WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE – KLASA 8
Wymagania z matematyki na poszczególne oceny w klasie VIII.
Wymagania na ocenę dopuszczającą (2) obejmują wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę, bez których uczeń nie jest w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych podczas lekcji i wykonywać prostych zadań nawiązujących do sytuacji z życia codziennego.
|
DZIAŁ |
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
|
|||||
|
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA
|
· zna znaki używane do zapisu liczb w systemie rzymskim · umie zapisać i odczytać liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim (w zakresie do 3000) · zna cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 · zna pojęcia liczby pierwszej i liczby złożonej · zna pojęcie dzielnika liczby naturalnej · zna pojęcie wielokrotności liczby naturalnej · rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 · rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone · rozkłada liczby na czynniki pierwsze · znajduje NWD i NWW dwóch liczb naturalnych · zna pojęcia: liczby naturalnej, liczby całkowitej, liczby wymiernej · zna pojęcia: liczby przeciwnej do danej oraz odwrotności danej liczby · umie podać liczbę przeciwną do danej oraz odwrotność danej liczby · umie podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego · umie odczytać współrzędną punktu na osi liczbowej oraz zaznaczyć liczbę na osi liczbowej · zna pojęcie potęgi o wykładniku: naturalnym · zna pojęcie pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej i III stopnia z dowolnej liczby · zna pojęcie notacji wykładniczej · umie obliczyć potęgę o wykładniku: naturalnym · umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II i III stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych · umie porównywać oraz porządkować liczby przedstawione w różny sposób · zna algorytmy działań na ułamkach · zna reguły dotyczące kolejności wykonywania działań · umie zamieniać jednostki · umie wykonać działania łączne na liczbach · umie oszacować wynik działania · umie zaokrąglić liczby do podanego rzędu · zna własności działań na potęgach i pierwiastkach · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach · umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi o wykładniku naturalnym |
|
|
|||||
|
DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA
|
· zna pojęcia: wyrażenie algebraiczne, jednomian, suma algebraiczna, wyrazy podobne · zna zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych · umie budować proste wyrażenia algebraiczne · umie redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej · umie dodawać i odejmować sumy algebraiczne · umie mnożyć jednomiany, sumę algebraiczną przez jednomian oraz sumy algebraiczne · umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcania · umie przekształcać wyrażenia algebraiczne · zna pojęcie równania · zna metodę równań równoważnych · rozumie pojęcie rozwiązania równania · potrafi sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania · umie rozwiązać równanie |
|
|
|||||
|
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
|
· zna pojęcie trójkąta · wie, ile wynosi suma miar kątów wewnętrznych trójkąta i czworokąta · zna wzór na pole dowolnego trójkąta · zna definicję prostokąta, kwadratu, trapezu, równoległoboku i rombu · zna wzory na obliczanie pól powierzchni czworokątów · zna własności czworokątów · umie obliczyć miarę trzeciego kąta trójkąta, mając dane dwa pozostałe · umie obliczyć pole trójkąta o danej podstawie i wysokości · umie obliczyć pole i obwód czworokąta · umie wyznaczyć kąty trójkąta i czworokąta na podstawie danych z rysunku · zna twierdzenie Pitagorasa · rozumie potrzebę stosowania twierdzenia Pitagorasa · umie obliczyć długość przeciwprostokątnej na podstawie twierdzenia Pitagorasa · umie wskazać trójkąt prostokątny w innej figurze · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w prostych zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach · zna wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu · zna wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego · umie obliczyć długość przekątnej kwadratu, znając długość jego boku · umie wskazać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie odczytać odległość między dwoma punktami o równych odciętych lub rzędnych · zna podstawowe własności figur geometrycznych |
|
||||||
DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI |
· zna pojęcie procentu · rozumie potrzebę stosowania procentów w życiu codziennym · umie zamienić procent na ułamek i odwrotnie · umie obliczyć procent danej liczby · umie odczytać dane z diagramu procentowego · zna pojęcia oprocentowania i odsetek · rozumie pojęcie oprocentowania · umie obliczyć stan konta po roku czasu, znając oprocentowanie · zna i rozumie pojęcie podatku · zna pojęcia: cena netto, cena brutto · rozumie pojęcie podatku VAT · umie obliczyć wartość podatku VAT oraz cenę brutto dla danej stawki VAT · umie obliczyć podatek od wynagrodzenia · zna pojęcie diagramu · rozumie pojęcie diagramu · umie odczytać informacje przedstawione na diagramie · umie interpretować informacje odczytane z diagramu · umie wykorzystać informacje w praktyce · zna pojęcie podziału proporcjonalnego · zna pojęcie zdarzenia losowego · zna wzór na obliczanie prawdopodobieństwa · umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu · rozumie wykres jako sposób prezentacji informacji · umie odczytać informacje z wykresu |
