożyć sumy algebraiczne (R) · umie doprowadzić wyrażenie algebraiczne do prostszej postaci, stosując mnożenie sum algebraicznych (R-D) · umie interpretować geometrycznie iloczyn sum algebraicznych (R) · umie stosować mnożenie sum algebraicznych w zadaniach tekstowych (R-W) · umie wykorzystać mnożenie sum algebraicznych do dowodzenia własności liczb (D-W) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 5. RÓWNANIA (17 – 20 h)
Do czego służą równania? |
· zna pojęcie równania (K) · umie zapisać zadanie w postaci równania (K-P) |
· umie zapisać zadanie w postaci równania (R-D) · umie zapisać problem w postaci równania (W) |
Liczby spełniające równania. |
· zna pojęcie rozwiązania równania (K) · zna pojęcia: równania równoważne, tożsamościowe, sprzeczne (P) · rozumie pojęcie rozwiązania równania (K) · umie sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie (K) · umie rozpoznać równania równoważne (P) · umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu (P) |
· umie zbudować równanie o podanym rozwiązaniu (R) · wyszukuje wśród równań z wartością bezwzględną równania sprzeczne (R-D)
|
Rozwiązywanie równań. |
· zna metodę równań równoważnych (K-P) · umie stosować metodę równań równoważnych (K-P) · umie rozwiązywać równania posiadające jeden pierwiastek, równania sprzeczne i tożsamościowe (K-P) · umie rozwiązywać równania bez stosowania przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (K) · umie rozwiązywać równania z zastosowaniem prostych przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (P) |
· umie stosować metodę równań równoważnych (R) · umie rozwiązywać równania posiadające jeden pierwiastek, równania sprzeczne i tożsamościowe (R-D) · umie rozwiązywać równania z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych (R-D)
|
Zadania tekstowe. |
· umie analizować treść zadania o prostej konstrukcji (P) · umie rozwiązać proste zadanie tekstowe za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania (P)
|
· umie wyrazić treść zadania za pomocą równania (R-W) · umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania (R-W) · umie rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania (D-W) |
Procenty w zadaniach tekstowych. |
· umie analizować treść zadania z procentami o prostej konstrukcji (P) · umie rozwiązać proste zadanie tekstowe z procentami za pomocą równania (P) |
· umie wyrazić treść zadania z procentami za pomocą równania (R-W) · umie rozwiązać zadanie tekstowe z procentami za pomocą równania i sprawdzić poprawność rozwiązania (R-W) |
Przekształcanie wzorów. |
· umie przekształcać proste wzory (P) · umie wyznaczyć z prostego wzoru określoną wielkość (P) |
· umie przekształcać wzory, w tym fizyczne i geometryczne (R-D) · umie wyznaczyć ze wzoru określoną wielkość (R-W) |
Praca klasowa i jej poprawa. |
DZIAŁ 6. POTĘGI (16 – 22 h)
Potęga o wykładniku naturalnym. |
· zna i rozumie pojęcie potęgi o wykładniku naturalnym (K) · umie obliczyć potęgę o wykładniku naturalnym (K) · umie zapisać liczbę w postaci potęgi (P) · umie porównać potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach (K-P) · umie określić znak potęgi, nie wykonując obliczeń (P) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (P) |
· umie zapisać liczbę w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych (R) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi (R-D) · umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z potęgami (W) · umie przekształcić wyrażenie arytmetyczne zawierające potęgi (W) · umie podać cyfrę jedności liczby podanej w postaci potęgi (D) |
Iloczyn i iloraz potęg o jednakowych podstawach. |
· zna wzór na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (K) · rozumie powstanie wzoru na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach (K-P) · umie mnożyć i dzielić potęgi o tych samych podstawach (K) · umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P) |
· umie stosować mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R-D) · umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z potęgami (R-D) · umie wykonać porównanie ilorazowe potęg o jednakowych podstawach (R) |
Potęgowanie potęgi. |
· zna wzór na potęgowanie potęgi (K) · rozumie powstanie wzoru na potęgowanie potęgi (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi (K) · umie potęgować potęgę (K) · umie przedstawić potęgę w postaci potęgowania potęgi (P) · umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P) |
· umie porównać potęgi sprowadzając je do tej samej podstawy (R) · umie stosować potęgowanie potęgi do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (R – D) · umie porównać i porządkować potęgi, korzystając z potęgowania potęgi (W) |
Potęgowanie iloczynu i ilorazu. |
· zna wzór na potęgowanie iloczynu i ilorazu (K) · rozumie powstanie wzoru na potęgowanie iloczynu i ilorazu (P) · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach (K-P) · umie potęgować iloczyn i iloraz (K) · umie zapisać iloczyn i iloraz potęg o tych samych wykładnikach w postaci jednej potęgi (K-P) |
· umie stosować potęgowanie iloczynu i ilorazu w zadaniach tekstowych (R-D) |
Działania na potęgach. |
· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci, stosując działania na potęgach (P) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego, stosując działania na potęgach (P-R) |
· umie doprowadzić wyrażenie do prostszej postaci, stosując działania na potęgach (R-W) · umie porównywać potęgi o różnych podstawach i różnych wykładnikach, stosując działania na potęgach (D-W) · umie stosować działania na potęgach w zadaniach tekstowych (R-D) |
Notacja wykładnicza. |
· zna pojęcie notacji wykładniczej dla danych liczb (K) · umie zapisać dużą liczbę w notacji wykładniczej (K-P) |
· rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce (R) · umie zapisać daną liczbę w notacji wykładniczej (R) · umie porównać liczby zapisane w notacji wykładniczej (R-D) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego liczby zapisane w notacji wykładniczej · umie wykonać porównywanie ilorazowe dla liczb podanych w notacji wykładniczej (R-D) · umie stosować notację wykładniczą do zamiany jednostek (R-D) |
Notacja wykładnicza (cd.). |
· zna pojęcie potęgi liczby 10 o wykładniku całkowitym ujemnym (K) · umie zapisać bardzo małą liczbę w notacji wykładniczej, wykorzystując potęgi liczby 10 o ujemnych wykładnikach( P) |
· rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce (R) · umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej (R) · umie wykonać porównywanie ilorazowe dla liczb podanych w notacji wykładniczej (R-D) · umie stosować notację wykładniczą do zamiany jednostek (R-D) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego liczby zapisane w notacji wykładniczej |
Pierwiastki. |
· zna pojęcia pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej oraz pierwiastka III stopnia z dowolnej liczby (K) · zna wzór na obliczanie pierwiastka II stopnia z kwadratu liczby nieujemnej i pierwiastka III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K) · umie obliczyć pierwiastek II stopnia z kwadratu liczby nieujemnej i pierwiastek III stopnia z sześcianu dowolnej liczby (K) · umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II stopnia z liczby nieujemnej i pierwiastek III stopnia z dowolnej liczby (K-P) · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (P) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (P) |
· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki (R) · umie obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego pierwiastki (R-D) · umie oszacować liczbę niewymierną (R-D) · umie wykonywać działania na liczbach niewymiernych (R-D)
|
Działania na pierwiastkach. |
· zna wzór na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu (K) · umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka oraz włączyć czynnik pod znak pierwiastka (K-P) · umie mnożyć i dzielić pierwiastki II stopnia oraz pierwiastki III stopnia (K) · umie stosować wzory na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu do wyznaczania wartości liczbowej wyrażeń (P) |
· umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka (R) · umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka (R-D) · umie wykonywać działania na liczbach niewymiernych (R-D) · umie stosować wzór na obliczanie pierwiastka z iloczynu i ilorazu do obliczania wartości liczbowej wyrażeń (P-D) · umie doprowadzić wyrażenie algebraiczne zawierające potęgi i pierwiastki do prostszej postaci (R-D) · umie rozwiązywać zadania tekstowe na zastosowanie działań na pierwiastkach (R-W) · umie porównać liczby niewymierne (R-D) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 7. GRANIASTOSŁUPY (9h)
Przykłady graniastosłupów. |
· zna pojęcie prostopadłościanu (K) · zna pojęcie graniastosłupa prostego (K) · zna pojęcie graniastosłupa pochyłego (P) · zna pojęcie graniastosłupa prawidłowego (K) · zna budowę graniastosłupa (K) · rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów (K) · umie wskazać na modelu graniastosłupa prostego krawędzie i ściany prostopadłe oraz równoległe (K) · umie wskazać na rysunku graniastosłupa prostego krawędzie i ściany prostopadłe oraz równoległe (P) · umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian graniastosłupa (K-P) · umie rysować graniastosłup prosty w rzucie równoległym (K-P) · umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (P) |
· umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z sumą długości krawędzi (R-D) · umie rozwiązać nietypowe zadanie związane z rzutem graniastosłupa (W)
|
Siatki graniastosłupów. Pole powierzchni. |
· zna pojęcie siatki graniastosłupa (K) · zna pojęcie pola powierzchni graniastosłupa (K) · zna wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa (K) · rozumie pojęcie pola figury (K) · rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki (P) · rozumie zasadę kreślenia siatki (K) · umie rozpoznać siatkę graniastosłupa prostego (K-P) · umie kreślić siatkę graniastosłupa prostego o podstawie trójkąta lub czworokąta (K) · umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa prostego (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (P) |
· umie kreślić siatkę graniastosłupa o podstawie dowolnego wielokąta (P-R) · umie rozpoznać siatkę graniastosłupa (R-W) · umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego (R-W) |
Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętości. |
· zna wzory na obliczanie objętości prostopadłościanu i sześcianu (K) · zna jednostki objętości (K) · rozumie zasady zamiany jednostek objętości (P) · rozumie pojęcie objętości figury (K) · umie zamieniać jednostki objętości (K-P) · umie obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu (P) |
· umie zamieniać jednostki objętości (R-D) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością prostopadłościanu (R-W) |
Objętość graniastosłupa. |
· zna pojęcie wysokości graniastosłupa (K) · zna wzór na obliczanie objętości graniastosłupa (K) · umie obliczyć objętość graniastosłupa (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (P) |
· umie obliczyć objętość graniastosłupa (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa (R-W) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |
DZIAŁ 8. STATYSTYKA (8h)
Czytanie danych statystycznych. |
· zna pojęcie diagramu słupkowego i kołowego (K) · zna pojęcie wykresu (K) · rozumie potrzebę korzystania z różnych form prezentacji informacji (K) · umie odczytać informacje z tabeli, wykresu, diagramu (K-P) · umie ułożyć pytania do prezentowanych danych (P) |
· umie interpretować prezentowane informacje (R-D) · umie prezentować dane w korzystnej formie (D) |
Co to jest średnia? |
· zna pojęcie średniej arytmetycznej (K) · umie obliczyć średnią arytmetyczną (K-P) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią (P) |
· umie obliczyć średnią arytmetyczną (R) · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią arytmetyczną (R-W) |
Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych. |
· zna pojęcie danych statystycznych (K) · umie zebrać dane statystyczne (K) · umie opracować dane statystyczne (P) · umie prezentować dane statystyczne (P) |
· umie opracować dane statystyczne (R-D) · umie prezentować dane statystyczne (R-D) |
Zdarzenia losowe. |
· zna pojęcie zdarzenia losowego (K) · umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu (K-P) · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (P) |
· zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego (R) · umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu (R) · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia (R-W) |
Sprawdzian wiadomości i jego omówienie. |