|
|
||||||
DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY
|
· zna pojęcia prostopadłościanu i sześcianu oraz ich budowę · zna pojęcia graniastosłupa prostego i prawidłowego oraz ich budowę · zna wzory na obliczanie pola powierzchni i objętości graniastosłupa · zna jednostki pola i objętości · rozumie sposób tworzenia nazw graniastosłupów · umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa · umie wskazać na modelu przekątną ściany bocznej, przekątną podstawy oraz przekątną graniastosłupa · zna pojęcie ostrosłupa · zna pojęcie ostrosłupa prawidłowego · zna pojęcia czworościanu i czworościanu foremnego · zna budowę ostrosłupa · rozumie sposób tworzenia nazw ostrosłupów · zna pojęcie wysokości ostrosłupa · umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa · umie rysować ostrosłup w rzucie równoległym · zna pojęcie siatki ostrosłupa · zna pojęcie pola powierzchni ostrosłupa · zna wzór na obliczanie pola powierzchni ostrosłupa · rozumie pojęcie pola figury · rozumie zasadę kreślenia siatki · umie kreślić siatkę ostrosłupa prawidłowego · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa · umie obliczyć pole ostrosłupa prawidłowego · zna wzór na obliczanie objętości ostrosłupa · rozumie pojęcie objętości figury · umie obliczyć objętość ostrosłupa · zna pojęcie wysokości ściany bocznej · umie wskazać trójkąt prostokątny, w którym występuje dany lub szukany odcinek |
|
|
||||||
DZIAŁ 6 SYMETRIE |
· zna pojęcie punktów symetrycznych względem prostej · umie rozpoznawać figury symetryczne względem prostej · umie wykreślić punkt symetryczny do danego · umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś: · zna pojęcie osi symetrii figury · umie podać przykłady figur, które mają oś symetrii · zna pojęcie symetralnej odcinka · umie konstruować symetralną odcinka · umie konstrukcyjnie znajdować środek odcinka · zna pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności · rozumie pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności · umie konstruować dwusieczną kąta · zna pojęcie punktów symetrycznych względem punktu · umie rozpoznawać figury symetryczne względem punktu · umie wykreślić punkt symetryczny do danego · umie rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii: |
|
|
||||||
DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI |
· zna pojęcie okręgów rozłącznych, przecinających się i stycznych · zna wzór na obliczanie długości okręgu · zna liczbę p · umie obliczyć długość okręgu, znając jego promień lub średnicę · zna wzór na obliczanie pola koła · umie obliczyć pole koła, znając jego promień lub średnicę · umie obliczyć pole pierścienia kołowego, znając promienie lub średnice kół ograniczających pierścień |
|
|
||||||
|
DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
|
· zna wzór na obliczanie prawdopodobieństwa |
|
|
|||||
Wymagania na ocenę dostateczną (3) obejmują wiadomości stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie dalszej nauki Wymagania obejmują (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczającą):
|
DZIAŁ |
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
|
|||||
|
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA
|
· zna zasady zapisu liczb w systemie rzymskim · umie zapisać i odczytać liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim (w zakresie do 3000) · rozkłada liczby na czynniki pierwsze · znajduje NWD i NWW dwóch liczb naturalnych · oblicza dzielną (lub dzielnik), mając dane iloraz, dzielnik (lub dzielną) oraz resztę z dzielenia · umie podać liczbę przeciwną do danej oraz odwrotność danej liczby · umie podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego · umie odczytać współrzędną punktu na osi liczbowej oraz zaznaczyć liczbę na osi liczbowej · rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce · umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki · umie porównywać oraz porządkować liczby przedstawione w różny sposób · zna zasadę zamiany jednostek · umie zamieniać jednostki · umie wykonać działania łączne na liczbach · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach · umie zaokrąglić liczby do podanego rzędu · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach · umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach · umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi o wykładniku naturalnym · stosuje w obliczeniach notację wykładniczą · umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka · umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki · umie obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki i potęgi |
|
|
|||||
|
DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA
|
· umie redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej · umie dodawać i odejmować sumy algebraiczne · umie mnożyć jednomiany, sumę algebraiczną przez jednomian oraz sumy algebraiczne · umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia bez jego przekształcania i po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń · umie przekształcać wyrażenia algebraiczne · umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych · zna pojęcia równań: równoważnych, tożsamościowych, sprzecznych · umie rozwiązać równanie · umie rozpoznać równanie sprzeczne lub tożsamościowe · umie przekształcić wzór · umie opisać za pomocą równania zadanie osadzone w kontekście praktycznym · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań · zna pojęcie proporcji i jej własności umie rozwiązywać równania zapisane w postaci proporcji · umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji · rozumie pojęcie proporcjonalności prostej · umie rozpoznawać wielkości wprost proporcjonalne · umie ułożyć odpowiednią proporcję · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi |
|
|
|||||
|
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
|
· zna warunek istnienia trójkąta · zna cechy przystawania trójkątów · rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów i czworokątów · umie sprawdzić, czy z odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt · umie rozpoznać trójkąty przystające · umie obliczyć pole i obwód czworokąta · umie obliczyć pole wielokąta · umie wyznaczyć kąty trójkąta i czworokąta na podstawie danych z rysunku · umie obliczyć wysokość (bok) równoległoboku lub trójkąta, mając dane jego pole oraz bok (wysokość) · umie obliczyć długości przyprostokątnych na podstawie twierdzenia Pitagorasa · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w prostych zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach · zna wzór na obliczanie pola trójkąta równobocznego · umie wyprowadzić wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu · umie obliczyć długość przekątnej kwadratu, znając długość jego boku · umie obliczyć wysokość lub pole trójkąta równobocznego, znając długość jego boku · umie obliczyć długość boku lub pole kwadratu, znając długość jego przekątnej · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego · zna zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie wskazać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie wyznaczyć odległość między dwoma punktami, których współrzędne wyrażone są liczbami całkowitymi · umie wyznaczyć środek odcinka · umie wykonać rysunek ilustrujący zadanie · umie wprowadzić na rysunku dodatkowe oznaczenia · umie dostrzegać zależności pomiędzy dowodzonymi zagadnieniami a poznaną teorią · umie podać argumenty uzasadniające tezę · umie przedstawić zarys, szkic dowodu · umie przeprowadzić prosty dowód |
|
||||||
DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI |
· umie zamienić procent na ułamek i odwrotnie · umie obliczyć procent danej liczby · umie odczytać dane z diagramu procentowego · umie obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu · umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba · umie rozwiązać zadania związane z procentami · zna pojęcie punktu procentowego · zna pojęcie inflacji · umie obliczyć liczbę większą lub mniejszą o dany procent · umie obliczyć, o ile procent wzrosła lub zmniejszyła się liczba · umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki) · umie obliczyć stan konta po dwóch latach · umie obliczyć oprocentowanie, znając otrzymaną po roku kwotę i odsetki · umie porównać lokaty bankowe · umie rozwiązać zadania związane z procentami w kontekście praktycznym · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · rozumie pojęcie podatku VAT · umie obliczyć wartość podatku VAT oraz cenę brutto dla danej stawki VAT · umie obliczyć podatek od wynagrodzenia · umie obliczyć cenę netto, znając cenę brutto oraz VAT · umie analizować informacje odczytane z diagramu · umie przetwarzać informacje odczytane z diagramu · umie interpretować informacje odczytane z diagramu · umie wykorzystać informacje w praktyce · umie podzielić daną wielkość na dwie części w zadanym stosunku · umie ułożyć proporcję odpowiednią do warunków zadania · umie rozwiązać proste zadania związane z podziałem proporcjonalnym · umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia · umie interpretować informacje odczytane z wykresu · umie odczytać i porównać informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych · umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych |
|
|
||||||
DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY
|
· zna pojęcie graniastosłupa pochyłego · umie obliczyć pole powierzchni i objętość narysowanych graniastosłupów · umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa na podstawie narysowanej jego siatki · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa · zna nazwy odcinków w graniastosłupie · umie wskazać na modelu przekątną ściany bocznej, przekątną podstawy oraz przekątną graniastosłupa · umie rysować w rzucie równoległym graniastosłupa prostego przekątne jego ścian oraz przekątne bryły · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa · umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa · umie rysować ostrosłup w rzucie równoległym · umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa · rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki · umie kreślić siatkę ostrosłupa prawidłowego · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa · umie obliczyć pole ostrosłupa prawidłowego · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa · umie obliczyć objętość ostrosłupa · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa · umie wskazać trójkąt prostokątny, w którym występuje dany lub szukany odcinek · umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków · umie obliczyć szukany odcinek, stosując twierdzenie Pitagorasa |
|
|
||||||
DZIAŁ 6 SYMETRIE |
· umie określić własności punktów symetrycznych · umie rysować figury w symetrii osiowej, gdy figura i oś: · rozumie pojęcie figury osiowosymetrycznej · umie narysować oś symetrii figury · umie uzupełnić figurę do figury osiowosymetrycznej, mając dane: oś symetrii oraz część figury · rozumie pojęcie symetralnej odcinka i jej własności · zna pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności · rozumie pojęcie dwusiecznej kąta i jej własności · umie rysować figury w symetrii środkowej, gdy środek symetrii: · umie wykreślić środek symetrii, względem którego punkty są symetryczne · umie podać własności punktów symetrycznych · zna pojęcie środka symetrii figury · umie podać przykłady figur, które mają środek symetrii · umie rysować figury posiadające środek symetrii · umie wskazać środek symetrii figury · umie wyznaczyć środek symetrii odcinka |
|
|
||||||
DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI |
· umie rozpoznać wzajemne położenie prostej i okręgu · zna pojęcie stycznej do okręgu · umie rozpoznać styczną do okręgu · wie, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności · umie konstruować styczną do okręgu, przechodzącą przez dany punkt na okręgu · umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu · umie określić wzajemne położenie dwóch okręgów, znając ich promienie i odległość między ich środkami · umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie · umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych · umie obliczyć długość okręgu, znając jego promień lub średnicę · umie wyznaczyć promień lub średnicę okręgu, znając jego długość · umie obliczyć obwód figury składającej się wielokrotności ćwiartek okręgu · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur · umie obliczyć pole koła, znając jego promień lub średnicę · umie obliczyć pole pierścienia kołowego, znając promienie lub średnice kół ograniczających pierścień · umie wyznaczyć promień lub średnicę koła, znając jego pole · umie rozwiązać zadania tekstowe związane porównywaniem pól figur |
|
|
||||||
|
DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
|
· wie, że wyniki doświadczeń losowych można przedstawić w różny sposób · umie opisać wyniki doświadczeń losowych lub przedstawić je za pomocą tabeli · umie obliczyć liczbę możliwych wyników, wykorzystując sporządzony przez siebie opis lub tabelę · umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu dwóch wyborów, stosując regułę mnożenia · zna sposoby obliczania liczby zdarzeń losowych · umie wykorzystać tabelę do obliczenia prawdopodobieństwa zdarzenia · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się z dwóch wyborów |
|
|
|||||
Wymagania na ocenę dobrą (4). obejmują wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są przydatne na kolejnych poziomach kształcenia. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczająca i dostateczną):
|
TEMAT ZAJĘĆ |
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
|
|||||
|
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA
|
· umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki · umie oszacować wynik działania · stosuje w obliczeniach notację wykładniczą · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki · umie obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki i potęgi |
· umie zapisać i odczytać w systemie rzymskim liczby większe od 4000 · znajduje resztę z dzielenia sumy, różnicy, iloczynu liczb · znajduje NWD i NWW liczb naturalnych przedstawionych w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych · umie rozwiązać nietypowe zadania tekstowe związane z dzieleniem z resztą · umie odczytać współrzędne punktów na osi liczbowej i zaznaczyć liczbę na osi liczbowej · umie porównywać i porządkować liczby przedstawione w różny sposób · umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej · umie wykonać działania łączne na liczbach · umie porównać liczby przedstawione na różne sposoby · umie rozwiązać zadania tekstowe dotyczące różnych sposobów zapisywania liczb · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki
· umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka · umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka · umie usunąć niewymierność z mianownika, korzystając z własności pierwiastków
|
|
|||||
|
DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA
|
· umie opisać za pomocą równania zadanie osadzone w kontekście praktycznym · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań · umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji · umie ułożyć odpowiednią proporcję · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi
|
· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń · umie przekształcać wyrażenia algebraiczne · umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych · umie stosować przekształcenia wyrażeń algebraicznych w zadaniach tekstowych · umie rozwiązać równanie · umie przekształcić wzór · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań · umie rozwiązać równanie, korzystając z proporcji · umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji · umie rozwiązać zadania tekstowe za pomocą proporcji
|
|
|||||
|
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
|
· umie rozwiązać zadania tekstowe, w którym stosuje twierdzenie Pitagorasa · umie obliczyć wysokość lub pole trójkąta równobocznego, znając długość jego boku · umie wyznaczyć środek odcinka · umie podać argumenty uzasadniające tezę · umie przedstawić zarys, szkic dowodu · umie przeprowadzić prosty dowód |
· umie wyznaczyć kąty trójkąta na podstawie danych z rysunku · umie obliczyć długość odcinka w układzie współrzędnych · umie uzasadnić przystawanie trójkątów · umie obliczyć pole czworokąta · umie obliczyć pole wielokąta · umie wyznaczyć kąty czworokąta na podstawie danych z rysunku · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z wielokątami · rozumie konstrukcję odcinka o długości wyrażonej liczbą niewymierną · umie konstruować odcinek o długości wyrażonej liczbą niewymierną · umie konstruować kwadraty o polu równym sumie lub różnicy pól danych kwadratów · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych · umie wyprowadzić wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego · umie obliczyć długość boku lub pole kwadratu, znając długość jego przekątnej · umie obliczyć długość boku lub pole trójkąta równobocznego, znając jego wysokość · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego · umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie obliczyć długości boków wielokąta leżącego w układzie współrzędnych · umie sprawdzić, czy punkty leżą na okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych · umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych · umie zapisać dowód, używając matematycznych symboli · umie przeprowadzić dowód |
||||||
DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI |
· umie obliczyć, o ile procent wzrosła lub zmniejszyła się liczba · umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki) · umie rozwiązać zadania związane z procentami w kontekście praktycznym · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · umie ułożyć proporcję odpowiednią do warunków zadania · umie rozwiązać proste zadania związane z podziałem proporcjonalnym · umie odczytać i porównać informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych · umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym układzie współrzędnych |
· umie obliczyć liczbę na podstawie danego jej procentu · umie obliczyć, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba · umie rozwiązać zadania związane ze stężeniami procentowymi · zna pojęcie promila · umie obliczyć promil danej liczby · umie rozwiązać zadania związane z procentami · umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki) · umie obliczyć stan konta po kilku latach · umie porównać lokaty bankowe · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z oprocentowaniem · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obliczaniem różnych podatków · umie porównać informacje odczytane z różnych diagramów · umie analizować informacje odczytane z różnych diagramów · umie przetwarzać informacje odczytane z różnych diagramów · umie interpretować informacje odczytane z różnych diagramów · umie wykorzystać informacje w praktyce · umie podzielić daną wielkość na kilka części w zadanym stosunku · umie rozwiązać zadania związane z podziałem proporcjonalnym w kontekście praktycznym · umie obliczyć wielkość, znając jej część oraz stosunek, w jakim ją podzielono · zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego · umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia · umie interpretować informacje odczytane z wykresu · umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym lub kilku układach współrzędnych |
|
||||||
DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY
|
· umie obliczyć pole powierzchni i objętość narysowanych graniastosłupów · umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa na podstawie narysowanej jego siatki · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa · umie rysować w rzucie równoległym graniastosłupa prostego przekątne jego ścian oraz przekątne bryły · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa · umie obliczyć szukany odcinek, stosując twierdzenie Pitagorasa |
· umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z własności trójkątów prostokątnych o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z sumą długości krawędzi · umie kreślić siatki ostrosłupów · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa · umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa · umie obliczyć objętość ostrosłupa · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa · umie stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania długości odcinków · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa oraz graniastosłupa |
|
||||||
DZIAŁ 6 SYMETRIE |
|
· umie wykreślić oś symetrii, względem której figury są symetryczne · stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem prostej · umie wskazać wszystkie osie symetrii figury · umie rysować figury posiadające więcej niż jedną oś symetrii · umie uzupełnić figurę, tak by była osiowosymetryczna · umie dzielić odcinek na 2n równych części · umie dzielić kąt na 2n równych części · umie konstruować kąty o miarach 150, 300, 600, 900,450 oraz 22,50 · umie wykreślić środek symetrii, względem którego figury są symetryczne · stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem punktu · umie rysować figury posiadające więcej niż jeden środek symetrii · umie podawać przykłady figur będących jednocześnie osiowo- i środkowosymetrycznymi lub mających jedną z tych cech · stosuje własności figur środkowosymetrycznych w zadaniach |
|
||||||
DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI |
· umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu |
· zna twierdzenie o równości długości odcinków na ramionach kąta wyznaczonych przez wierzchołek kąta i punkty styczności · umie konstruować okrąg styczny do prostej w danym punkcie · umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu · umie określić wzajemne położenie dwóch okręgów, znając ich promienie i odległość między ich środkami · umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie · umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych · umie rozwiązać zadania tekstowe związane ze wzajemnym położeniem dwóch okręgów · rozumie sposób wyznaczenia liczby p · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością okręgu · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur · umie wyznaczyć promień lub średnicę koła, znając jego pole · umie obliczyć pole koła, znając jego obwód i odwrotnie · umie obliczyć pole nietypowej figury, wykorzystując wzór na pole koła · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur |
|
||||||
|
DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
|
· umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu dwóch wyborów, stosując regułę mnożenia |
· umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu trzech i więcej wyborów, stosując regułę mnożenia · umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując regułę mnożenia oraz regułę dodawania · umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując własne metody · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się z dwóch wyborów |
|
|||||
Wymagania na ocenę bardzo dobrą (5) obejmują wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań problemowych. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczająca, dostateczną, dobrą):
|
DZIAŁ |
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
|
|||||
|
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA
|
|
· umie zapisać i odczytać w systemie rzymskim liczby większe od 4000 · znajduje resztę z dzielenia sumy, różnicy, iloczynu liczb · znajduje NWD i NWW liczb naturalnych przedstawionych w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych · umie porównywać i porządkować liczby przedstawione w różny sposób · umie wykonać działania łączne na liczbach · umie porównać liczby przedstawione na różne sposoby · umie rozwiązać zadania tekstowe dotyczące różnych sposobów zapisywania liczb · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach · umie oszacować wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki · umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka
|
|
|||||
|
DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA
|
|
· umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń · umie przekształcać wyrażenia algebraiczne · umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych · umie rozwiązać równanie · umie przekształcić wzór · umie rozwiązać równanie, korzystając z proporcji · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi |
|
|||||
|
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
|
|
· umie wyznaczyć kąty trójkąta na podstawie danych z rysunku · umie uzasadnić przystawanie trójkątów · umie sprawdzić współliniowość trzech punktów · umie wyznaczyć kąty czworokąta na podstawie danych z rysunku · umie konstruować odcinek o długości wyrażonej liczbą niewymierną · umie konstruować kwadraty o polu równym sumie lub różnicy pól danych kwadratów · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach · umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych · umie obliczyć długość boku lub pole trójkąta równobocznego, znając jego wysokość · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego · umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie sprawdzić, czy punkty leżą na okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych · umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych · umie zapisać dowód, używając matematycznych symboli · umie przeprowadzić dowód |
||||||
DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI |
|
· umie rozwiązać zadania związane ze stężeniami procentowymi · umie obliczyć liczbę na podstawie jej procentowego wzrostu (obniżki) · umie obliczyć stan konta po kilku latach · umie porównać lokaty bankowe · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · umie wykonać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych, operuje procentami · umie podzielić daną wielkość na kilka części w zadanym stosunku · umie rozwiązać zadania związane z podziałem proporcjonalnym w kontekście praktycznym · umie obliczyć wielkość, znając jej część oraz stosunek, w jakim ją podzielono · umie interpretować informacje z kilku wykresów narysowanych w jednym lub kilku układach współrzędnych |
|
||||||
DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY
|
|
· umie obliczyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z twierdzenia Pitagorasa · umie obliczyć długość odcinka w graniastosłupie, korzystając z własności trójkątów prostokątnych o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z sumą długości krawędzi · umie rozpoznać siatkę ostrosłupa · umie obliczyć pole powierzchni ostrosłupa · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa i graniastosłupa |
|
||||||
DZIAŁ 6 SYMETRIE |
|
· umie uzupełnić figurę, tak by była osiowosymetryczna · wykorzystuje własności symetralnej odcinka w zadaniach · wykorzystuje własności dwusiecznej kąta w zadaniach · umie konstruować kąty o miarach 150, 300, 600, 900,450 oraz 22,50
|
|
||||||
DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI |
|
· umie obliczyć odległość między środkami okręgów, znając ich promienie i położenie · umie rozwiązać zadania związane z okręgami w układzie współrzędnych · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością okręgu · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem obwodów figur · umie obliczyć pole koła, znając jego obwód i odwrotnie · umie obliczyć pole nietypowej figury, wykorzystując wzór na pole koła · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obwodami i polami figur |
|
||||||
|
DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
|
|
· umie obliczyć liczbę możliwych wyników przy dokonywaniu trzech i więcej wyborów, stosując regułę mnożenia · umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując regułę mnożenia oraz regułę dodawania |
|
|||||
Wymagania na ocenę celującą (6)
stosowanie znanych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, nietypowych, złożonych. Uczeń (oprócz spełnienia wymagań na ocenę dopuszczającą, dostateczną, dobrą, bardzo dobrą):
|
DZIAŁ |
CELE PODSTAWOWE |
CELE PONADPODSTAWOWE |
|
|||||
|
DZIAŁ 1. LICZBY I DZIAŁANIA
|
|
· umie rozwiązać nietypowe zadania tekstowe związane z dzieleniem z resztą
|
|
|||||
|
DZIAŁ 2. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA
|
|
· umie stosować przekształcenia wyrażeń algebraicznych w zadaniach tekstowych · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań · umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji · umie rozwiązać zadania tekstowe za pomocą proporcji · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi |
|
|||||
|
DZIAŁ 3. FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
|
|
· umie rozwiązać zadania tekstowe związane z wielokątami · umie uzasadnić twierdzenie Pitagorasa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego · umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące zależności między bokami i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600 |
||||||
DZIAŁ 4. ZASTOSOWANIA MATEMATYKI |
|
· umie rozwiązać zadania związane z procentami · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z oprocentowaniem · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obliczaniem różnych podatków · umie analizować informacje odczytane z różnych diagramów · umie przetwarzać informacje odczytane z różnych diagramów · umie interpretować informacje odczytane z różnych diagramów · umie wykorzystać informacje w praktyce · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia · umie interpretować informacje odczytane z wykresu
|
|
||||||
DZIAŁ 5. GRANIASTOSŁUPY I OSTROSŁUPY
|
|
· umie rozwiązać zadania tekstowe związane z objętością i polem powierzchni graniastosłupa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z polem powierzchni ostrosłupa · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa · umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością ostrosłupa i graniastosłupa · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z długością odcinków, polem powierzchni i objętością ostrosłupa oraz graniastosłupa |
|
||||||
DZIAŁ 6 SYMETRIE |
|
· stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem prostej · umie rysować figury posiadające więcej niż jedną oś symetrii · wykorzystuje własności symetralnej odcinka w zadaniach · wykorzystuje własności dwusiecznej kąta w zadaniach · stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach · umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z symetrią względem punktu · stosuje własności figur środkowosymetrycznych w zadaniach |
|
||||||
DZIAŁ 7 KOŁA I OKRĘGI |
|
· umie rozwiązać zadania konstrukcyjne i rachunkowe związane ze styczną do okręgu · umie rozwiązać zadania tekstowe związane ze wzajemnym położeniem dwóch okręgów · umie rozwiązać zadania tekstowe związane z obwodami i polami figur |
|
||||||
|
DZIAŁ 8 RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
|
|
· umie obliczyć liczbę możliwych wyników, stosując własne metody · umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia składającego się z dwóch wyborów |
|
|||||